[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 07:21

Ander zadel ook. ik rijd zelf een trekker luxus. Maar dat maakt niet uit.
Het zadel zelf moet stevig liggen. De singel ondersteunt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 09:02

Cilla_Bo schreef:
Haha oke ik moet er dus gewoon aan wennen, lotje5! :D
Volgens mij zijn de ghost modellen wel allemaal vergelijkbaar met elkaar of zit ik u helemaal verkeerd :o ?
Ik ga de ghost iig testen, bedankt :D

Dit is bv de lipica, ziet er vrij normaal uit imo :)

Afbeelding

Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 09:04

Ik zie een klein zwart vlekje op dat paard... wat is dat? :+

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 09:28

Het is inderdaad wel een goed idee om een keer te laten kijken naar de ligging van de Ghost en wat voor soort dekje/singel het beste past bij mijn paard. Heb nu een dekje met nepbont van Grandeur, misschien ook best glad. Bedankt voor het meedenken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 09:54

Maartje1990 schreef:
Ik zie een klein zwart vlekje op dat paard... wat is dat? :+

:') _O-

Hier dan de (splinternieuwe) lipica op mijn (toen) 3 jarige. Heb je een beter beeld :+
Afbeelding

En idem met de flamengo
Afbeelding

Cilla_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:15

Duhelo schreef:
Cilla_Bo schreef:
Haha oke ik moet er dus gewoon aan wennen, lotje5! :D
Volgens mij zijn de ghost modellen wel allemaal vergelijkbaar met elkaar of zit ik u helemaal verkeerd :o ?
Ik ga de ghost iig testen, bedankt :D

Dit is bv de lipica, ziet er vrij normaal uit imo :)

[ [url=m/3aBgbM.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/qQP8xA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oja die is wel mooi, vrij normaal model inderdaad :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 16:38

@cilla: is het geen idee om een keer een zadelpasser langs te laten komen met verschillende zadels? Dan kun je samen met diegene zoeken naar een goede oplossing voor jouzelf en je paard.

En nog even mijn paard met de freemax...

Afbeelding

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:31

Ik begin me na het volgen van dit topic iets af te vragen..

Ik zie voornamelijk Ghost en Barrefoot zadels tegen komen, wat is nou het grote verschil tussen deze 2 merken?

Cilla_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:53

@Wendy gaan we zeker ook doen maar fijn om een beetje te oriënteren :D jammer alleen dat je hem dan niet voor een lange rit kan proberen. Barefoot was eigelijk prima tot ik langer er mee ging rijden. Jou Freemax ziet er ook goed uit!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 18:57

Petrichor schreef:

Ik zie voornamelijk Ghost en Barrefoot zadels tegen komen, wat is nou het grote verschil tussen deze 2 merken?

Het zijn gewoon 2 hele ander principes. Totaal anders van opzet.
Ik heb ze allebei getest en het is niet te vergelijken.

waanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:42

Heeft er hier iemand ervaring met de Hidalgo cordoba 2? En Hoe ligt het op ronde paarden?
Ik zag het zadel in de webshop van Buitenzinnig.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:48

Olikea schreef:
Petrichor schreef:

Het zijn gewoon 2 hele ander principes. Totaal anders van opzet.
Ik heb ze allebei getest en het is niet te vergelijken.

Oké, waar heb je voor gekozen en waarom? :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:56

Barefoot vind ik te breed zitten. Ik heb bekken klachten en dat was er niet fijn aan. Ik heb de cherokee en de London geprobeerd. Ook oogden deze zo heel groot op mijn niet zo grote paardje

Ik heb ook de ghost (denk roma) van een vriendin geprobeerd, zat lekker, maar die schoof op mijn toenmalige paard. Met hem ben ik toen op de trekker classic endurance pro gekomen. Een heerlijk zadel. Wat ik toen ook erg fijn vond was 17 inch kussens met een 18 inch zitting. Al is dat bij gio nu niet nodig.

Voor mijn huidige paard ben ik dus ook gelijk op zoek gegaan naar een trekker. En ik heb tweedehands een mooie luxus te pakken gekregen. Heerlijk zadel. Goed aanpasbaar, zit geweldig. Plus dat ik het voorboogje erg fijn vind bij onverwachtse koers wijzigingen :Y) geeft wat houvast

Een zadel is heel persoonlijk. Wat vind je fijn, en waar loopt je paard goed onder. Want dat is ook niet evident met boomloos.

Daarom.. testen tot je vind wat je zoekt

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:18

Aah helder verhaal! Ik zit nog niet zo heel erg lang in de 'boomloze' wereld, ik heb onlangs mijn eerste boomloze zadel gekocht (Barefoot Nevada). Echter vind ik heel interessant om de verschillen te weten.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:31

Barefoot en ghost zijn inderdaad heel anders en zitten ook heel anders. Ik wilde eerst voor een barefoot barrydale of London gaan, allebei getest tijdens een passervice, zaten voor mij écht niet goed. Veel te breed en met lichtrijden kwam ik tegen de voorkant aan met mn bekken (?eigenlijk geen idee wat er nou precies aan de hand was, maar zo voelde t) en dat vond ik echt niet fijn. Daarna de ghost roma getest, die ik niet wilde omdat ik ze niet mooi vond, maar ooh wat zat dat zadel lekker en paard liep er ook meteen beter door (denk mede omdat ik gewoon al niet comfi zat in de barefoots dat ze daarom niet lekker liep, dus niet omdat de zadels haar niet lekker lagen, volgens Lilianne (die toen nog de passervice had) lagen alle zadels die we hadden getest ook goed op haar rug). Uiteindelijk dus wel voor een ghost gegaan en nu ben ik helemaal verliefd op mn zadel.. :o

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 22:48

Grappig hoe je op een uiterlijk van een zadel kan vallen he..

