[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:52

Ik heb een hele rond en brede Haflinger waarmee opstappen vanaf de grond vaak niet mogelijk was. Met de Ghost lukt dat wel, zelfs met een pad met wollen onderkant. Ik vermijd het natuurlijk zoveel mogelijk en probeer altijd een opstapje te zoeken maar in geval van nood kan het wel.
Bij de andere pony's met Ghost (Welsh kruising en IJslander) is het ook geen probleem om vanaf de grond op te stappen.
Laatst bijgewerkt door Swift op 13-01-16 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:55

happypaardje schreef:
SarahIlse schreef:
...
Ik wil graag iets wat net wat meer steun geeft d.m.v. kniewrongen & waar ik (indien nodig) vanaf de grond op kan stappen. Dat ging namelijk met de ghost niet, die ging helemaal scheef, ondanks dat ik maar 55 kg ben.
...

Is het algemeen met ghosts dat ze snel schuiven? Ik moet er in het bos namelijk nog wel eens op en af om op de kaart te kijken en dat soort dingen. Zou een ghost dan wel geschikt zijn?

Over het algemeen durf ik niet te zeggen, ik heb er maar eentje gehad natuurlijk, maar ik vond het wel vervelend omdat ik er inderdaad ook nog wel eens af moet.

jokari

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:07

Bij mijn ijslander is het mij nooit gelukt om vanop de grond op te stappen met de ghost, bij mijn tennessee walker (die 15 cm hoger is :D ) lukt het wel. Al gebruik ik ook liever een opstapje, maar het is toch fijn dat te weten dat het kan, in geval van nood.
Ik denk dat ik zelf niet snel genoeg ben bij het opstappen (vandaar mijn voorkeur voor een opstapje), mijn echtgenoot heeft met geen enkel paard problemen met de ghost.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:10

Met een wollen pad durft de ghost bij mij wel lichtjes te verschuiven op de dikke merrie
Met de sympanovapad echter niet. Maar die gebruik ik eigenlijk minder omdat de inlagen erg dik zijn, moet er andere in doen.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:08

Ah, ok, thanks! Met de barefoot die ik er nu op heb liggen heb ik eigenlijk nooit problemen, dus waarschijnlijk zal het dan wel goed gaan, als ik jullie reacties zo zie. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:13

xyzutu2 schreef:
Cambiar schreef:
IIk weet niet of ik dit hier mag plaatsen. Ik zag een super leuk zadeltje op bokt, de arizona fur.
Ik zoek nu een zadel die ik tijdens wandel op alle paardjes kan leggen. Boomloos dus. Kort western type zonder fenders.
Helaas is die leuke fur iets te duur voor mij.
Mag ik vragen of gewone arizona met vps systeem stabiel ligt of heeft die neiging tot verschuiven?
Ik zou dan zelf die gewone arizona ombouwen met schaapje bovenop.
Wou gewoon es ervaring vragen over vps systeem en stabiliteit.
Mocht iemand arizona zonder fenders te koop hebben, laat maar weten.

Misschien kun je het bovendeel van de Christ Iberica op een arizona bevestigen? De echte fur heeft royalere blokken, maar als je er zelf een zou maken met blokken die niet alleen zacht zijn, maar ook rechtop blijven staan. Er zijn hier natuurlijk nog maar een paar foto's van Furs in gebruik langsgekomen, maar ik wacht nog op een plaatje waarbij het achterblok gewoon rechtop blijft staan en het ruitergewicht er niet iets overheen schuift. De Christ blokken zijn weer een stuk kleiner en ook harder dus die houden je wel op je plek - maar geven natuurlijk wat minder comfort. Misschien zou het een idee zijn om materialen te combineren om de blokken zowel stevig als zacht te maken?
Wel leuk: als je het echt zelf maakt dan kun je alle kanten op!

