Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:10

Maar de ps is wel minder scherp dan een Mexicaanse. Neusstukje is breder als het stukje van een Mexicaanse dus de druk is over een groter vlak verdeeld. Ik vind het een fijn hoofdstel, voor mijn paard fijner dan de micklem denk ik, maar het is ook geen dooie dus een beetje extra is wel fijn bij hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:21

Cemlys schreef:
Maar de ps is wel minder scherp dan een Mexicaanse. Neusstukje is breder als het stukje van een Mexicaanse dus de druk is over een groter vlak verdeeld. Ik vind het een fijn hoofdstel, voor mijn paard fijner dan de micklem denk ik, maar het is ook geen dooie dus een beetje extra is wel fijn bij hem.

Dat denk ik ook dat het PS model minder scherp is dan een traditionele mexicaanse. Ik zie alleen veel mensen schrijven dat ze een micklem vergelijkbaar hoofdstel hebben gekocht. En dan schrijven dat het een PS, Silvercrown, hooks etc. is terwijl dat echt geen vergelijkbare hoofdstellen zijn. Omdat de drukpunten totaal anders zijn.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:36

Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met het micklem hoofdstel bij een paard die veel bezig is met het bit? En dat het nu beter is door dit hoofdstel? En ik vroeg mij af hoe het zit met het 'sturen' van je paard. Ik hoorde van collega's dat je het hoofd nu meer stuurt ipv het bit door de mond heen trekt. Even grof gezegd.

Mijn paard is altijd vreselijk veel bezig met het bit. En niet gewoon even lekker knabbelen van ontspanning. Nee echt 'bijten' en heen en weer slaan. Op een gegeven moment heb ik een lage neusriem aangeschaft, omdat het bit dan stiller ligt. Maandag had ik een trainingen horseware, waar dit hoofdstel ook aan bod kwam. Ik heb gevraagd of het beter is om met een gecombineerde of lage neusriem te rijden. Zij gaf duidelijk aan dat je dan beter met een gecombineerde kan rijden.

loeske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 19:35

Hallo allemaal,

Hopelijk vinden jullie het niet erg als ik hier zo binnen kom vallen (lees al een tijdje mee, maar heb niets gepost)
Eindelijk heb ik dan mijn eigen Micklem competition besteld. Maar ik twijfel enorm of het de juiste maat is. Kunnen jullie hier meer over zegen?
Alvast bedankt

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(Let vooral niet op het "ik wil buiten mijn hooi gaan eten" hoofd van mijn paard)

jojoboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 19:40

PrizTwir schreef:
Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met het micklem hoofdstel bij een paard die veel bezig is met het bit? En dat het nu beter is door dit hoofdstel? En ik vroeg mij af hoe het zit met het 'sturen' van je paard. Ik hoorde van collega's dat je het hoofd nu meer stuurt ipv het bit door de mond heen trekt. Even grof gezegd.

Mijn paard is altijd vreselijk veel bezig met het bit. En niet gewoon even lekker knabbelen van ontspanning. Nee echt 'bijten' en heen en weer slaan. Op een gegeven moment heb ik een lage neusriem aangeschaft, omdat het bit dan stiller ligt. Maandag had ik een trainingen horseware, waar dit hoofdstel ook aan bod kwam. Ik heb gevraagd of het beter is om met een gecombineerde of lage neusriem te rijden. Zij gaf duidelijk aan dat je dan beter met een gecombineerde kan rijden.

Hier precies hetzelfde probleem. Ik heb al een nieuw bit aangeschaft.Een D-trens gemaakt van een speciaal materiaal. Maar hij kan zijn mond nog stiller houden Daarom ben ik er ook over aan het nadenken om het rambo micklem multi bridle te kopen. Iemand metde ervaring?

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 19:41

Ik zou een maatje kleiner nemen :)

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 19:43

Deze vind ik lastig Loeske, welke maat heb je nu? Ik zou zeker eens kijken wat er gebeurd als je deze frontriem eraf haalt en een andere erop doet, de frontriem is in jouw geval (en bij de meesten) aan de kleine kant.

loeske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 19:46

xVerax schreef:
Deze vind ik lastig Loeske, welke maat heb je nu? Ik zou zeker eens kijken wat er gebeurd als je deze frontriem eraf haalt en een andere erop doet, de frontriem is in jouw geval (en bij de meesten) aan de kleine kant.

Het is een full. Ik twijfelde enorm tussen cob of full, gezien mijn Döbert hoofdstel een cob is. Maar gezien ik overal lees dat hij nogal klein uitvalt toch maar full besteld. Ik heb het idee dat de neusriem nog te laag zit. Maar hoger gaat niet gezien het jukbeen dan niet meer vrij is. Andere frontriem is zeker te proberen!

