voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Jen

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:16

Niemand? ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:18

Probeer eens wat specifieker te zijn :)
Zoek je een dressuurzadel, westernzadel, veelzijdigheid? Diepe zit of juist niet, veel wrong of juist niet. Er zijn zoveel soorten boomloos die zouden kunnen passen ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:20

_Jen schreef:
Niemand? ;(

Misschien gewoon kijken welk model je aanspreekt en daarvan een testzadel aanvragen. Je uiteindelijke keuze is toch persoonlijk. ;)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:21

_Jen schreef:
Hay iedereen!

Ondertussen heb ik al aardig wat gelezen over boomloze zadels op verschillende internetpagina's.

Ik heb een smal kwpn paard van 164, mijn liefde voor dressuur is wat verandert naar buitenrijden.
Nu ligt mijn zadel niet meer lekker en heb ik al een maand een ander zadel gehad wat uiteindelijk ook niet lekker bleek te liggen.

Conclussie ik wil boomloos gaan proberen! :D Maar naar welk boomloos zadel kan ik het beste kijken? Mijn budget zit rond de 500€. Paard heeft een redelijke schoft en een beetje een opliggende ruggengraat.

Kan iemand mij een beetje verder helpen? Dankje!! :D

Kijk even of je barefootzadels kan testen, het is heel moeilijk te zeggen welk zadel echt voor jou paard gaat passen!

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:25

Het is mijn bedoeling om veel buiten te rijden en daarnaast ook wat dressuurwerk. Een normale tot diepe zit lijkt me fijn.

Mijn vraag was vooral gericht op mijn type paard omdat ik toch wel veel koudbloeden voorbij zie komen die wat ronder zijn dan mijn paard. Wel systeem zou dan goed passen?
De hidalgo spreekt mij ook aan, heeft er hier iemand al ervaring mee?

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 22:47

wbt schimmel op barefootcreme nooit gehad heb de creme nu al bijna een jaar gebruik het regelmatig staat hier op onverwarmde slaapkamer

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 22:49

@_Jen:Ik zie dat jij het baasje van Verania bent. Die ken ik nog wel, die heeft op dezelfde stal gestaan als mijn vorige paard. Daar kan je best een boomloosje op leggen! Waarom niet? Mijn vorige paard was ook niet bepaald een koudbloed en had een hoge schoft. Je moet gewoon wat uitproberen door een testzadel aan te vragen. Barefoot heeft leuke modellen. Zie de website.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 23:01

Tnx ga ik doen! :)
Zo'n Freeform ziet er trouwens nog wel een stuk comfortabeler uit dan zo'n Barefoot..

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 23:08

_Jen schreef:
Tnx ga ik doen! :)
Zo'n Freeform ziet er trouwens nog wel een stuk comfortabeler uit dan zo'n Barefoot..

die heb ik zit heerlijk. Heb ik nog nooit op een andere boomloos gereden.

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 23:37

Op welke dingen moet letten als ik morgen naar de barefoot Missoula Nut zadel ga kijken? Zijn er specifieke plekken op het zadel waar zeker naar moet kijken?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 23:45

Black_Moon schreef:
Op welke dingen moet letten als ik morgen naar de barefoot Missoula Nut zadel ga kijken? Zijn er specifieke plekken op het zadel waar zeker naar moet kijken?

Haal de seatsaver los en bekijk de beugelriemophanging. Ik heb eens een barefoot gekocht waar ik er pas thuis achter kwam dat die kapot was gescheurd. Was een heel gedoe om gemaakt en vergoed te krijgen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 00:21

Ik vind de barefoot supercomfortabel. Lekker zacht!

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 00:57

Jeetje, dit topic gaat echt hard! Bedankt voor de tips over de westernzadels :) Overigens ben ik vergeten erbij te zeggen dat ik een Arizona heb getest op mijn andere paard, die zat op zich ok, maar wel vrij breed en uiteraard kwam ik het probleem met de westernbeugels weer tegen.

@cynthiar: Ik weet dat Barefoot verschillende mogelijkheden biedt, maar ik wil graag wat tips en ervaringen van gebruikers, vandaar dat ik het hier vraag.

@Buitenzinnig: Is het mogelijk om de beugels + fenders van die Torsion te vervangen? Of zitten die echt vast?

@Nelleke: Gaaf zadel! Zoiets zoek ik idd wel, daar zitten de wrongen aan de beugelriemen zo te zien (of iig de beugelriemen door de.. tja, hoe noem je dat? :P)? Is dat jouw zadel? En welke Barefoot is dat?

@Safiera: Dus je kunt de seatsaver van de westernzadels ook vervangen begrijp ik?

Edit: Zie zojuist dat het de Arizona met kniewrong fenders is die Nelleke bedoelt, dat zou wel echt ideaal zijn! (zo ver had ik nog niet gekeken op de website van pmarena, maar dit is wel zo'n beetje wat ik bedoel :) )

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 01:20

Citaat:
@Buitenzinnig: Is het mogelijk om de beugels + fenders van die Torsion te vervangen? Of zitten die echt vast?

Dat is het zelfde systeem als bij Barefoot - je kunt er dus ook gewone riemen aan hangen...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 10:06

je kunt er idd aanhangen wat je wil bij die Torsion, heb zelf ene western torsion gehad, vond het een heerlijk zadel :j
en ik ben gek op prachtig leer en dat was het zeker :j

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 10:23

_Jen schreef:
Het is mijn bedoeling om veel buiten te rijden en daarnaast ook wat dressuurwerk. Een normale tot diepe zit lijkt me fijn.

