Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:50

Ik gebruik ook veel mijn dijen en weinig mijn beugels, maar dat wordt een beetje moeilijk als je beugels zo'n eind naar voren zitten dat je benen raar ver naar voren gaan liggen :P

Wanneer je in het zadel blijft zitten is het inderdaad nog niet zo'n enorme ramp, maar ik wil dus wèl fatsoenlijk kunnen lichtrijden en in verlichte zit kunnen gaan zitten :j

En juist ik wil ook de voorhand niet te veel belasten en goed in balans blijven (dus gewicht niet te ver naar voren leggen net als Els vertelt) en zeker met een verlichte zit of lichtrijden moet je dan geen beugels hebben die te ver naar voren zitten want dan is je hele balans aan gort en kun je niet fatsoenlijk die voorhand ontlasten. Wanneer je gewoon lichtjes uit het zadel omhoog komt en niet als een mafkees naar voren gaat hangen, kun je je zwaartepunt prima van de voorhand af houden in een verlichte zit en het paard lekker vrij onder je door laten bewegen :j Ik moet juist ook niet voor of achter de beweging uit gaan zitten want met Rena die ineens pijlsnel alle kanten op kan schieten of vanuit een volle galop in 2 stuiters tot stilstand kan komen, moet ik echt overal op voorbereid zijn dus ik kijk wel link uit om af te wijken van dat balanspunt :P

Ik vind het overigens geen probleem om in een verlichte zit wat druk op de beugels te hebben staan, maar dan moet die druk wel op de juiste plek op de rug terecht komen, dus niet te ver naar voren / te veel op de schoft, en ook met goede inlages er onder en een goede ruggengraatvrijheid, vandaar bij Rena die Heavy Duty inlages :)

Zo met de westernpad met daarin de HD inlages en de Butterfly (zonder Plus) er op hebben we al een paar heerlijke galopjes gepakt in verlichte zit, zowel Rena als ik heel tevreden (op het wat naar voren schuiven van het geheel na) maar wel een hele fijne balans en verdeling en vooral ook het veerkrachtig opvangen van de druk. Ideaal.

Maar nu op de foto's zie ik ook wel die singelpositie bij de Butterfly, dus geen wonder dat die te ver naar voren wil schuiven :o

Idioot dat sommige dingen je in het echt niet opvallen maar op een foto ineens wel :P

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 15:11

Ik heb die problemen met beugelophanging niet. Maar dat komt wellicht omdat ik de beugels vrijwel niet gebruik. Dat deed ik ook niet met de barefoot, omdat het zadel dat teveel ging schuiven.
Ik heb de beugels altijd net ietsje te lang, voor noodgevallen alleen.

Wil ik vandaag eindelijk weer lekker op mijn ibericaatje gaan rijden, blijkt Hälga kreupel. Verdorie.
Weer een zorg erbij!

Morrie

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 15:23

altijd wat met die paarden (en ezels)..... bij mij zijn ze aan het hoesten, van het hooi denk ik, of het baggerweer: de ene dag 22 graden, de volgende dag 10 graden en regen, regen en nog es regen.
Zelfs de boer die nieuw hooi kwam brengen, nu gelukkig een goede baal, klaagde ook al dat ie beter eendjes kan gaan houden in z'n weilanden ipv koeien

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 18:45

:(:) allemaal.

Hier prachtig weer!!! Zonnetje, 22 graden en een beetje wind. Y;(

Hier de boterbloem te lijf gegaan, maar dat heeft niets met een Iberica te maken.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:05

Buitenzinnig schreef:
Ik doe niet aan Parelli, maar ga gewoon zitten.... dat helpt ook enorm. :P En wil ik licht rijden, dan gebruik ik veel mijn dijen om mee te steunen en niet de beugels, maar dat doe ik met elk zadel....
Ik zit hier aan de inrij-route van een dressuurgerichte manege en als ik het hele stel droognökers voorbij zie komen op hun dure - niet passende en slecht geplaatste - dressuurzadels voorbij zie komen, krijg ik plaatsvervangende rugpijn. Alles met een dikke slof, want het zadel doet pijn, dus drukken de arme paarden hun rug weg en dat is niet zo fijn rijden.... #)

Haha, ik vind jouw antwoorden altijd zo lekker droog _O- _O-

Haha BZ, nou als jóúw schaapje allergisch is voor boterbloempjes, heeft het wel met de Iberica te maken.. Ook zo vervelend, een zadel dat heel de tijd niest :j

Liljebo, wat vervelend dat Hälga nu kreupel loopt :\

Pmarena: Wat vind je dan lekkerder rijden zónder beugels, de Butterfly of de Iberica? Of heb je dat niet geprobeerd? (gewoon nieuwsgierig :) )

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:10

Citaat:
Haha BZ, nou als jóúw schaapje allergisch is voor boterbloempjes, heeft het wel met de Iberica te maken.. Ook zo vervelend, een zadel dat heel de tijd niest