Op zich zijn de blokken al zowel stevig als zacht Y;(

De basis van de blokken komt niet van zijn plek af dus je blijft gewoon netjes tussen de blokken in zitten als je goed in het zadel past en zelf niet helemaal in slaap valt op je paard :P

Bij een "normaal" zadel met een geleidelijk oplopende achterkant ga je gemakkelijker verder naar achteren zitten dan bij zo'n zadel met een recht omhoog staand boogje dat vanaf de basis vandaan omhoog wat weg buigt om je billen heen :)

Maargoed ieder heeft natuurlijk zijn eigen wensen, dat mag, maar ik zie ècht eerlijk waar geen probleem in het achterblok dat niet kaarsrecht omhoog blijft staan....als je op (in) het zadel zit voel je dat dat helemaal niks af doet aan een super stevig omsloten zit waar je je super veilig in voelt.

het enige dat het doet is dat die omslotenheid comfortabel zacht aan blijft voelen en niet gedwongen.
Is lastig uitleggen dat stevig omsloten en toch niet gedwongen zitten samen kan gaan, maar zo voelt het echt :j

Bij verhaal van SarahIlse denk ik ook meteen: probeer lekker eens zo's FUR :j
Heerlijk voor buiten rijden, geen reden waarom dressuren niet kan, en springen gaat ook super fijn zo met die dijblokken waar je veel steun aan hebt +:)+

Alleen je kan er natuurlijk geen officiële wedstrijden mee rijden, dat zullen ze wel niet accepteren :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:15

Sow die paarse Ghost is wel PAARS zeg, mooie diepe heldere kleur!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:16

SarahIlse schreef:
Fijn! :)

Vraagje; heeft iemand een RWC Dressage te koop of iemand die hem een keer aan mij uit zou willen lenen zodat ik kan voelen hoe dat zit?

Sowieso heeft Teteltee er 1, en alleen de maat 1 is nog te koop, daarvan hebben ze er met de jaarlijkse inventarisatie nog 4 "gevonden" die met een korting weg mogen..ik moet nog even kijken tegen welke prijs dat wordt...bazin van Barefoot zit er nog op te broeden :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:31

Art_Ificious schreef:
Ik weet niet wat je bedoelt Kwetal maar ik kom op de home pagina terecht.

Daar staat een uitleg over de groei van een paard en wanneer ze oud genoeg zijn om een mens te dragen. Dit is de tekst, maar de plaatjes met uitleg zie je hier helaas niet, daarvoor moet je toch die link gebruiken

Citaat:
Date: 10/01/2013
Paarden worden meestal ingereden als ze drie zijn. Quarters, worden meestal ingereden als ze twee zijn. Op die leeftijd koersen de dravers al hun eerste wedstrijden. Wanneer is een paard "volwassen genoeg" om in training te gaan? En bestaat er zoiets als snel-volwassen rassen?

Kraakbeen en groeiplaten

Eigenlijk is geen enkel paardenras volwassen voor hij zes is (misschien een half jaar meer of minder).

De meeste mensen weten vaag dat "de groeiplaten moeten gesloten zijn". Het glijdende, samendrukbare kraakbeen moet verbenen zodat de groeiplaten één geheel worden met het been.

Wat de meeste mensen zich niet realiseren is dat er een groeiplaat is aan het einde van ELK been - en dat sommige benen (zoals het heupbeen) zelfs meerdere groeiplaten hebben. Dat betekent niet dat je moet wachten tot elke groeiplaat is samengevoegd met z'n been, maar wel dat hoe langer je wacht, hoe beter het is voor het welzijn van je paard. Als je ongeveer weet wanneer en in welke volgorde die groeiplaten sluiten, kan je daaraan je trainingsschema aanpassen. Hoe je paard er langs buiten uitziet heeft werkelijk niks te maken met hoe het daar vanbinnen zit. Er zijn rassen (zoals de Quarter Horses) die zodanig naar een bepaald exterieur zijn gefokt, dat ze er volwassen uitzien lang VOOR ze dat werkelijk zijn. Mensen die alleen oog hebben voor het zo snel mogelijk bereiken van een bepaalde klasse in hun discipline, brengen het welzijn van hun paard in gevaar.

