Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:23

De hele tijd de tong uitsteken ontspanning?
Dus een paard in de wei is gespannen?
En met bit is het een teken dat het bit vervelend is...vreemd hoor....

Ook zwiept hij regelmatig met de staart.

Maar niet te min vind ik het leuk om te zien en ik doe het haar niet na Lachen
Niet eens misschien

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:25

Ik doe het haar ook niet na, maar de stand van de oren gedurende 90% van het filmpje viel me toch wel op.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:27

Het paard heeft toch alle mogelijkheid om te doen wat hij wil , dus het lijkt me dat ie toch wel op zijn gemak is.

Even voor de duidelijkheid, ik rijd mijn welsh cob ruin western en aangespannen, dus met een scharenbit met hefboomweking, maar ik heb ook al een aantal keren op welsh keuringen een demonstratie gegeven met een halsring en dan doet hij ook al de oefeningen die ik van hem vraag zoals, stoppen vanuit galop, zijwaarts, achterwaarts, spinnen enz, het enige wat moeilijker is zonder bit, is stelling krijgen, maar voor de rest doet hij het hetzelfde als met bit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:29

darwin schreef:
Het paard heeft toch alle mogelijkheid om te doen wat hij wil , dus het lijkt me dat ie toch wel op zijn gemak is.

Ik zal dat ook niet ontkennen. Dat zwiepen e.d zal wel voorkomen uit het feit dat het moeilijke oefeningen zijn en zich moet inspannen en ik heb daar niets op tegen.
Ik hoop alleen op een reactie van een bitloze waarom dit paard ontspannen is als zijn tong eruit hangt en een dressuurpaard niet.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:00

runningkawa schreef:
Waarom kun je geen goede les halen zonder eigen paard, smurf?
Ik heb tot mijn 22 ook geen eigen paard gehad, maar wel goede les gekregen.

Heel simpel; geen geld voor Lachen Ik heb het wel even gedaan toen ik nog thuis woonde, maar ik woon inmiddels al een aantal jaartjes op mezelf en studeer nog. Met mijn studenteninkomentje gaat dit gewoon echt niet lukken Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:01

Is het de bitloze mensen ook opgevallen dat ze aan het einde van het filmpje een hoofdstel met bit in doet? Haha! Misschien oakt ze toch the best of both worlds? Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:05

darwin schreef:
Als je dan praat over zonder bit rijden, dan moet je even hier naar kijken, daar krijg je gewoon kippenvel van........zo mooi.

http://www.youtube.com/watch?v=XxUGEN9kS9o

Prachtig filmpje!

runningkawa schreef:
waarom kost bitloos meer moeite?

Dat vraag ik mij ook af? Goed leren rijden kost imo altijd veel moeite en is wederom niet optoming afhankelijk...

Sizzle schreef:
Wel apart dat het paard de hele tijd met zijn tong loopt te k"tten.

Ook apart dat het paard bij het verlaten van de ring alsnog een bit inkrijgt. Wekt bij mij het vermoeden dat het paard normaliter gewoon met bit gereden wordt. Neemt niet weg dat die griet een leuk showtje weggeeft. Maar ik denk dat wij eerst verder moeten kijken dan onze neus lang is, voordat we kunnen stellen dat wat die griet laat zien compleet zonder bit/optoming is aangeleerd.

darwin schreef:

Denk je dat een paard met een bit in niet alle mogelijkheden heeft te doen wat hij wil? Paarden zijn gewoon dom, als ze echt kwaad willen kunnen ze ons helemaal verpletteren, eraf gooien, platstampen, inelkaarschoppen etc. Maar dat doen ze nu eenmaal (meestal) niet. Ook niet optoming-afhankelijk dus.

Neemt niet weg dat de dame in kwestie en haar paard waarschijnlijk veel vertrouwen in elkaar hebben...

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:14

@ RK: zodra ik het geld heb en straks ook weer de mogelijkheid heb om te rijden begin ik inderdaad weer aan instructie en k sluit niet uit dat ik weer opnieuw zal moeten leren rijden. Er zijn ook bij nl al een hele hoop 'slechte' dingen ingeslopen die ik nou eenmaal vroeger zo geleerd heb en er niet zo makkelijk meer uit krijg.

