[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 18:46

tennan schreef:
Runa schreef:
Weten jullie of Boomloos in Balans ook in Groningen komt? Of is er een andere passervice met een breed assortiment die daar komt?

Zij komt niet naar Groningen, dat is te ver, maar er is wel net een route naar het Noorden geweest met veel interesse en waarschijnlijk is die dus wel voor herhaling vatbaar. Je kunt haar altijd eens benaderen met dat je wel wilt aansluiten. Ik heb nav haar bezoek aan ons een tcs gekocht, ben erg benieuwd.

Wat leuk, ik heb sinds mei vorig jaar ook een TCS. Nog uit Engeland besteld, nu kun je ze ook in NL passen/proberen en bestellen, handiger!

Ik had de gok genomen, wel na driekwart jaar info zoeken en vooral de ervaringen lezen op de Engelse FB pagina die ervan is.
Want voor mijn gevoel was het (plat gezegd :+) een singel met beugels eraan. Maar dan wel op een bijzondere manier, waardoor dat kan. Je moet goed uitzoeken wat voor padding je eronder doet en dat moet goed passen bij je paard en jezelf.

Ik heb er een Barefoot Ride On Pad Physio onder, dat zit echt heerlijk. Die is zo lekker zacht en je voelt de spieren van je paard onder je bewegen. Ik heb vooral bakwerk (doorzitten) ermee gedaan en stapritjes buiten. Maar in Engeland doen ze er hele cross countrys mee.
Bij sommige reacties van gebruikers las ik dat mensen niet meer terug wilden naar hun oude (boom)zadel, omdat ze het contact met hun paard dan misten. Zo erg heb ik het niet hoor, vandaag weer gereden met mijn Edix Tudor en dat zit toch ook erg fijn.
Wel eerlijk: dat is natuurlijk géén boomzadel. ;)

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:53

Josien_ schreef:
Momenteel aan het kijken naar een boomloos zadel voor mijn oudere merrie.
Heeft iemand tips voor een zadelpasser hiervoor in Brabant/Limburg of mogelijk tips voor een ronde korte pony?

Ik heb 2 weken terug Paula van Free Horse Passervice voor mijn paard laten komen en ook geslaagd.
Vond haar erg prettig en kundig. Denkt goed mee en kijkt zowel naar paard als ruiter

Ik ben ontzettend blij met mijn nieuwe model Ghost

Afbeelding

Afbeelding

Celebi

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:55

Blijf dat toch bijzonder vinden die TCS zadeltjes. Hoe kan dat wel prima zijn voor de rug, maar een goede barebackpad met inlages zou je dan liever geen beugels aan doen..

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:25

Oh wauw die ghost is mooi!

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:40

Celebi schreef:
Blijf dat toch bijzonder vinden die TCS zadeltjes. Hoe kan dat wel prima zijn voor de rug, maar een goede barebackpad met inlages zou je dan liever geen beugels aan doen..

Omdat er over de plaats waar de beugels hangen is nagedacht en de druk veel beter wordt verdeeld. Je hebt ook veel kortere beugelriemen nodig.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 00:21

Wesseltje schreef:
Celebi schreef:

Omdat er over de plaats waar de beugels hangen is nagedacht en de druk veel beter wordt verdeeld. Je hebt ook veel kortere beugelriemen nodig.

Er is idd veel zorg aan besteed, ook bv de plaats van de beugelophanging en manier.

Ik heb lange tijd op die fb groep ervaringen gelezen voordat ik zover was eentje aan te schaffen. Het gaat bij ons inderdaad zó in tegen het principe van 'nooit beugels aan je barebackpad'. (Daar ben ik het trouwens nog steeds mee eens: die halve dekentjes met beugels of een lint eroverheen dat de singel is, vind ik niet OK. Wél de constructieve versies van oa Christ en Ghost, daar is goed over nagedacht qua belasting en ruggengraatvrijheid.)

Bij de TCS heb ik vooral gekeken naar praktijkervaringen.
In Engeland is er echt iets van 15+ jaar ervaring mee opgedaan, dat kun je vinden op die fb community.

Ook mensen die er succesvol endurance mee rijden, bv 15 tot 40 mijl. Paarden van wie de rug weer hersteld is na eerdere problemen. Veel cobs (dus overwegend met brede platte rug). Maar óók zoals zij zelf noemen, 'shark finned Arabians/OTTBs'. Die er erg goed op reageren, ook bij langdurig gebruik of lange afstanden.

