[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:20

Oshaa schreef:
Beterschap voor je paardje Marcella!

Ik zat vanochtend wat te chatten met één van de trainers waarmee ik mustang heb getrained in Amerika en ik vertelde haar over mijn zadel issues en zoektoch naar een andere. Ze bood aan haar oude zadel op te sturen, die ik vaak heb gebruikt daar omdat die zo lekker zat, zodat ik die gewoon kon gebruiken. Het paard van wie dat zadel is (het is een boomzadel) is ongeveer 3x zo breed als mijn paardje, maar het verschil zou ik kunnen opvullen met handdoeken enzo. Deze opmerking zou me niet moeten verbazen, aangezien we op de ranch vijf zadel hadden en die voor alle paarden moesten gebruiken, maar het verbaasde me toch een beetje. We doen zo ons best om het juiste passende harnachement voor paard en ruiter te vinden en dan stelt iemand voor het maar gewoon op te vullen met handdoeken.

Maar goed, dat moest ik even kwijt :).

Vroeguh kocht ik (en andere stalgenoten en paardenvrienden) gewoon een zadel in een ruitersport winkel en dat legde je op je paard. Klaar. En daar reed je jaren mee :oo

Ik ga ook een Ghost zadel testen *\o/* Helaas werd hij gebracht toen ik net even 5 minuutjes weg was -O- Hopelijk kan ik hem morgen in ontvangst nemen :D

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:49

Jennyxx vergeet je geen foto's voor ons te maken. En let goed op dat het ghost zadel niet weg waait met de harde storm :+

darkadia

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:54

Kan niet wegwaaien, is toch al het zadel wat er niet is? ;)

Mijn paardje gaat volgende maand verhuizen, dan kunnen we hopelijk eindelijk lekker gaan trainen, want dit herfstweer helpt niet erg... EN dan in het voorjaar lekker naar buiten en zadels testen :)

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:57

Ik heb nu echt zo'n beeld van een weg vliegend zadel. Is weer eens wat anders dan dakpannen en boomtakken :)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:51

Dat hoor je inderdaad ook enorm veel. Zoveel mensen zeggen 'dit zadel heeft op een haflinger gelegen dus past op alle paarden' of 'je paard heeft geen moeilijke rug dus alle zadels passen erop'.

Op stal kreeg ik de reactie dat ik mijn boomloos zadel op de gok had gekocht. Het verschil tussen boomzadels en boomloze zadels is nog niet overal bekend.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 09:38

Met de verwisselbare kopijzers in boomzadels zijn ook die wel makkelijker aan te passen. Al zit je daar wel vaak met de lengte van de kussens.

Gelukkig hebben we nog altijd met verschillende ruiters en paarden te maken, de juiste combinatie maken en vinden voor ruiter en paard is soms een hele uitdaging.

De zadelmaker die ooit bij mijn iets wat tafelmodel haflinger kwam zei ga maar met een dekje rijden hier past niets op.
Ben toen boomloos gaan rijden en dat had ik natuurlijk nooit moeten doen, als je aan een zadelverslaving en lege bankrekening wil beginnen moet je boomloos gaan rijden :D

Zoveel om uit te testen, en denk je alles gehad te hebben komen er ineens weer nieuwe modellen en merken +:)+

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:39

Met de verwisselbare kopijzers zit je nog steeds met een boom die maar net moet passen. Wordt dan weleens verwisselbare boom genoemd waardoor het lijkt of het zadel op alle paarden aanpasbaar is..

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:56

_Cindy schreef:
Met de verwisselbare kopijzers zit je nog steeds met een boom die maar net moet passen. Wordt dan weleens verwisselbare boom genoemd waardoor het lijkt of het zadel op alle paarden aanpasbaar is..

Inderdaad, plus dat je bijna altijd als de boom al past nog kussens moet laten aanpassen door zadelmaker. Toch heb ik wel n boomzadel nu ;)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 14:31

Het zadel dat er niet is, is toch net toch zo maar naar binnen gewaaid *\o/*

Zo in huis vind ik het nog een aardig groot zadel. Maar dat lijkt mij wel fijn, anders lijkt je paard zo groot/dik (en dat eerste is hij niet en dat tweede ehum :D )

Kan alleen pas maandag rijden.... Dus jullie moeten nog even op de foto's wachten. Hij ligt nu over de leuning van de bank. Dus ik ga er nog even opzitten :evaw: :=

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:41

@jenny, gefeliciteerd met je binnen gewaaide zadel!

