voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:44

cynthiar schreef:
@Simone: Barefoot heeft verschillende modelleen westernzadels en ook westernbeugelriemen met wrong, ga maar eens goed de site bekijken!

En ze hebben gewone en extra brede beugelriemen (die laatste staan wat stoerder aan een westernzadel) en natuurlijk de wrong-seatsaver die op de westernmodellen ook past. Dan heb je geen knie, maar bovenbeenwrongen en ik vind ze zelf echt heel fijn!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:49

Simone0308 schreef:
Pfoe, mijn zoektocht naar een geschikt zadel is ook weer bezig, maar het is wel lastig hoor! Ik heb nu een Barrydale liggen om te testen (dezelfde die Tancreda heeft geprobeerd). Op zich vind ik hem wel fijn zitten, maar had vooral in het begin het idee dat hij wat voorover kantelde en de beugelophanging zat veel te ver naar achteren, waardoor ik last van mijn heupen/bekken kreeg. Uiteindelijk de ophanging wat meer naar voren gezet en dat zit een stuk beter :) Helaas moet hij vandaag weer terug, dus hoop dat het nog een beetje droog wordt, zodat ik nog even kan rijden. Hierna wil ik de London proberen, kijken hoe ik dat vind. De vreemde droge plek die het paard van Tancreda had zag ik uiteindelijk bij mijn merrie ook wel een beetje, alhoewel die lang niet zo duidelijk was. Waar het nou precies aan ligt weet ik niet, zal er vandaag nog eens extra op letten.

Verder nog even een andere vraag, met name voor de westernruiters hier: ik was in eerste instantie op zoek naar een zadel wat ik voor mijn beide paarden kan gebruiken, maar ik kom daar toch een beetje op terug, omdat ik mijn jonge paard eigenlijk wil gaan doorrijden met een westernzadel (ivm de knop, ze kan nogal eens flink tekeer gaan). Nu zoek ik dus een (boomloos) zadel met knop, liefst met iets van wrongen voor een stevige zit (bestaat dat überhaupt bij westernzadels?) en waarvan ik de beugels + fenders kan vervangen door engelse beugels + beugelriemen, want ik kan absoluut niet omgaan met die grote westerndingen := Hebben jullie ideeën over wat er aan mijn eisen zou kunnen voldoen?

Is dit niet iets voor je?

Afbeelding

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:59

Ik ga maandag een Barefoot Missoula Zadel bij een particulier overkopen. Is maar 1 keer op gereden. Is wel wat stoffig, maar dat is naar een schoonmaakbeurt weer op en top
Afbeelding

_Nelleke_

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:19

Mooi! :)

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:27

_Nelleke_: Dank je wel

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:40

ik ben verkocht !
aan een simpel, sintetisch zadeltje met kleur ( kennen jullie vast wel zal zo een link zoeken )
zat heerlijk en veeeeeel beter dan de barefoot.
natuulijk wel een barefoot/ander merk pad ga ik hier onder doen.

nu 1 probleem, de andere pony heeft hier een te hoge schoft voor en het zadel is niet hooggenoeg uitgesneden aan de voorkant. is er een dek / pad waar je verschillende inlages etc. in kan doen om dit zadel wat te liften?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:17

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:06

Black_Moon schreef:

Ik heb die van mij jaren geleden met pijn in m'n hart weg moeten doen. Ben nog steeds een beetje 'jaloers' op mensen die het zadel hebben. :')

Fotootje van Rowan met de Missoula Nut 5jr geleden:
Afbeelding

Toen nog een dikke buik (en het bakstuk een beetje raar :+ )

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:15

unihorses schreef:

Deze heb ik ook. Zit heel lekker, maar ik vind een Barefoot mooier. Hij is ook niet van zulke goede kwaliteit, maar voor een bijzadeltje of voor eventjes ofzo is het echt een aanrader.
Hij is helemaal naar mijn kont gaan vormen, dus ik zit in een heerlijk kuipje! <3
En als ie onder de haren zit: even de stofzuiger erover en klaar. :o

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:01

PeerAppel schreef:
unihorses schreef:

Deze heb ik ook. Zit heel lekker, maar ik vind een Barefoot mooier. Hij is ook niet van zulke goede kwaliteit, maar voor een bijzadeltje of voor eventjes ofzo is het echt een aanrader.
Hij is helemaal naar mijn kont gaan vormen, dus ik zit in een heerlijk kuipje! <3
En als ie onder de haren zit: even de stofzuiger erover en klaar. :o

heb het als vast zadeltje, dat wel.
maar gebruik hem 3 dagen in de week voor stap en een paar minuten draf :7

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:09

Eindelijk kunnen we weer rijden! :D
Sunny met Barefoot Atlanta met Lakota pad. Zit echt heerlijk maar dek en zadel moeten nog wel een beetje naar pony gevormd worden. Maar zadel was pas een paar keer gebruikt en dek is nieuw. Vandaag helaas maar 5min erop gezeten om te testen want het is hier heel de dag al aan het regenen -O- Het dek is trouwens 80cm lang en dat is zelfs al lang :P
Afbeelding

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:26

_Nelleke_ schreef:
Black_Moon schreef:

Ik heb die van mij jaren geleden met pijn in m'n hart weg moeten doen. Ben nog steeds een beetje 'jaloers' op mensen die het zadel hebben. :')

Fotootje van Rowan met de Missoula Nut 5jr geleden:
[ Afbeelding ]

Toen nog een dikke buik (en het bakstuk een beetje raar :+ )

Ik ben benieuwd hoe het zadel op mijn tinker ligt. Maar als ik het zo zie bij jouw paard, komt dat wel goed

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:51

Hallo allemaal!

