[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:54

de massimo is toch een vaste boom?
haha. ik heb een klein beetje een zadelfetish :D.
de flexee is ook tweedehands voor een mooi prijsje. had ik al op toegezegd. maar ik hap toch voor de bf, is het niets verkoop ikbhem weer. de massimo ging ik in eerste instantie houden omdat die vrij goed past. maar of de bf of de flexee zal wel passen geloof ik. en de hidalgo ligt ook niet heel slecht.
ik wil terug naar boomloos omdat die toch iets beter meeveranderen met het paard. gewone barefoots vallen af door de te brede zit en schuiven op mijn dikbil. de boomzadels schuiven niet. maar ze loopt fijner onder de hidalgo dan onder de massimo.
even via telefoon geschreven dus sorry voor de niet zo logische opbouw :D
torentje vind ik net goed. fijner voor mijn heupjes :D
bua klinkt interessant maar r*teduur. durf ik niet aan :D

cellibelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:14

Pffff zadels :p .
Weet iemand misschien een zadelpasservice(boomloos) , die mocht een zadel bevallen dat je die gelijk kan kopen?
Ik heb ook een zadelpasservice gezien,die ik helaas niet meer kan terug vinden, dat als je het zadel bevalt en goed past, dat ze die kan bestellen bij de leverancier voor je waarbij je een korting krijgt op het nieuwe zadel.

Teteltee

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:19

Was ik dat niet Cellibelli? :)

wech

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 23:14

Iemand trouwens ervaring met de barefoot Cheyenne? Ik zou graag een testzadel willen maar ik heb geen paardje waar op het kan/mag... Wat zijn de voor en nadelen van het zadel? Zit het zacht of niet..? Ik ben wel nieuwschierig hoe het zit :p

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 23:27

barefoot cheyenne vond ik een goed buitenrit zadel, het zit stúkken zachter dan een boomzadel, maar wel "harder" dan pakweg de london. Ik persoonlijk reed liever met mijn londons (meer kniewrong, ik hou van kniewrong) en voor buiten mijn arizona (groter en stabieler naar mijn idee, en die leuke knop erop :D )
Maar op zich is de cheyenne ideaal voor iemand die zowel bakwerk doet als graag buitenrijdt.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 23:35

Ik ben echt superblij met mijn cheyenne :)
Het is een fijn zadeltje waar je toch aardig steun in kunt vinden ondanks dat er geen wrongen aan zitten (vind ik zelf althans). Doordat er geen dubbel zweetblad aanzit, heb je ook meer contact met je paard.
Hij is ook wel lekker zacht, zachter dan een gemiddeld boomzadel denk ik zo. Nadeel is wel dat het zadel bij brede paarden ook breed valt omdat er niet echt een versmalling op de zit zit (dacht ik. Dus in plaats van een A-vorm waar je zit, heeft dit zadel snel een O-vorm en bij hele brede paarden is dat niet zo fijn).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 23:56

Nadelen van een cheyenne die ik me kan bedenken, is dat het geen wrongen heeft. Maar dat is voor anderen juist weer een voordeel! Het is een fijn zadel, je kan het op veel paarden gebruiken, met een gerust hart :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 00:04

Ik heb een vps loze sayenne gehad, het bleef schuiven op mijn paardje met enorme brede rug (had flex pommel). Na een lange rit zag ik de beugelriemen in het zweet op zijn lijf staan dus heb ik gezworen nooit meer aan BF te beginnen :D

ECHTER.... Heb ik voor mijn nieuwe paardje net weer een boomloos zadel gekocht om hem te beleren. Je raad het vast al.. Het is een BF sayenne geworden _O- dit keer met vps O:)

Mijn eerste zadel vond ik prima al miste ik wel de wrongen en zat heel breed. Ik heb er een paardenvierdaagse op uitgereden zonder zadelpijn.
Nu zijn er ook beugelriemen met wrongen te koop en dat overweeg ik nu te kopen.
Van een heel breed paard ben ik naar een smal paard gegaan dus voor dat hele brede zitten ben ik niet bang meer :D
Hoe het zit weet ik nog niet.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 00:17

De cheyenne vond ik een heerlijk zadel. Stevige zit ondanks geen wrongen. Heerlijk om mee buiten te rijden of in de bak ook fijn. Ik heb er 2 pony mee beleerd en het ligt als een huis.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 00:56

chinoukjuh schreef:
Iemand trouwens ervaring met de barefoot Cheyenne? Ik zou graag een testzadel willen maar ik heb geen paardje waar op het kan/mag... Wat zijn de voor en nadelen van het zadel? Zit het zacht of niet..? Ik ben wel nieuwschierig hoe het zit :p

Ik heb een cheyenne mocht je in de buurt van Ede wonen of komen mag je hem wel een keer proberen op mijn fjordje :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:32

Bij Cheyennes zit er wel behoorlijk wat verschil in het zitgevoel hoor, of je een oude zonder, of een nieuwe met VPS hebt, zeker als die eerste heel erg is ingereden en die latste nog heel nieuw is :j

De meeste mensen vinden hem op zich wel fijn zitten, maar sommigen missen dan wel echt duidelijk de wrongen of willen toch een wat smaller opgebouwde zit, die je al iets merkt door VPS en bvb. nog dubbele inlages.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:38

Duhelo schreef:
is er al info over de trekker aussi? prijs?