Het blijft natuurlijk altijd zelf nadenken, en opletten wat voor je paard goed uitpakt. Maar er is nu dus ook een NL boomlooszadelpasser die er advies over geeft.

Jinte schreef:
Ik heb 2 weken terug Paula van Free Horse Passervice voor mijn paard laten komen en ook geslaagd.
Vond haar erg prettig en kundig. Denkt goed mee en kijkt zowel naar paard als ruiter

Ik ben ontzettend blij met mijn nieuwe model Ghost

Wat een mooi model Ghost!
Ik heb mijn Ghost en mijn Edix Tudor beiden via Paula, nog steeds erg tevreden mee en je kunt met vragen tussendoor ook altijd terecht, en krijg je snel antwoord.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 01:33

Vind het juist ook erg interessant, maar vraag me vooral af wat het verschil dan is qua piekbelasting.

Denk dan voornamelijk aan de Duitse community en de Fellsattles. Een barebackpad als de Christ, dan al niet met een extra pad met inlages, wordt daar veelal gebruikt als volledig zadel zoals de TCS. Inderdaad beugelriemen veel korter, de ophanging zit vanaf de zijkant vast gestikt dus dus ipv dat de piekbelasting over 1 baan zou gaan waaiert de drukverdeling netjes vanaf dat punt uit over de rug. Zeker met die extra pad vinden ze het daar een volwaardig zadel waar dus beugels aan kunnen en als ik zo zie vind ik het best gelijkend aan een TCS.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:28

die ghost is mooi! welk model is dat?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:29

Mooie ghost idd!

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:34

Celebi schreef:
Vind het juist ook erg interessant, maar vraag me vooral af wat het verschil dan is qua piekbelasting.

Denk dan voornamelijk aan de Duitse community en de Fellsattles. Een barebackpad als de Christ, dan al niet met een extra pad met inlages, wordt daar veelal gebruikt als volledig zadel zoals de TCS. Inderdaad beugelriemen veel korter, de ophanging zit vanaf de zijkant vast gestikt dus dus ipv dat de piekbelasting over 1 baan zou gaan waaiert de drukverdeling netjes vanaf dat punt uit over de rug. Zeker met die extra pad vinden ze het daar een volwaardig zadel waar dus beugels aan kunnen en als ik zo zie vind ik het best gelijkend aan een TCS.

Wat nog wel verschil maakt is dat de ring van de christ aan een lapje stof hangt, je ziet ook altijd kreukels ontstaan omdat de ophanging eigenlijk er niet stevig genoeg is. Terwijl bij de TCS de ophanging aan meerdere laagjes stevig leer zit wat vormvaster is voor behoud van verdeling van de druk. Ik heb nu een paar keer met mijn TCS gereden. (paard geeft aan fijner te vinden als ik op mijn bbp reed dan met welk zadel dan ook) Ook wel eens tijdens het rijden mijn hand er onder geschoven en de druk lijkt best wel verspreid en licht te zijn. Vind wel nogsteeds dat je met de TCS bewust moet blijven zijn van de druk en dat je tog ook meer vanuit je eigen houding rijdt en niet vol gas in de beugels doet staan etc.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 12:50

Maar dat laatste is natuurlijk eigenlijk altijd zo, bij een boomzadel is het voor een paard ook niet bepaald het ultieme comfort als je vol gas in de beugels staat.

Ik vind de Ghost er super leuk uitzien inderdaad!

Het plooitje dat je van achteren in het zweetblad ziet dat lijkt me wel iets om in de gaten te houden, kan je dat zweetblad niet nog een beetje verstellen ofzo....? Want zoals het er op de foto uitziet zou ik me zorgen maken over slijtage van de beugelriemen over dat plooitje, dat zou wel super zonde zijn.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:35

Welk zadel is tcs?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:55

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:43

Daphneeeej schreef:
Wat nog wel verschil maakt is dat de ring van de christ aan een lapje stof hangt, je ziet ook altijd kreukels ontstaan omdat de ophanging eigenlijk er niet stevig genoeg is. Terwijl bij de TCS de ophanging aan meerdere laagjes stevig leer zit wat vormvaster is voor behoud van verdeling van de druk.

