[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 18:26

Dank je, dat model ken ik niet heb een Italy gehad en daar had ik helaas ook last van m’n knie mee -O- weet niet of deze heel anders is qua steun?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 18:40

Of een ghost buttera? Zit echt heeeeeerlijk

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 19:36

Ja wellicht maar weet niet of dat past met m’n kont :+ heb lymfeoedeem en lipoedeem waardoor dat deel nou juist uit proportie is :(

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 22:05

Ze zijn geloof ik als test zadel te proberen

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 23:03

Ik vind mijn ghost waanzinnig fijn zitten terwijl ik in veel zadels niet lekker zit met mijn slechte rug of niet voldoende steun heb. Weet niet welke broekmaat je hebt maar mijn billen zijn ook niet de dunste en ik pas er ook in. Anders mag je best even PBtje sturen als je wilt.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 23:59

tennan schreef:
Runa schreef:
Weten jullie of Boomloos in Balans ook in Groningen komt? Of is er een andere passervice met een breed assortiment die daar komt?

Zij komt niet naar Groningen, dat is te ver, maar er is wel net een route naar het Noorden geweest met veel interesse en waarschijnlijk is die dus wel voor herhaling vatbaar. Je kunt haar altijd eens benaderen met dat je wel wilt aansluiten. Ik heb nav haar bezoek aan ons een tcs gekocht, ben erg benieuwd.

26 februari komt ze deze kant op!

Dus mocht er nog iemand aansluiten in het noordoosten van het land, wellicht is er nog plek :)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:31

Tof! Heb je al iets op het oog?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:12

Nog niet echt eigenlijk... Ik vind een tcs wel interessant, maar ik denk dat het met die pony van mij niet veel oplost voor wat betreft zere heupen na het rijden, haha.

Dus ik wil graag wat verschillende zadels proberen, liefst wat met een smallere zit. Ik ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd waar ik mee thuis kom :) ik heb geen voorkeur voor een type zadel (zoals western of barok) dus het kan nog alle kanten op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:36

Als je een breed paard hebt zul je veelal een breed zadel hebben of je hebt een flinke opbouw die in /\-vorm gebouwd is. Hierdoor heb je minder last van de heupen, maar ook minder gevoel met je paard en soms het gevoel dat je op een torentje zit.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 21:31

Ik heb die tcs eens bekeken maar lijkt me heel onprettig.?
Ik kan me echt niet indenken dat die fijn zitten.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 22:23

Muze schreef:

Dat zal heel persoonlijk zijn, ik ben aangenaam verrast

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 22:35

Ja? En je paard vindt het prettig ook?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 09:26

Muze schreef:

Ik was erg verrast over het zitgevoel. Ik dacht dat je misschien wel randen zou voelen of in mijn geval de singelgespen onder de flap (heb de korte variant waar dus een vzh singel aan zit). Maar ik voel geen randen of andere gekkigheid. Het zitgevoel hangt volledig ook af van wat voor opstelling aan dekjes ed je gebruikt. Had eerst met burioni pad en daaroverheen een memoryfoam padje gereden, dat zit heel vrij en moest ik wel even wennen aan weer volledig eigen balans hebben. Maar van de week had ik hem eens over mijn Barefoot Ride on support gelegd en dat zat dan verbazingwekkend stevig.
Pony loopt er vooralsnog prima onder, zoekt fijn verbinding. Maar moet er nog wat intensiever mee gaan rijden om dat echt goed te beoordelen. Maar tot nu zie ik geen gekkigheid en voel ik geeen gekke druk op zijn rug onder het rijden. Ik was ook erg sceptisch maar ga het zelf nu gewoon ondervinden.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 09:41

Hier dezelfde ervaring als bij Daphne. De eerste keer boomloos na met-boom vond ik ontzettend wiebelig en steunloos. Van boomloos over op de tcs gaat probleemloos hier, terwijl ik door mijn eigen handicap zelf al heel wiebelig ben ook. Vind het juist heel prettig om zoveel van de pony te voelen.

Ik gebruik hem nu ook over een barebackpad met panelen, en in de toekomst wil ik hem over een boomloze pad met (evt heavy duty) inlages en een schapenvachtje er overheen. Maar die moet ik nog even uitzoeken en bestellen :+

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 09:48

Barebackpad vind ik zelf altijd wel fijn maar om één of andere manier lijkt dit me heel naar, haha.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 23:17

Mijn buttera blijft toch nog altijd enigszins schuiven van links naar rechts. Ik gebruik de originele ghostpad met neopreen onderkant.
Grandeurpad met wol, jv dekje met merino wol, een gedoon katoenen dekje met halfpad erop, die zijn allemaal enigszins erger.
Ik heb een lederen smalle banaansingel

Iemand tips hoe ik dat kan oplossen? Kussens breder of net smaller zetten ev?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 16:32

Duhelo schreef:
Mijn buttera blijft toch nog altijd enigszins schuiven van links naar rechts. Ik gebruik de originele ghostpad met neopreen onderkant.
Grandeurpad met wol, jv dekje met merino wol, een gedoon katoenen dekje met halfpad erop, die zijn allemaal enigszins erger.

