[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 17:45

Ik ben heel tevreden over de kifra. Wel met de wollen onderkant.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 19:07

Sentir schreef:
Wesseltje schreef:
Grandeur zijn ontzettend fijne pads, enige waarom ik ze eruit heb gedaan is dat het kunstwol betreft. Voor het geld had dat wel echt mogen zijn.

Is er een groot verschil tussen echt en nep ? Of alleen de minder zweetopname?

Ik vind van wel. Met de grandeur was het echt zweten voor mijn merrie. Met echt wol stukken minder. Vandaar dat ik zweer bij mijn barefoot pad. Zo jammer dat die er alleen in zwart en bruin zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:13

Kunststof is gewoon zweteriger / broeieriger vergeleken met natuurlijke materialen.

Wat goedkopere pads betreft zou ik persoonlijk alleen katoen overwegen maar geen acryl / polyesters enzo.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:11

Dus eigenlijk bijna net hetzelfde als met een t-shirt.

En wonpads? Geen idee of die zelfs onder boomloze zadels gaan. Maar mensen zijn er altijd enorm content over. Volgens mij hebben die geen ruggegraatvrijheid of zie ik dit helemaal verkeerd?

Mattes zie ik ook voorbijkomen.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 09:22

Ik ga toch terugkrabbelen naar een Boomzadel. Ik ben te bang om de freemax en silverado te proberen na mn leuke spierscheur en goede val. Ik ben bang dat ik weer hetzelfde ga doormaken, en ik wil graag nog mn veulen zelf opleren en rijden. En dat vanuit het zadel en niet vanuit een rolstoel. Mijn ervaring heeft mij een te grote shrik gegeven om verder te gaan met boomloze zadels, pads met inlages, en alles rondom dit. Ik durf niet meer in het zadel stappen, op een paardje dat geen vlieg kwaad doet. Elke dag kamp ik met angst.

Maar mn barefootje gaat niet weg :o die blijft lekker hier, top zadeltje. Ik klaag niet over de kwaliteit, wat het heeft gedaan voor me, enz. Komt zowiezo later nog een zadeltje van in huis :D

Er is teveel dat ik zie, en gebeurt is dat ik deze keuze maak. Veel boomloze zadels van meerdere merken die online staan, kwaliteitsproblemen, de ene passer zegt x de andere y. Ik heb in het begin gezegd nooit meer een boomzadel, maar ik ga toch terug die kant op. Ik wil mezelf geen 2x aan dezelfde steen stoten. :')

Ik praat boomloos niet slecht, en sorry voor de kleine essay :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 09:32

Oh wat balen joh dat je zo angstig bent geworden :(:)

Kijk ik kan wel zeggen van boomzadels zie je toch ook heel veel zadels van meerdere merken online / te koop staan. Van boomzadels hoor je (ook) veel kwaliteitsproblemen (ben wel benieuwd wat je gehoord hebt eigenlijk, gaat dat alleen over de dingen in dit topic...?) en de ene passer zegt X en de andere Y. Dat is volgens mij niet boomloos gerelateerd maar simpelweg zadel-gerelateerd vrees ik :=

Maar ik kan me voorstellen dat je bvb. denkt van boomzadels heb ik meer verstand en sowieso als je daar een beter gevoel bij hebt: dat is SUPER belangrijk, zeker als je nu angstig bent :(:)

Al heb je het idee dat je op een knalroze zadel veiliger bent dan op een bruine of zwarte, dan is het valide op het moment dat je je dan veiliger voelt, en meer plezier in het rijden hebt :j Hopelijk vind je iets dat je vertrouwen weer terug laat groeien en slijt het een beetje...

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 09:38

Gehoord en gezien met eigen ogen. Ik weet niet of je een bepaald topic nog herinnerd? Ik mag en kan er niet veels over zeggen ik heb geen zin in telefoontjes :')

Ik heb zelf altijd een boomzadel gehad. Ik ben ermee overkop geweest. Freak accident, paard struikelde. Zadel was tiptop in orde. Hij was nagekeken. (Mijn paard ook, ik was iets minder in orde :') ) Maar met de ervaring die ik heb, en heb gezien begint het toch aan me te knagen of ik het risico verder wil pakken.

Ik mis mijn veiligheid, zeker na mn vallen. Met de barefoot nog geen 1x gevallen. Blijft lekker liggen zoals ik meermaals heb gezegt. Maar toch met angst in het zadel, niet doordat paardlief niet braaf is. Maar pour de angst van schuiven en vallen zit er nog in. Ik vindt het concept top, zeker voor de paardenrug enzovoort.
Laatst bijgewerkt door Sentir op 23-12-24 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 09:40

Ja dus dat van merk X waar ineens meer ervaringen mee bleken te zijn dat ik zelf ook hier gelezen heb zeg maar. Ik was wel benieuwd of er je nog meer dingen boven water waren gekomen van andere merken ofzo :)

Gaat het wel weer goed nu, na je blessure zeg maar....?

