[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:41

Duhelo schreef:
uudje schreef:
Hallo!
Dacht, zal ook weer eens van me laten horen. Nadat mijn cheyenne pro en de ghost mandriana gestolen waren heb ik inmiddels weer een ghost buttera met flexbase en een mandriana terug.

Voor de buttera heb ik ook een dekje laten maken en die kreeg ik vorige week binnen.
Zit een grappig klein tasje bij in dezelfde print. Handig om bijv een sleutel in te doen.Moet zeggen dat ik er wel blij mee ben. De kleuren passen er heel mooi bij.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

jij hebt ook die plattere bredere kussens eronder. welke singelophanging heb je? Ligt die bij jou helemaal stabiel?

Nee, heb niet de plattere bredere kussens. Zijn gewoon de nr 3 kussens. En heb de gewone singel ophanging. Ligt als een huis. Maar de 1e keer met rijden schoof hij een klein beetje. Nu hij wat meer naar de rug van mijn paard staat schuift ie niks meer. Ik heb wel de flexbase. Vind ik persoonlijk veel fijner dan de gewone basis.is veel soepeler en voel mijn paard beter. De gewone basis vond mijn paard echt niet fijn, te stug denk ik en moest toen mijn zadel verkopen.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:58

Narcissa schreef:
Net mijn nieuwe Kifrapad gepast op mijn bijrijdpaard. Hij is prachtig :D

[ Afbeelding ]

Moet enkel even iets bedenken om die lange klittenbanden in te korten. Op dat gebied zijn de wollen pads fijner, maar dat durf ik niet aan met dit XXL tafelmodel :') Hij is al héél veel afgevallen (van singelgat 3-3 naar 7-7) maar een slanke den gaat hij nooit worden.

Mooi dat paars op een haf. Ik knip zelf die lusjes altijd af. Gebruik ze toch nooit. Veel dekjes hebben ze al niet eens meer.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:56

uudje schreef:
Duhelo schreef:

jij hebt ook die plattere bredere kussens eronder. welke singelophanging heb je? Ligt die bij jou helemaal stabiel?

Nee, heb niet de plattere bredere kussens. Zijn gewoon de nr 3 kussens. En heb de gewone singel ophanging. Ligt als een huis. Maar de 1e keer met rijden schoof hij een klein beetje. Nu hij wat meer naar de rug van mijn paard staat schuift ie niks meer. Ik heb wel de flexbase. Vind ik persoonlijk veel fijner dan de gewone basis.is veel soepeler en voel mijn paard beter. De gewone basis vond mijn paard echt niet fijn, te stug denk ik en moest toen mijn zadel verkopen.

ik heb ook de flexbase denk ik, maar die kussens schelen echt een hoop met mijn ander zadel.

De gewone ophanging is die met de V-s die wat beweegt of die dat vooraan en achteraan vast hangt?

Afbeelding

Links de buttera, rechts de Lipica.
De lipica is nog van voor de flexbase, maar normaal is die vergelijkbaar. Ik herinner me niet meer of de lipica ook schoof op haar (vooral zijdelings). Dus ik zal deze week eens mijn kussens wisselen en kijken of dat verschil maakt. De buttera heeft de vaste singelophanging maar ik heb de gewone ook liggen, dus kan deze ook eens aanpassen en kijken of dat verschil maakt (alhoewel de vaste ophanging stabieler zou zijn)

uudje

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 20:08

@duhelo. Of je flexbase hebt kan ik zo niet zien natuurlijk. Maar is echt heel flexibel en zonder de kussens kan je de basis helemaal dubbelvouwen. Je buttera heeft inderdaad de brede kussens. De kussens van je andere zadel vind ik persoonlijk helemaal niks. Veel te stug. De singelophanging die ik heb is inderdaad die je kan verschuiven. De puro is de ophanging die in een v vast zit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 09:49

uudje schreef:
@duhelo. Of je flexbase hebt kan ik zo niet zien natuurlijk. Maar is echt heel flexibel en zonder de kussens kan je de basis helemaal dubbelvouwen. Je buttera heeft inderdaad de brede kussens. De kussens van je andere zadel vind ik persoonlijk helemaal niks. Veel te stug. De singelophanging die ik heb is inderdaad die je kan verschuiven. De puro is de ophanging die in een v vast zit.

ah nee, het zal de semiflex base zijn dan.
Wel, de oude basis is vergelijkbaar met een van de drie types (de semi flex of de niet flex), en de nieuwe is hetzelfde, maar ik ben nu vergeten welk eentje precies.
Ik heb inderdaad de puro ophanging liggen. Straks maar even proberen met de kussens te wisselen (paard waar de lipica voor is is een trekpaard dus die plattere bredere kussens zullen op haar wel prima zijn), en als dat niet werkt kan ik de singelophanging ook nog eens wisselen.

