voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 16:32

DPTomboy schreef:
unihorses schreef:
ik ben verkocht !
aan een simpel, sintetisch zadeltje met kleur ( kennen jullie vast wel zal zo een link zoeken )
zat heerlijk en veeeeeel beter dan de barefoot.
natuulijk wel een barefoot/ander merk pad ga ik hier onder doen.

nu 1 probleem, de andere pony heeft hier een te hoge schoft voor en het zadel is niet hooggenoeg uitgesneden aan de voorkant. is er een dek / pad waar je verschillende inlages etc. in kan doen om dit zadel wat te liften?

Pads van Parelli zijn op te vullen met Shims, hierdoor kan je per plek bekijken of er wat opgevuld moet worden, misschien dat dat iets is...

zat te denken aan zo'n therapeutisch pad, kan je ook op verschillende punten vullen
maar dat had je ook via chat kunnen zeggen :P

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 16:34

unihorses schreef:
DPTomboy schreef:
ik ben verkocht !
aan een simpel, sintetisch zadeltje met kleur ( kennen jullie vast wel zal zo een link zoeken )

nu 1 probleem, de andere pony heeft hier een te hoge schoft voor en het zadel is niet hooggenoeg uitgesneden aan de voorkant. is er een dek / pad waar je verschillende inlages etc. in kan doen om dit zadel wat te liften?

Pads van Parelli zijn op te vullen met Shims, hierdoor kan je per plek bekijken of er wat opgevuld moet worden, misschien dat dat iets is...

zat te denken aan zo'n therapeutisch pad, kan je ook op verschillende punten vullen

Dat is ook nog een optie ja!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 16:55

DPTomboy schreef:
ik ben verkocht !

Dat is ook nog een optie ja![/quote]

en goedkoper :$ :$ :$

Anoniem

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:06

Ik wilde vandaag mijn nieuwe zadel netjes oppoetsen, maar helaas, de zadelcreme van barefoot zit weer vol schimmel -O-
Ik ben dat nu eigenlijk wel zat en wil gewone zadelzeep gaan kopen. Zijn er nog bepaalde soorten die niet of juist wel geschikt zijn voor de barefoot zadels, of maakt het niet zoveel uit?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:21

Stom hè, waardoor dat nou precies komt?? Ik heb het ook -O-
Misschien dat het komt door het in de pot bewaren van het sponsje...?

Op zich maakt het niet zoveel uit hoor, gewoon een goede verzorgende zadelzeep (dus zacht spul) met een vochtige spons (niet kleddernat) moet prima geschikt zijn.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:33

Ik heb de eerste keer echt alle schimmel eruit gehaald (ook van de randjes van de pot en de deksel) en de pot heel goed dicht gedaan, sponsje apart bewaard en toch na een tijdje weer schimmel. Daarna heb ik alleen het ergste beschimmelde eraf gehaald en de creme gewoon gebruikt en dat heeft geen nadelige gevolgen gehad, alleen gaat je pot zo snel leeg als je steeds een deel moet weggooien.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:20

Zit er in die potjes van BF dan geen extra dekseltje waar je het sponsje op kunt leggen. Dat heb ik namelijk wel en dus nooit last van schimmel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:41

Ja, dat zit er wel, maar ik probeer ook maar een oorzaak te zoeken :)

Je stopt er toch een vies dingetje in en wellicht dat de schimmel daardoor een kans krijgt?

Het zijn gewoon potjes Urad Oily, die worden niet pas sinds gisteren gemaakt zeg maar, je zou verwachten dat het gewoon goed gaat. Ik krijg er eigenlijk ook nooit klachten over, alleen hier op Bokt hoor ik er maar een handjevol mensen over dus wellicht dat het bij heel veel andere mensen om duistere redenen wel gewoon goed gaat en wij net pech hebben ofzo :?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:44

Ik zou ook niet zo snel een mailtje sturen of bellen als ik schimmel op m'n zadelcreme heb hoor. Op bokt posten is toch een drempeltje lager.

