[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marigo

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:22

Ja dat vond ik ook Muze, dat smallere gevoel. Ik krijg al gauw last van mijn bekken en je kent Bergje, die is wat ronder. Nu helemaal := en de Ghost zat direct lekker.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:25

Ghost was voor mijn paard zijn korte rug veel te lang. Barefoot was te massaal voor mijn paard zijn rug en ik vond het echt verschrikkelijk zitten.

Ik ben juist heel erg blij met mijn Trekker True Talent. Die zit hier al jaren perfect. Ook een heerlijk smal en superlicht zadel (voor mijn paard), want ik heb zelf ook bekkenproblemen. Zo zie je maar hoe persoonlijk een zadel uiteindelijk is. Zowel voor het paard als voor de ruiter ;) .

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:27

Ja ik snap wel dat de Ghost al gauw te lang kan zijn. Gelukkig pas ik in een Piccolo want groter/langer zou niet passen. Idd ook bij boomloos heel persoonlijk bij de combinatie. Dat gaf ik (naïef wellicht) vooraf niet gedacht. Dacht echt dat ze meer one size fits all waren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:28

MarjanB schreef:
Ja wellicht maar weet niet of dat past met m’n kont :+ heb lymfeoedeem en lipoedeem waardoor dat deel nou juist uit proportie is :(

Ik heb ook lipoedeem en benen en kont zijn ook niet in model :+
Ik heb een Freemax westernzadel, 17 inch. Past prima voor zowel paard als mijn kont. Ook heb ik op een barefoot Arizona gereden. Daar paste mijn billen prima in, maar vond ik heel breed zitten. Iets dat ik bij de Freemax niet heb. Ik weet niet of western een optie is, maar dan is de Freemax wel een interessante.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:57

Tja daarvoor heeft Barefoot nu de PRO modellen die een stuk smaller zitten :)

En kan je met de pads met inlages toch op verreweg de meeste paarden de schoft wel goed vrij krijgen door de padding van de pad aan te passen.

Maar Ghost is gewoon een super leuk merk met ook heel veel mogelijkheden dus daar heb je ook een hoge slagingskans en is het al met al wel fijn dat er zoveel keuze is en voor ieder wat wils +:)+

Wat fijn dat je in de kleine maat past, dat maakt het toch altijd een stuk makkelijker.
Hopelijk bevestigt de proeftijd dat dit het juiste zadel is voor jullie :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:02

Ja, daar heb ik nog niet op gezeten. Het was een oud zadel dat ik van iemand tijdelijk mocht lenen. Vond het overigens niet vervelend zitten, het zat alleen wat breed. En dan kan ik me voorstellen dat je daar met lange ritten last van kunt krijgen. Verder vond ik de Arizona echt wel een heel fijn zadel. Het voelde heel stevig, zonder opgesloten te zitten. Daar hou ik wel van :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:15

Ja dat is een zitgevoel dat vaak ook moeilijk uit te leggen is hè.... dat je graag stevig wilt zitten, maar niet opgesloten :=

Weet je wat zo raar is. Bij mij kan mijn heup op slot schieten bij een te breed zadel, dat je er zo'n gemene kramp in krijgt weet je wel. Ik heb dat bij alle types zadels wel eens ervaren maar stom genoeg bij de meest eenvoudige eerste Barefootjes niet. En bij nieuwere ook niet.

Maar ik denk dat het bij mij meer is vanwege kniewrongen, die je knie en daarmee je hele bovenbeen vanuit je heup wat meer naar buiten draaien. Het bredere zitten vond ik nooit zo'n probleem omdat je daarmee ook wat lager / dichter op het paard zat en met je billen / bovenbenen wat meer paardcontact hebt dan. Daar hou ik wel van, voelt voor mij meer alsof je 1 geheel met je paard bent zeg maar :)

Maar een ander vindt het juist wel weer fijn om wat hoger en smaller te zitten.
Is misschien ook wel (deels) een lange of korte benen dingetje.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:21

Ik vond Barefoot vroeger overigens fantastisch, de oude modellen zonder vps waren dat toen, reed ermee op een Arabier en dat was hemels vond ik.
Freemax staat nog op onderzoeklijstje voor mijn huidige jonkie.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:22

Marigo schreef:
Ja ik snap wel dat de Ghost al gauw te lang kan zijn. Gelukkig pas ik in een Piccolo want groter/langer zou niet passen. Idd ook bij boomloos heel persoonlijk bij de combinatie. Dat gaf ik (naïef wellicht) vooraf niet gedacht. Dacht echt dat ze meer one size fits all waren.

