voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:18

pmarena schreef:
Een Medium leek me ook al erg veel verschil vergeleken met Marit-de-picknicktafel hoe ze hier was :P

Zag ik jou net niet richting M'nis rijden trouwens in dat groene autootje? :)

Ze is inmiddels weer wat aangekomen door het stilstaan. Dus de L weer erin. Vorige keer had ik em eruit gehaald omdat hij strak leek te trekken over de schoft. De M drukt juist weer aan de zijkant vd schoft.

Nee ik ben niet in de buurt geweest vandaag :P

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:20

Friso_lover schreef:
Ik zie dat iedereen hier goede informatie kan geven aan iemand die geen ervaring heeft met boomloos.
Ik heb een fries met brede schouders, hoge schoft (voor een fries) en korte rug. Ik heb een boom dressuur zadel, maar wil graag met een boomloos western zadel beginnen omdat ik dat gewoon veel stoerder bij hem vind staan en rijdt toch veel buitenritten, dan is zo'n westernzadel veel comfortabeler. Plus dat ik zie dat boomloos nog veel beter moet gaan zitten.
Nu was ik opzoek naar een boom-westernzadel, maar kan echt geen enkele vinden die past, heb er ondertussen al vijf op gehad. Of het paste niet bij de schoft, of hij was te lang, of drukte het op de schouders. Nu zei laatst een vriendin van me 'waarom zoek je niet om een boomloos zadel?'. Nu ben ik dus opzoek naar een boomloos westernzadel die niet vreselijk duur is maar toch past en comfortabel is.
Ik kwam dit voorbij op marktplaats, nu vraag ik jullie, is dit wat?
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Daar heb ik pas een topic over geopend. Schijnt goed te zijn, moet je maar even zoeken op 'bosrand zadel'.

unihorses

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:27

nou zie ik veel "merkloze" boomlooszadels waar staat zonder dek of met elk willekeurig dek te gebruiken want vinden jullie daar nou van?

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:29

StableDoor schreef:
Friso_lover schreef:
Ik zie dat iedereen hier goede informatie kan geven aan iemand die geen ervaring heeft met boomloos.
Ik heb een fries met brede schouders, hoge schoft (voor een fries) en korte rug. Ik heb een boom dressuur zadel, maar wil graag met een boomloos western zadel beginnen omdat ik dat gewoon veel stoerder bij hem vind staan en rijdt toch veel buitenritten, dan is zo'n westernzadel veel comfortabeler. Plus dat ik zie dat boomloos nog veel beter moet gaan zitten.
Nu was ik opzoek naar een boom-westernzadel, maar kan echt geen enkele vinden die past, heb er ondertussen al vijf op gehad. Of het paste niet bij de schoft, of hij was te lang, of drukte het op de schouders. Nu zei laatst een vriendin van me 'waarom zoek je niet om een boomloos zadel?'. Nu ben ik dus opzoek naar een boomloos westernzadel die niet vreselijk duur is maar toch past en comfortabel is.

Daar heb ik pas een topic over geopend. Schijnt goed te zijn, moet je maar even zoeken op 'bosrand zadel'.

Ohja ik zie het. Dat zet me wel erg aan het denken ja.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:39

Friso_lover schreef:

Heb je wel eens echt gereden op een westernzadel.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:45

Friso_lover schreef:

Ik heb geen ervaring met het zadel uit bovenstaande link maar ik zou eerlijk gezegd geen geld uitgeven aan 'nepperds'. De Barefoots zijn prima geprijsd en als je het nu niet hebt liggen kun je altijd nog even doorsparen. :) Bij Barefoot ben je in elk geval verzekerd van een goede service en een achterliggend bedrijf die ECHT goed heeft nagedacht over wat er op de rug van je paard komt, ipv een bedrijfje dat op het oog boomloze zadels namaakt. :)

Je kunt bij barefoot uiteraard een testzadel aanvragen, dan kun je eens voelen hoe het zit. Zowel voor jezelf als voor je paard. :)

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:58

unihorses schreef:
nou zie ik veel "merkloze" boomlooszadels waar staat zonder dek of met elk willekeurig dek te gebruiken want vinden jullie daar nou van?