Ik ga hier eens naar kijken! Ik heb nu wel beugels aan mijn Christ hangen en heb dus een extra pad met stevige inlages eronder liggen. Nou gebruik ik dit puur omdat mijn paard met semi pensioen is en ik voor revalidatie nu regelmatig even naar het meertje ga om een soort aquatraining te doen en ik durf dat nu even niet zonder beugels met een vrij frisse pony en heel koud water onder me. Zet eigenlijk nauwelijks druk op de beugels maar ze hangen er meer aan voor mijn eigen gevoel van veiligheid. Maar heb eigenlijk niet het idee dat ze slecht druk verdelen. Het verbaast me hoe stevig het allemaal ligt zegmaar. Heb de pad ook op mijn arm gehad en iemand laten hangen maar vond het geen piekbelasting op 1 punt boven de beugels. Maar heb niet gekeken wat er gebeurt met de stof rondom de beugelophanging. Ga er even naar kijken de volgende keer! :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:05

Pfoeh ik zou die TCS best durven gebruiken op een degelijke pad met iets vergelijkbaar met Heavy Duty inlages, dat het echt nog ergens op ligt met iets van een schokdempende en enigszins drukverdelende buffer tussen paard en die TCS.

Maar ik zie toch zat plaatjes waarop hij dermate gekanteld over die schoft ligt te hangen dat ik er niet enthousiast van wordt om er op die manier beugels aan te hebben en die ook echt intensief te gebruiken zeg maar.

Voor over een BBP kan het nog wel een leuk idee zijn en de foto's op de site waarbij er een soort zadelzittinkje onder ligt zijn imo echt 100.000 keer beter, dat die singel niet zo kantelend in de rug(genwervels) ingraaft zeg maar :(:)

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 18:39

Ik gebruik de tcs ivm pad met inlages en de bijbehorende seat van tcs en niks schuift of kantelt. Mijn paard loopt er ontzettend fijn onder. Zonder seat vind ik het zelf niet prettig, dus daar kan ik niet over oordelen.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 01:16

Hier een giga baal moment..mijn zadel is aangevreten door muizen / ratten..wat baal ik hiervan. Helaas ook mijn hoofdstel en singel slachtoffer.. mocht er iemand een Barefoot Barrydale 2e hands te koop weten..ik baal er zo van.om te janken dit..

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 06:24

Weten jullie mss mensen die boomloze zadels opkopen?

Ik vindt dat er extreem weinig interesse is voor 2dehands boomloze zadels. Ik wil de mine gewoon weg hebben ik heb plaats in mijn kast nodig :')

darkadiaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 08:23

Otti1977 schreef:
Hier een giga baal moment..mijn zadel is aangevreten door muizen / ratten..wat baal ik hiervan. Helaas ook mijn hoofdstel en singel slachtoffer.. mocht er iemand een Barefoot Barrydale 2e hands te koop weten..ik baal er zo van.om te janken dit..

Onee! Dat is echt heel zuur…

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 09:21

Sentir schreef:
Weten jullie mss mensen die boomloze zadels opkopen?

Ik vindt dat er extreem weinig interesse is voor 2dehands boomloze zadels. Ik wil de mine gewoon weg hebben ik heb plaats in mijn kast nodig :')

Boomloos in Balans misschien?
Wat voor zadel verkoop je?
Ik heb twee Libre's en een Courville van Edix te koop gezet en heb nu alleen nog 1 Libre te koop, binnen drie weken 2 zadels wel verkocht, viel mij niet tegen in ieder geval, maar is misschien ook merk afhankelijk?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 09:25

Boomloos in balans is idd de enige die ik ken. Ik had een tijd terug een Freemax te koop, op meerdere plekken aangeboden via o.a. facebook, niks.
En toen op marktplaats gezet en toen was hij zo weg voor een prima prijs.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 09:38

Ik vrees dat je over de hele linie van allerlei soorten zadels hoort dat de verkoop erg slecht gaat, dat is niet gerelateerd aan "boomloos". Misschien Boomloos in Balans...? Paula van Freehorse verkoopt ook tweedehands zie ik maar ik weet niet zo goed of ze ook inkoopt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 09:39

Otti1977 schreef:

Ooooh wat zonde!!! Je had een maat 2 toch....? Ik weet misschien nog wel een bruine maar je had een zwarte dacht ik...?

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 11:06

Django, veel interesse maar de helft vraagt om een pad die niet eens erbij staat of in de beschrijving staat. 8)7

Boomloos is balans ging niet, ze heeft haar eigen demo zadel te koop staan. Zelfde kleur als de mijne :')

Wel zonder singel, Die was direct verkocht. Pad ook in het begin maar het zadel wil niemand. Mss moet ik het gewoon gratis zetten :j mensen willen liever alles gratis dan een centje ervoor geven merk ik aan alle spullen die ik 2dehands te koop heb staan :')

Ik ga freehorse eens proberen

Mijn barefoot hou ik nog even bij

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 11:38

@sentir: wat voor merk zadel heb je?