[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 15:58

Heeft dat zadel ook een afneembare beugelophanging...?

Ik heb zelf wel eens bij een Barefoot, toen er nog geen mono T riemen waren en ook geen open beugelophanging, gewoon Wintec Webbers aan gemaakt.

Beugelophanging er af halen voor het gemak, dan kan je er beter bij.
Wintec lusje bovenaan de riemen open maken (stiksels voorzichtig open tornen / doorsnijden).
Lusje om ophangring heen vouwen, zoals je wilt dat de riem komt te hangen.
Lusje met heel sterk garen weer dichtnaaien.

Als je dat netjes doet dan heb je gewoon een super plat en degelijk geheel :)

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:00

IndianSu schreef:
Dat kan met mijn zadel helaas niet, er zit een ring ipv een haak om de beugelriem aan vast te maken. Ik heb dus beugelriemen met zowel boven als onder een T-bar.

Ik heb al wel zitten kijken naar van die bontjes van Edix voor om de beugelriemen, dat is misschien ook wel wat.

Oh sorry dan werkt mijn oplossing niet.

Wel kun je dan evt nog de mono-T riemen van Ghost proberen?
Die heb ik ook aan mijn Ghost zadeltje. Daar zit een gesloten ring bovenaan. Hun mono-T hebben een apart soort lus die je door die ring haalt, en dan steek je de beugelriem door die lus terug. Het geheel is wel mooi plat onder je been.

Je moet dan wel altijd veiligheidsbeugels gebruiken, maar dat is sowieso al geen verkeerd idee.

En idd als je handig bent kan de oplossing van pmarena ook goed!

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:01

Oh maar ik heb er aan de bovenkant geen last van! Gaat puur om de onderste T-bar die tegen mijn scheen prikt. Ik zie nu dat ik het bericht van Nimby verkeerd had gelezen. Ik dacht dat zij bedoelde om de T-bar aan de bovenkant te doen. Ik ben een beetje huiverig om de T-bar richting zadel te doen ivm beschadiging van het zadel.

@pmarena: vind jij dat het met fenders stabieler voelt? Of merk je daarin niet echt verschil?

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:06

IndianSu schreef:
Oh maar ik heb er aan de bovenkant geen last van! Gaat puur om de onderste T-bar die tegen mijn scheen prikt. Ik zie nu dat ik het bericht van Nimby verkeerd had gelezen. Ik dacht dat zij bedoelde om de T-bar aan de bovenkant te doen. Ik ben een beetje huiverig om de T-bar richting zadel te doen ivm beschadiging van het zadel.

Wat je nog zou kunnen proberen: bovenkant zo aan je zadel laten zitten, maar de beugelriem aan de onderkant, door het beugelgat, ‘naar buiten vouwen’ ipv naar binnen. En dus het T-stuk van buiten naar binnen door je beugelriem heen steken.
Als je dan je voeten in je beugels hebt steekt dat T-stuk van je scheenbeen af.

Het hangt een beetje van je model T af (de kromming zeg maar) en de dikte van je beugelriem of dat veilig of comfortabel kan werken, moet je even in de praktijk bekijken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:28

Nu jullie het over beugelriemen hebben. Ik heb nu ook een boomloos achtig modelletje op mijn paard liggen met hele lage gesloten ringen. Daar hangen nu korte kinder riempjes aan maar zelfs die moeten met mijn korte beentjes op het kortste gaatje en heb ik veel materiaal over wat in de weg hangt.

Heeft iemand van jullie de gouden tip voor extreem korte beugelriempjes? Wel iets wat dus door een gesloten ring heen kan.

pmarena

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:45

Overtollig materiaal gewoon verwijderen?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:46

Dan kom ik voor het mooie alsnog een gaatje tekort. Maar het zijn nu nylon riempjes. Zijn die makkelijk in te korten zonder dat ze volledig uit elkaar vallen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:57

Ja gewoon het uiteinde dichtbranden :j

Dat kan door ze al meteen af te snijden met een in een vlammetje verwarmd (oud) mes.
Dan sla je 2 vliegen in 1 klap :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 21:01

Dank, ik ga kijken wat ik kan doen! Neem aan dat een nieuw gat branden hetzelfde werkt? De gaatjes in deze zijn mooi afgewerkt en verstevigd dus ik vraag me af of een nieuw gat ook zo mooi en stevig gaat worden.