Skelet paard

Het sluitingsproces van de groeiplaten gebeurt van onder naar boven (van hoefbeen naar schouder en heup en dan verder naar de wervels).

De enige groeiplaat die gesloten is bij de geboorte is die van het hoefbeen. Dat betekent dat het hoefbeen ook nooit meer groter wordt, alleen dikker rondom (maar dat is een ander groeiproces).

Het duurt tot ongeveer 3 à 3,5 jaar alvorens de groeiplaten van de humerus (bovenarm) en de femur (bovenbeen) gesloten zijn. Tussen 3 en 4 jaar beginnen het bekken en het schouderblad dan te sluiten, alsook de bovenste halswervels.

De rest van de wervelkolom volgt als laatste. Tussen elke wervels zitten groeiplaten, de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden ten vroegste gesloten op 5,5 jaar oud. Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nog eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8 jaar.

Nog even stilstaan bij die ruggengraat... Dat die wervelkolom zo laat sluit, is relevant voor ons trainingsschema omwille van drie redenen:

1. Geen enkel ander gewricht heeft zoveel groeiplaten.

2. De groeiplaten in alle andere gewrichten liggen min of meer dwars op de richting van het te dragen gewricht - en kunnen dus beter tegen de last van dat gewicht; de groeiplaten van de ruggengraat liggen parallel, mee in de richting van het gewicht. Het is dus niet moeilijk om een paardenrug te verrekken (die groeiplaten te verplaatsen) - veel makkelijker dan de beengewrichten bijvoorbeeld.

3. De allerlaatste groeiplaat is die aan de basis van de hals. Vandaar dat je in geen geval de nek van een jong paard mag omtrekken, of er veel teveel spanning opzetten (zoals veel te vroeg in een opgerichte houding rijden of hem aanbinden zonder hem te leren wat hij moet doen als hij de neiging krijgt om te gaan tegentrekken).

Sommige mensen zullen de opmerking geven dat een hengst op 2-jarige leeftijd reeds oud genoeg is om te dekken, dus waarom is hij dan niet oud genoeg om bereden te worden? Het antwoord is simpel: sexuele rijpheid is in alle gewervelde dieren (inclusief mensen) vroeger dan de skelet rijpheid. Het sperma van een 2-jarige hengst is ook van mindere kwaliteit (minder zaadcellen) dan dat van een volwassen hengst.

Wat gebeurt er met paarden als ze te vroeg worden bereden?

Het aantal gevallen van misvormde benen omwille van vroeg gebruik is heel beperkt. De kans dat de groeiplaten in de benen of de botten zelf van de benen beschadigd worden is klein. Overvoeren, daarentegen, kan wel schade aan de beenderen veroorzaken (je moet de ribben lichtjes kunnen zien tot de leeftijd van 2 jaar).

Er wordt wel structurele schade aan de rug veroorzaakt. Alle paarden, van eender welk ras, hebben groeiplaten (en al die andere tussenwervelverbindingen) die met het gewicht mee-georienteerd liggen... Een jong paard weet vanuit z'n instinct dat ruitergewicht hem fysiek beperkt. Hij zal verstijven, en z'n rug met jouw gewicht erbij bij elkaar proberen te houden door z'n spieren en benen te spannen (en zijn adem in te houden). Zolang zijn skelet niet in staat is het gewicht te houden, zullen zijn spieren (die nog niet genoeg getraind zijn) dat in de plaats proberen te doen , met als gevolg vroegtijdige spierschade. Want daar zijn ze niet voor gemaakt. En hoe minder die rugspieren kunnen ontspannen, hoe moeilijker het voor hem/haar is om tot ontspannen zelf-dragen te komen: een vicieuze cirkel die maar traag doorbroken kan worden.

