voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:54

Voor een uitleg over het bevestigen van beugelriemen met hoesjes zie:
http://www.boomloosrijden.nl/beugelriemengroot.htm

De beugels moet je dan wel zelf even in de gaten houden dat die goed-om komen :)

De pad van Agradi heb ik jaren geleden eens besteld en toen was het een prima dingetje. Wat minder luxe/ stevig en uitgebreid qua extra's dan de huidige Barefoot-pads , maar voor de prijs zeker een heel mooi dingetje !

Ik sta er natuurlijk niet voor in hoe die nu is , artikelen kunnen beter of slechter geleverd worden in de loop der jaren ;)

Maar het was echt een prima pad hoor.

Die van Barefoot heeft echt schaap eronder , die opengewerkte schoft , anti-slip laag bovenop , VPS-inlages...maar dat is echt geen "must" ofzo en in de meeste gevallen zou deze Agradi-pad gewoon prima zijn.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 14:01

Wil er sowieso andere inlages in doen dan de inlages die er nu in zitten. De pad die ik nu heb heeft ook geen opengewerkte schoft, dus dat zouden we eigenlijk ook niet missen dan, en het spul wat hieronder zit is volgens mij ook geen schaap.... dus dan gaan we er niet echt op achteruit.

Het scheelt ook wel de helft in de prijs, dus dan kan het natuurlijk ook niet anders dan minder.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:03

Ik vind het echt een superkoopje in ieder geval , en dan dus toch een heel erg prima dekje (toen) hoor :j

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 14:07

Nou, zat nog even te wachten op jou mening over het dekje maar heb hem nu meteen dus even besteld :) Dus hopelijk kunnen we er over een paar dagen mee weg rijden dan... Heb alleen nu dus inderdaad 1 keer zachte inlages erin... Dan kan ik meteen ergens anders stevige inlages samen met een L pommel bestellen :)

om trouwens nog even op de vraag hoe groot mijn haf is terug te komen, geen idee! Moet hem nog is een keer meten, hij is wel aan de grote kant inderdaad voor een haf

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:37

Six schreef:
Voordelen, het zit heerlijk! Ik kon er uren mee rijden..
Nadelen, mijn paard kreeg er drukplekken door, dus helaas moest het zadel weg.

Hoezo drukplekken?
En kwam dat door het zadel of de manier van rijden ?

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:59

@ pmarena

Heb jij nog vaak mensen die vragen stellen over de drukverdeling en zoals hiervoor geschreven is : drukplekken ontstaan met boomloosrijden?
31 augustus komt de sportmasseur weer voor een check voor Apincy en ben dan wel heel benieuwd of ze extra dingen vindt, en of ze boomloosrijden wel wat vindt.
Graag hoor ik dat van je.
Groetjes Ivonne

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 17:10

Nu ik me wat meer inlees over endurance lees ik ook vaak dat endurance ruiters in hogere klasse niet met boomloos willen rijden omdat ze vaak toch te weinig te druk verdelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:45

Wel regelmatig dat mensen twijfels hebben , vanwege het vaak domweg naroepen door veel mensen van : "een zadel heeft niet voor niets een boom / boomzadels verdelen de druk veel beter" en al de bekende drogredenen waarom mensen voor een boomzadel kiezen...terwijl de redenen die ze opnoemen juist vaak redenen zijn om voor BOOMLOOS te kiezen :P

Drukplekken is iets waar ik zelden wat over hoor , maar het komt inderdaad wel voor dat een paard rare plekjes krijgt. In 99% van de gevallen zijn het echter schuurplekjes , drukplekken zijn echt extreem zeldzaam.

Wat betreft de endurance-ruiters : een erg groot deel daarvan baseert zich toch ook op ervaringen van jaren geleden en ook vaak weer in de categorie schuurplekjes / irritatie in plaats van drukplekken. Als je dan ook vraagt naar ervaringen met boomzadels dan is dat vaak ook niet veel beter , maar omdat dat "normaal" is wordt het niet zo duidelijk benoemd meestal :P

Veel endurance-ruiters blijven toch maar wisselen van zadel , denken dan weer dat ze hèt gevonden hebben...totdat het weer niet goed blijkt en ze weer een nieuw zadel hebben dat hèt weer lijkt...enz. Het boomloosje dat ze geprobeerd hebben is er meestal 1 van velen , maar omdat het boomloosje niet goed werkte wordt "boomloos" an sich direct afgeschreven terwijl men wel door blijft prutsen met allerlei verschillende boomzadels , dat is eigenlijk best typisch want die worden dan niet in 1 keer massaal overboord gezet :P

Feit blijft dat er echt combinaties zijn waarvoor boomloos niet werkt en waar je niet echt de vinger op kunt leggen wat er nu precies scheelt.

Er zijn mensen van + 100 kg die vele uren op hun paardje rondscheuren met een oud Barefootje zonder problemen , maar er zijn ook lichtgewicht ruiters die steeds rare plekjes op hun paard hebben..... wat dat betreft is het net als elk zadel : je hebt altijd het risico dat het voor jou niet werkt , hoe goed de ervaringen van anderen met dat merk / model ook zijn.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:19

Bedankt voor je verhaal Bianca.
De tijd zal het uitwijzen of het op lange termijn en met de paarden 4 daagse ( 25 km per dag ) goed gaat.
En anders moet ik ook weer op zoek naar een andere oplossing.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:51

ivonne85 schreef:
is dat wel met de schoftuitsparing??
dat is ook wel echt een uitvinding :D
ga nu naar bed.. morgen weer werken haha

Nee hij is zonder schoftuitsparing , maar mijn grandeur pad van barefoot heeft ook geen schoftuitsparing..
Het dek bevalt mij prima, en ligt ook prima onder mijn zadel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:16

zitten hier ook arizona gebruikers toevallig?
(die fijne pads hiervoor weten....kort...voor mt 1?)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:18

Ik rij mijn paard met een startrekk zadel. En dat bevalt in het kort gezegd helemaal super!!!!

