[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:43

MarjanB schreef:
Uudje, ja leuk hè! Al maakt t me weinig uit want ik wil vooral dat we er allebei blij mee zijn qua rijden :D

Duhelo, hier nog niet geschoven maar deze is ook al wat ouder en soepel. Denk dat je met een nieuwe wel even wat meer op moet letten tot ie soepel is en naar je paard gevormd.

Pmarena :')

[ Afbeelding ]

Ja snap ik. Een zadel kan nog zo mooi zijn,maar als ie niet goed ligt of je paard of jij vinden het zadel niet prettig dan houdt het op. Maar als ie wel goed bevalt dan is het wel gaaf als je paardje een leuk zadel heeft. En ik blijf dan zelf ook wel barefoot fan. Al heb ik op het moment een heel fijne ghost. Maar denk dat er toch ook een barefoot terug komt.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 12:42

Jetta schreef:
Hannanasjuh schreef:
Ja het is uiteindelijk gewoon een normaal boomzadel alleen is de voorboom in breedte aan te passen bij veranderingen door bijvoorbeeld training en spieropbouw.

Heb je al eens naar edix westernzadels gekeken? Die zijn wel boomloos.

Ik herken wel wat je zegt hoor. Ik heb op mijn ronde paard ook veel uitgetest en uiteindelijk lag de deuber het beste. Nu toch overgestapt op edix semi boomloos. Wel een dressuurzadel maar wel net wat soepeler dan een boomzadel en niet zo soepel dat weg glijd.

Het vlak dat op het paard ligt, is bij Edix kleiner dan bij Freemax.
Ik heb heel lang een Startrekk van Deuber, de boomloze lijn, op mijn nrede paard gehad, maar heb nu een Quantum western.De verstelbare fork is heel fijn, maar je kan er geen koeien mee vangen, natuurlijk. En het is geen boomloos zadel.

Edix gaat me niet veel verder helpen denk ik. Ik ben pro-boomloos, maar ben bang dat ik in dit geval toch naar iets stevigers op zoek moet. De Barefoot Cheyenne die ik ook nog heb blijft wel stabiel liggen, maar daar zit ik dan weer veel te breed in en krijg ik last van mijn heupen. Sjah, toen ik mijn paard kocht als 9 maand oud veulentje had ik met hem afgesproken dat hij niet zo mega breed zou worden. Dat is mislukt... :+

pmarena

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 17:41

Zou een smallere Barefoot versie nog een optie kunnen zijn....?

Op zich kan je natuurlijk best wat met een PRO Barefoot en eventueel nog een pad eronder waarbij je de inlages in een A vorm op kan bouwen als je begrijpt wat ik bedoel :)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 09:03

Dat zou een optie kunnen zijn, maar ik wil toch eerst kijken of ik bij een western zadel kan blijven. En ik heb een Arizona gehad, die schoof echt alle kanten op door het gebrek aan contact-vlak.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 09:11

Oja, dat kan op een bolletje wel lastig zijn inderdaad.

Daar liggen binnen Barefoot de Nevada en de Butterfly skirt westernmodellen (Virginia Rose en Missoula Nut) vaak beter op.
De butterfly skirts hebben toch wat meer volume zeg maar:

Afbeelding

Maar soms is er ook een enorm verschil tussen de ene of de andere Arizona, super apart.

Hopelijk kan je snel een zadel vinden dat echt goed voor jullie allebei blijkt te werken :j

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 18:54

Ik spring hier nog eens even binnen.
Al eventjes niet meer op de barefoot gezeten. Maar Marjan wat ziet die lazy mountain er zalig uit :j ik had altijd gedacht dat dat een barebackpad was? Ik wist niet dat het eigenlijk een echt zadel was! Fijn dat je iets hebt gevonden voor jullie beiden!

Hier erachter gekomen dat mn merrie dus (chronische) rugpijn heeft. :') en dat dr linkerschouder er nu nog meer bespierd is. Er staat bijna een bult op. (Is nagekeken, was niets. Zou bespiering kunnen zijn. Ik doe mavraag bij DA)

Of dit komt door enkele maanden boomloos rijden? Ik denk het wel. In combinatie met ouderdom natuurlijk. De rugpijn had ze al langer maar die oorzaak zal in haar verleden zitten. Maar zou een boomloos zadel meer schade aanrichten? Aangezien het echt op de plek is waar je zit. En ik heb maar enkele maanden ermee gereden, ik moet wrl zeggen dat ik meer botste boomloos dan boom _O-

Wat denken jullie? :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 19:05

Over het algemeen worden spieren bij de schouders door een boomloos zadel juist beter als bij een slechtpassend boomzadel.
Maar als je echt óp de plek zit waar ze pijn heeft dan geeft boomloos meer drukproblemen. En als ze vroeger 2 gelijk/goed ontwikkelde spieren had dan is ze waarschijnlijk ergens iets aan het compenseren.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 19:20

DubbelFun schreef:
Over het algemeen worden spieren bij de schouders door een boomloos zadel juist beter als bij een slechtpassend boomzadel.
Maar als je echt óp de plek zit waar ze pijn heeft dan geeft boomloos meer drukproblemen. En als ze vroeger 2 gelijk/goed ontwikkelde spieren had dan is ze waarschijnlijk ergens iets aan het compenseren.