Vraagje... Ik heb een zwarte Cheyenne met VPS. Ik rijd puur recreatief en neig eigenlijk het meest naar de westernstijl.
Nou heb ik weleens gehoord dat iemand een westernpad onder zijn Cheyenne had liggen. Ik kan me daar nou helemaal niks bij voorstellen. Heeft iemand misschien een foto daarvan?
Of heeft iemand een ander leuk idee welke leuk gekleurde pad onder de cheyenne past?

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:52

Een paar posts boven je mijn haflinger met westernpad met inlages :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:59

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 20:02

@Blijheid Ik denk dat dat niet zo heel veel uit maakt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 20:04

Juist wel lijkt me, een cheyenne heeft zweetbladen dat moet er wel netjes op passen wil het er een beetje leuk uitzien. Qua drukverdeling etc zal het inderdaad niet uitmaken.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 20:06

Dank je wel voor de link! Valt me eigenlijk nog mee hoe het eruitziet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 20:06

Vond het ook best leuk ja :j

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 20:09

Blijheid schreef:
Juist wel lijkt me, een cheyenne heeft zweetbladen dat moet er wel netjes op passen wil het er een beetje leuk uitzien. Qua drukverdeling etc zal het inderdaad niet uitmaken.

Daar ging't mij inderdaad ook vooral om. Ik heb een maat 2 en die op de foto is een maat 1 volgens mij. De mijne zal dus ook langere zweetbladen hebben

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:28

Black_Moon schreef:
Ik ben benieuwd hoe het zadel op mijn tinker ligt. Maar als ik het zo zie bij jouw paard, komt dat wel goed

Ik heb 'm destijds weggedaan omdat ie aan de achterkant schuurplekken gaf. (Dikke wiebelende haflingerbillen ;) ). Daarbij schoof ie van rechts naar links. Hoe strak ik ook singelde, hij schoof met gemak onder z'n buik. :+ Maar Rowan was daar rond en ongespierd, inmiddels is ie wat beter gevormd. :D

Met de cheyenne dry tex had ik dat overigens niet. Daar wel weer droge plekken bij de beugelophanging. Wel een mooie droge ruggengraat en geen warrige haren.

Ik blijf overtuigd van het systeem van barefoot, en ik kan niet wachten tot de Madrid op de markt komt. Die wil ik echt graag hebben. Rowan is wat veranderd qua bespiering en mijn houding en zit zijn er de afgelopen 5jr ook wel wat op vooruit gegaan ;) Dus het is naar mijn idee opnieuw het proberen waard. :)

Ik heb ook de Trekker Endurance Pro geprobeerd, die lag op Rowan echt verbazingwekkend goed, alleen ik kon er ECHT niet in zitten. Kreeg binnen 5 minuten last van m'n bekken. En ik bleef maar afstekende knieën met stoelzit houden of een bibs die gelift werd. Mijn heup/bekken kon gewoon niet de juiste hoek maken :')

Ik heb nu overigens een boomzadel (Kent&Masters Dressuur) waar ik heel tevreden mee ben.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 01:24

@Tobila: die foto is een foto van mij :D , ik heb inderdaad een maat 1, je zit ook wel weer een stuk breder met een westernpad eronder. Daarom zat ik ook te denken aan alleen een blanket die je weer over de gewone pad doet. Maar ik weet niet of het in de praktijk nou ook wel werkt, dat het niet gaat schuiven of dat je de lusjes wel vast kunt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:44

Pfffff ik was even vergeten hoe oncomfortabel zo'n stijf nieuw zadel is, je zit er zo hoog boven dan, wiebeldewiebel :') Gelukkig weet ik dat hij eenmaal ingereden wel heel comfy is :) ponymans is in elk geval helemaal overtuigd, die loopt er echt goed onder, zelfs met mijn gewiebel.
En ook fijn, ik merk nu al dat ik bij de cheyenne makkelijker m'n been aan het zadel en aan m'n paard kan houden dan bij de cherokee, dat zal nog wel beter worden als het zadel over een tijdje wat soepeler is :)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 16:26

Ik heb sinds vandaag eindelijk mijn Barefoot Cheyenne (maat 1, bruin leer) :D :D ! Woensdag komt er iemand passen, dus dan zal ik even foto's maken en posten. Ik vind m'n zadel zoooo gaaf! Hij is veel mooier dan ik had verwacht <3

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 16:30

unihorses schreef:
ik ben verkocht !
aan een simpel, sintetisch zadeltje met kleur ( kennen jullie vast wel zal zo een link zoeken )
zat heerlijk en veeeeeel beter dan de barefoot.
natuulijk wel een barefoot/ander merk pad ga ik hier onder doen.

nu 1 probleem, de andere pony heeft hier een te hoge schoft voor en het zadel is niet hooggenoeg uitgesneden aan de voorkant. is er een dek / pad waar je verschillende inlages etc. in kan doen om dit zadel wat te liften?

Pads van Parelli zijn op te vullen met Shims, hierdoor kan je per plek bekijken of er wat opgevuld moet worden, misschien dat dat iets is...