[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tennan

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 17:56

Fenders zijn met 'gewone' spijkerbroeken wel heel prettig. Wat je ook zou kunnen doen is kijken naar speciale rij-jeans waarbij de dubbele naad niet aan de binnenkant van het been zit (volgens mij Ariat en Wrangler? uit mijn hoofd) of jodphurrijbroeken. Ik heb er een paar liggen die echt wel ruim zitten rond de knie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 19:27

Beestje van anderhalf kan nog heel flink uitdeuken natuurlijk, ik zou het niet te snel afserveren :)

Fenders zijn wel de veiligere keuze wat betreft comfort.
Brede beugelriemen zullen een hele goede kans maken maar met fenders weet je het zeker :=

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 21:48

Daar ga ik eens naar kijken tennan! Hopelijk zijn ze aan de bovenbenen ook breed genoeg, die brace komt nog vrij hoog ook

Pmarena, hij gaat hopelijk nog een pak uitzwaren :') Maar ik betwijfel of hij genoeg rugruimte gaat krijgen. Hij is nu 1.33 en verwachte stokmaat is 1.40. Ik heb zelf maat 38 en dus een maat 1 nodig (wat deze ook is). Moest hij toch ineens een grote groeispurt krijgen waardoor hij het past op 4-jarige leeftijd, dan klaag ik niet :D
Is er nog veel verschil met de gewone of de endurance versie fenders?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:29

Dat een kniebrace op je huid moet wil niet zeggen dat je dat ook hoeft te doen. Een rijlegging is vaak wel dun genoeg, maar vooral ook uitproberen dat ze niet té flexibel zijn anders gaat je brace wel weer schuiven. Strak, niet te dik maar wel stevig en je brace kan gewoon over je broek. En sowieso ook even afwachten hoe groot en breed het model is wat je zal krijgen. Ik kreeg er ooit een aangemeten met zulke grote lompe scharnieren dat ik er niet eens mee kon rijden en alsnog gewoon naar een flexibele sportbrace greep. Spijkerbroek over een brace zou ik ook niet aanraden, ging bij mij iig schuren en zeer doen omdat hij zo wijd moest voor de brace dat het overal ging irriteren, zeker als ik maar 1 brace nodig had ipv 2 maar heb dan ook wel een hele gevoelige huid waardoor ik sowieso ook liever mijn braces over een legging draag en niet op de huid.

Maar wat betreft je vraag over fenders of brede beugelriemen, absoluut fenders! Ter bescherming van je zadel als je een brace met scharnieren hebt maar het geeft ook je knieën meer stabiliteit. Persoonlijk vind ik de smalle endurence fenders fijner maar wellicht ook omdat die van mij al zo oud zijn dat ze helemaal naar mijn been gevorm zijn en ik nieuwe westernfenders vaak net te stug/groot vind. Verder kan ik de soft step beugels van Barefoot aanraden, al dan niet met van die tussenstukjes om je beugels een kwartslag te draaien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:33

Ik heb een voorkeur voor de smalle / endurance fenders. Vind de western fenders erg lomp en imo koop je die alleen als je ècht heel graag brede fenders wilt. Op een Engels type Barefootje vind ik de westernfenders al snel veel te lomp staan.

Bij een Cheyenne zou ik persoonlijk zeker voor de fenders gaan als je iets breders wilt :j

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 23:12

Bescherming van het zadel is een heel goed punt waar ik nog niet over nagedacht had... Bedankt om dat aan te dragen IcePrincess!

