[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:20

Je hebt er eentje zonder vps, die wil ik dus liever niet.
Dan heb je er 2 staan met vps, een vind ik gewoon te duur de ander is gereserveerd. Staat die niet, maar is die wel ;)

De arizona nut is mij ook te duur.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:32

Heeft er hier iemand ervaring met Startrekk zadels (de commander shorty bijvoorbeeld) en dan het gebruik daarvan zonder kussens maar met een degelijke pad met inlagen daaronder? Ik heb er recentelijk een gekocht maar ponybeest en ik moeten erg wennen aan de kussens, we zijn tot nu toe boomlozen zonder kussens gewend. Zadel staat leuk op de pony, ik pas er goed in, maar het werkt niet lekker... en dat is toch wel het belangrijkste.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:38

@Maflinger_S: Ik heb een Startrekk Western Shorty. Ik heb hem ook een tijdje zonder kussens gebruikt omdat ik die er maar niet lekker onder kreeg. Met Barefoot pad met HD inlages: ging prima! En mijn paardje is echt extreem gevoelig, dus als de drukverdeling niet goed was geweest had ik het wel gemerkt. Inmiddels heb ik (met behulp van de zadelmaker) de kussens er op de goede plek (en symmetrisch.....) onder zitten en dat gaat ook prima.

Er zijn trouwens verschillende diktes qua kussens, misschien zijn die van jou te dik (helemaal als je van een boomloos zonder kussens af komt). Ik heb twee setjes, dikke en dunne, en kan met de dikke ook niet overweg (plankgevoel).

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:41

_Nelleke_ schreef:
Beloven, ook die Arizona maat 2 die nu op bokt markt staat van een dag of 5 geleden?

Thirzanaomi, welke inlages heb je nu?

VPS zadel met VPS inlages.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:43

Is het een optie om met HD inlages het zadel ietsjes smaller te krijgen?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:01

@Turtelito, dank je wel voor je antwoord. Ik heb het zadel zaterdag jl. gekocht en nu 3x gebruikt. Ik vind het zadel niet goed liggen maar de verkoopster (een MSFC die nu op vakantie is) raadde af om het zadel zonder kussens te gebruiken. Ik heb nog wel een ander zadel dat wel goed ligt dus ik gebruik dat voorlopig nog. Te zijner tijd laat ik het Startrekk zadel nog wel eens nakijken op geschiktheid of ik ga het inderdaad eens zonder kussen proberen met bijvoorbeeld een Reinsmanpad of Hafpad eronder.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:11

Maflinger_S: Schrijf het niet te snel af, een paar millimeter schuiven met de kussens kan een wereld van verschil geven! Zowel van boven naar beneden (meer/minder 'gootje' in het midden zeg maar), maar ook iets meer naar voor/achter. Nu ik weet hoe het voelt als ze goed zitten kan ik ze ook makkelijk weer terug zetten, maar om dat gevoel te bereiken was wel wat gepruts nodig.

Het zadel heeft natuurlijk niet zoiets als VPS, dus pas echt goed op met de ruggegraatvrijheid als je het zonder kussens gebruikt! Als je die creëert met je pad en je hebt inlages met een behoorlijke demping moet het kunnen hoor. Alles beter dan rijden met de kussens als die niet goed zitten.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:16

Ik schrijf het zadel ook niet te snel af, we moeten er gewoon aan wennen. Het gootje in het midden is niet zozeer het probleem: het zadel ligt op een rondgeribde haf met een verzonken ruggegraat, maar het is de plaatsing van de kussens van voor naar achteren waar we moeite mee hebben. Ik heb tot nu toe grotere zadels zonder kussens gebruikt die de hele rug omsluiten en nu we een zadel hebben wat in theorie goed van lengte is, drukken de kussens voor mijn gevoel precies op de verkeerde plek op de rug. Ook zit ik nu meer op mijn paard, in plaats van er omheen, wat ook even wennen is. Zadel lijkt ook te veel naar voren te wippen, wat wellicht weer duidt op een verkeerde maat pommel. Kortom, ik moet er echt naar laten kijken voordat ik er mee ga rijden.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:23

_Nelleke_ schreef:
Is het een optie om met HD inlages het zadel ietsjes smaller te krijgen?