Voor een paar jaar geleden toen ik nog aan dressuur deed had ik ook een ander zadel nodig. Nou de zadelpasser kwam met ik denk wel 10 a 15 zadels, eerst gekeken wat goed op mijn paard lag en wat niet toen viel er dus al een heleboel af. Er zat 1 zadel tussen wat ik er verschrikkelijk uit vond zien en ik zei dus tegen haar nou die mag je wel vast weg leggen wat een lelijk ding. Uiteindelijk heb ik dat zadel gekocht en er best lang plezier van gehad. :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:54

Een Barefoot Barrydale en een Arizona zijn al niet met elkaar te vergelijken, laat staan een Barefoot met een Ghost :P

In een Barrydale zou ik zelf ook voor geen meter kunnen rijden. Veel te lange zijkanten en de kniewrongen zorgen voor problemen in mijn bekken. Maar dat zou een voor mij verkeerde Ghost ook doen terwijl een Arizona (of mijn grote liefde Lazy Mountain :+: ) dat totaal niet doen +:)+

Het is echt meer persoon / model / paard dan merk afhankelijk over het algemeen :)

Elk merk heeft niet voor niets verschillende modellen :D
Het model dat voor de ene ruiter echt het gevoel van thuiskomen is, is voor de ander een gruwel. En andersom.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:15

ik vond de barefoot london wel super fijn rijden en lag mooi op mijn tinker, de barefoot lazy mountain reed fijn maar schoof op mijn tinker. heb nu een freemax waar ik super blij mee ben.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:15

Hier liggen inmiddels 5 Barefoot's op een rij op stal. Ok, 4 barefoot en 1 rwc dressage. Bijna allemaal van andere eigenaren, maar we lenen wel van elkaar. Oude Cherokee, drytex cheyenne, atlanta, London en dus die rwc. De London is de laatste die er bij gekomen is in het rijtje, aangeschaft voor een smal paard. Dat zat prima! Hoewel ik niet echt van de dressuurzadels ben. Ook geprobeerd op een Belg. Ik heb een rondje door de bak niet afgemaakt. Doordat dat paard zo breed is, zit dat zadel ook meteen een heel stuk breder. Zo breed dat mijn bekken dat niet trok. De oude Cherokee gaat ook mis. De cheyenne gaat wel goed op dat paard. En dat smal of breed zitten heeft ook niks met de pommel maat te maken. Het smalle paardje waar de London voor is aangeschaft heeft maat M, de belg ook...

Om dus te zeggen dat een Barefoot te breed zit: ja, op het paard waar je hem op geprobeerd hebt misschien. Maar het zou heel goed kunnen dat hij op een veel smaller paardje juist wel prima voor je zit. Probeer een boomloos zadel daarom ook altijd uit op het paard waar je hem voor koopt.

De RWC Dressage heeft dat effect wel veel minder trouwens. Door een stuggere of hogere opbouw, ik weet niet precies waar het aan ligt. Maar het verschil tussen smal rijpaard en brede belg is een stuk minder groot in dat zadel dan in alle andere Barefoot's. Als mijn paard is beleerd, ga ik op zoek naar een westernzadel. Ik hoop dat een freemax ons gaat bevallen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:31

Het is vooral een hogere opbouw waardoor je een smallere zit krijgt :j

Als je paard een O vorm is zeg maar, dan kan je daar alleen een A vorm van maken door een er een flink "dakje" op te leggen. Naarmate je smaller zit, kom je dan ook hoger boven je paard te zitten.

Maar daarbij maakt het natuurlijk ook uit hoe het zadel / pad verder precies in elkaar zit.
Als je er bvb. 3 cm dikke kussens of inlages onder doet, heb je al 3 cm hoogte om een A-vormig dakje van te maken :) Maar gebruik je dan hele brede inlages / kussens dan ga je alleen maar de hoogte in zonder dat het ook smaller wordt.

Daar zijn dan die golfjes voor die uit de inlages gehaald worden ter hoogte van waar de dijbenen aan het paard liggen.

En vooral kniewrongen en lange, dikke zweetbladen zorgen voor een bredere zit.
Dat verklaard ook perfect waarom een Cheyenne voor veel mensen prima zit maar een Cherokee niet meer: dat zijn eigenlijk puur die kniewrongen die de knie wat naar buiten draaien en de heup dus ook :j

Voor mijzelf werkte een Cheyenne of Nevada ook prima, maar een Arizona of Lazy Mountain nog wat beter omdat de zijkanten daarvan nog wat korter zijn :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:45

Wat is nu t smalste model qua zit van boomloos zadels .
Ghost?
Ik heb een enorm breed paard
We hebben een Edix tequiro
Die wordt meestal gebruikt voor onze pony .
Soms pak ik hem voor mijn paard , maar onlangs spier verrekt in de lies door dat het veel te breed zit icm breed paard .
Mijn boomzadels passen niet meer .
Dus zoek een 2e boomloos optie

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 11:17

Zinzi-jewel, orienteer je eens op het Prince Orion zadel. Ik heb er een in bestelling na het zadel een week te hebben getest. Zit op mijn ronde paard absoluut niet breed en je zit ook niet torenhoog. Lekkere zachte zitting, heerlijk.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 11:19

Ga eens kijken
Waar is dat te koop ?
Is dat t nieuwe van kifra ?

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 11:41

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 11:50

Heeft Ella die flexibele zadels ook?