Vroeger kan ik niet direct vergelijken, ze was toen vet en werd er 1x op een blauwe maan een toertje meer gedaan. Het is sinds 2024 dat er veel meer mee gereden werdt en ze bespierd begon te geraken. Het zadel van toen pastte niet meer en heeft ze nu een nieuw zadel dat wel past. Dus ik denk dat het gewoon overbespiering is aan 1 kant en de andere kant minder door ouderdom + knellend zadel van in 2024. Maar haar schouders zijn wel gaan uitzetten door boomloos dat merkte ik wel. Ze vertoonde geen pijn. Hij noemde het iets met Hy maar het juiste woord herinner ik me niet meer :')

Drukverdeling wist ik wel, maar idd zou het erger maken zoals ik dacht. Altans merkte ikzelf niets tijdens het rijden. Boom of boomloos. Of ms heb ik gewoon nooit anders geweten :') ze is vorig jaar losgemaakt trouwens vandaar dat we weten dat het boomzadel niet meer pastte, en omdat ze terug op dezelfde plaats pijn had. (Zit plaats rug)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 19:23

Geen Kissing Spines ??

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 19:27

DubbelFun schreef:
Geen Kissing Spines ??

Zat niet in de wervels. Die waren goed. Was Echt de bespiering.

Ze heeft littekens van vroeger nog voordat ik haar had. Ik vermoed dat ze daar de chronische rugpijn vandaan heeft. Ik denk ook dat ze nog booit een osteopaat gezien heeft tot ik ze kocht.

Dus geen boomloze zadels meer voor haar dan :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 19:33

Als het probleem is opgelost met een goed passend boomzadel is daar niks mis mee... al zul je nu met passen nog wel tegen die dikkere schouder aan kunnen lopen.

Al eens een lichte natuurlijk pijnstiller geprobeerd ??

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 19:39

Ik leg het zadel altijd netjes achter de schoft, de ene keer drukt het wel en de andere niet heb ik al gemerkt. Voor de rest past het zadel wel. Echo enz gaat zowiezo genomen worden. De DA gaat er naar kijken en dan gaam we verder. :o

Alleen echt gek dat ze op zon korte tijd enorm veranders is zonder boom te rijden. Wat natuurlijk wel goed is

Ik weet het pas van vandaag :')
Natuurlijke pijnstiller? Daar ken ik eigenlijk niets van :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 20:11

Kruiden supplementen als pijnstiller voor paarden (bron MedPets).
Citaat:
Er zijn ook verschillende kruiden die een bewezen pijnstillend of ontstekingsremmend effect hebben. Denk aan Boswellia serrata (wierrookboom), Duivelsklauw, Curcumine, Zwarte bes-blad, Gember, Yucca filamentosa, groene thee, lavendel en rozemarijn.

En natuurlijk de bast van wilgentakken.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 08:05

Sentir schreef:
Ik spring hier nog eens even binnen.
Al eventjes niet meer op de barefoot gezeten. Maar Marjan wat ziet die lazy mountain er zalig uit :j ik had altijd gedacht dat dat een barebackpad was? Ik wist niet dat het eigenlijk een echt zadel was! Fijn dat je iets hebt gevonden voor jullie beiden!

Hier erachter gekomen dat mn merrie dus (chronische) rugpijn heeft. :') en dat dr linkerschouder er nu nog meer bespierd is. Er staat bijna een bult op. (Is nagekeken, was niets. Zou bespiering kunnen zijn. Ik doe mavraag bij DA)

Of dit komt door enkele maanden boomloos rijden? Ik denk het wel. In combinatie met ouderdom natuurlijk. De rugpijn had ze al langer maar die oorzaak zal in haar verleden zitten. Maar zou een boomloos zadel meer schade aanrichten? Aangezien het echt op de plek is waar je zit. En ik heb maar enkele maanden ermee gereden, ik moet wrl zeggen dat ik meer botste boomloos dan boom _O-

Wat denken jullie? :o

Wat vervelend te lezen dat je paard chronische rugpijn heeft!
Is er een zadelpasser bij jullie geweest? Met wat voor zadel rijden jullie? Als het een zadel met verwisselbare pommel is, past de pommel nog goed, en zit de juiste pad met inlagen er onder?