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 19:47

Ik vind m op de frontriem na idd wel oke zitten. Mss je bit 1 gaatje laten zakken.

Afbeelding
Zo zit ie bij mijn paard dus neusriem hoogte ook prima volgens mij

loeske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 19:49

Djeradalover schreef:
Ik zou een maatje kleiner nemen :)

Hier twijfel ik dus enorm over. De bakstukken zitten bijna op het strakste gaatje, maar de "keelriem" zit op het uiterste gaatje

jojoboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 19:50

@loeske87 Ik vind het eruit zien als de goede maat hoor! Ik zou nog een beetje spelen met hoe strak de riempjes moeten, en dan zit het prima! De frontriem is inderdaad wel een puntje. Een andere frontriem proberen kan inderdaad. En over een tijdje is het vast goed gevormd naar zijn hoofd.❤

loeske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 19:53

Het is nu ook allemaal nog een beetje stijf, dat helpt ook niet echt. (Vooral die bitriempjes steken enorm af)
Ik ga morgen een andere frontriem proberen en idd nog wat beter kijken naar de afstelling!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 21:17

loeske87 schreef:
Het is nu ook allemaal nog een beetje stijf, dat helpt ook niet echt. (Vooral die bitriempjes steken enorm af)
Ik ga morgen een andere frontriem proberen en idd nog wat beter kijken naar de afstelling!

En je bit een gat lager zetten. Zit echt veel te hoog.

Ik denk dat een cob ook el zal gaan passen

loeske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 21:48

En dan de bakstukken een gaatje laten zakken of de bitriempjes?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 22:12

Ik vind m wel lastig moet ik zeggen hoor Loeske! Zijn de neusholtes vrij nu?

claffdifs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 22:18

Is er iemand die hier weet hoe de micklem multi bridle valt? Ik heb een welshje met een shetten hoofd en ik kan nergens een kaptoom/Bitloos hoofdstel vinden dat in die maat is dus ik twijfel over een micklem multi bridle maar ik vraag me af of deze klein genoeg is.
Kan iemand me hiermee helpen?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 22:40

Multi valt groter dan de competition.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 22:43

Ik heb een keer mijn Multi full naast een Competition cob gehangen. waren bijna even groot... Ik blijf de maatvoering vreemd vinden van de micklems. Mijn paard heeft maatje cob en past van de micklem de full.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 22:47

Saaams schreef:

Eens, mijn multi small horse is ongeveer gelijk aan mijn competition standard horse

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 22:54

loeske87 schreef:
En dan de bakstukken een gaatje laten zakken of de bitriempjes?

Bitriempje

loeske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 23:06

J0anieke schreef:
Ik vind m wel lastig moet ik zeggen hoor Loeske! Zijn de neusholtes vrij nu?

Daar heb ik eerlijk gezegd niet goed naar gekeken. Ga ik morgen doen!

claffdifs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 23:32

Saaams schreef:

Maar past een multi pony dan op een a-tje met een shettenhoofd?

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 23:42

Mijn vriendin heeft een pony op een kleine D (1.39) met een redelijk flink hoofd nog. Maar alles zit wel op laatste/bijna laatste gaatjes. Dus denk niet dat het op een A gaat passen. Moet er wel bij zetten, pony heeft een smal neusje (bitmaat 10cm). Je kan hem altijd bestellen en weer terugsturen of proberen bij dochorse (weet niet precies de naam).

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 23:54

claffdifs schreef:
Is er iemand die hier weet hoe de micklem multi bridle valt? Ik heb een welshje met een shetten hoofd en ik kan nergens een kaptoom/Bitloos hoofdstel vinden dat in die maat is dus ik twijfel over een micklem multi bridle maar ik vraag me af of deze klein genoeg is.

De FRA Baro is er t/m maat shet...

https://www.minihorseshop.nl/training/fra-baro-kaptoom/

En in mini:
https://www.minihorseshop.nl/training/f ... toom-mini/

En de pardoes is er ook t/m maat Shetlander.

claffdifs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 00:13

meiske1577 schreef:
claffdifs schreef:

De FRA Baro is er t/m maat shet...

https://www.minihorseshop.nl/training/fra-baro-kaptoom/

En in mini:
https://www.minihorseshop.nl/training/f ... toom-mini/

En de pardoes is er ook t/m maat Shetlander.

Dankje, had ik gezien maar ik vind €100,- wat begrotelijk voor alleen een kaptoom, als ik er ook mee lan mennen/lange lijnen/longeren met dubbele lijn vind ik de micklem iets prettiger geprijsd...