[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nessa

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:41

gave set zo!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:42

hé wat leuk zo'n kleurtje :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:42

Leuk *\o/*

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:44

Thx voor tip van prototype.
Ik zag hier iemand die startrekk aanbood, maar advertentie is weg. Heb interesse. Zou iets willen maken op goede boomloze basis. Kun je me mailen aub? Thx!!!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:13

Gaaf, die paarse set !

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:15

Ik heb je een pb gestuurd Cambiar!

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:18

hobbelheks schreef:
De paarse ghost is ook in gebruik.
Kort rondje getest in de modder [ [url=m/fe8RcI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow, ik ben jaloers :D Staat echt super gaaf!
Mag ik je foto op m'n site zetten?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:25

Wauw hobbelheks,vind het een erg gaaf zadeltje!
De london is ook mooi en misschien past het dekje beter op het andere paard wat je rijdt art..

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:48

Wauw! Die paarse is echt supergaaf! :D

Pippaa schreef:
Wij hebben ook een oude vps-loze London. Die ziet er iets minder verkreukeld uit, maar heeft ook zeker niet ongebruikt ergens gelegen. Maar hij rijdt heerlijk hoor!
Je pony is nog wel een heel schattig puppy paardje! Mooi beestje! Knap dat ie het zadel al zo makkelijk op heeft.

SarahIlse: wat zoek je in een volgend zadel? Heb je meer kans dat je dat vindt in boom of juist boomloos?

Ik wil graag iets wat net wat meer steun geeft d.m.v. kniewrongen & waar ik (indien nodig) vanaf de grond op kan stappen. Dat ging namelijk met de ghost niet, die ging helemaal scheef, ondanks dat ik maar 55 kg ben. Een iets "dichtere" zit vind ik ook fijn, kortom het hele bewegelijke wil ik dus niet meer.
Hij is bedoeld voor buitenritten (2x pw), dressuurwerk (3/4x pw) en heel soms een sprongetje.
Ik denk met die eisen dat ik dat sneller ga vinden in een zacht dressuurzadel, maar vind voor Ilse een boomloos zadel erg fijn door de meebuigzaamheid en het soepele ervan. Ik vind een boomloos zadel weer fijn doordat ze zo zacht zijn & heerlijk zijn voor buitenritten en ik van dat gedoe met zadelmakers af ben.

pmarena schreef:
Voor 200 euro gekocht is wel een nette prijs, was even bang dat je er meer voor betaald had :)

Lastig hè SarahIlse, de keuze in zadels is ook zo idioot groot....
Ik neem aan dat je voor een reden boomloos bent gegaan? :)

Heuul lastig, haha. }:0 Ik ben vooral door het zachte, soepele en de van-de-zadelmaker-af voor boomloos gegaan.
Laatst bijgewerkt door NotYourLine op 12-01-16 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:49

Ow heftig zeg dat paarse zadel maar het staat echt super goed!

Ik heb vandaag besloten dat ik niet langer ga wachten, hopelijk kan ik ook snel een ghost testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:51

Cambiar schreef:
IIk weet niet of ik dit hier mag plaatsen. Ik zag een super leuk zadeltje op bokt, de arizona fur.
Ik zoek nu een zadel die ik tijdens wandel op alle paardjes kan leggen. Boomloos dus. Kort western type zonder fenders.
Helaas is die leuke fur iets te duur voor mij.
Mag ik vragen of gewone arizona met vps systeem stabiel ligt of heeft die neiging tot verschuiven?
Ik zou dan zelf die gewone arizona ombouwen met schaapje bovenop.
Wou gewoon es ervaring vragen over vps systeem en stabiliteit.
Mocht iemand arizona zonder fenders te koop hebben, laat maar weten.

Misschien kun je het bovendeel van de Christ Iberica op een arizona bevestigen? De echte fur heeft royalere blokken, maar als je er zelf een zou maken met blokken die niet alleen zacht zijn, maar ook rechtop blijven staan. Er zijn hier natuurlijk nog maar een paar foto's van Furs in gebruik langsgekomen, maar ik wacht nog op een plaatje waarbij het achterblok gewoon rechtop blijft staan en het ruitergewicht er niet iets overheen schuift. De Christ blokken zijn weer een stuk kleiner en ook harder dus die houden je wel op je plek - maar geven natuurlijk wat minder comfort. Misschien zou het een idee zijn om materialen te combineren om de blokken zowel stevig als zacht te maken?
Wel leuk: als je het echt zelf maakt dan kun je alle kanten op!

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:55

thxallemaal, ik hoop dat het ook met rijden net zo goed gaat bevallen als dat ik het mooi vindt :)

@ART_I ik hoop toch dat jouw paard in 2016 nog niemand op zijn rug hoeft, veel te jong en zo te zien ook erg puppy

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:40

in 2017 ook liever nog niet ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:04

Art_Ificious schreef:
Nou deze pad is door Jinte gemaakt (Mariska's zadeldekjes). Er zijn inlagevakken voor te kunnen gebruiken onder boomloze zadels.
Ik heb gevraagd om een zadelvormig dekje, maar had niet verwacht dat die zo groot zou uitvallen :\
De vierkante lijken namelijk wel korter als ik naar de "foto's van klanten" kijk.

Is het niet omdat hij nog moet groeien dat het er zo groot uitziet? Hij is immers nog best smal?

