Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Daphneeeej schreef:Cambiar schreef:Waar lees je dat ik gepikeerd ben?
Ik vind niet zo aardig klinken "leren lezen is ook een kunst" Dat had je best weg mogen laten.
Daphneeeej schreef:FRA als in het merk dsr bitloze hoofdstellen en barebackpads maakt? Die zijn niet frans iig
Edit: Ik zie dat je je post hebt aangepast. Kan je misschien niet onderhandelen met FRA? Het zijn hele toegankelijke mensen.
Cambiar schreef:Daphneeeej schreef:Ik vind niet zo aardig klinken "leren lezen is ook een kunst" Dat had je best weg mogen laten.
Ik vond het ook niet fijn te lezen in je post dat ik zou beweerd hebben dat FRA een Franse firma is, terwijl ik nog nota bene gewerkt heb voor hen. Dat zou echt wel mega lomp zijn van mij. Vond je opmerking als dusdanig verre van prettig....
Buitenzinnig schreef:Zullen we gewoon weer terug naar het onderwerp?
Ik had vd week een clinic. We moesten dmv de teugel opzij doen 1 voorbeen opzij verplaatsen . Ik kreeg als opmerking dat het waarschijnlijk wel lastiger werd voor mij omdat ik bitloos reed.
Jammer dat er nog steeds vooroordelen zijn en blijven. Terwijl ik wel met een aardig gemak een galopwissel rij en een verzameling, net zo gemakkelijk als met bit...
Buitenzinnig schreef:Zullen we gewoon weer terug naar het onderwerp?
Ik had vd week een clinic. We moesten dmv de teugel opzij doen 1 voorbeen opzij verplaatsen . Ik kreeg als opmerking dat het waarschijnlijk wel lastiger werd voor mij omdat ik bitloos reed.
Jammer dat er nog steeds vooroordelen zijn en blijven. Terwijl ik wel met een aardig gemak een galopwissel rij en een verzameling, net zo gemakkelijk als met bit...
Cambiar schreef:Xyzutu, gezien vanuit het standpunt van niet-ontwerper heb je gelijk hoor, maar met bestaande elementen kun je als ontwerper soms toch weer tot iets unieks komen. Inderdaad door een compositie van ideeen en materiaal...dat bewees het patent in feite.
(...)
Voor een leek gaat het inderdaad om een compositie van bestaande elementen, maar wettelijk gezien kan blijkbaar een eigen compositie, concept, van die bestaande elementen toch nog gepatenteerd worden. De aanvraag wordt eerst uitgebreid onderzocht op originaliteit, pas als dit goedgekeurd is krijg je groen licht voor patent.
Cambiar schreef:Ik vond het ook niet fijn te lezen in je post dat ik zou beweerd hebben dat FRA een Franse firma is, terwijl ik nog nota bene gewerkt heb voor hen. Dat zou echt wel mega lomp zijn van mij. Vond je opmerking als dusdanig verre van prettig....
Buitenzinnig schreef:Precies.
ik rij mijn paarden behoorlijk op houding/zit. En dat merkte ik ook gelijk weer terug. Ik kon bitloos weer verder waar ik gebleven was.
ik heb voor de fun ook een halsring besteld.. ik ben heel benieuwd haha
Daphneeeej schreef:https://www.transcendbitlessbridle.com/shop
Ik zag laatst deze voorbij komen. Ziet er wel interessant uit. Ben benieuwd naar de inwerking van de onderste teugelvoering.
xyzutu2 schreef:Cambiar schreef:Xyzutu, gezien vanuit het standpunt van niet-ontwerper heb je gelijk hoor, maar met bestaande elementen kun je als ontwerper soms toch weer tot iets unieks komen. Inderdaad door een compositie van ideeen en materiaal...dat bewees het patent in feite.
(...)
Voor een leek gaat het inderdaad om een compositie van bestaande elementen, maar wettelijk gezien kan blijkbaar een eigen compositie, concept, van die bestaande elementen toch nog gepatenteerd worden. De aanvraag wordt eerst uitgebreid onderzocht op originaliteit, pas als dit goedgekeurd is krijg je groen licht voor patent.
Ah, maar als ontwerper zie ik dat precies hetzelfde.Ik moet er altijd toch weer om lachen dat jij jezelf als ontwerper omschrijft en andere mensen die voor zichzelf en soms ook anderen nieuwe soorten tuig ontwikkelen niet.