Vind het filmpje erg leuk om te zien, inderdaad viel het mij ook al op dat het paard later wel een bit in krijgt Knipoog

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:24

jasmijn78 schreef:
Ook apart dat het paard bij het verlaten van de ring alsnog een bit inkrijgt. Wekt bij mij het vermoeden dat het paard normaliter gewoon met bit gereden wordt. Neemt niet weg dat die griet een leuk showtje weggeeft. Maar ik denk dat wij eerst verder moeten kijken dan onze neus lang is, voordat we kunnen stellen dat wat die griet laat zien compleet zonder bit/optoming is aangeleerd

Maar het maakt toch niet uit of het met bit is aangeleerd, je ziet dat hij het zonder bit ook doet.
Dat is dus precies hetzelfde wat ik dus ook met mijn cob doe , aangespannen en western met scharenbit en een showtje zonder hoofdstel.
Maar er zijn er ook genoeg waar je het hoofdstel afhaald en waar dan geen rem of stuur meer opzit.
dus imo maakt het niet uit hoe je het je paard aanleerd, als ie het maar doet.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:50

Viel mij ook op, maar kan ook verplicht zijn, een bit, na het verlaten van de rijbaan bij bv de stallen ....

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:04

jasmijn78 schreef:
_Jessica schreef:
Gelukkig heb ik al lang geleden besloten Boaz bitloos te gaan berijden.

Hoop dat er mensen anders gaan denken door dit artikel al zijn er zoals te lezen in dit topic mensen die het beter denken te weten en er keihard tegenin gaan want hun paard heeft natuurlijk nergens last van.

*zucht* Boos!

Als je een zinvolle bijdrage wil leveren aan de discussie, lees dan eerst even de laatste paar pagina's door!

Ik geef gewoon mijn mening door, je voelt je schijnbaar aangesproken?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:09

Ik vraag me af of iemand opgevallen is met wat voor een sporen deze dame haar paard in alle vrijheid tot deze oefeningen dwingt, want ik zie toch echt wielsporen, daarnaast ben ik geen voorstander van het vasthouden aan de manen en het klotsen zonder zadel op de paardenrug, ze komt namelijk behoorlijk van de rug af. Voor een leek leuk om te zien, maar als je verder kijkt komt bij mij de vraag op is het wel zo vrijwillig en diervriendelijk als het lijkt. Ik heb een heel braaf hengstje staan, die zet geen pas verkeerd ook niet zonder optoming, dit is echter aangeleerd door de vorige eigenaar met harde hand, dus het lijkt ontspannen als je mij met hem aan het werk ziet zonder druk en dwang, maar de achtergrond maakt dat ik weet dat ik heel veel werk zal hebben om hem vrolijk en braaf te hebben, en dat eerste is voor mij het belangrijkste. Ik ben niet voor bitten of bitloos maar pas me aan aan het paard, en de mogelijkheden (wie helpt me aan een betaalbaar bitloosmenhoofdstel voor een minishet dan ben ik de eerste die overstapt, in ieder geval met een van beiden), maar een schijnvriendelijkheid dat zie ik niet graag.

fransie

Woonplaats: Selfkant Wehr (net over de grens bij Sittard in Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:31

sonjim schreef:
Ik vraag me af of iemand opgevallen is met wat voor een sporen deze dame haar paard in alle vrijheid tot deze oefeningen dwingt, want ik zie toch echt wielsporen, daarnaast ben ik geen voorstander van het vasthouden aan de manen en het klotsen zonder zadel op de paardenrug, ze komt namelijk behoorlijk van de rug af. Voor een leek leuk om te zien, maar als je verder kijkt komt bij mij de vraag op is het wel zo vrijwillig en diervriendelijk als het lijkt. Ik heb een heel braaf hengstje staan, die zet geen pas verkeerd ook niet zonder optoming, dit is echter aangeleerd door de vorige eigenaar met harde hand, dus het lijkt ontspannen als je mij met hem aan het werk ziet zonder druk en dwang, maar de achtergrond maakt dat ik weet dat ik heel veel werk zal hebben om hem vrolijk en braaf te hebben, en dat eerste is voor mij het belangrijkste. Ik ben niet voor bitten of bitloos maar pas me aan aan het paard, en de mogelijkheden (wie helpt me aan een betaalbaar bitloosmenhoofdstel voor een minishet dan ben ik de eerste die overstapt, in ieder geval met een van beiden), maar een schijnvriendelijkheid dat zie ik niet graag.

Dit viel mij dus ook op

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:01

_Jessica schreef:
Ik geef gewoon mijn mening door, je voelt je schijnbaar aangesproken?

Verdrietig

Dit topic is het niveau van 'dit is bokt dus ik mag mijn mening geven en dus geef ik mijn mening en als het je niet aanstaat heb je pech dus...' inmiddels ontstegen. Reacties van anderen worden gelezen en er wordt door de meeste inhoudelijk gereageerd wat de discussie constructief maakt. Dus kom met een goede inhoudelijke reactie, of ga lekker ergens anders je one-liners dumpen.

darwin schreef:
Maar het maakt toch niet uit of het met bit is aangeleerd, je ziet dat hij het zonder bit ook doet.