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 09:44

Wat me nog meer aanzet naar boom is dus die blessure.
Ik heb dagelijks pijn. Soms zo erg dat wandelen moeilijk is. :') als ik lang in het zadel gezeten heb krijg je me er niet af. Dan moet ik even manken op mn beentjes en op mn tanden bijten.

Maar ja, recent heb ik nog meer gezien. Wat me dus die push gegeven heeft. En ja boomzadels staan er ook zoveel online. Maar puur gewoon met wat ik heb meegemaakt is er toch een stemmetje dat alarm slaat.

Ik Ben dus bang als ik nog eens val dat ik geen geluk meer heb en dus iets breek of dood ben mss wat extreem maar is wel hoe ik me voel.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 09:47

Boomloos is ook weer niet voor iedereen, en niet elk paardje. Mijn paardje liep er goed onder. Maar met angst rijden terwijl ik vroeger zo zelfzeker was en alles deed. Koeien, reining, rengallop, mijn paard die geen stop kende en al racend met mij door de bak ging. Nooit 1x angst. Het freak accident? Angst van met de koeien rijden, maar niet mn paard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 09:49

Oef :(:) Ik vind het echt zo rot voor je :(:)

Mocht het op 1 of andere manier helpen: ik vind het wel heel dapper van je dat je zo met het Barefootje zonder pommel of iets durfde te rijden. Ik zou dat zelf niet snel doen omdat de kans groot is dat het dan gaat schuiven als een malle := Omdat het zadeltje dan zo'n vormeloos geheel is. Dus dat je zegt dat hij zonder pommel eigenlijk heel goed bleef liggen geeft wel aan dat je blijkbaar geen erg schuif-gevoelig paard hebt :)

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 10:00

Terwijl de passer wel aangaf dat wol zou schuiven. Dus al mn wolpads weggedaan. En wolvilt genomen :')

Ik wou rijden. Mn paard dit niet gunnen en ze dik laten worden door weinig beweging (want we stonden op stal) was gewoon geen optie. Ik heb eerst gewandeld en gedraafd met de barefoot vooraleer ik er een keertje mee ging draaien. Een spinnetje hier en een rollback daar (Wat trouwens gewoon lekker gaat, gewoon rustig verder trainen)
Ik Ben enorm content en zo blij dat de barefoot gewoon goed lag, zonder pommel wel maar daar kon becidor helemaal niets aan doen dat dpd hem verkeerd geleverd had. Ik heb een veel betere zit gekregen, ook als ik op een jong paardje kruip die ik niet ken (braaf paardje hoor anders zie je mij er niet op gaan :') )

Het verbaasde mij dat hij goed bleef zitten, omdat ik al zo vaak had gehoord dat het niets was. Maar toen zelf mensen heb zien rijden ermee en die ze zelf hadden uitgeprobeerd en er enorm tevreden van waren en dat het niet schoof. Als westernruiter in zon engels zadel terug kruipen was wel een hele les. Maar een goede, ik ben enorm dankbaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 10:19

Haha ja van Engels naar Western voelt stoer. Andersom voelt een beetje kneuterig _O-

Nouja wel heel fijn in ieder geval dat je lekker door kan klooien en niet op hete kolen zit omdat er *nu* een ander zadel moet komen, je hebt dan toch de luxe dat je goed de tijd kan nemen :j

Ja het zelf krijgen van een veel meer onafhankelijke zit vind ik ook het voordeel van de Barefootjes.
Je zit gewoon veel meer op / in je paard, bent meer 1 geheel en het is makkelijker aanpassen en communiceren, vind ik.

Je hebt best kans dat je door deze ervaring nu ineens niet meer goed je draai kan vinden op een boomzadel waar je eerst wel lekker op zat. Dus ik zou zeker even kijken of je eerst kan testen als je een ander / boomzadel op het oog hebt :j

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:03

Sentir schreef:
Gehoord en gezien met eigen ogen. Ik weet niet of je een bepaald topic nog herinnerd? Ik mag en kan er niet veels over zeggen ik heb geen zin in telefoontjes :')

Ik heb zelf altijd een boomzadel gehad. Ik ben ermee overkop geweest. Freak accident, paard struikelde. Zadel was tiptop in orde. Hij was nagekeken. (Mijn paard ook, ik was iets minder in orde :') ) Maar met de ervaring die ik heb, en heb gezien begint het toch aan me te knagen of ik het risico verder wil pakken.

Ik mis mijn veiligheid, zeker na mn vallen. Met de barefoot nog geen 1x gevallen. Blijft lekker liggen zoals ik meermaals heb gezegt. Maar toch met angst in het zadel, niet doordat paardlief niet braaf is. Maar pour de angst van schuiven en vallen zit er nog in. Ik vindt het concept top, zeker voor de paardenrug enzovoort.