Dit is het gevaarte
Afbeelding

Ik weet niet of ik moet hopen dat ik hem kan blijven dragen of dat het toch 2x opereren wordt :x

Ik ga dan eens kijken naar de endurance fenders. Dank jullie wel dames :D
Volgende week donderdag wordt de brace aangemeten en dan zal het testen worden wat voor broek het fijnste zit. Ik ga het zeker eens proberen met mijn rijlegging en een oude jeans voor ik daar beslissingen in maak

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 00:03

Oef dat is een gevaarte. Hopelijk niet teveel last van met rijden. Ik heb een kleine kniebrace (patella bandje dus niet echt vergelijkbaar hoor) en die moet je officieel ook op je huid dragen maar met strakke broeken gaat dat niet dus ik draag 'm eigenlijk gewoon altijd over skinny jeans of mijn dunne rijleggings en dat gaat prima. Ter bescherming van het bandje doe ik er vervolgens een beenwarmer overheen. Wellicht kun je wat met die tip om je zadel en brace te beschermen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 10:22

@Narcissa: ik zou erg voorzichtig zijn met dit soort braces. De drukverdeling luistert erg nauw. Ik heb persoonlijke ervaring met druk op een verkeerde plek die een klapvoet opleverde en daardoor uitstelling van de benodigde operatie.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 15:45

Ik heb toch maar alvast even contact opgenomen met de passer voor wat advies. Gelukkig had ze even tijd voor me.

Ik krijg de brace niet voor mijn knie zelf maar omwille van een bovenbeenbreuk die scheef is vastgegroeid. Dat geeft een O-been en bij gevolg een continu overbelaste knie.
Nu volgt de kromming van dat been redelijk goed hoe je been ligt in het zadel, gezien je daar in een O-vorm gezet wordt. Te paard ben ik pijnvrij. We hebben besloten om tijdens het rijden de brace af te laten en te zien wat dat geeft, maar ik moet hem wel voor en na het rijden dragen. Ff kijken of dat over een legging kan of het toch een losse jeans zal worden.

Indien het enkel met jeans kan, ga ik de endurance fenders en de softsteps bestellen. Ze staan al klaar in mijn winkelmandje.

Iedereen enorm bedankt voor de inzichten, dingen waar ik helemaal nog niet over nagedacht had. Dat wordt écht gewaardeerd! :j *\o/*

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 18:18

Even over die brede riemen
Ik rijd met die brede riemen met een spijkerbroek en heb geen probleem. In het begin wel een wondje en wat blauwe plekken gehad, maar na het wennen geen problemen meer mee gehad !

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:02

Hebben jullie misschien een idee. Ik ben mijn paard zadel mak aan het maken en heb nog een barefoot Cherokee. Nu wil ik graag met dit paard eigenlijk een edix dressuur maar om nu een zadelmaker te laten komen en je kan het niet lekker uit proberen. Heb ik mijn vraagtekens bij. Nu heb ik voor even 2 wintec zadel gepast maar de m boom is te klein en bij de zweetbladen staat hij dan wijd. Het is een beetje een spring in het veld :D vandaar dat ik twijfel over mijn barefoot om mee te beginnen. Hebben jullie misschien nog een idee

Freekfuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:41

Ik zit te denken om naast een kifra pad ook een burioni desert met sympanova te bestellen voor in de zomer, heeft iemand daar ervaring mee onder een barefoot cherokee maat 1? Ik heb de afmetingen gezien en vergeleken met de site van barefoot en dan zou de zijkant van de burioni 5? cm korter zijn dan de cherokee, is dat heel storend?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 13:08

Sjafrane schreef:
Hebben jullie misschien een idee. Ik ben mijn paard zadel mak aan het maken en heb nog een barefoot Cherokee. Nu wil ik graag met dit paard eigenlijk een edix dressuur maar om nu een zadelmaker te laten komen en je kan het niet lekker uit proberen. Heb ik mijn vraagtekens bij. Nu heb ik voor even 2 wintec zadel gepast maar de m boom is te klein en bij de zweetbladen staat hij dan wijd. Het is een beetje een spring in het veld :D vandaar dat ik twijfel over mijn barefoot om mee te beginnen. Hebben jullie misschien nog een idee

Tja ik denk daar altijd vrij simpel over: waarom zou de Cherokee een groter risico hebben om te schuiven dan een Wintec := Elk zadel heeft het risico op schuiven en het is nu niet bepaald zo dat boomzadel merk X nooit schuift. Dus wat win je ermee als je er nog een zadel bij gaat kopen dat ook niet het zadel is dat je uiteindelijk wilt gaan gebruiken :?