Mijn vraag was vooral gericht op mijn type paard omdat ik toch wel veel koudbloeden voorbij zie komen die wat ronder zijn dan mijn paard. Wel systeem zou dan goed passen?
De hidalgo spreekt mij ook aan, heeft er hier iemand al ervaring mee?

Wil je een traditioneel uitziend zadel of maakt het niet uit?

Je zou kunnen kijken naar de Berrydale, dat is een soort endurance-look maar een dressuurzit:
Afbeelding

Je kunt ook kijken naar de Lexington, dressuurmodel wat niet geschikt is voor de rondere types:
Afbeelding

Hidalgo heb ik geen ervaring mee, maar ik hou eigenlijk als stelregel voor mezelf: hoe traditioneler de look, hoe kleiner een comfortabele paskans.

Oh en heb je al naar trekker gekeken? Ik heb er destijds 1 getest, maar was veel te breed voor m'n heupjes op m'n brede haf, maar op een smal paard zou ik die zeker nog eens proberen. :)

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 10:37

Safiera schreef:
Black_Moon schreef:

Haal de seatsaver los en bekijk de beugelriemophanging. Ik heb eens een barefoot gekocht waar ik er pas thuis achter kwam dat die kapot was gescheurd. Was een heel gedoe om gemaakt en vergoed te krijgen.

Iemand nog meer tips?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:02

Hidalgo past zich makkelijker aan dan je denkt - er zitten geen harde delen in, zelfs geen harde pommel of kopijzer, alles is leer......
Het is wel zo dat Hidalgo inmiddels modellen maakt die speciaal voor koudbloeden geschikt zijn (dus nog wat royaler gesneden)

Trekker heeft inmiddels ook modellen waarvan de zit wat smaller is geconstrueerd of je gaat voor de Trekker True Talent, die is wat soepeler, heeft geen zweetbladen en biedt dus een smalle zit met veel contact met het paard.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:04

Buitenzinnig, dat is goed om te horen! Ze zien er op de foto's zo 'stijf' uit. :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:18

_Nelleke_ schreef:
Buitenzinnig, dat is goed om te horen! Ze zien er op de foto's zo 'stijf' uit. :)

Dat zijn ze ook, maar zie het als schoenen, die moet je ook eerst inlopen.... ik werd ook aangenaam verrast door de prestaties van de zadels.....De "kern" van het zadel is opgebouwd uit stug leer (zoals bijv. leren zolen van schoenen) en dat heeft even tijd nodig om zich te vormen, maar wanneer het eenmaal soepel is dan vormt het zich ook steeds weer naar een ander paard. Ik heb een collega die ze inrijdt zonder kussens, maar op een dikke boomloos pad, bij voorkeur in een regenbui ;)

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:35

Die Berrydale ziet er ook wel comfi uit!
Ik hoef niet persee traditioneel maar die Trekker is me wel wat te apart ofzo, maar kan hem wel eeen keer proberen wie weet zit het super.

Die hidalgo zal dan niet goed bij mijn paard passen als die meer voor koudbloeden is ontwikkeld.
Klinkt wel als een fijne methode opzich. Alleen dan zou je bijvoorbeeld de kussens kunnen vervangen als je paard bijvoorbeeld rechter in de bespiering is geworden. Of past dat leer zich dan weer aan?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:30

_Jen schreef:
Die Berrydale ziet er ook wel comfi uit!
Ik hoef niet persee traditioneel maar die Trekker is me wel wat te apart ofzo, maar kan hem wel eeen keer proberen wie weet zit het super.

Die hidalgo zal dan niet goed bij mijn paard passen als die meer voor koudbloeden is ontwikkeld.
Klinkt wel als een fijne methode opzich. Alleen dan zou je bijvoorbeeld de kussens kunnen vervangen als je paard bijvoorbeeld rechter in de bespiering is geworden. Of past dat leer zich dan weer aan?

De Hidalgo is voor alle paarden en sinds kort hebben ze in de duurste lijn een paar zadels die goed geschikt zijn voor alleen koudbloeden - de rest past ook op een volbloedje.
Alles past zich aan, aan de vorm van je paard dus ook wanneer die weer rechter is geworden....

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:32

Marcella schreef:
Ga toch voorzichtig aan rondkijken voor een boomloos westernzadel vanwege het gewicht. Barefoot gaat het niet worden vanwege de brede zit en dat is voor de lange buitenritten geen succes. Dus moet wel een zadel met een smalle zit zijn. Bob marshall vind ik lelijke zadels. Zijn hier mensen die ervaring hebben met de freeform/freemax westernzadel. Betreffende lengte kan ik echt max. 62 cm kwijt.

Uitslag HA was niet echt positief maar verklaart nu wel een hoop.

Ik deel dat helemaal niet dat de barefoot breed zit, ik heb een cheyenne maar ik zit heerlijk hoor !

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 16:56

Hidalgo zadels vind ik ontzettend mooi, maar ik vind het jammer dat ze nergens (niet de Engelse modellen) 2ehands zijn.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:02

Dat zijn ze wel hoor, maar (nog) niet in Nederland... en wanneer niemand nieuwe koopt, komt dat helemaal niet O:)

Hidalgo zelf heeft mooie aanbiedingen van nieuwe zadels, omdat ze gaan verhuizen, maar dat duurt nog 2 dagen..... :)*