Wel een gedoe hoor, die buttera zit zalig, paard loopt er ook echt heel fijn onder, maar vooral in de galop (die nog niet helemaal gebalanceerd is) durft die toch te schuiven, ik wil er echt niet onder hangen ...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 16:21

de kussens van mijn lipica waren geen succes. Het zadel leek wel minder te schuiven maar pony gaf duidelijk aan dat ze die niet zo leuk vond. Dus terug naar haar normale kussens. De singelophanging is mijn laatste hoop

Ik wil wel die nieuwe van Edix eens testen, die ziet er ook met een fijne diepe zit uit, met wat mazzel ligt die wel stabiel.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 02:49

Mijn zadel is zo al heel erg opgeknapt...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Met de rest kan ik wel leven. Thx Bianca.
Nu nog op singel jacht...

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 09:44

Duhelo schreef:
de kussens van mijn lipica waren geen succes. Het zadel leek wel minder te schuiven maar pony gaf duidelijk aan dat ze die niet zo leuk vond. Dus terug naar haar normale kussens. De singelophanging is mijn laatste hoop

Ik wil wel die nieuwe van Edix eens testen, die ziet er ook met een fijne diepe zit uit, met wat mazzel ligt die wel stabiel.

Je zou de buttera zitting nog op de basis van je Lipica kunnen proberen. Als je dan beide zittingen eraf hebt, kun je ook de basissen vergelijken, dan weet je misschien het verschil. Succes!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 10:57

Dat is idd ook nog een optie!

Wat wel is, bij de lipica heb ik die express besteld met dubbel zweetblad, dit omdat ik die ophangingen met enkel een stofje ertussen niet zo fijn vind én op die rondere paarden, hoe meer contact met het paard hoe stabieler het ligt.
De Buttera (is eentje die via Ingrid van jou kwam) is zonder dubbel zweetblad, dus enkel de kussens hebben eigenlijk contact.
Ik gooi er vnvd even de normale singelophanging op, als dat ook niet werkt wissel ik eens de basissen uit :).

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 18:14

Nou jongens ik ben denk ik voor m’n leven verpest nu _O-

Ik ging in de lazy mountain zitten en het was net of die voor me gemaakt is. Morgen nog ff met test zadel naar het bos en kijken of we beiden dan nog zo enthousiast zijn.

Verder edix, ghost en nog iets geprobeerd maar t was t net net of Lando vond t niks

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 19:28

Wel fijn dat het zo duidelijk is!
Had er nog aan gedacht, want zit beetje in zelfde proces haha.
Er komt hier na het weekend een fell sattel en dan eind maart zadels passen om te zien waar ik voor moet gaan sparen haha.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 19:36

Welk fellsattle ga je voor?

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 19:55

Ik meld mij hier ook weer. Ik heb 5 jaar lang met volle tevredenheid met een Freemax zadel gereden, maar mijn trekpaard is nu zo breed geworden dat het zadel er echt bovenop ligt. Hij omsluit het paard niet meer. En daardoor is hij de laatste tijd steeds instabieler gaan liggen. Ik wil het liefst wel een western zadel weer. Ik ben nu aan het kijken naar de Deuber Creek met flexibele instelbare boom. Die hebben volgens hun website nu een XXL boom speciaal voor trekpaarden. Is er hier iemand die ervaring heeft met Deuber en (extreem) brede paarden?

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 20:15

Ja ik heb een deuber quantum short and light op mijn zeer brede noriker gehad. Zat echt super. Heel fijn ook met die flexibele voorboom.

Vergis je er alleen niet in dat het niet een boomloos of semiboomloos geheel is. Het is gewoon een vaste harde boom alleen de voorboom kan breder en smaller gezet worden. Het is verder niet flexibel in de beweging oid.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 23:10

Daar was ik al wel bang voor, dat hij behoorlijk star is. Ik wil kijken of het iets voor ons is. Hoewel ik echt pro-boomloos ben, kan ik mij voorstellen dat op mijn ronde ton een boomloos zadel gewoon te slecht blijft liggen... Helemaal omdat ik graag een western zadel wil die dus echt "op" het paard ligt.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 00:55

Ja het is uiteindelijk gewoon een normaal boomzadel alleen is de voorboom in breedte aan te passen bij veranderingen door bijvoorbeeld training en spieropbouw.