Wordt het hier heel veel smaller van?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:16

Nou, ik denk niet dat je dan ineens een heel smalle zit heb, maar het kan misschien wel net het verschil maken. :)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:39

Ik denk niet dat een barefoot heel veel smaller wordt van HD inlages. Wellicht als je inlages zou gaan stapelen om iets meer een Avorm te krijgen maar hoe goed dat is?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:25

SuperLiesje schreef:
Ik denk niet dat een barefoot heel veel smaller wordt van HD inlages. Wellicht als je inlages zou gaan stapelen om iets meer een Avorm te krijgen maar hoe goed dat is?

Dat kan erg wiebelig worden....

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:06

En hoe is die HM hipsaver? Dat zou nog een oplossing kunnen zijn.
Ik zou het ook jammer vinden om een ander zadel te moeten terwijl king hier fijn onder loopt. volgens per mi cavallo zal een hidalgo waarschijnlijk niet passen omdat hij een hoge en brede schoft heeft. Zij raadde de flex EE aan.
Aangezien ik ook nog niet uitgegroeid ben lijkt me het brede zitten niet echt goed. Ook heb ik geen zin om het grootste deel van mijn ritten last te hebben van mijn bovenbenen...
Dus als ik geen A zit op de cheyenne kan creëren zal ik misschien toch aan een ander zadel moeten :(

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:16

Superliesje, gefeliciteerd!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:49

Superliesje gefeliciteerd inderdaad!

Helaas heb ik geen ervaring met oplossingen voor het brede zitten, wel vervelend zeg!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:52

thirzanaomi schreef:
Ik zou het ook jammer vinden om een ander zadel te moeten terwijl king hier fijn onder loopt. volgens per mi cavallo zal een hidalgo waarschijnlijk niet passen omdat hij een hoge en brede schoft heeft. Zij raadde de flex EE aan.
Aangezien ik ook nog niet uitgegroeid ben lijkt me het brede zitten niet echt goed. Ook heb ik geen zin om het grootste deel van mijn ritten last te hebben van mijn bovenbenen...
Dus als ik geen A zit op de cheyenne kan creëren zal ik misschien toch aan een ander zadel moeten :(

Maar wellicht kun je wel proberen om eerst een A-zit op de cheyenne te creëren voordat je allerlei nieuwe zadels probeert. :)

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:58

_Nelleke_ schreef:
thirzanaomi schreef:

Maar wellicht kun je wel proberen om eerst een A-zit op de cheyenne te creëren voordat je allerlei nieuwe zadels probeert. :)

Dat wil ik ook, maar met inlages gaat dat niet lukken denk ik. Waar is zo'n hipsaver te krijgen? Werkt dat goed?

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:06

Dank jullie wel dames!! :)

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:18

:( die hm hipsaver kost al ongeveer 90 euro zonder verzenden uit Engeland en belastingen..... Is die ook in NL te krijgen?
SuperLiesje nog gefeliciteerd!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:29

Lisanne; gefeliciteerd! :)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:48

thirzanaomi schreef:
:( die hm hipsaver kost al ongeveer 90 euro zonder verzenden uit Engeland en belastingen..... Is die ook in NL te krijgen?

Op de site van PerMiCavallo staat dat de producten van http://www.enlightenedequitationshop.com/ ook bij hun bestelbaar zijn....

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:51

thirzanaomi schreef:

De Flexee en de hipsaver zijn allebei van Heather Moffet toch?
Dan kom ik uit bij per mi cavallo, http://www.permicavallo.nl/zadelaccessoires.php

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:15

Gefeliciteerd :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:25

Ik heb mijn hipsaver in Engeland besteld..Verzendskosten waren laag en invoerrechten heb je niet vanuit Engeland,maar dan nog is hij niet goedkoop..Wel is de zit met een hipsaver veel smaller en je zit ook veel stabieler..Ik heb een oude cherokee zonder vps en deze blijft erg goed liggen op mijn oudere merrie en ze vind het een fijn zadel,maar hij zat echt te wijd..Ben er echt erg blij mee!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:47

vraag... vraag.... nog een vraag.

Nee grapje, ik heb maar 1 vraag.

Barefoot shop heeft de HD's op dit moment niet leverbaar. Ofwel, er moeten eerst nieuwen gemaakt worden.

Na veel longeren, lekker grondwerk, wandelen en ga zo maar door, wil ik ook wel weer OP haar zitten.
Maar zonder HD inlages niet...

Waar kan ik HD inlages bestellen, waar ze nog wel bestelbaar zijn?

Alvast bedankt!!! :D