Edit: had je overigens al inlages in de inlagevakken? Want dat valt natuurlijk ook al anders!
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 12-01-16 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:09

Kwetal schreef:
Ghost is hooguit 8cm langer bij de standaard lange maat. De piccolo is 53cm (qua kussens) en allemaal een stuk flexibeler dan de Equiflex (die bovendien pas flexibel wordt bij voldoende warmte van het paard.)

8 cm is behoorlijk veel.
Zadelpasser is geweest. En ghost was zeer ongeschikt voor haar. Dat wat ze zelf ook al aan gaf.
Pony is nu stuk blijer.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:15

Wat fijn *\o/*

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:18

Fijn! :)

Vraagje; heeft iemand een RWC Dressage te koop of iemand die hem een keer aan mij uit zou willen lenen zodat ik kan voelen hoe dat zit?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:47

Marjo89 schreef:
Kwetal schreef:
Ghost is hooguit 8cm langer bij de standaard lange maat. De piccolo is 53cm (qua kussens) en allemaal een stuk flexibeler dan de Equiflex (die bovendien pas flexibel wordt bij voldoende warmte van het paard.)

8 cm is behoorlijk veel.
Zadelpasser is geweest. En ghost was zeer ongeschikt voor haar. Dat wat ze zelf ook al aan gaf.
Pony is nu stuk blijer.

Maar die 8cm draagt niets - mag ik weten welke zadelpasser? Mag ook in een PB als je dat niet openbaar wil vertellen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 00:17

Maartje1990 schreef:
Art_Ificious schreef:
Nou deze pad is door Jinte gemaakt (Mariska's zadeldekjes). Er zijn inlagevakken voor te kunnen gebruiken onder boomloze zadels.
Ik heb gevraagd om een zadelvormig dekje, maar had niet verwacht dat die zo groot zou uitvallen :\
De vierkante lijken namelijk wel korter als ik naar de "foto's van klanten" kijk.

Is het niet omdat hij nog moet groeien dat het er zo groot uitziet? Hij is immers nog best smal?

Edit: had je overigens al inlages in de inlagevakken? Want dat valt natuurlijk ook al anders!
hij groeit enorm langzaam. Van maart tot januari is hij maar 4/5cm gegroeid.

Verwacht wordt dag er nog max 5cm bijkomt. Ook volgens de touwtjes test blijkt dat zo te zijn.

Met inlagen zal het nog te lang zijn hoor. Plooit zelfs tot op zijn buik om onder de singel.

Over wanneer hij ohz komt beslis ik zelf ;) tevens zal het de eerste maanden maar max 2x 20min per week zijn en liefst nog met 3 rustdagen ertussen. Is lang genoeg voor een jong paard.

Paard moet geen wedstrijden rijden dus is er geen haast om hem al snel nagevelijk te rijden etc.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 00:18

Jeetje wat een raar lang dekje is er niet iets verkeerds gegaan in de sjablonen ofzo?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 01:02

Er is er idd maar 1 die dat beslist :j
Maar als het de mijne was duurde het nog minstens 2 jaar :)
Maar goed, die van mij word 31 mei 6 en daar ben ik pas net mee begonnen wat betreft werken aan de lange lijnen, liever laat dan te vroeg...
papa was ook een late dus neem er liever veel te lang de tijd voor dan dat ik dat lijf overvraag

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 01:06

Citaat:
Over wanneer hij ohz komt beslis ik zelf ;) tevens zal het de eerste maanden maar max 2x 20min per week zijn en liefst nog met 3 rustdagen ertussen. Is lang genoeg voor een jong paard.

Je beslist zelf, maar lees eerst even dit:

http://www.animalhealthybalance.com/nl/ ... -te-rijden

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 08:31

Geryon, dat was ook mijn eerste gedachte eigenlijk. Want denk dat zelfs op een groot paard het wat lang zal zijn, maar niet heel erg hinderlijk.

Ik weet niet wat je bedoelt Kwetal maar ik kom op de home pagina terecht.

Ik ken al die discussies over de groeischijven. Juist daarom dat ik het ook maar max 2x per week 10 min ga houden. En draven hoort daar nog niet bij, enkel stappen.
Tevens onder begeleiding van mijn stalinstructrice en stalbaas.

Wat ik eerlijk gezegd erger vind is dat er op stal nu 2 ponies staan waarvan ene uit een kudde van Ierland komt. Ontzettend bang voor mensen. Als je je hand uitsteekt met een wortel deinst ze al achteruit. En toch wil de eigenaar dit paard zadelmak hebben. Ik zou eerst leren dat mensen niet eng zijn en dan pas wegbrengen om op te leren. Ma bon, is helaas niet aan mij om te beslissen.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:26

SarahIlse schreef:
...
Ik wil graag iets wat net wat meer steun geeft d.m.v. kniewrongen & waar ik (indien nodig) vanaf de grond op kan stappen. Dat ging namelijk met de ghost niet, die ging helemaal scheef, ondanks dat ik maar 55 kg ben.
...

Is het algemeen met ghosts dat ze snel schuiven? Ik moet er in het bos namelijk nog wel eens op en af om op de kaart te kijken en dat soort dingen. Zou een ghost dan wel geschikt zijn?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:33

Bij de meeste ghost zadels,als ze eenmaal goed ingereden zijn,kun je er vanaf de grond mee opstappen.
Destijds heeft Kwetal de buitenzinnig opstaphulp ontworpen,deze wordt nog steeds gemaakt.