Ik zie het inderdaad vaker en vind het heel vervelend eigenlijk. Ik geloof niet dat dat goed is voor de rug van een paard.
Ik heb zelf op dit moment ook nog een "merkloos" boomlooszadel omdat ik Abby nog niet eens een jaar heb en dan stapelen de kosten voor zo'n moment wel heel hoog op!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:01

PeerAppel schreef:
unihorses schreef:

Ik zie het inderdaad vaker en vind het heel vervelend eigenlijk. Ik geloof niet dat dat goed is voor de rug van een paard.
Ik heb zelf op dit moment ook nog een "merkloos" boomlooszadel omdat ik Abby nog niet eens een jaar heb en dan stapelen de kosten voor zo'n moment wel heel hoog op!

ik ook, heb een barefoot getest maar deze valt me zwaar tegen. nu ga ik voor een merkloos kijken ( ze heeft gezwellen, barefoot komt hier net op ) maar ben wel vanplan er een pad bij te kopen met inlages. dit lijkt mij niet meer dan verstandig, maar zoveel mensen die dit niet doen...

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:04

Ik heb een Barefoot getest, helemaal tevreden over! Staat sinds een paar weken op m'n verlanglijstje, maar met €7 per maand gaat het niet zo hard. :o
Ik heb er een Libra pad onder, met een lekker schaapje aan de onderkant. En gelukkig is Abby haar ruggengraat in een kuiltje, dus die is eigenlijk wel lekker snel vrij. (:

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:31

PeerAppel schreef:
unihorses schreef:

Barefoot was ooit ook nog "merkloos" ...
"merkloos" of een onbekend merk wil niet per definitie zeggen dat het slecht is.
Jammer is natuurlijk dat bij dergelijke zadels (zoals in de link) er geen echt uitgebreide uitleg staat zoals bij bv barefoot, dat laat me toch eerder naar een bekender merk grijpen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 09:42

Duhelo schreef:
"merkloos" of een onbekend merk wil niet per definitie zeggen dat het slecht is.
Jammer is natuurlijk dat bij dergelijke zadels (zoals in de link) er geen echt uitgebreide uitleg staat zoals bij bv barefoot, dat laat me toch eerder naar een bekender merk grijpen.

Ik vind nog wel een groot verschil zitten tussen 'merkloos: de looks gekopieerd van een ander merk boomloos en goedkoper op de markt brengen', of 'merkloos: nog niet bekend als merk maar eigen ontwikkeling op de markt gebracht'.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:02

_Nelleke_ schreef:
Friso_lover schreef:

Ik heb geen ervaring met het zadel uit bovenstaande link maar ik zou eerlijk gezegd geen geld uitgeven aan 'nepperds'. De Barefoots zijn prima geprijsd en als je het nu niet hebt liggen kun je altijd nog even doorsparen. :) Bij Barefoot ben je in elk geval verzekerd van een goede service en een achterliggend bedrijf die ECHT goed heeft nagedacht over wat er op de rug van je paard komt, ipv een bedrijfje dat op het oog boomloze zadels namaakt. :)

Je kunt bij barefoot uiteraard een testzadel aanvragen, dan kun je eens voelen hoe het zit. Zowel voor jezelf als voor je paard. :)

mee-eens , ook denk ik dat het eigenlijkj niet kan , goede kwaliteit leveren voor zo'n prijs!
misschien kijken voor een 2e hands barefoot ? , dan weet je zeker dat je goed zit !