![]()
Je Criollo-hoofdstel is inderdaad erg gaaf geworden, maar je opmerking dat de meeste mensen dit type hoofdstel in Nederland nog niet kenden maakt het basisidee van riemen over het voorhoofd natuurlijk niet origineler als al veel langer bestaat.Ik kan in Zuid Afrika ook niet eens een 'Micklem hoofdstel' ontwerpen en gepatenteerd krijgen, alleen omdat niemand daar nog van Micklems gehoord heeft. Als het al bestaat, dan bestaat het al. Wel gaaf dat jouw hoofdstel in Frankrijk alsnog gepatenteerd is. Het lastige aan patenten is alleen dat ze vaak alleen binnen de landsgrenzen gepatenteerd zijn: als ik een neusriem ontwerp en die in NL laat patenteren, dan mag elke Belg/Duitser dat alsnog nabootsen. Je kunt natuurlijk ook een Europees patent aanvragen maar dat is x10 duurder. Als dit hoofdstel alleen in Frankrijk gepatenteerd is, dan mag jij het als bedenker (of elke willekeurige ander) het in NL nog steeds commercieel op de markt mag brengen, helemaal als ze zelf op hetzelfde idee zijn gekomen.
Het lastige van patenteren is dat je ook alleen het ding zelf kunt patenteren, niet het idee. Dus als iemand anders de ringen verplaatst, misschien zelfs cavesal ringen toevoegt, de neusriem breder en comfortabeler maakt en het kaakstuk verbetert of een bevestiging voor bitriempjes toevoegt, dan valt dat al buiten het patent omdat dat een nieuw origineel idee is.
Ik ben ook vrij ver geweest in het patenteren van twee ideeen maar heb er uiteindelijk van afgezien omdat het volgens de experts eigenlijk geen enkele bescherming biedt in een tak van sport waar kleine variaties al meteen buiten het patent vallen.Cambiar schreef:Ik vond het ook niet fijn te lezen in je post dat ik zou beweerd hebben dat FRA een Franse firma is, terwijl ik nog nota bene gewerkt heb voor hen. Dat zou echt wel mega lomp zijn van mij. Vond je opmerking als dusdanig verre van prettig....
Dan lees ik dit volgens mij toch ook verkeerd: je hebt toch niet voor ze gewerkt in de zin van dat je bij ze in dienst bent geweest/loon ontving? Ik dacht dat je alleen een paar ontwerpen aan ze hebt laten zien?
xyzutu2 schreef:Ik ben inderdaad ook steeds meer van stroppende hoofdstellen verwijderd geraakt. Vroeger (20 jaar geleden) ontwierp ik altijd neusriemen met een nog betere/sterkere kingekruiste of kaakgekruiste werking, maar dat is me steeds meer tegen gaan staan, alleen al omdat ik toch altijd het idee heb gehuldigd dat je altijd minstens 2 vingers bovenop elkaar tussen bovenkant neusbeen en neusriem moet kunnen leggen omdat alleen dan de kaak kan ontspannen en het paard ontspannen kan kauwen. Tja, als je bij een kin/kaakgekruist of hackamore hoofdstel de teugels aantrekt dan trek je die ruimte meteen weg, en als de release dan ook nog eens slecht is dan blijft er van die 2 vingers helemaal weinig meer over. Dan is een hackamore wat release betreft nog beter - als je tussen de hulpen door de teugels tenminste wel steeds weer helemaal loslaat.
Daarom vind ik de hele Zuid Amerikaanse bitloze traditie ook zo interessant; de neusriemen zijn gewoon van breed leer, de kinriemen hangen superlos en toch zijn de hulpen zo duidelijk dat je ermee kunt remmen en ook echt zijdelings mee kunt sturen.
Dat staat haaks op het Nederlandse bitloze idee dat als je echt met een energiek paard bitloos wilt rijden, je dan wel echt hefboom/strop/aansnoermechanismes nodig hebt. Terwijl juist de Zuid Amerikaanse paarden behoorlijk wat temperament hebben en dat allemaal niet nodig hebben...
Maar goed, hun rijstijl is dan ook niet gebaseerd op een vast contact, maar op een los-vast contact. Als je op zo'n hoofdstel Zuid Amerikaans gaat hangen dan is de werking weer helemaal weg.
Mariett schreef:Daphne: jouw paard is inderdaad wel een geval apart. Het is ook echt midden op de neus toch? Dan zou er iets moeten zijn die de druk daar zoveel mogelijk mijd. Zou je haast zelf een soort constructie moeten maken, want ik weet niet of dat er al is.
Daphneeeej schreef:Ik ben zelf nogsteeds zoekende of er een bitloze optoming is die mijn paard accepteerd. Tot nu toe niet gevonden. Hij heeft oud trauma op zijn neus, precies waar neusriem zit. Sidepull is sowieso een no go. Wat tot nu toe beste werkte is de Lami van FRA omdat deze een breed neusstuk heeft met een goede verende release.
Zouden jullie ideen hebben?