Wanneer mag ik dan starten ?

Moet je je dan zitten vervelen tot je paard vier-vijf-zes wordt?

Welnee, je kan al allerlei dingen met je paard doen. Maak hem/haar aan allerlei dingen en situaties gewoon vanaf de leeftijd van twee, stap een paar keer op en af als hij drie is, leg een zadel op en leer hem/haar de richting van de teugel volgen als hij vier is, begin een aantal basisdingen (vertrekken, stoppen, ruime wendingen) als hij vijf is en begin hem/haar te werken als hij zes is.

Hier is een minimumlijstje van de basis die je een jong paard kan meegeven.

1. Zich comfortabel voelen bij het overal aangeraakt worden. Comfortabel voelen, dat is niet hetzelfde als "verdragen", maar eerder blij-zijn-met.

2. Overal, dat betekent ook binnenkant van z'n mond, ogen, neus, oren, schacht/uier, staart, voor- en achterbenen. Die voor- en achterbenen moet hij trouwens zelf voor je omhoog willen houden.

3. Vrijuit leiden, zonder angst, onwil en traagheid.

4. Genoeg manieren om aan je schouder te blijven, stoppen en vertrekken wanneer jij dat doet, als hij schrikt: niet naar voor of bovenop je, en nooit je persoonlijke ruimte binnendringen tenzij je het hem specifiek vraagt.

5. Leidt door elke smalle doorgang, poort of stalopening zonder te versnellen, vertragen of zelfs te springen.

6. Kan aangebonden staan en weet wat hij kan doen en niet kan doen als hij aangebonden staat.

7. Kan een bitje dragen, neemt het zelf in z'n mond en geeft het ook weer terug, zonder rare dingen te doen met z'n hoofd.

8. Verdraagt plastic, zeildoek, touwen, doeken rondom z'n hele lijf - ook rondom z'n hoofd en benen.

9. Leer hem/haar (niet voor de leeftijd van drie en pas het gewicht aan!) iets te slepen: een tapijt, een band, een zandzak.

10. Tegen dat hij oud genoeg is om er voor het eerst op te stappen: parkeren naast een opstapje en zich schrapzetten.

11. Vrij longeren, kalm naar je toe en van je weg bewegen in de richting en de gang die je vraagt

12. Komt als je hem/haar roept

13. Weet wat aansingelen is

14. Kan achteruit gaan

15. Laadt in een trailer. ... en ontelbare andere dingen die andere mensen kunnen toevoegen aan deze lijst - zolang het paard fysiek en mentaal in staat is om te doen wat je vraagt. Waarom zou je bijvoorbeeld wachten met een paard verkeersmak te maken tot je erop zit? Je kan met je paard gaan wandelen (zoals met een hond). Zolang je focus niet compleet op rijden is gericht zijn er een heleboel dingen die je met een beetje creativiteit kan trainen zonder ervoor op z'n rug te zitten. Je kan informatie opdoen in de Horse Agility (www. horseagility.be)

Ook met bitten mag je best wel wat voorzichtiger zijn, net zoals de oude Spanjaarden dat deden - een bit komt pas op vijf-zes jaar. Rij je paard aan op bijvoorbeeld een halster. Niemand onder ons (enfin, het zou altijd kunnen) moet deelnemen aan de eerstvolgende Olympische Spelen. We hebben allemaal alle tijd van de wereld om een paard te starten - elk jaar dat er vooraan wordt gewacht komt er achteraan in drievoud bij.