Ik zou zeggen waarom moeilijk doen. Gewoon lekker inrijden met de Cherokee als die netjes ligt.
En dan later kijken voor het zadel waar je een oogje op hebt :)

Freekfuchs schreef:
Ik zit te denken om naast een kifra pad ook een burioni desert met sympanova te bestellen voor in de zomer, heeft iemand daar ervaring mee onder een barefoot cherokee maat 1? Ik heb de afmetingen gezien en vergeleken met de site van barefoot en dan zou de zijkant van de burioni 5? cm korter zijn dan de cherokee, is dat heel storend?

Wellicht gewoon even aan Kitty van Kifrahorse vragen wat zij adviseert? :)

In principe hoeft een aan de zijkanten iets te korte pad geen problemen te geven.
Maar het is altijd rustgevender om iets te kiezen dat echt goed past, vind ik.

Je kan toch hebben dat er een randje zit dat vervelend duwt onder je zadel. En je mist een stukje vacht / huid bescherming onder je singelstoten wellicht, waar normaal je pad onder het zadel uitsteekt :)

Freekfuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 13:44

pmarena schreef:
Freekfuchs schreef:

Wellicht gewoon even aan Kitty van Kifrahorse vragen wat zij adviseert? :)

In principe hoeft een aan de zijkanten iets te korte pad geen problemen te geven.
Maar het is altijd rustgevender om iets te kiezen dat echt goed past, vind ik.

Je kan toch hebben dat er een randje zit dat vervelend duwt onder je zadel. En je mist een stukje vacht / huid bescherming onder je singelstoten wellicht, waar normaal je pad onder het zadel uitsteekt :)

Ik heb haar een berichtje gestuurd. Het was meer omdat er op verschillende sites verschillende afmetingen bij staan en ik dacht hier zitten zoveel mensen, misschien dat iemand er ervaring mee heeft :Y)

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 16:51

pmarena schreef:
Sjafrane schreef:

Tja ik denk daar altijd vrij simpel over: waarom zou de Cherokee een groter risico hebben om te schuiven dan een Wintec := Elk zadel heeft het risico op schuiven en het is nu niet bepaald zo dat boomzadel merk X nooit schuift. Dus wat win je ermee als je er nog een zadel bij gaat kopen dat ook niet het zadel is dat je uiteindelijk wilt gaan gebruiken :?

Ik zou zeggen waarom moeilijk doen. Gewoon lekker inrijden met de Cherokee als die netjes ligt.
En dan later kijken voor het zadel waar je een oogje op hebt :)

Goede vraag eigenlijk waarom niet. Ik ga het maar gewoon is passen en dan weer verder zien.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 20:36

Mijn tonnetje ronde tinker heb ik zadelmak gemaakt met de barefoot london.
Wintec paste hem niet. Dat volgende zijn rug niet goed.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 21:31

Mijn zadel komt van een ronde met schoft. En ik heb nu een slanke kwpn met schoft en een hele rechte rug. Ik dacht dat hij veels te lang zou zijn omdat het een compact paard is maar ik heb er nu een wintec op gehad. Is de m boom te smal maar staat hij helemaal wijd om haar heen bij haar schouders. Ik zelf kan goed zitten in mijn barefoot. Ik ga het binnenkort proberen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 08:51

Helemaal als je er zelf gewoon lekker in zit dan zie ik echt geen reden om een ander zadel te gaan zoeken voordat je deze gewoon geprobeerd hebt :j

Het stikt van de mensen die Barefoot-achtige zadels gebruiken (en speciaal aanschaffen) om hun paarden en ponies mee in te rijden, en dat juist ook expres met deze zadels doen vanwege de flexibiliteit en het close-contact gevoel.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 16:50

Hallo allen, in het kader van niet geschoten is altijd mis; is er toevallig iemand in de omgeving Utrecht/Amersfoort/Veenendaal van wie ik een Edix kopijzer (groen) mag lenen?