De Piccolo is de enige die ik geprobeerd heb, omdat dat het korste model is. Ik pas er op zich prima in, ben tenger en niet lang. Maar alsnog was dit zadel te lang voor mijn kruising Fjord. Hij is extreem kort in zijn rug.

Er zit zoveel verschil in boomloze zadels, het luistert alsnog nauw. Heeft me destijds zoveel geld gekost. Er waren 20 jaar geleden amper passervices en zelf aanrommelen met een testzadel, ik ben er gewoon geen voorstander van :o .

Ben blij dat destijds Buitenzinnig en toen nog Green Distance mij écht verder hielpen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:32

Voor mij geldt dat ik breed zitten niet fijn vind, ik knik dan in mijn heup en ga scheef zitten. Zal vast komen door mijn korte benen, maar wel stevige gespierde bouw (niet dik trouwens).
Kniewrongen kan ik ook niks mee, geen idee wat die geacht worden om te doen :n maar voor mij doet het niks, ik heb ze liever gewoon niet :D
Ik zit het liefst gewoon redelijk los zeg maar, mijn lijf moet goed kunnen meebewegen met het paard. Opgesloten zitten, of spanning doordat iets in de weg zit helpt daarbij niet.

Dus vandaar denk ik ook de voorkeur voor de Freemax.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:44

Achterom, herkenbaar, de kniewrongen. Ik vind die ook vreselijk....

Gelukkig heb ik die ook niet met mijn TTT. Vind die vrije zit zalig, maar veel ruiters willen juist extra steun.
Het is zó persoonlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:51

Toch was dat destijds best wel vooruitstrevend om met testzadels te werken, zover ik weet deed niemand dat toen verder. En op zich had je daarmee best veel mogelijkheden, je kon er iedereen naar laten kijken die je maar wilde, dus onafhankelijk advies inwinnen. En zelf een testzadel een week (of langer) gebruiken zodat je het op alle mogelijke manieren kon testen i.p.v. alleen maar beperkt te zijn tot een uurtje in de bak met een zadelverkoper erbij :)

En zoveel opties waren er nog niet dus je vond het of meteen fijn, of fijn genoeg "voor nu" terwijl je rustig verder keek of je er meer aan ging wennen / iets beters kon vinden. Of je dacht nee dit is niks voor ons.

Tegenwoordig ligt een passervice meer voor de hand omdat er inmiddels zoveel merken en modellen zijn, met zoveel verschillende mogelijke toebehoren. Destijds was het gewoon we hebben 1 model zadel, en je vindt die BF Cheyenne fijn of niet, probeer maar, laat er naar kijken wie je maar wilt en vertrouwt voor advies. En bepaal zelf in alle rust wat je wilt :)

Het is natuurlijk ook lastig want wat voor de 1 prima werkt is voor de ander uiteindelijk toch niet goed genoeg. En je wensen kunnen ook veranderen. Er zijn best veel klanten van weleer die destijds gewoon graag een soort BareBackPad Plus wilden zeg maar. Voor wie destijds een simpele Cheyenne de beste oplossing was, precies wat ze op dat moment wilden: het gevoel van een BBP maar dan als zadel.

En gaandeweg zijn klanten van destijds of daar tevreden mee gebleven. Of ze gingen over naar nieuwere modellen, binnen BF of een ander merk. Omdat het toch altijd "beter" kan en je ook gewoon je ultieme zadel wilt vinden... voor "nu". En dat kan na een paar jaar, met nieuwe mogelijkheden, weer anders zijn.