Een paar nieuwe riempjes leken me makkelijker. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:40

Ja hoor, gewoon een metalen prikker goed heet maken.

Een stuk van een oude kleerhanger, een oud schroevendraaiertje of iets.
Dan branden (smelten) de randjes ook meteen mooi stevig dicht.

Is echt geen enkel probleem, ik heb het ook wel gedaan bij kinder beugelriempjes :)

Ik ga er vanuit dat het vanuit de productie van die riemen, op een vergelijkbare manier gedaan wordt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:43

Oeps, ik bedenk nu dat er bij deze een nep leren laagje op zit aan een zijde. Wat was hetgeen wat het lastig maakte. Dat smelt niet zo makkelijk natuurlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:47

Heb je het al geprobeerd....? Is waarschijnlijk ook gewoon kunststof dus ik vermoed dat dat best wel eens gewoon mee kan gaan, wellicht wat harder duwen als het stevig is.

Plankje. Spijker. Tangetje. Hamertje. Leg riem op plankje. Duw of desnoods sla gloeiend hete spijker er doorheen. Ik verwacht dat er niet zoveel fout kan gaan.

Tenzij je extreem gehecht bent aan die riemen natuurlijk en ze ook nog gewoon zoals ze zijn zou willen gebruiken, zou ik zeggen: gewoon korter maken. Dan hoef je geen nieuwe te kopen, en deze worden geen overbodige rommel waar je niks meer mee doet.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:12

Momenteel aan het kijken naar een boomloos zadel voor mijn oudere merrie.
Heeft iemand tips voor een zadelpasser hiervoor in Brabant/Limburg of mogelijk tips voor een ronde korte pony?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:46

boomloos in balans heeft vast wel iets voor je.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:57

En Freehorse Zadelpasservice. Dat zullen de meest voor de hand liggende zijn :)

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 17:02

Manu van King's zadelmakerij ?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:26

Josien_ schreef:
Momenteel aan het kijken naar een boomloos zadel voor mijn oudere merrie.
Heeft iemand tips voor een zadelpasser hiervoor in Brabant/Limburg of mogelijk tips voor een ronde korte pony?

Ik zou Paula van Freehorsepasservice benaderen. Ze heeft een fijn assortiment en kan je goed adviseren

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:33

Bedankt voor de tips, ik ga eens rondkijken :) !

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 12:08

Ik zie dat Boomloos in Balans ook genoemd is, ik zou haar zeker benaderen. Ze heeft een groot assortiment zadels, is kundig en ik ben tot 2x toe goed geslaagd bij haar. :)

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:39

Weten jullie of Boomloos in Balans ook in Groningen komt? Of is er een andere passervice met een breed assortiment die daar komt?

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 16:25

Hi allem, ik ben helemaal nieuw en onbekend met boomloze zadels. Het topic is zo uitgebreid en bevat veel informatie, dat ik de bomen door het bos niet meer zie. Iemand die het leuk vindt om mij met een paar vragen te helpen?

1. Ik heb een maatwerk dressuurzadel. Echter is het verschil in conditie bij mijn haf elk seizoen erg anders. Soms wat dikker, dan weer dunner. Dan weer gespierd en dan weer onbespierd. Verschillende oorzaken. Nu wilde ik naast mijn gewone zadel een boomloze erbij. Zodat ik voor de lente/zomer mijn maatwerkzadel kan gebruiken (altijd laat ik dit door zadelpasser weer checken) En voor de winter/herfst wanneer hij fysiek erg verandert, de boomloze. Mijn idee nu is dat boomloos altijd op je paard past mits je de pommel verandert? Klopt deze aanname?
2. Ik wil een tweedehandse aanschaffen. Waar moet je op letten bij een tweedehands zadel? Een merk dat eruit springt qua kwaliteit? Of waar je juist ver weg van moet blijven? Tip voor een zadel? Rondgeribte haf met een vrij normale ruglengte en normale schoft. Wel flinke schouderpartij.
3. Kun je zelf een boomloos zadel aanschaffen zonder tussenkomst van de passer?