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:42

_Nelleke_ schreef:
Duhelo schreef:

Ik vind nog wel een groot verschil zitten tussen 'merkloos: de looks gekopieerd van een ander merk boomloos en goedkoper op de markt brengen', of 'merkloos: nog niet bekend als merk maar eigen ontwikkeling op de markt gebracht'.

dat is ook wel een feit.
Echter heb je overal kopie's van (is barefoot ook niet tegelijk met een gelijkaardig concept op de markt gekomen (randolls?) of heb ik dat verkeerd op?)
nu, in de boomzadels kopieren alle merken ook van de andere, maar daar kijkt er niemand naar.
Als het concept goed is, het past voor paard en ruiter, kan het merk me een worst wezen.
Maar zoals eerder gezegd heb je van de bekendere merken uiteraard wel het enorme voordeel dat er inmiddels sites zijn waar alles tot in de puntjes uitgelegd wordt. En dat geeft uiteraard ook mijn voorkeur ...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:49

Barefoot is gebaseerd op Torsion, maar heeft er heeft er wel gelijk vanaf het begin een eigen draai aan gegeven met een andere seatsaver: dat was dè reden voor mij om mijn Torsion weg te doen en voor de Barefoot te gaan +:)+

De Randolls enzo die zijn weer gebaseerd (nouja gewoon keihard nagemaakt :P ) op de eerste Barefoot.

Ik vind dat westernmodelletje hierboven wel heel leuk om te zien, hoor ook wel dat mensen er tevreden mee zijn. Maar wel weer dat het wat weinig schoftruimte heeft.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:51

Kijk maar eens op ebay.co.uk bij treeless western daar staat volgens mij hetzelfde zadel als bosrand verkoopt voor veel minder,dan ga je wel heel erg twijfelen aan de kwaliteit..Wel veel goedkoper om te kopen en kijken of het wat is :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:56

Lijkt mij ook duidelijk dezelfde inderdaad en voor een hele leuke prijs :j

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:57

Ja dacht ik ook :j de foto's zijn wel niet zo mooi maar als je goed kijkt is de tooling ook hetzelfde..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:05

pmarena schreef:
Barefoot is gebaseerd op Torsion, maar heeft er heeft er wel gelijk vanaf het begin een eigen draai aan gegeven met een andere seatsaver: dat was dè reden voor mij om mijn Torsion weg te doen en voor de Barefoot te gaan +:)+

De Randolls enzo die zijn weer gebaseerd (nouja gewoon keihard nagemaakt :P ) op de eerste Barefoot.

Ik vind dat westernmodelletje hierboven wel heel leuk om te zien, hoor ook wel dat mensen er tevreden mee zijn. Maar wel weer dat het wat weinig schoftruimte heeft.

ohja, op torsion (al die namen :D )
maargoed, er wordt begrepen wat ik bedoel :D
(ik blijf toch lekker bij mijn barefootje denk ik, moest het model hierboven véél interessanter zijn van prijs (pakweg 200 euro oid) zou ik het eventueel wel overwegen als reservezadel voor buitenritten, als er eens iemand meegaat op een van mijn paarden. (Mijn london is op mijn uberbrede beesten niet aangenaam voor langer dan een uurtje :D)
de testwrongseatsaver werkt trouwens fijn hoor!, was effe zoeken naar de juiste plaats, maar het zit wel een stuk steviger bij rare sprongen (en mijn originele seatsaver verslijt nu niet meer :D )
het ding is wel uberlelijk en past totaal niet bij het zadel, maar met het schaapje erover valt het mee.
Enige nadeel, als ik lichtrij kom ik er wel constant tegenaan. maargoed, dat is geen ramp :P

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:37

Pfoe, mijn zoektocht naar een geschikt zadel is ook weer bezig, maar het is wel lastig hoor! Ik heb nu een Barrydale liggen om te testen (dezelfde die Tancreda heeft geprobeerd). Op zich vind ik hem wel fijn zitten, maar had vooral in het begin het idee dat hij wat voorover kantelde en de beugelophanging zat veel te ver naar achteren, waardoor ik last van mijn heupen/bekken kreeg. Uiteindelijk de ophanging wat meer naar voren gezet en dat zit een stuk beter :) Helaas moet hij vandaag weer terug, dus hoop dat het nog een beetje droog wordt, zodat ik nog even kan rijden. Hierna wil ik de London proberen, kijken hoe ik dat vind. De vreemde droge plek die het paard van Tancreda had zag ik uiteindelijk bij mijn merrie ook wel een beetje, alhoewel die lang niet zo duidelijk was. Waar het nou precies aan ligt weet ik niet, zal er vandaag nog eens extra op letten.