Maakt ook niet uit, ik vind het ook evengoed knap hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:21

SuperSmurf schreef:
runningkawa schreef:
Waarom kun je geen goede les halen zonder eigen paard, smurf?
Ik heb tot mijn 22 ook geen eigen paard gehad, maar wel goede les gekregen.

Heel simpel; geen geld voor Lachen Ik heb het wel even gedaan toen ik nog thuis woonde, maar ik woon inmiddels al een aantal jaartjes op mezelf en studeer nog. Met mijn studenteninkomentje gaat dit gewoon echt niet lukken Lachen

Ik had er ook geen geld voor
Maar in ruil voor daar werken kreeg ik goede les Lachen

Niet kunnen vind ik altijd een raar argument Lachen
Niet aanvallend bedoeld overigens, maar ligt er imo meer aan wat je perse graag wilt Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:21

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:22

Die sporen, die ze ook duidelijk gebruikt en niet voor een hele lichte aanraking vielen mij ook op. Het is overigens wel een mooie show om te zien en ik doe het zeker niet na. Maar ik doe Anky met bit ook niet na Haha!

Ik denk dat bitloos als zijnde veel vriendelijker zwaar overgewaardeerd is. maar dat is uit dit topic ook wel duidelijk geworden. Met bit en zonder bit is beiden gebaseerd op druk. Druk op de lagen in de mond of druk op zenuwen, wat is het verschil?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:29

Wat het paard van de film betreft, dit is duidelijke en doorgewinterd paard dat zijn dingetje doet zoals hij dat waarschijnlijk al jaren heeft gedaan en doet het wellicht ook nog zonder ruiter bij wijze van spreke. De sporen zijn denk ik verplicht in de discipline. Het hoofdstel denk ik ook. Het is niet handig om met een los paard (denk hengst) over een voorterrein te gaan en waarschijnlijk gewoon weg verboden.
Maar goed, in elk geval kun je zien dat voor stoppen zeker geen teugels nodig zijn. Clown

Ik ben geen voorstander van zonder zadel rijden en al helemaal niet op een paard te gaan staan zonder wat onder je voeten te hebben dat de druk verdeeld, maar goed dat zijn details.

Dit topic geeft heel goed de mogelijkheid om van gedachten te wisselen op een andere manier dan dit is goed en dat is fout. Er zijn alternatieve denkwijzen en gelukkig zijn er veel die daar in mee gaan, gewoon het onderzoeken en vragen en ervaringen delen.
Ik hoop dat we het een beetje zo kunnen houden en niet al te persoonlijk heen en weer worden met stugge meningen, waar men ook gewoon recht op heeft, maar als men dingen onderbouwd kunnen we er meer mee als groep discussiërenden.

Ik zou nog wat zeggen over dat wel stoppen met bit en niet zonder. Maar daar is feitelijk al antwoord op gegegeven. Het gaat bij het gebruik van bit om aangeleerde tekens, in elk geval bij ophoudingen. Mist hij het bit, dan mist hij het aangeleerde teken en begrijpt hij de boodschap niet erg. Hij zal dan kiezen tussen proberen te begrijpen of doorgaan tot het teken duidelijker wordt.
Als het paard niet wordt bevestigd in wat hij probeert, weet hij niet dat het is wat je wilt.
Voorbeeld: Je zit op een onbeleer paard en wilt dat hij gaat lopen en drukt aan. Paard reageert met een aarzelend stapje. Als er dan verder niks meer volgt, weet hij niet of hij nu goed of slecht gedaan heeft. Als je dan beloont (en dit kan met de stem) weet hij dat het dus idd was wat je wilde en gaat hij door daarin.
Dit belonen wordt zo vaak weggelaten en dan wordt een paard dus in het ongewisse gelaten en paarden reageren daar verschillend op.
in het voorbeeld waarin ene paard met bit wel stopt en zonder niet, is dat omdat hij mét blijkbaar wél bevestigd heeft gekregen dat bij een bepaalde hulp verwacht wordt dat hij stopt, en bij zonder niet echt. en omdat hij het bekende teken mist, denderd hij maar door tot hij een teken krijgt dat hij wel begrijpt of beloont wordt op het moment dat hij stopt en het kwartje gaat vallen...

Gewoonlijk zijn paarden gewend aan de hand al te stoppen aan het halster en snappen daarom druk oop de neus wel, maar lang niet alle paarden hebben geleerd om braaf mee te lopen aan het halster en te reageren op lichte druk om te stoppen...