Dàt is het :j :+

Mijn antwoord was zo droog, dat er een hele kromme zin uit kwam, lees ik nu terug :o

Gelukkig zie ik deze arme sloebers vooral in de weekeinde voorbij komen - de rest van de tijd lopen ze hun rondjes in de bak, vrees ik :(:)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:13

En hoogstwaarschijnlijk staan ze, als ze niet in de bak hun rondjes lopen, tegen een staldeur aan te kijken.. :=
Ow ow, wat gaan we off-topic!! :))

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 06:45

Don, Krijg je nooit vragen? Hier vonden ze de barefoot en het bitloos hoofdstel al spannend (hoewel de reacties wel oprecht geinteresseerd zijn en hier geen manegeruiters rondrijden; alleen eigen paarden die allemaal of 24/7 of toch in de winter minstens 16/7 en in de zomer 24/7 buiten staan.)

Ben benieuwd wat ze zeggen als ze zien waar ik nu op rij...
Nou ja, als ik kan rijden dan -O-

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:39

Ze zien me niet zo vaak rijden, wel uitmesten in ons PP en dat is al een tikkie vreemd voor de meeste mensen :+

Ik hoop dat jij gauw weer kan rijden! :(:)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:37

Ik werd op mijn vorige stal al raar aan gekeken als ik eens een keer in spijker broek reed, laat staan als ze me nu met een barefoot zouden zien rijden haha.
Maar doe toch wat ik vind wat goed is voor mijn paard.
Ben inderdaad ook wel benieuwd hoe ze zouden reageren als ze me een keer voorbij zien komen met een iberica haha.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:55

...veegt zweet van voorhoofd.....hele topic gelezen....

En ik heb gelijk al een klacht -:(-
Nu wil ik ook een Iberica, en m'n toekomstige paard staat nog in Spanje (sterker nog...ik heb haar nog niet eens officieel gekocht)
_O-

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:07

:') _O-

Als je hem hebt, volgt de volgende klacht.... dan wil je er niet meer af :D

En voor de liefhebbers: zo hebben WIJ onze Koninginnedag gevierd :+

Geheel on topic, want met Iberica gereden en zeker een dikke 2 uur onderweg geweest *\o/*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:11

Ik vind het niet normaal dat jullie dat arme paardje zo afjakkeren hoor, gun dat dier ook een een wat rustiger tempo :P

(leuk filmpje !)

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 12:13

oeeeee :) zo had ik ook koniginnedag wel willen vieren :). een buitenrit met de Iberica.
BZ Heel leuk filmpje, leuk dat je dat zo in elkaar krijgt, wil ik ook *\o/*

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:25

De enige manier om hem af te jakkeren is òf een weiland open te zetten, òf rammelen met een bak voer :Y) Dan komen de voetjes wel van de vloer *D

Andapanda, wil je zo'n filmpje of zo'n buitenrit??? :D

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 13:02

:) Beide een filmpje en een buitenrit :o op een Iberica natuurlijk:)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:05

@BZ wat aardig dat Ron ook nog even mocht rijden :+

ik zal es iemand ronselen op een zonnige dag die zo'n filmpje van ons kan maken......

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:07

Filmpje is niet zo lastig en een buitenrit op een Iberica ook niet :+ (als je er 1 hebt *D )

Morrie: technisch gezien is Appie van Ron, mijn paard is BD sinds een aantal jaren, blijft over Kwetal :D Dus het is heel aardig van Ron dat ik op Appie mocht rijden :j Kwetal is pas 3, maar ook al wordt hij 30, dan nog kan ik er niet op rijden, misschien dat hij tegen die tijd mijn urn mag dragen??? :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:56

Bruin zou wel mooi lijken op een schimmel :o :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:00

ach arme Kwetal, met een urn, je kan hem toch voor een karretje zetten,met een Christ bontje onder z'n tuigje......???
Ik gebruik mijn niet te rijden exemplaren regelmatig als zadelsteun of als dekenrek.....

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:09

Ik wil een Saddle Chariot (dramde ik :P ) maar die zijn zooooo duur!! Als jullie nu allemaal eens flink Christ Iberica's etc, bij mij inkopen.... *\o/* :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:24

ff gegoogled...had ik nog nooit van gehoord :) Leuk speeltje :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:26

dat lijkt me doodeng, zou ik nooit durven (net zoals een 2-wieler, brrrrr moet er niet aan denken)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:32

Buitenzinnig schreef:
Ik wil een Saddle Chariot (dramde ik :P ) maar die zijn zooooo duur!! Als jullie nu allemaal eens flink Christ Iberica's etc, bij mij inkopen.... *\o/* :+

aaah... daar had ik nog nooit over gehoord.... Wil ik ooooooooookkkkk. *Gaat meedrammen*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:36

Ik ook, vind ze echt gaaf :j

Op die manier zou ik mennen nog wel durven, een echte kar achter Rena knopen daar moet ik niet aan denken :=