Wat is eigenlijk de standaard lengte van een ghost zadel?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:25

Jee gelukkig niet weg gewaaid!
De ghost is totaal 60 cm lang

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:22

Een leuk nieuwtje op de zondagmorgen: Ik ga op zeer korte termijn ook de zadels van Ghost aanbieden als pas- en testzadel *\o/* Buitenzinnig heeft me daarvoor benaderd en ik hoop deze week alvast een model te mogen ontvangen!

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:35

Oei, 60 cm (of de 56cm met de -4) is wel lang... Tenminste, op papier! Even afwachten hoe het straks op May ligt :). DE Cherokee die ze nu heeft is volgens mij 56 cm, en die vind ik vrij lang. Maar dat hele zadel is uberhaupt behoorlijk aan de maat.

@teteltee, wat gaaf! Je passervice wordt steeds uitgebreider!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:41

Teteltee schreef:
Een leuk nieuwtje op de zondagmorgen: Ik ga op zeer korte termijn ook de zadels van Ghost aanbieden als pas- en testzadel *\o/* Buitenzinnig heeft me daarvoor benaderd en ik hoop deze week alvast een model te mogen ontvangen!

*\%/* van harte! Je verzameling wordt steeds uitgebreider!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:24

Jeej!! Goed bezig teteltee! Mijn lexington is op proef mee met iemand. Als ie bevalt houdt ze hem en heb ik weer een klein spaarpotje voor andere boomloos :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:07

Teteltee wat gaaf !!! Veel succes !

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:42

Dankjulliewel! Ben er ook erg blij mee dat het zo goed loopt!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:01

Gefeliciteerd Teltee!

Nou, ik heb veeeel geluk. Donderdagavond mijn zadel op de markt gezet en vanmiddag is hij opgehaald :D
Nu ben ik dus in het bezit van die fijne Hidalgo *\o/*

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:11

Leuk Teteltee! Welk model krijg je als eerste testzadel?

_Deniise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:21

Nachtlampje schreef:
Gefeliciteerd Teltee!

Nou, ik heb veeeel geluk. Donderdagavond mijn zadel op de markt gezet en vanmiddag is hij opgehaald :D

:D *\o/*

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:23

Teteltee, tof! Gefeliciteerd zeg! *\o/*

Nachtlampje schreef:

Heb je de geruilde hidalgo over kunnen nemen? Fijn dat je nu een zadel hebt waar je tevreden mee bent en dat je je barefoot al kwijt bent!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:03

Ik helaas mijn lexington nog niet kwijt... Was gister opgehaald door iemand om te passen, maar helaas ligt hij bij haar ook iets voorover...Waardoor ze met een holle rug komt te zitten...

Iemand hier een paard met veel front die interesse heeft? ;) Die moet eerst verkocht voor ik zelf kan kijken voor n Barefoot Arizona, Ghost Quilty ofzo...

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 02:02

ik heb een lexington gehad, maar de london bevalt mij beter.
Succes met de verkoop!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 09:33

Teteltee gefeliciteerd :) Erg leuk! Zo heb je al een best aantal merken zeg!

Darkadia zonde dat je je Lexington nog niet kwijt bent. Hoop dat je snel een koper vindt.

Nachtlampje nu zijn we wel benieuwd naar foto's natuurlijk :D Fijn hoor dat je het zo snel hebt kunnen regelen :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:38

Oshaa schreef:
Oei, 60 cm (of de 56cm met de -4) is wel lang... Tenminste, op papier! Even afwachten hoe het straks op May ligt :). DE Cherokee die ze nu heeft is volgens mij 56 cm, en die vind ik vrij lang. Maar dat hele zadel is uberhaupt behoorlijk aan de maat.

@teteltee, wat gaaf! Je passervice wordt steeds uitgebreider!

Op papier wel inderdaad, maar hij ligt wat verder naar voren dan je gewend bent. Uiteraard niet helemaal in de nek.
Het voordeel is ook dat het zadel zo flexibel is dat het niet erg is dat het zadel iets voorbij de 18e rib ligt. Als je er op zit en je voelt aan de achterkant onder het zadel merk je dat daar minder druk is, tenzij je helemaal op de cantle zit natuurlijk ;)