Heb je al eens naar edix westernzadels gekeken? Die zijn wel boomloos.

Ik herken wel wat je zegt hoor. Ik heb op mijn ronde paard ook veel uitgetest en uiteindelijk lag de deuber het beste. Nu toch overgestapt op edix semi boomloos. Wel een dressuurzadel maar wel net wat soepeler dan een boomzadel en niet zo soepel dat weg glijd.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 01:29

Hier blijft het ook het vraagstuk. Mijn k&m dressuur lag super op mijn pre. Schoof wel licht naar voor maar met de juiste singel was dit opgelost. Alleen reed ik mezelf open op de voorboom …
In de buttera zit ik zalig, maar ding heeft dus toch de neiging om in galop te gaan schuiven. Paard is ng niet in balans in galop, maar een zchuivend zadel kunnen we niet gebruiken. Ik heb echter tig boomzadels getest en ofwel liep ze niet ofwel kon ik niet zitten. Incl een zaldi campera en een deuber. Budget is ook niet oneindig …

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 15:19

MarjanB schreef:
Nou jongens ik ben denk ik voor m’n leven verpest nu _O-

Ik ging in de lazy mountain zitten en het was net of die voor me gemaakt is. Morgen nog ff met test zadel naar het bos en kijken of we beiden dan nog zo enthousiast zijn.

Verder edix, ghost en nog iets geprobeerd maar t was t net net of Lando vond t niks

Ja die zijn echt heel mooi. Die zou ik ook nog wel eens willen hebben. Maar dan zou ik een maat 1 moeten nemen in verband met de lengte voor mijn pony. Maar vraag me af of ik zelf dan niet te krap zit met Maat 40

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 15:42

Ik paste daar met een maat 42 prima in, maar heb wel korte pootjes :)

Echt leuk Marjan dat hij zo goed voelde. Ik duim voor je met je bosrit.
Dat hij hetzij zo goed bevalt dat het duidelijk is.
Hetzij dat blijkt dat het toch niets is zodat je niet voor de rest van je leven verpest bent wat andere zadels betreft _O-

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 15:49

Haha we hebben net ff door het bos gecrost en ik heb geen last van m’n lijf *\o/*

Hij kijkt een beetje eiig maar hij wilde gras eten en dat mocht natuurlijk niet
Afbeelding

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 15:55

Wauw MarjanB wat staat ie gaaf op je fjord!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:39

Die lazy mountain blijft wel leuk. Die zou ik ooit ook wel ng eens willen testen. Hoe lag die betreft schuiven links rechts?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 09:51

Een Fjord die niet mag eten, oh de gruwel, het arme dier := :P

Oja dat is inderdaad een goed ingereden zadel ja..... wat dat betreft zou die wel goed grip moeten hebben, hoewel een lamsvellen pad vaak niet echt helpt voor grip op schuifgevoelige paardjes :=
Laatst bijgewerkt door pmarena op 23-02-25 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 09:52

Uudje, ja leuk hè! Al maakt t me weinig uit want ik wil vooral dat we er allebei blij mee zijn qua rijden :D

Duhelo, hier nog niet geschoven maar deze is ook al wat ouder en soepel. Denk dat je met een nieuwe wel even wat meer op moet letten tot ie soepel is en naar je paard gevormd.

Pmarena :')

Afbeelding

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:29

Hannanasjuh schreef:
Ja het is uiteindelijk gewoon een normaal boomzadel alleen is de voorboom in breedte aan te passen bij veranderingen door bijvoorbeeld training en spieropbouw.

Heb je al eens naar edix westernzadels gekeken? Die zijn wel boomloos.

Ik herken wel wat je zegt hoor. Ik heb op mijn ronde paard ook veel uitgetest en uiteindelijk lag de deuber het beste. Nu toch overgestapt op edix semi boomloos. Wel een dressuurzadel maar wel net wat soepeler dan een boomzadel en niet zo soepel dat weg glijd.

Het vlak dat op het paard ligt, is bij Edix kleiner dan bij Freemax.
Ik heb heel lang een Startrekk van Deuber, de boomloze lijn, op mijn nrede paard gehad, maar heb nu een Quantum western.De verstelbare fork is heel fijn, maar je kan er geen koeien mee vangen, natuurlijk. En het is geen boomloos zadel.