Freemax is echt erg leuk, moeite waard om te proberen als dat je aanspreekt want heel veel fans van :j

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:53

Hier komt Paula volgende week vrijdag :D ze heeft geen freemax maar wel genoeg om te proberen. Ik sta voor alles open, western, simpel, wat meer opgesloten. Moet het gewoon voelen.

Nu is Lando braaf maar hij heeft wel veel beweging waardoor ik soms denk laat dat lichtrijden maar zitten want volg t toch niet _O-. Dus zoek echt iets waarin ik dan maar gewoon kan volgen zeg maar.

Hij is niet mega kort maar wel breed en weinig schoft en wel aardig schouder. Dus ben benieuwd naar de opties
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:57

Je had een fijne Edix toch...? Past die niet goed meer...?

Over het algemeen werkt bij veel beweging juist ook een zacht zadel of bbp achtig systeem waardoor je de beweging direct kan voelen en volgen. Maar dat is natuurlijk maar afhankelijk van wat je fijn vindt en er precies mee wilt doen :)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:58

pmarena schreef:
Toch was dat destijds best wel vooruitstrevend om met testzadels te werken, zover ik weet deed niemand dat toen verder. En op zich had je daarmee best veel mogelijkheden, je kon er iedereen naar laten kijken die je maar wilde, dus onafhankelijk advies inwinnen. En zelf een testzadel een week (of langer) gebruiken zodat je het op alle mogelijke manieren kon testen i.p.v. alleen maar beperkt te zijn tot een uurtje in de bak met een zadelverkoper erbij :)

En zoveel opties waren er nog niet dus je vond het of meteen fijn, of fijn genoeg "voor nu" terwijl je rustig verder keek of je er meer aan ging wennen / iets beters kon vinden. Of je dacht nee dit is niks voor ons.

Tegenwoordig ligt een passervice meer voor de hand omdat er inmiddels zoveel merken en modellen zijn, met zoveel verschillende mogelijke toebehoren. Destijds was het gewoon we hebben 1 model zadel, en je vindt die BF Cheyenne fijn of niet, probeer maar, laat er naar kijken wie je maar wilt en vertrouwt voor advies. En bepaal zelf in alle rust wat je wilt :)

Het is natuurlijk ook lastig want wat voor de 1 prima werkt is voor de ander uiteindelijk toch niet goed genoeg. En je wensen kunnen ook veranderen. Er zijn best veel klanten van weleer die destijds gewoon graag een soort BareBackPad Plus wilden zeg maar. Voor wie destijds een simpele Cheyenne de beste oplossing was, precies wat ze op dat moment wilden: het gevoel van een BBP maar dan als zadel.

En gaandeweg zijn klanten van destijds of daar tevreden mee gebleven. Of ze gingen over naar nieuwere modellen, binnen BF of een ander merk. Omdat het toch altijd "beter" kan en je ook gewoon je ultieme zadel wilt vinden... voor "nu". En dat kan na een paar jaar, met nieuwe mogelijkheden, weer anders zijn.

Freemax is echt erg leuk, moeite waard om te proberen als dat je aanspreekt want heel veel fans van :j

Ik heb m toen volgens mij nog via “ singlefooters” getest, zoiets..
Was gelijk thuiskomen die barefoot cheyenne destijds.
Daarna ook nog wel barefoots gehad maar niets kon voor mij dan tippen aan die oude, bijna opvouwbare barefootjes

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:02

pmarena schreef:
Je had een fijne Edix toch...? Past die niet goed meer...?