Hoop op jullie reacties! Groetjes

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 17:19

Runa schreef:
Weten jullie of Boomloos in Balans ook in Groningen komt? Of is er een andere passervice met een breed assortiment die daar komt?

Zij komt niet naar Groningen, dat is te ver, maar er is wel net een route naar het Noorden geweest met veel interesse en waarschijnlijk is die dus wel voor herhaling vatbaar. Je kunt haar altijd eens benaderen met dat je wel wilt aansluiten. Ik heb nav haar bezoek aan ons een tcs gekocht, ben erg benieuwd.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 19:42

tennan schreef:
Runa schreef:

Zij komt niet naar Groningen, dat is te ver, maar er is wel net een route naar het Noorden geweest met veel interesse en waarschijnlijk is die dus wel voor herhaling vatbaar. Je kunt haar altijd eens benaderen met dat je wel wilt aansluiten. Ik heb nav haar bezoek aan ons een tcs gekocht, ben erg benieuwd.

Ah tof! Ik heb een bericht gestuurd. Ben benieuwd :)

Marigo schreef:
Hi allem, ik ben helemaal nieuw en onbekend met boomloze zadels. Het topic is zo uitgebreid en bevat veel informatie, dat ik de bomen door het bos niet meer zie. Iemand die het leuk vindt om mij met een paar vragen te helpen?

Ik ben geen echte expert maar kan wel proberen je vragen te beantwoorden...
1. Mijn idee nu is dat boomloos altijd op je paard past mits je de pommel verandert? Klopt deze aanname?

Dat klopt niet helemaal. Een boomloos zadel past wel sneller dan een zadel met boom, maar het blijft toch een kwestie van goed kijken naar de rug van je paard. Sommige paarden met een hoge schoft komen in de knel bij boomloze zadels die niet genoeg uitsparing hebben voor de schoft bijvoorbeeld, en boomloze zadels kunnen net als een boomzadel te lang zijn. Ook zijn sommige zadels meer of minder geschikt voor bijvoorbeeld een overbouwd paard. Wel kun je het e.e.a. oplossen met de vulling van de pads die onder een boomloos zadel gaan. Met 'shims' (eigenlijk delen van inlagen) kun je een zadel bijvoorbeeld ophogen aan de voorkant.

2. Ik wil een tweedehandse aanschaffen. Waar moet je op letten bij een tweedehands zadel? Een merk dat eruit springt qua kwaliteit? Of waar je juist ver weg van moet blijven? Tip voor een zadel? Rondgeribte haf met een vrij normale ruglengte en normale schoft. Wel flinke schouderpartij.

Een passervice is denk ik het handigst als je niet zo thuis bent in de boomloze zadels. De zit verschilt soms behoorlijk tussen de merken en het is jammer als je een miskoop doet. Je kunt je dan ook gelijk laten adviseren over bijvoorbeeld passende pommel/voorboogmaat, kussens, inlages, etc.

Plus dat een zadel eerst helemaal niks kan lijken, maar met wat aanpassingen misschien juist perfect ligt. Dan is het handig als iemand meekijkt die daar zicht op heeft.

3. Kun je zelf een boomloos zadel aanschaffen zonder tussenkomst van de passer?

Dat blijft altijd een risico. Ook voor jezelf is het denk ik gewoon fijn als je in ieder geval weet wat voor merk zadel fijn ligt op je paard en waar jij lekker in zit. Maar als je wel weet voor welk zadel je gaat en welke maat dat moet zijn, dan hoef je meestal na aanschaf niet eerst nog een keer een passer te laten komen.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 20:13

Boomloos past niet op elk paard. O.a. niet elk boomloos merk past op elk paard :j dus idd wat Runa zegt.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 21:36

Dank voor de reactie Runa! Ik heb een afspraak aangevraagd bij Becidor. Ben benieuwd of het wat voor ons is.