Verder nog even een andere vraag, met name voor de westernruiters hier: ik was in eerste instantie op zoek naar een zadel wat ik voor mijn beide paarden kan gebruiken, maar ik kom daar toch een beetje op terug, omdat ik mijn jonge paard eigenlijk wil gaan doorrijden met een westernzadel (ivm de knop, ze kan nogal eens flink tekeer gaan). Nu zoek ik dus een (boomloos) zadel met knop, liefst met iets van wrongen voor een stevige zit (bestaat dat überhaupt bij westernzadels?) en waarvan ik de beugels + fenders kan vervangen door engelse beugels + beugelriemen, want ik kan absoluut niet omgaan met die grote westerndingen := Hebben jullie ideeën over wat er aan mijn eisen zou kunnen voldoen?

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:49

In de zomer wil ik graag met vliegendeken rijden. Voorheen was dit met mijn haflinger geen probleem, want haar rijd ik met een veelzijdigheidszadel. Mijn nieuwe kwpn merrie rijd ik met een barefoot cherokee. Zijn hier speciale vliegendekens voor of passen de standaard vliegendekens? Iemand tips..

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:20

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:37

@Simone: Barefoot heeft verschillende modelleen westernzadels en ook westernbeugelriemen met wrong, ga maar eens goed de site bekijken!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:47

Er zijn speciale vliegendekens voor westernzadels, ik heb er 1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:21

rb_1990 schreef:
In de zomer wil ik graag met vliegendeken rijden. Voorheen was dit met mijn haflinger geen probleem, want haar rijd ik met een veelzijdigheidszadel. Mijn nieuwe kwpn merrie rijd ik met een barefoot cherokee. Zijn hier speciale vliegendekens voor of passen de standaard vliegendekens? Iemand tips..

Mijn gewone uitrijdeken past ook met barefoot cherokee/cheyenne, dus denk dat een uitrij-vliegendeken ook geen problemen geeft :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:32

Simone0308 schreef:
Pfoe, mijn zoektocht naar een geschikt zadel is ook weer bezig, maar het is wel lastig hoor! Ik heb nu een Barrydale liggen om te testen (dezelfde die Tancreda heeft geprobeerd). Op zich vind ik hem wel fijn zitten, maar had vooral in het begin het idee dat hij wat voorover kantelde en de beugelophanging zat veel te ver naar achteren, waardoor ik last van mijn heupen/bekken kreeg. Uiteindelijk de ophanging wat meer naar voren gezet en dat zit een stuk beter :) Helaas moet hij vandaag weer terug, dus hoop dat het nog een beetje droog wordt, zodat ik nog even kan rijden. Hierna wil ik de London proberen, kijken hoe ik dat vind. De vreemde droge plek die het paard van Tancreda had zag ik uiteindelijk bij mijn merrie ook wel een beetje, alhoewel die lang niet zo duidelijk was. Waar het nou precies aan ligt weet ik niet, zal er vandaag nog eens extra op letten.

Verder nog even een andere vraag, met name voor de westernruiters hier: ik was in eerste instantie op zoek naar een zadel wat ik voor mijn beide paarden kan gebruiken, maar ik kom daar toch een beetje op terug, omdat ik mijn jonge paard eigenlijk wil gaan doorrijden met een westernzadel (ivm de knop, ze kan nogal eens flink tekeer gaan). Nu zoek ik dus een (boomloos) zadel met knop, liefst met iets van wrongen voor een stevige zit (bestaat dat überhaupt bij westernzadels?) en waarvan ik de beugels + fenders kan vervangen door engelse beugels + beugelriemen, want ik kan absoluut niet omgaan met die grote westerndingen := Hebben jullie ideeën over wat er aan mijn eisen zou kunnen voldoen?

Geen wrongen, maar verder bijna goed voor wat jij wil:

Afbeelding