Over het algemeen werkt bij veel beweging juist ook een zacht zadel of bbp achtig systeem waardoor je de beweging direct kan voelen en volgen. Maar dat is natuurlijk maar afhankelijk van wat je fijn vindt en er precies mee wilt doen :)

De edix heb ik verkocht want paste niet lekker op Lando en ik zat er minder in dan het zadel wat ik bij Lando kreeg. Maar wellicht is een meer veelzijdigheid type ook een optie. Al ben ik nog niet helemaal overtuigd van de leer kwaliteit van die ik had. Maar hoor dat de andere types van ander materiaal zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:10

Muze schreef:
Ik heb m toen volgens mij nog via “ singlefooters” getest, zoiets..
Was gelijk thuiskomen die barefoot cheyenne destijds.
Daarna ook nog wel barefoots gehad maar niets kon voor mij dan tippen aan die oude, bijna opvouwbare barefootjes

Ja Singlefooters dat was het bedrijf van Sietske, die is op een gegeven moment naar Australië verhuisd dacht ik :)

Ik baalde zelf als een stekker toen ik in ik denk 2008 het eerste VPS zadel kon testen. Vond het he-le-maal niets, teveel zadel en te weinig paard zeg maar. Terwijl het nu vergeleken met de huidige markt helemaal niet "veel zadel" is als je het vergelijkt :P

Met tegenzin doorgezet, ik wilde véél liever mijn normale al goed ingereden Barefootje pakken.
Maarja toch maar weer dat stomme VPS ding want misschien werd het beter als hij wat ingereden werd -O-

En dat was gelukkig zo. Na 2 weken moest ik toegeven dat mijn "oude" zadel niet meer zo lekker zat als die VPS versie, ook niet als ik die oude weer een paar keer achter elkaar gebruikte :=

De nieuwe was wat veerkrachtiger ofzo...? Mareentje vond hem ook dikke prima.
Dus uiteindelijk was ik er toch wel heel blij mee en moest ik toch wel toegeven dat het de juiste keuze was :=

MarjanB schreef:
De edix heb ik verkocht want paste niet lekker op Lando en ik zat er minder in dan het zadel wat ik bij Lando kreeg. Maar wellicht is een meer veelzijdigheid type ook een optie. Al ben ik nog niet helemaal overtuigd van de leer kwaliteit van die ik had. Maar hoor dat de andere types van ander materiaal zijn.

Oh dat is balen. Maar als je dat "lastig beweging volgen" een ding vindt dat je graag verbeterd zou zien, denk dan ook eens aan iets in de categorie Fellsattel of wat je tegenwoordig dan ook aan kwaliteits BBP heb waar eventueel ook beugels aan kunnen. Vaak gaat het met een zacht / soepel zadel (dat meer als een kussentje aanvoelt) een heel stuk makkelijker allemaal.

Bij een wat meer traditioneel zadel met een toch vrij stevige lepel, zie je vaak bvb. bij kinderen, dat ze als het waren weggetennist worden door die lepel := Snap je wat ik bedoel...? En als je ze dan op een BBP achtig iets zet, kunnen ze veel directer op de bewegingen reageren en daar veel makkelijker op mee bewegen :)

Maar als je heel intensief wilt rijden op tempo met snelle bewegingen enzo, dan kan het wat minder ideaal zijn natuurlijk :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:38

Haha ja ik snap wat je bedoelt!

Ja we gaan wel hard en ook wel echt langere ritten. Bultje op bultje af. Hij draaft vooral erg hard en links rechts qua beweging en dan soort van standje Shetlander waarbij je ineens van achter uit het onder je door voelt komen. Turbo modus :')

Beetje dit idee :')

Filmpje is net geüpload en kwaliteit ruk nu zie ik

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:49

Mijn merrie heeft ook een vrij hoge schoft en was achter de schouders wat ingevallen qua bespiering. De pad aan de voorkant opgevuld en daarmee ligt de Ghost erg mooi op haar en met de schoft goed vrij.
Ben erg echt nog steeds erg blij mee, ondanks dat ie me eigenlijk iets boven budget was := Elke keer als ik erop zit ben ik dat weer vergeten :')

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:59

Afbeelding
Het gaat om deze pony/dit paard.
Hier met leen zadel van Noor (een Schutte)

Ik ben heel erg benieuwd wat het voor ons gaat worden. Op mijn eerste pony vond ik de trekker wel fijn, de true talent. Maar nu lukt het net niet.