Een jong paard reageert trouwens niet (altijd) vanzelf met stoppen als je het een bit in doet een ophouding geeft. Dit wordt gewoonlijk eerst aan de hand of longe geleerd met hulp van stemhulpen. Het is niet zo dat een onbeleerd paard vanzelf stopt als je aan een bit trekt, tenzij je het zo hard doet dat het acute pijn heeft en met vier benen schrap gaat met de staart tussen de benen en de neus hoger dan de oren, niet echt de bedoeling. Clown

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:44

merrieveulen schreef:
Lauss schreef:

en laten dit nou net twee typen bitten zijn die ik voor mijn dieren niet zou gebruiken. de 'knelpunten' die worden aangegeven bij de plaatjes, zijn allemaal punten die op mijn bitten niet van toepassing zijn. overigens ook niet op mijn rijstijl.

De tekening van de stang klopt ook niet helemaal, de tongboog maakt een ander hoek dan de scharen, terwijl die altijd hetzelfde is. Maar het laat wel zien waarom een stang niet verder doorgetrokken mag dan 45 graden. Waar hij nu is op de tekening dat is. Dus met aangenomen teugel, als het los ligt, liggen de scharen gelijk aan of ietsje onder de mondspleet - als er een kinketting is. Die daar moet daar oa voor zorgen. Zonder kinketting, zoals je dat bij western en iberish (en op de tekening)ook wel ziet, zat hij wat meer zakken ook als er geen aangenomen teugel is, maar daar de paarden met het hoofd op de loodllijn lopen, komen ze dus vertikaal en dus weer gewoon plat in de mond. Weer komt wel rijkunst om de hoek kijken, je kunt niet zeggen dat het bit niet deugt op zich.
Bij meer dan 45 graden (wat dus feitelijk fout is) ten opzichte van de mondspleet kan de tongboog in een laag verhemelte prikken. Overigens is dat iets wat het paard kan voorkomen door de mond wat te openen, en de mond iets openen mag.
Er zijn ruiters die van mening zijn dat een paardenmond dicht moet zitten en snoeren daarom de neusriem aan, maar ook in dressuurproeven mag een paard de mond openen. Het mag het alleen niet OVERMATIG openen. Overigens is het natuurlijk zo dat stangbitten per definitie zijn om met zeer lichte teugelvoering te rijden. als ruiters dat niet doen, nogmaals is dat een ruiterfout, niet een fout van het middel.

Een gebroken trens is idd veel onvriendelijker bit dan mensen denken als je daar veel druk op gaat uitoefenen. Ook daar dien je voorzichtig mee om te gaan. Maar die knelpunten komen dus alleen als je trekt. Niet als het bit gewoon in de mond ligt en bij een lichte teugelvoering.
Maar een recht bit zorgt bv niet voor dat soort knelpunten.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 27-03-08 00:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:46

sonjim schreef:

Hier sluit ik me bij aan. Denk dat het gevoel van die hakjes op een paardenrug ook niet erg lekker aangevoeld hebben.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 08:19

@Jasmijn78: vrijheid van meningsuiting is hier dus uitgesloten?????

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 09:53

Sizzle schreef:
Maanling schreef:
Nou Sizzle! Niet zo boos worden meteen, jeetje! Boos!

Was maar als geintje bedoelt hoor (nouja, beetje dan, beetje ook niet Knipoog )

Jij hebt het in eerdere post heel netjes uitgelegd allemaal hoor, stel ik ook zeer op prijs OK dan!

Bloos sorry, dit was 1 van de vrij zeldzame momenten dat ik niet snel genoeg op mijn vingers ben gaan zitten.
Ik wordt op bokt allen vaak zo moe van het van links naar rechts doorslaan zonder middenweg waarbij alles zo grof mogelijk uit zijn verband wordt gerukt. Nu kon ik het even niet hebben.

Meid, ik kan me je reaktie he-le-maal voorstellen. Zo is bokt idd vrij vaak. (en soms is het zoooo moeilijk om op je handen te blijven zitten. Kweet het... Knipoog )

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:01

Ik ga trouwens morgen weer een tijdje met bit rijden, eens zien hoe dat nu gaat na een paar weken bitloos. En zojuist heb ik op marktplaats op een myler niveau 1 bit gereageerd. Mensen hier met myler-ervaring?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:02

Geen ervaring mee.
Hoor er mensen van die het helemaal geweldig vinden, hoor mensen die het weg doen omdat het niet alles is.
Ik ben benieuwd Ja

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:06

Ik ook heel erg. Het is dun, maar ik denk dat Jo dat wel prettig vindt, ze heeft altijd haar lippen ietsje van elkaar en ik zie altijd een klein riefeltje tong. Ik denk dat ze dus niet zoveel ruimte heeft. En is het niets, dan verkoop ik het wel weer. Hopelijk ben ik snel genoeg geweest met mijn reaktie, om het nu nieuw te gaan kopen... Geld, geld!