Dat is plotseling verdwenen dat topic of niet?!
Er kwamen steeds meer (slechte) ervaringen (waaronder ik zelf slechte ervaringen heb) en poefff weg was het :D *\o/*
Tja zegt meer over desbetreffende merk denk ik dan.. maar goed ,wel jammer dat je er zelf zoveel angst aan hebt over gehouden…
Duimen dat je een goed zadel vind wat bij jullie past.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:17

We gaan gewoon terug naar ons oude vertrouwde merk/model maar dan een maatje groter. Die bestaan blijkbaar :') ik had boomloos juist gekozen omdat mijn paard zo breed was geworden door dagelijkse training. Maar ik heb zon enorme spijt dat ik hem heb moeten verkopen het oude zadel.

Al doende leert men zeker ? :?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 12:00

Ik heb een vraagje, ben rustig aan het orienteren, want er zal dit jaar vermoedelijk wel een zadel moeten komen. Nu heb ik altijd heerlijk gereden op zon oude arizona, zon custom kleur, die met dat lichte leer (mustard of zo). Maar die heb ik met mijn vorige paard mee gegeven.

Nu vind ik de happy valley/lazy mountain er echt geweldig uitzien, maar nu vraag ik me af, heeft een van deze 2 een arizona ( ish..) basis?
Ik heb enkel de ambitie om door het bos te hobbelen, dus deze zadels lijken me uitermate comfortabel aan de bips.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 14:08

Ik dacht dat de lazy mountain 1 van de westernmodellen was

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 18:17

Even een korte vraag: weet iemand of er iemand in NL is die de Heather Moffett Flexee verkoopt?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 18:36

Flexibele zadels ofzoiets toch?

Ik heb zelf een hm zadel de Moffett

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 20:06

Olikea schreef:
Ik heb een vraagje, ben rustig aan het orienteren, want er zal dit jaar vermoedelijk wel een zadel moeten komen. Nu heb ik altijd heerlijk gereden op zon oude arizona, zon custom kleur, die met dat lichte leer (mustard of zo). Maar die heb ik met mijn vorige paard mee gegeven.

Nu vind ik de happy valley/lazy mountain er echt geweldig uitzien, maar nu vraag ik me af, heeft een van deze 2 een arizona ( ish..) basis?
Ik heb enkel de ambitie om door het bos te hobbelen, dus deze zadels lijken me uitermate comfortabel aan de bips.

Ze hebben allebei in principe gewoon een Arizona basis :j
Alleen dan een andere afwerking.

Die lichtbruin/gelige met donkerbruine Arizona was voordat er VPS in kwam de Amber.
De nieuwere versie was de mustard :)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 10:20

Ninx schreef:
Even een korte vraag: weet iemand of er iemand in NL is die de Heather Moffett Flexee verkoopt?

Ik had het er toevallig gisteren nog over met haar: Ella Gorte van Doorn, is gestopt met zadelpassen maar heeft nog wel wat voorraad liggen, onder andere Flexxee's. Ik zou haar niet via Bokt benaderen want ze kijkt hier nooit, maar via facebook messenger.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 10:48

Muze schreef:
Flexibele zadels ofzoiets toch?

Ik heb zelf een hm zadel de Moffett

Ik heb haar een bericht gestuurd.
Ik heb eventueel ook wel interesse in andere Moffett's.......

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 10:48

dianaw33 schreef:
Ninx schreef:

Ik had het er toevallig gisteren nog over met haar: Ella Gorte van Doorn, is gestopt met zadelpassen maar heeft nog wel wat voorraad liggen, onder andere Flexxee's. Ik zou haar niet via Bokt benaderen want ze kijkt hier nooit, maar via facebook messenger.

Check! Ik ga haar zoeken. dank voor je tip!

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 14:46

Weet iemand misschien met welke inch maat ik ongeveer een barefoot Cherokee maat 1 kan vergelijken?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 17:53

Een vraagje of 2 over de Barefoot brede beugelriemen voor de kenners.

Ik moet vanaf volgende week een kniebrace om. Ook met rijden. Deze moet op de huid zitten. Omdat het een groot, plastieken geval is, kan ik mijn rijbroeken niet meer gebruiken en moet ik met jeans gaan rijden. Mogelijk levenslang.

Jeans en normale beugelriemen = auw :( Helpen de brede beugelriemen van Barefoot hiertegen of moet ik echt fenders nemen?

Voor in de toekomst, kun je die ook op normale zadels gebruiken? Bijvoorbeeld de Karlslund boomloos. Ik rij nu een Haflinger en die heeft ruimte zat, maar ik heb niet de illusie dat mijn 20 maand oude jaarling tegen zijn 4e hierin gegroeid is :')
Afbeelding