Zou 'm eerder weggooien en een ander kopen. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:49

Ik heb zelf toch wel het idee dat ik redelijk laagdrempelig te benaderen ben met allerlei vragen, zou toch wel wat feedback verwachten in de categorie van een snelle vraag of er wat aan die schimmel te doen is als tientallen mensen het zouden hebben....het is niet dat ik maar 10 potjes per jaar verkoop ofzo :P

Dat is eigenlijk ook de reden dat ik er geen melding van op de website gezet heb bij de artikelomschrijving, ik heb nu de indruk dat het behoorlijk bijzonder is als het fout gaat. En heb er ook geen reden of oplossing voor... -O-

Dan kan in theorie wel iedereen adviseren om wat anders te halen maar dan krijg je weer paniek van mensen of merk X wel goed is voor het leer, weet je wel, en dat weet ik natuurlijk ook allemaal niet omdat ik ook niet alles ga testen :P

Heb overigens met normale zadelzeep ook wel gehad dat het beschimmelde :=
Laatst bijgewerkt door pmarena op 10-03-13 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:49

Ik heb alleen de eerste keer het sponsje gebruikt dat erbij zat. Daarna steeds een schoon sponsje gepakt, juist omdat ik op de eerste pot ook al schimmel had en dat wilde voorkomen.
Verder doe ik hetzelfde als Viola, als er schimmel op komt, dat er af scheppen en de rest nog wel gebruiken. Alleen is de pot dan snel leeg inderdaad. Na twee potten en steeds schimmel ben ik dat wel zat.

Bedankt voor je advies in elk geval, dan koop ik gewoon simpele zadelzeep :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:50

Altijd even testen op een veilig stukje hè voor de zekerheid :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:51

Jup, uiteraard :)

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:53

Hay iedereen!

Ondertussen heb ik al aardig wat gelezen over boomloze zadels op verschillende internetpagina's.

Ik heb een smal kwpn paard van 164, mijn liefde voor dressuur is wat verandert naar buitenrijden.
Nu ligt mijn zadel niet meer lekker en heb ik al een maand een ander zadel gehad wat uiteindelijk ook niet lekker bleek te liggen.

Conclussie ik wil boomloos gaan proberen! :D Maar naar welk boomloos zadel kan ik het beste kijken? Mijn budget zit rond de 500€. Paard heeft een redelijke schoft en een beetje een opliggende ruggengraat.

Kan iemand mij een beetje verder helpen? Dankje!! :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:56

Schimmel in de Urad Oily??? :? -O- Ik verkoop het niet meer omdat ik geen nubuck zadels meer heb, maar ik heb nog 1-2 bejaarde potjes en een open potje voor mezelf en daar zit geen schimmel in, dus misschien eens met de mensen van Urad om de tafel gaan zitten?

Voordat er Urad Oily was, kreeg ik van Torsion de raad om zadels schoon te maken met gewone glycerine zadelzeep en 1-2x jaar te onderhouden met leervet met/van bijenwas voor het waterdichte en om te voeden met heel weinig walnotenolie insmeren (AH of andere goede supermarkt bij de spijsolie...)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:10

Hier heel af en toe schimmel maar roer het potje door en heb er verder geen last van... Potje staat ook niet in een vochtige zadel kast maar net iets koeler dan kamer temp. Misschien maakt dat verschil?

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:11

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:22

Ga toch voorzichtig aan rondkijken voor een boomloos westernzadel vanwege het gewicht. Barefoot gaat het niet worden vanwege de brede zit en dat is voor de lange buitenritten geen succes. Dus moet wel een zadel met een smalle zit zijn. Bob marshall vind ik lelijke zadels. Zijn hier mensen die ervaring hebben met de freeform/freemax westernzadel. Betreffende lengte kan ik echt max. 62 cm kwijt.

Uitslag HA was niet echt positief maar verklaart nu wel een hoop.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:45

aangezien ik in mijn topic nogal wat reactie's krijg dat mijn zadel te groot is , wat vinden
jullie hier ?

Afbeelding

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:48

Volgensmij is het zadel niet te groot, maar dat dekje eronder wel, dat vertekent de boel.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:49

oké , in mijn topic ging het erover of het dekje te groot was :j

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:05

Het zadel is niet te groot hoor. Door het te grote dekje lijkt net of je pony te klein is voor het zadel of anders om zadel te groot :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:16

Ik vind je zadel wel vrij ver naar voren liggen, en als hij op de juiste plaats ligt is hij in elk geval voor het mooi wel wat lang. Of je pony daarnaast van heeft moet je zelf bepalen :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:21

Onder zo'n zadel hoort geen Anky dekje, maar een dekje voor boomloze zadels

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:25

ik heb er een half-pad onder , dat ben ik vergeten te vermelden :D