ShadowFax schreef:Ik kom weer even binnenvallen... heb mijn Micklem competition nu zon 5 jaar in gebruik en mijn paard loopt er nog altijd super fijn mee. Het was weer eens tijd om het hoofdstel echt goed schoon te maken (en rij dan dus met een ander hoofdstel, zoveel verschil!) maar het lijkt of mijn hoofdstel steeds droger/stijver wordt. Nou maak ik het echt veeel te weinig schoon, maar wat voor producten gebruiken jullie?
Voorheen gebruikte ik rapide lederdressing, nu de zadelzeep in een sprayvorm en daarna bijenwas erop. Maar het blijft zon stijf en stug hoofdstel en heb zelfs het gevoel dat het in de loop van de tijd nog ergers is geworden.
En daarnaast nog een andere vraag, mijn paard kwijlt nogal tijdens het rijden, het riempje met gesp van de neusriem wordt een grote plakzooi en er gaat zoveel troep tussen de naden zitten, hebben jullie dat ook? Hoe krijgen jullie dat schoon? Ik zit er over na te denken om daar een nieuw simpel riempje op te laten zetten...
Ik maak schoon met zo'n spuit zadelzeep van Belvoir en daarna 'ordinair' vet erop van Effax. Blijft heel mooi soepel daardoor. Zadelmaker had die lederdressing mij ook afgeraden omdat dat niet echt wat doet met het leer behalve het schoonmaken..