Ik kan van iemand een alydar overnemen en heb hem tot zondag op proef. Echter heeft zij er geen kopijzerset bij en het kopijzer wat er in zit (blauw) is te smal voor mijn paard. Een nieuw kopijzer bestellen kan uiteraard, maar die zal ik niet op tijd binnen hebben.
Het gaat dus alleen om te lenen om te kijken hoe het zadel op het paard ligt en hoe ik er in zit. Als het zadel voor ons beiden fijn lijkt, komt er uiteraard iemand om het pas te maken.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:31

Wat voor beugels en beugelriemen vinden jullie fijn rijden bij een boomloos zadel?

Ik heb een Edix Courville (vergelijkbaar met Barefoot Cheyenne) en ik rijd nu met gewone (mono)beugelriemen en Acavallo veiligheidsbeugels, maar ik vind het niet optimaal. Ik wil sowieso nieuwe beugels aanschaffen omdat ik ook nog regelmatig rijd met mijn springzadel, en het is irritant om steeds de beugels te moeten verwisselen. Zijn van die brede beugelriemen van Barefoot fijn (volgens mij kunnen daar alleen westernbeugels in?), of misschien fenders met westernbeugels?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:46

Edix Dubbele T beugelriemen op het ene en Biothane dubbele T op de andere ghost

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:51

Wat vind je niet fijn aan je huidige setup...?

Bij fenders en brede riemen is het voordeel dat het vaak wat stabieler aanvoelt.
Maar vaak zijn die aan de onderkant breder voor westernbeugels inderdaad.

Vroeger zweerde ik bij fenders (ik reed altijd met gewone broek + schoenen + mini-chaps, dus geen stabiliteit van een laars) vanwege het stabielere gevoel.

Maar de laatste jaren reed ik eigenlijk altijd met mono T beugelriemen omdat die zo makkelijk te verstellen zijn.
En dan fijne korfbeugels er aan :)

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 15:31

Ik voel de T-bar vaak pijnlijk tegen mijn been drukken, ondanks het hoesje dat eromheen zit. Ook ben ik benieuwd hoe het rijdt met fenders, of het dan makkelijker is om je been stabiel te houden.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 15:45

IndianSu schreef:
Ik voel de T-bar vaak pijnlijk tegen mijn been drukken, ondanks het hoesje dat eromheen zit. Ook ben ik benieuwd hoe het rijdt met fenders, of het dan makkelijker is om je been stabiel te houden.

[Edit: ik hoop iets duidelijker omschreven :+ ]

IndianSu ik heb dat een tijd geleden ook gehad, met oude monoriemen met versleten afdekstukje. Toen opgelost door bovenkant van de de monoriem (dus de lus) andersom (een halve slag gedraaid) aan de beugelhaak te hangen. Als je beugels met schuin voetbed hebt, moet je die dus ook even omdraaien.
Dan pookt dat T-bar stuk niet meer in je scheenbeen, want het steekt dan naar de andere kant.

Ik had het overigens alleen met rijschoenen/jodhpurs zonder chaps. Met rijlaarzen voelde ik het niet.

Op mijn huidige zadel de Edix Tudor, heb ik er ook geen last van omdat ik de beugelriemen (Edix mono) zo heb uitgezocht dat ze nog maar een kort lusje maken en het eindje met de T-bar onder mijn scheenbeen al ophoudt. Maar die hebben ook een dikker afdek kapje, dus misschien zou ik het nog steeds niet voelen.
Laatst bijgewerkt door Nimby op 20-01-25 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 15:49

Dat kan met mijn zadel helaas niet, er zit een ring ipv een haak om de beugelriem aan vast te maken. Ik heb dus beugelriemen met zowel boven als onder een T-bar.

Ik heb al wel zitten kijken naar van die bontjes van Edix voor om de beugelriemen, dat is misschien ook wel wat.