Ik heb de inkoop prijs binnen, ik denk dat hij rond de €1000 komt te liggen.
De wrongen zijn "padded", dus wat zachter dan de meeste wrongen van een Australian stockzadel, aldus Trekker.
Als het goed is zijn ze ook bezig met een versie van dit model met lange zweetbladen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:08

Hoe zie je of je een barefoot met vps hebt? Want ik weet niet of de London die ik heb met vps is. Zo niet neem ik sowieso HD inlages

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:14

Als er een ritsje op de cantle zit heeft hij geen vps

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:15

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:30

Bij Barefoot is het toch zo dat als ze een veertje hebben dat ze VPS hebben? Straks heb ik het verkeerd :=

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:32

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:17

ik heb net de rwc besteld! :D Ik ben super benieuwd hoe het er in het echt uit ziet en rijdt en zit en voelt en en en :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:31

En toen waren er nog maar 2... Gaat snel!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:43

Duhelo schreef:
ik heb net de rwc besteld! :D Ik ben super benieuwd hoe het er in het echt uit ziet en rijdt en zit en voelt en en en :D

Super leuk! *\o/* ik ben heel benieuwd naar hoe hij zit/voelt/staat!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:50

ik ben ook super benieuwd, vooral of ik die passend krijg op mijn dikkerdje. die combi van brede ruggegraat en hogere schoft is niet zo ideaal, maar mijn vorige BF's lagen op zich wel prima op haar.
hoop ook dat mijn kont erin past, een korter zadel zal met tijd ook wel van pas komen voor mijn anda (die nu pas een jaar is, maar we moeten een beetje denken aan de toekomst :P), Moest mijn SS niet fijn zitten op haar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:58

Ik denk ook steeds teveel aan de toekomst (maar stel dat de Ghost niet 100% zit, dan is het toch ook handig om een RWC dressage achter de hand te hebben....? Echt. :') ).
Ik vraag me ook af of de RWC kritischer is qua pasvorm dan de normale barefoots die een plattere zitting hebben? Als de zitting hol is zoals bij normale dressuurzadels dan heb je namelijk een vast diepste punt, wat bij paarden met te hoge/lage schoft er bij (hardere flexibele) boomzadels nog wel eens voor zorgt dat de ruiter naar voren kiept of naar achter kantelt. Ik ben heel benieuwd naar hoe dat is bij zo'n voorgevormde holle zitting op een boomloos zadel. Misschien dat die daarin vergevingsgezinder is?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:06

haha, ik ben ook echt zo :D
momenteel heb ik 3 zadels liggen voor 2 paarden, en 2 in bestelling. Hoe gek kun je zijn :D

jouw opmerking is inderdaad wel terecht, ik had er nog niet zo aan gedacht. Hangt er volgens mij van af in welke mate de zitting nog meevormt/doorbuigt, en in welke mate je kan aanklooien met de inlages ...
stel een paard met een erg hoge schoft, kan er mss wel gewerkt worden met shims achteraan de inlagevakken waardoor het zadel weer rechtop komt, in welke mate dat bevorderlijk zal zijn voor de balans enzo is natuurlijk een ander verhaal.
Voorlopig is het enige dat ik hoop dat het zadel smal genoeg zit, en voldoende ruggegraatvrijheid biedt.

wech

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:56

Elegance_ schreef:
chinoukjuh schreef:

Ik heb een cheyenne mocht je in de buurt van Ede wonen of komen mag je hem wel een keer proberen op mijn fjordje :)

Ede is een beetje ver helaas ;( Maar echt lief dat je het aanbood! :j <3

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:42

Vandaag eerste testdag van de ghost en het was nog niet wat ik had gehoopt. Ik had enorm het gevoel dat ik naar voren viel, alsof de achterkant mij nàr voren duwt. Mijn pony vond het lastig dat ik zo aan het zoeken was naar balans en ging het draven en galoperen ook moeiljker. Heeft er iemand tips? Moet ik het zadel gewoon meer nàr voren leggen mischien?