Het ziet er voor 100% uit als een gewoon engels zadel, maar het gaat veel meer mee met de beweging van je paard, zonder dat je daar "last" van hebt. Er zijn door de manier waarop het zadel is gemaakt ook geen extra pads nodig.

Mijn paard loopt er echt gewoon lekker mee, hij kan er in groeien zonder dat het zadel nu of straks niet helemaal goed ligt, ik zit heerlijk, en toch lijkt het een gewoon zadel. Ideaal!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:24

Anoniem schreef:
zitten hier ook arizona gebruikers toevallig?
(die fijne pads hiervoor weten....kort...voor mt 1?)

Past die rare vorm pad van Millanka er niet toevallig precies onder :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:53

dat vraag ik me af....durf t niet te gokken.
allerliefste zou ik er eentje met gave print kopen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 22:42

Haha van mij mag je hem proberen, als ik de andere pad binnen heb is die toch overbodig :) woon je toevallig in de buurt? Dan weet je ook wat voor vorm pad je nodig heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:07

nee....woon aan de andere kant van t land,haha

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:58

@ pmarena ( bianca )
Worden de phsycho pads veel gebruikt?
En wat is het verschil daarmee en de huidige barefoot pads ?
Ze zijn wel scheeuwend duur ( 169,- euro )
, ik vond de gewone barefoot pads van 89,- euro al zo duur.

Zijn het dan zulke speciale pads??
Ben er heel benieuwd naar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:40

De Physio-pads :P

Nee die worden niet veel gebruikt , omdat ik ze ook niet actief verkoop , heb ze al jaren niet meer op de site staan omdat ik ze veels te duur vind en geen voorstander ben van die Sympanova onderkant , omdat die dus te vaak irritatie geeft. Nu hebben ze dan wel de achterkant afgedekt met schaap wat schuren aan de achterkant wel voorkomt , maar de rest is nog Sympanova....en zo'n materiaal-overgang onder het zadel vind ik ook maar teveel risico op irritatie.

Neem daarbij dat het onder-dekje al snel scheef bevestigd wordt onder het boven-dekje wat ook weer problemen kan geven....

Als met al vind ik het teveel risico en te veel geld voor en dekje dat i.m.o. helemaal niet beter is....wil je wat extra bescherming dan doe je gewoon een extra inlage in de normale pad , veel efficiënter / minder risico / stuk goedkoper :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:46

Vind dat sympanova ook niks, heb dat onder mijn halfpad maar heb daar drie keer mee gereden en er braken al allemaal haren af, scheelt wel een hoop voor de warmte.

Onder hafpads zit ook sympanova, maar hoorde dat dat toch wat zachter was, weet jij dat toevallig pmarena?
Vind namelijk de kleuren daarvan zo leuk.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:48

Wederom bedankt voor de uitleg Bianca. :D

Zijn er veel mensen die ook lange afstanden rijden met de Barefoot zadels?
Ik heb het dan echt over meer als 3 uur achter elkaar op je paard door de bossen crossen. :P
Ik rij namelijk in September 4 dagen achter elkaar ( mits mijn paardje dat volhoudt natuurlijk )
rond de 25 km per dag.

Is dat niet te belastend voor de rug?
En wat kan ik er anders nog aan doen om het beter te laten verlopen?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:02

ik heb zondag dik 2 uur gereden, wel rustig, veel stap, maar toch. Geen centje pijn bij beide,haha

Bianca, de onderkant van de barebackpak van barefoot is wel fijn spul, dat is ook symphanova toch=

mijn grandeur is gewassen, mén wat een haar kwam er uit..

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:09

En scheelde het met de plekken Tamara, dat wassen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:16

uudje schreef:
Vind dat sympanova ook niks, heb dat onder mijn halfpad maar heb daar drie keer mee gereden en er braken al allemaal haren af, scheelt wel een hoop voor de warmte.

Onder hafpads zit ook sympanova, maar hoorde dat dat toch wat zachter was, weet jij dat toevallig pmarena?
Vind namelijk de kleuren daarvan zo leuk.

Klopt , o.a. daarom wil ik die halfpads ook niet verkopen....

En de HAF en Hi-Tech pads hebben een anders soort Sympanova , wat gladder / zachter / voller waardoor dit zelden problemen geeft inderdaad :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:17

karev schreef:
ik heb zondag dik 2 uur gereden, wel rustig, veel stap, maar toch. Geen centje pijn bij beide,haha

Bianca, de onderkant van de barebackpak van barefoot is wel fijn spul, dat is ook symphanova toch=

mijn grandeur is gewassen, mén wat een haar kwam er uit..

Ja klopt , de onderkant van de BBP van Barefoot is ook van dat zachte Sympanova , niet van dat plastic plakspul van Grandeur :o

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:51

welk dek heeft dat zachte symphanova dan wel, ik vind het nl wel fijn spul, die van de bbp dan hé!