Naar een artikel van dierenarts Bennett

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:13

happypaardje schreef:
Ah, ok, thanks! Met de barefoot die ik er nu op heb liggen heb ik eigenlijk nooit problemen, dus waarschijnlijk zal het dan wel goed gaan, als ik jullie reacties zo zie. :)

Met de mijn test-BF had ik idd ook geen problemen. :)

pmarena schreef:
xyzutu2 schreef:
Misschien kun je het bovendeel van de Christ Iberica op een arizona bevestigen? De echte fur heeft royalere blokken, maar als je er zelf een zou maken met blokken die niet alleen zacht zijn, maar ook rechtop blijven staan. Er zijn hier natuurlijk nog maar een paar foto's van Furs in gebruik langsgekomen, maar ik wacht nog op een plaatje waarbij het achterblok gewoon rechtop blijft staan en het ruitergewicht er niet iets overheen schuift. De Christ blokken zijn weer een stuk kleiner en ook harder dus die houden je wel op je plek - maar geven natuurlijk wat minder comfort. Misschien zou het een idee zijn om materialen te combineren om de blokken zowel stevig als zacht te maken?

Op zich zijn de blokken al zowel stevig als zacht Y;(

De basis van de blokken komt niet van zijn plek af dus je blijft gewoon netjes tussen de blokken in zitten als je goed in het zadel past en zelf niet helemaal in slaap valt op je paard :P

Bij een "normaal" zadel met een geleidelijk oplopende achterkant ga je gemakkelijker verder naar achteren zitten dan bij zo'n zadel met een recht omhoog staand boogje dat vanaf de basis vandaan omhoog wat weg buigt om je billen heen :)

Maargoed ieder heeft natuurlijk zijn eigen wensen, dat mag, maar ik zie ècht eerlijk waar geen probleem in het achterblok dat niet kaarsrecht omhoog blijft staan....als je op (in) het zadel zit voel je dat dat helemaal niks af doet aan een super stevig omsloten zit waar je je super veilig in voelt.

het enige dat het doet is dat die omslotenheid comfortabel zacht aan blijft voelen en niet gedwongen.
Is lastig uitleggen dat stevig omsloten en toch niet gedwongen zitten samen kan gaan, maar zo voelt het echt :j

Heerlijk voor buiten rijden, geen reden waarom dressuren niet kan, en springen gaat ook super fijn zo met die dijblokken waar je veel steun aan hebt +:)+

Alleen je kan er natuurlijk geen officiële wedstrijden mee rijden, dat zullen ze wel niet accepteren :P

Mmm.. ik vind dat wollige/zachte alleen niet zo. Wij rijden ook dikwijls in de regen & dat is dan niet zo lekker.

pmarena schreef:
SarahIlse schreef:
Fijn! :)

Vraagje; heeft iemand een RWC Dressage te koop of iemand die hem een keer aan mij uit zou willen lenen zodat ik kan voelen hoe dat zit?

Sowieso heeft Teteltee er 1, en alleen de maat 1 is nog te koop, daarvan hebben ze er met de jaarlijkse inventarisatie nog 4 "gevonden" die met een korting weg mogen..ik moet nog even kijken tegen welke prijs dat wordt...bazin van Barefoot zit er nog op te broeden :)

Zou je mij (eventueel via PB) laten weten hoeveel ze voor dat zadel gaan vragen? Is die van Lilianne ook te koop dat jij weet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:22

Ja hoor, die van L. is in bruikleen dus die is ook nog gewoon van mij. Ik zal je even een berichtje sturen als ik meer weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:31

pmarena schreef:
Ja hoor, die van L. is in bruikleen dus die is ook nog gewoon van mij. Ik zal je even een berichtje sturen als ik meer weet.

Zo'n berichtje zou ik ook wel willen :o O:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:34

Ik zal het wel gewoon hier in het topic zetten als ik meer weet, lijkt me handiger dan :P

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:23

Fijn! Dankjewel. +:)+

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:47

happypaardje schreef:
Is het algemeen met ghosts dat ze snel schuiven? Ik moet er in het bos namelijk nog wel eens op en af om op de kaart te kijken en dat soort dingen. Zou een ghost dan wel geschikt zijn?