Het kan ook aan je eigen evenwicht liggen. Als je zelf net wat te veel naar links of rechts hangt( vaak zonder dat je daar zelf erg in hebt) kan hij ook gaan schuiven. Heb zelf ook een buttera, en de 1e keer schoof hij een beetje, omdat ie nog naar mijn paard moest gaan staan. Nu nergens meer last van en ligt als een huis.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 19:42

Duhelo schreef:

Hier voor wat smaller en achter breder. Heb er nu lamswol als dekje onder. Schuift bijna niet. Hooguit als ie een uur lang schots en scheef loopt moet ik uiteindelijk wel corrigeren. Maar dat is waarschijnlijk bij elk zadel wel zo.

Al was het hier ook erg zoeken ivm een wippende achterkant. Dan voelde het net of ik voorover gelanceerd zou worden. Ook geen fijn gevoel met een noodrem en een pony die het gras wel lekker vindt.. :+

Heb overigens een rechte neopreen singel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 10:24

Verder ligt die wel fijn eigenlijk, paard heeft een moeilijke bouw, wel schoft, maar vlak achter/onder de schoft breed, rondgeribt, dikke buik, zadels hebben de neiging over de schouder te schuiven. Dat doet deze niet, de singel trekt ondanks een banaansingel wel wat naar voor maar manageable, enkel dat licht links en rechts schuiven dus. Ik pas mss idd nog eens de kussens wat aan naar achter breder.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 00:01

Ik ga weer aansluiten in dit topic.

Ik heb sinds kort weer een pony in formaat dat ik er zelf op kan rijden.

Boomzadel past helaas niet, ik leen nu een trekker true talent, maar ze heeft een vrij hoge schoft vooralsnog krijg ik het niet helemaal lekker passend.
Het valt me ook best tegen, boomloos :o
Misscvien omdat de afstelling ook niet top is voor ons, maar ik kan er dus niet mee galopperen haha.

Kindjes hebben sinds kort een trekker zadel en het bevalt hen wel erg goed..
dus ik dacht hoe leuk, hebben we die samen.. als t bevalt koop ik wel een trekker..

Maar goed voor nu kan ik iig even stapeltjes maken, heb ook nog geen goede BBP..
de financiën werken even niet mee. Alles is zojuist naar de kinder pony’s gegaan. Die hebben een Christ BBP en dus een trekker zadel haha.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 07:58

Er zijn best veel mensen voor wie Trekker toch wel 1 van de lastigste merken is om lekker liggend te krijgen. Daarentegen zijn er ook mensen die er super blij mee zijn *\o/*

Vinden de kinderen het Fellsattel niet een stuk fijner dan de Trekker....? Daarmee zit je zo veel dichter op de rug en zijn de bewegingen veel makkelijker te volgen. Lichtrijden ook makkelijker / natuurlijker normaal gesproken :)

Wat heb je die hoofdstelletjes goed gevonden zeg, die passen mooi +:)+
Vaak lastig op die kleine koppies :=

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 08:28

Nee, zeker op de Welsh als je snelle bochtjes maakt is het fijn iets meer houvast te hebben met de trekker. Ze zijn beide heel blij mee.
Ze reden eerst met een wintec junior en hebben mij ook een gewone BBp, die werd ook wel gekozen.
Ja de hoofdstellen/kaptooms zijn erg fijn. Niet goedkoop, maar wel heel erg verstelbaar en fijn. Het is de heart bridle van Human and horse academy tegenwoordig ook bij de EJ te verkrijgen en ik kon de 2e dan ook met een fijne korting kopen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 08:53

Leuk hoor zo lekker samen op pad +:)+

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:09

Ik doe als newbee in de boomlooswereld even een update. Ik heb Paula langs gehad van Freehorse. En wat jullie al zeiden: niet elk model of merk past op elk paard. Zo lag Barefoot veel te veel op de schoft ondanks de juiste pommelmaat. Trekker was te recht en zou zelfs met inzakken en mijn gewicht(ben niet heel zwaar) nog bruggen en druk niet goed verdelen. Edix Courville lag zo dat de singelstoten en de singel veel te ver naar achteren uitkwamen.
We kwamen uit op Ghost! Heb verschillende zittingen geprobeerd. Zat zelf het fijnst op een Torino en paardlief liep het beste onder de Flexx zitting. Die hebben we nu op proef.
Fijn consult en zeker een aanrader! Toch goed om niet zelf op marktplaats maar iets op de gok gekocht te hebben.
Meer mensen ervaringen met Ghost?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:13

Ik heb op mijn fjord destijds wel met Ghost gereden. Prettig, smal zadel.