Sterkte!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 08:29

Ojee Sentir, hopelijk kan je wat meer duidelijkheid krijgen.

Ik heb even teruggekeken in je berichten. Zie dat je ongeveer half oktober rustig begonnen ben met het DryTex Barefootje. Maar toen nog zonder pommel omdat daar problemen mee waren. Vanaf ongeveer half november met pommel.

Je had het er toen al over dat paardje scheef was, maar dat je wel merkte dat het schoftgebied breder aan het worden was. Heb je het idee dat de bespiering ook echt scheef ontwikkelt, dat 1 kant wel spieren maakt zeg maar, en de andere kant niet of veel minder...?

Ja de Lazy Mountain / Happy Valley / Soft Walk zijn echt zadels, met als zitting een schaapje met steunblokken zeg maar. Dus zadelbasis, met BBP uiterlijk / gevoel als zitting :)

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 09:12

Welke beugelriemen gebruiken jullie voor de Ghost zadels? Ik heb moeite met het vinden van een set die smal genoeg is en een korte levertijd heeft. Tips?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 09:16

Otti1977 schreef:
Mijn zadel is zo al heel erg opgeknapt...
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Met de rest kan ik wel leven. Thx Bianca.
Nu nog op singel jacht...

Ik moest ff terug lezen, maar dit ziet er al zoveel beter uit, wat heb je nu uiteindelijk er mee gedaan?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 09:18

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 11:05

Er zijn 2 passers geweest.
De Barefoot heb ik trouwens altijd zonder pommel gereden omfat de pommel die ik had te klein was geworden door de lange wachttijd.

Ze ontwikkeld wel scheef heb ik de indruk maar zou niet zorgwekkend zijn.

Nu rij ik met een westwood boomzadel, omdat ik me daar net wat veiliger in voel dan de drytex :')

Geen pads neer met inlages voor mij, slechte ervaring mee. Ik merkte ook dat het meer schade deed dan goeds bij haar. Ik rij nu met een viltpad met ruggegraatvrijheid of een neopreen pad (voor wanneer het terug warm wordt)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 12:02

Sentir schreef:
Ik rij nu met een viltpad met ruggegraatvrijheid of een neopreen pad (voor wanneer het terug warm wordt)

Aparte keuze.
Ik zou het juist andersom doen :)

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 13:03

DubbelFun schreef:
Sentir schreef:
Ik rij nu met een viltpad met ruggegraatvrijheid of een neopreen pad (voor wanneer het terug warm wordt)

Aparte keuze.
Ik zou het juist andersom doen :)

Ik kan ze niet wassen. Ze hangt vol zand en dan schuurt de neopreen net wat meer vindt ik :')

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 02:03

siskeh schreef:
Otti1977 schreef:
Mijn zadel is zo al heel erg opgeknapt...
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Met de rest kan ik wel leven. Thx Bianca.
Nu nog op singel jacht...

Ik moest ff terug lezen, maar dit ziet er al zoveel beter uit, wat heb je nu uiteindelijk er mee gedaan?

Een nieuwe seatsaver erop.
Echt een wereld van verschil

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 15:25

En dan koop je geheel onverwacht een barefoot happy vally. Echt een prachtig zadel.Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 16:26

Oh wat goed! Zit lekker hè!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 16:32

Ik heb altijd Barefoot gehad voor mijn vorige paard en voor mijn huidige.
Toch eigenwijs geweest en een keer een bates zadel gekocht met de insteek dat kan altijd qua boom aangepast worden. Nou blijkt dat het zadel niet (meer) bij haar rug past. Ze liep er ook al effe niet lekker meer mee. De rem erop.
Dan weer gaan nadenken en zoeken. Wat dan weer en boomzadel, maar ja welke, en welk budget want die is ook niet oneindig.
Een keer een just adjust testzadel geprobeerd maar dat vond ik helemaal niks. Weer denken voor een boomzadel. Nou daar kwam ik niet uit die fatsoenlijk geprijsd is en aangepast kan worden en een zadelmaker die wat heeft.
Marktplaats in de gaten gehouden en toen kwam er een Cherokee PRO erop te staan. In een opwelling deze gelijk gekocht en een pad en blauwe pommel bij Pmarena. Helaas was de blauwe te breed en een rode gezocht op marktplaats. Ook gevonden en nu voor de 2e keer ermee gereden te hebben, heb ik het gevoel weer thuis te komen. Wat fijn en ze liep weer heerlijk zonder stoppen enzo.
Bijrijder moet nog wel wennen maar die heeft nog nooit op een Barefoot gereden dus die moet nog wennen.
Ik ben blij, heel blij.