Wanneer je in het zadel blijft zitten is het inderdaad nog niet zo'n enorme ramp, maar ik wil dus wèl fatsoenlijk kunnen lichtrijden en in verlichte zit kunnen gaan zitten

En juist ik wil ook de voorhand niet te veel belasten en goed in balans blijven (dus gewicht niet te ver naar voren leggen net als Els vertelt) en zeker met een verlichte zit of lichtrijden moet je dan geen beugels hebben die te ver naar voren zitten want dan is je hele balans aan gort en kun je niet fatsoenlijk die voorhand ontlasten. Wanneer je gewoon lichtjes uit het zadel omhoog komt en niet als een mafkees naar voren gaat hangen, kun je je zwaartepunt prima van de voorhand af houden in een verlichte zit en het paard lekker vrij onder je door laten bewegen

Ik vind het overigens geen probleem om in een verlichte zit wat druk op de beugels te hebben staan, maar dan moet die druk wel op de juiste plek op de rug terecht komen, dus niet te ver naar voren / te veel op de schoft, en ook met goede inlages er onder en een goede ruggengraatvrijheid, vandaar bij Rena die Heavy Duty inlages

Zo met de westernpad met daarin de HD inlages en de Butterfly (zonder Plus) er op hebben we al een paar heerlijke galopjes gepakt in verlichte zit, zowel Rena als ik heel tevreden (op het wat naar voren schuiven van het geheel na) maar wel een hele fijne balans en verdeling en vooral ook het veerkrachtig opvangen van de druk. Ideaal.
Maar nu op de foto's zie ik ook wel die singelpositie bij de Butterfly, dus geen wonder dat die te ver naar voren wil schuiven

Idioot dat sommige dingen je in het echt niet opvallen maar op een foto ineens wel