Ik heb m'n ghost nog niet zo heel lang, dus nog niet helemaal ingereden, maar ik heb er zelfs wel eens naast gehangen toen ik met een krukje opstapte :') Deels ook omdat ik niet snel genoeg was, maar vanaf de grond gaat me dus al helemaal niet lukken. Als ik er buiten af moet blijf ik er gewoon naast lopen totdat ik iets van een hek/bankje tegenkom, ook prima.

Zo blij met mijn synthetische spookje, vandaag door de zeikregen gereden. Daarna handdoekje erover en klaar is kees.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:23

xyzutu2 schreef:
Cambiar schreef:
IIk weet niet of ik dit hier mag plaatsen. Ik zag een super leuk zadeltje op bokt, de arizona fur.
Ik zoek nu een zadel die ik tijdens wandel op alle paardjes kan leggen. Boomloos dus. Kort western type zonder fenders.
Helaas is die leuke fur iets te duur voor mij.
Mag ik vragen of gewone arizona met vps systeem stabiel ligt of heeft die neiging tot verschuiven?
Ik zou dan zelf die gewone arizona ombouwen met schaapje bovenop.
Wou gewoon es ervaring vragen over vps systeem en stabiliteit.
Mocht iemand arizona zonder fenders te koop hebben, laat maar weten.

Ik heb al zelf een leuk Iberisch pad gemaakt. Was 1 van mijn proefprojecten. Dat bovendeel maak ik namelijk zelf. Deze van mij had veel elegantere blokken dan de Iberica pad zelf.
Rechtop staan doe je door de vorm van de mousse aan te passen, goed in het vel te spannen en wat 'kromming' te geven zoals bij een Spaans zadel.
Ik heb er uren aan gewerkt en getobd maar zo was hij veel mooier en eleganter dan de lompe wrongen van het christ pad. Vwoila sie, weeral gratis inspiratie ;-).
Nu wil ik graag gewoon een soort 'wild' schaapvel / barbaren zadel maken op boomloze basis. Steunen hoeven niet te groot te zijn. Niet van die proper geschoren christ -wol.
Is voor hzndboogschieten en wandelingetjes.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 13-01-16 16:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:35

pmarena schreef:

Ik zou daar ook geen harde blokken insteken. Alleen wat lager voor het ' zicht' maar dat is persoonlijk.
Ik zou die fur graag eens testen. Kan dat?

Roxaneroxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:44

Hoi,

Mijn pony heeft al een masseur er bij gehad mevrouw zit vooral vast bij de spieren van schouder naar rug. Probleem is dat dit telkens terug blijft komen. Ik dacht ook aan pssm omdat ze ook verdachte aanvallen had en heb haar hier op laten testen maar dit heeft ze niet. Het duurt bij haar wel erg lang eer haar spieren helemaal warm en los zij je kan hier gerust twee uur voor uittrekken. Ik ben nog verder aan het kijken wat er aan de hand kan wezen. Maar vooralsnog zoek ik dus een zadel wat haar niet zo in de weg zit. Enkele fotos van schouder rug bouw.hoop dat jullie goede ideeën hebben.

Groetjes,
Samantha

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:54

Naast zadel....Is ze dik? Heeft ze niet ook metabool probleem? Geen ondergeschoven hielen? Goed bekapt?
Mijn idee: zeker niet rijden. Lange teugel en in de plaats
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 13-01-16 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:56

2 uur om op te warmen?? :wow: Lijkt me dat er dan toch wel iets goed mis is met spieren/gewrichten, ik zou daar eerst even naar gaan kijken & in de tussentijd gewoon wandelen om haar soepel te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:00

Heb je alleen op Pssm getest of heb je een 5 Panel test gedaan? De laatste test namelijk ook onder andere op Hypp, wat ook zwaar ademen en spierpijn, spierslapte en -trillingen kan veroorzaken. Ook MH (zit ook in de 5 Panel) wordt in verband gebracht met spierpijn en hoge hartslag onder stress.
Daarnaast hoort spierpijn ook typisch bij een tekort aan selenium / magnesium.
Maar boomloos lijkt me bij zo'n paardje sowieso beter dan een boomzadel dat niet mee kan bewegen met veranderende spieren.

Roxaneroxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:26

om onderstaand paardje gaat het. Ze heeft als jaarling 1 keer een hele vage aanval gehad waarvan de dierenarts dacht aan een hele aparte vorm van koliek maar daarbij viel ze gewoon flauw. Nu heeft ze in de frequentie van 1 of 2 keer per jaar een soort aanval waarbij het lijkt alsof ze moet overgeven maar dit is niet zo en komt ook niks uit de neus. Ze word dan wel benauwd en daardoor wat slap in de benen. Verder warmt ze dus heel moeilijk goed op zoals ik al zei. Ik heb haar alleen op pssm getest omdat de andere ziekten die ik op internet vond qua symptomen niet op haar aanvallen lijken. Ik ben met betrekking tot wat er nog meer aan de hand kan zijn ook nog druk aan het onderzoeken. Vooralsnog merk ik dat het wel heel belangrijk is om haar veel te laten bewegen. En dat ze zich ook veel beter voelt als we een lange rit hebben gemaakt. Probleem is dus alleen dat ik zit met die spieren van schouder naar rug. We zijn druk aan het werk om haar meer op haar achterhand te laten lopen zodat ze minder vanuit de schouder gaat doen en dat probleem ook kleiner wordt. Maar dat neemt niet weg dat elk zadel dat ik voorheen heb geprobeerd toch haar schouder in de weg ligt. Zodoende was ik verder aan het zoeken naar een zadel wat zou passen bij haar bouw. Zadels met een boom liggen al snel in de weg van de schouders en een barebackpad geeft druk op de plek waar de singel er aan vast zit en verdeeld de druk van je zit niet helemaal goed hoor ik overal. Nu heb ik de hidalgo zadel op internet gezien en ik vraag me af hoe de ervaring is bij paarden die veel schouder vrijheid nodig hebben en een korte rug hebben. Wat zijn de ervaringen en heeft iemand een idee voor een zadel? (op de onderste foto staat ze met 1 voet op rust overigens.)
xyzutu2 bedankt voor je comment magnesium en selenium is nog wel iets wat ik eens zou kunnen proberen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:15

@ cambiar: je bent welkom hoor :D

Teteltee van boomloos passervice kun je hem ook testen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:07

@Roxaneroxy: wat een leuk paardje!
Hier hielpen magnesium en selenium (Chevivit) om een pony die na de diagnose Cushing+behandeling met pergolide een stijve zombie was geworden weer zijn oude bordercollie-zelf te laten worden. :+

Als het probleem vooral rond de schouder zit, dan zou ik persoonlijk geen zadel kopen met een vaste pommel (voorboogje), maar iets zoals een Ghost. Die geeft namelijk wel rug&schofvrijheid, maar als je erop zit kun je de hele voorkant van de schouder opzij trekken dus je paard heeft alle ruimte om eronderdoor te bewegen en wordt niet belemmerd door een boogje dat op de schouders rust (zoals bij de Hidalgo en veel andere boomloze zadels).

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:49

Over die kwestie kan ik geen zinnig advies geven, sorry! Ik heb hele eenzijdige boomlooservaringen :)

Omdat mijn paardje is overleden heb ik deze pad nu over en ik wil hem graag verkopen. Hij is voor een barefoot Cheyenne. Ik heb alleen geen idee meer wat voor type het is (hij is van Barefoot) en wat een redelijke vraagprijs zou zijn... hij is wel gebruikt (beetje verkleurd) maar nog helemaal heel verder. Weten jullie dat?
ik heb nu namelijk een Barefoot London. Daar zoek ik ook nog een pad voor dus als iemand wil ruilen is dat fijn :)

Afbeelding