Christ barebackpad toen der tijd vind ik alleen fijn zonder beugels, met beugels maakte het wiebelig ofzo.

Paula is hier ook geweest voor de kindjes. Ik had namelijk een ghost mini op t oog, mooi klein en kleine prijs.. maar goed t werd een trekker.

Een edix lijkt me wel wat, maar die zijn toch ook wel flink aan de prijs.

Alles is wel flink duurder geworden in die jaren dat ik geen paard meer had om te rijden ahah.
Ben wel elke keer nog terug uit gekomen op een boomzadel, blijkbaar vind ik het toch te bewegelijk.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 13:20

MarjanB schreef:
Hier komt Paula volgende week vrijdag :D ze heeft geen freemax maar wel genoeg om te proberen. Ik sta voor alles open, western, simpel, wat meer opgesloten. Moet het gewoon voelen.

Nu is Lando braaf maar hij heeft wel veel beweging waardoor ik soms denk laat dat lichtrijden maar zitten want volg t toch niet _O-. Dus zoek echt iets waarin ik dan maar gewoon kan volgen zeg maar.

Hij is niet mega kort maar wel breed en weinig schoft en wel aardig schouder. Dus ben benieuwd naar de opties
[ Afbeelding ]

En een django? Mijn voorkeur gaat zowiezo naar een freemax of barefoot. Heb je die al bekeken? De Barefoot?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 13:27

Nee nog niet, dat wil ik doen als Paula langs komt :D

De verkoper die freemax heeft bij ons in de buurt, ben ik niet zo wild van. Dus moet dan even kijken als ik bij Paula niet slaag

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:49

Heeft er toevallig iemand een idee hoe zwaar de BF soft step beugels zijn? En de trail?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:52

Marigo schreef:
Ik doe als newbee in de boomlooswereld even een update. Ik heb Paula langs gehad van Freehorse. En wat jullie al zeiden: niet elk model of merk past op elk paard. Zo lag Barefoot veel te veel op de schoft ondanks de juiste pommelmaat. Trekker was te recht en zou zelfs met inzakken en mijn gewicht(ben niet heel zwaar) nog bruggen en druk niet goed verdelen. Edix Courville lag zo dat de singelstoten en de singel veel te ver naar achteren uitkwamen.
We kwamen uit op Ghost! Heb verschillende zittingen geprobeerd. Zat zelf het fijnst op een Torino en paardlief liep het beste onder de Flexx zitting. Die hebben we nu op proef.
Fijn consult en zeker een aanrader! Toch goed om niet zelf op marktplaats maar iets op de gok gekocht te hebben.
Meer mensen ervaringen met Ghost?

Wat fijn! Ik heb een tijdje een Belgisch trekpaard merrie getraind waar ik een ghost Veneto op had en een ander paardje beleerd met een ghost Firenze. Ook ghost op draverlief geprobeerd maar dat was helaas geen match en ook met hulp van Paula niet passend gekregen. Gelukkig past de Edix ons wel heel fijn :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 10:13

Gisteren even geprobeerd met de kussens van mijn ghost vooraan smaller te zetten en achteraan breder. Vooraan smaller is niet de oplossing, dan ligt er druk op de schoft en schuift het nog meer.
Algemeen breder leek wel iets beter te zijn, maar alsnog niet helemaal stabiel / ik moet behoorlijk hard aansingelen.

De cavallin zadels zijn basis met een vaste pad eronder. Zou ik in principe de kussens kunnen weglaten en enkel werken met de pad eronder? (ik wil wel mijn beugels maar ga eigenlijk heel zelden lichtrijden.) Misschien dat het dan stabieler zou liggen?

Mijn trekpaarden rij ik met een antislippad met neopreen oplages, maar dus ook dunner dan een echte pad en dat werkt ook prima.
Deze hou ik liever als laatste optie, een omdat paard nogal een gevoelig dingetje is, en twee omdat ik geen antislippads betaalbaar vind. (de twinsided van meer dan 200 euro vind ik gortig van prijs).