[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 01:06

tjaakje schreef:
lucaa2 schreef:
Hey even een vraagje:
Hoe belangrijk is een dekje onder een "Freeride" boomloos zadel? En wat voor type dekje is dan het beste om te gebruiken?

Freeride zadels zijn toch die fel gekleurde goedkope kunststof zadels? Ik heb ze wel eens zien liggen en vond de kwaliteit ervan zo op het oog erg slecht. Lijkt me dat de drukverdeling in zo'n zadel niet goed kan zijn. Als je met dat zadel wilt rijden, is een drukverdelende pad wel heel erg belangrijk. Ik zou gaan voor een pad van Grandeur of Barefoot met HD-inlages erin. Heb je al zo'n zadel? Of overweeg je er een te gaan kopen. In dat laatste geval zou ik toch doorsparen en iets beters tweedehands kopen..

Dit zadel heb ik van mijn vorig verzorgpaard in mijn handen gehad. Wat een slecht zadeltje. De beugelophanging drukt helemaal door het zadel heen op een erg smal stuk. De afdruk er van was zelfs in het zadel gesleten. Zoals hier boven genoemd moet je wel
echt super goede inlagenpad er onder doen wil je er "normaal" met beugels aan kunnen rijden.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:27

Ollytje schreef:
kom weer ff blij zijn, heb mijn Madrid zadel al even en mijn fjord krijgt nu eindelijk na 2,5 jaar trainen
( na allerlei boom en boomloze type zadels geprobeerd te hebben ) nu eindelijk zichtbaar betere rugspieren! Ben zooooo blij met dit zadel, we hebben gisteren een Adjust zadel geprobeerd voor mijn man (die zit volgens ons beide zeker toch een stuk breder als de Madrid). Ik zweer bij mijn Madridtie, echt helemaal blij mee.

aha! nog iemand die er zo blij mee is als wij. Ondertussen hebben wij voor onze beide paardjes een madrid, mijn man vindt hem ook geweldig. Boomzadels zijn allebei verkocht, we rijden toch altijd met de madrid.

lucaa2

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:52

Okee, ik heb het zadel al, maar ik kan dus beter ook gelijk een goede pad erbij kopen? Ik rijd trouwens heel erg weinig (1X per 1-2 weken) en hoe het voor mij zit maakt vrij weinig uit. Ik vind het wel belangrijk dat het voor de pony allemaal lekker zit, want anders gaat zijn rug sneller achteruit dan de bedoeling is bij het ouder worden. :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:55

Spannend! Mijn Ghost is in bestelling! 't Duurde even voor ik er uit was wat voor kleur maar nu issie eindelijk betaald en in bestelling en kan ik straks na ruim 7 jaar nagenoeg niet meer rijden eindelijk weer in het zadel.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:58

Francis gefeliciteerd en welke kleur is het geworden?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:49

Gefeliciteerd Francis !

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:05

Francis schreef:
Spannend! Mijn Ghost is in bestelling! 't Duurde even voor ik er uit was wat voor kleur maar nu issie eindelijk betaald en in bestelling en kan ik straks na ruim 7 jaar nagenoeg niet meer rijden eindelijk weer in het zadel.

*\o/* Gefeliciteerd! Welke kleur is het geworden?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:08

Francis schreef:

En nu het lange wachten tot je zadel er is. *\%/* En dan natuurlijk even showen met foto als je hem heb. ;)

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:22

hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Ik rijd al een tijd (semi-)boomloos. Op de trekker luxus. Mijn paard was altijd te dik en had weinig spieren. Nu is hij de laatste maanden veel afgevallen en belangrijker hij heeft meer spieren gekregen. Het zadel werd nu te smal voor zijn rugspieren. Ik heb toen samen met mijn instructrice de kussens op de juiste breedte gedaan voor mijn paard en hij loopt er nu echt veel beter onder.

het nadeel is dat ik er niet meer op kan zitten zonder pijn in mijn bekken/heup en liezen. Ik ben me nu toch aan het oriënteren voor een ander zadel. Een boomzadel durf ik nog niet aan omdat hij vast niet uit veranderd is (we zijn nog niet zo lang bezig met gericht trainen en dressuren)

het zadel moet geschikt zijn voor een paard met een brede rug, niet hele brede schouders en moet en smalle zit hebben voor mijn rug...

wie heeft er een idee?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:27

dekoezegtboe schreef:
hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Ik rijd al een tijd (semi-)boomloos. Op de trekker luxus. Mijn paard was altijd te dik en had weinig spieren. Nu is hij de laatste maanden veel afgevallen en belangrijker hij heeft meer spieren gekregen. Het zadel werd nu te smal voor zijn rugspieren. Ik heb toen samen met mijn instructrice de kussens op de juiste breedte gedaan voor mijn paard en hij loopt er nu echt veel beter onder.

het nadeel is dat ik er niet meer op kan zitten zonder pijn in mijn bekken/heup en liezen. Ik ben me nu toch aan het oriënteren voor een ander zadel. Een boomzadel durf ik nog niet aan omdat hij vast niet uit veranderd is (we zijn nog niet zo lang bezig met gericht trainen en dressuren)

het zadel moet geschikt zijn voor een paard met een brede rug, niet hele brede schouders en moet en smalle zit hebben voor mijn rug...

wie heeft er een idee?

Een Hidalgo zadel! Zit niet breed en heeft een leren boom.
Ik heb dit zadel op mijn jonge Haflinger. Zit zelf ook met mijn rug/heupen en kan daardoor niet op een breed zadel zitten.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:30

Help....!!

Ik rijd nu 4 maanden blij en tevree met mijn cheyenne.
Nu kom ik er echter achter dat ze witte haren (letterlijk in de vorm) onder de beugelriemen krijgt.
Ene kant erger dan andere kant.

Ik ben hier best van geschrokken.
Wat kan ik hier aan doen??

HELP?

(misschien overbezorgd, maar alles voor mn merrietje...)

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:15

Maralyn heb je een zadel met VPS ? welk pad heb je eronder?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:20

Zadel zonder VPS

Een pad met onderkant van schapenwol, met inlages.
Wat voor inlages weet ik niet, ik denk gewone.

Edit:

Heb de inlages er laatst uit gehaald om te kijken of dezen ook versleten waren.
Mijn merrie reageert fel op de kleinste pijntjes, en zodra er ook maar iets niet goed zit laat ze dit merken.

Ze liet dus merken, doormiddel van gezwiep en gezwaai met haar staart, in combinatie met haar orenspel dat tijdens draven toch iets niet lekker zat.
Maar op stage is geconstateerd dat er een osteopaat bij zal moeten.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:27

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:39

lucaa2 schreef:
Okee, ik heb het zadel al, maar ik kan dus beter ook gelijk een goede pad erbij kopen? Ik rijd trouwens heel erg weinig (1X per 1-2 weken) en hoe het voor mij zit maakt vrij weinig uit. Ik vind het wel belangrijk dat het voor de pony allemaal lekker zit, want anders gaat zijn rug sneller achteruit dan de bedoeling is bij het ouder worden. :)

Een boomzadel heeft een stugge boom die de druk van jouw zitbeenknobbels verdeeld over de gehele rug van je paard. Zo komt dus niet al het gewicht op 1 plek. Een boomloos zadel heeft die boom niet en zal de druk dus op een andere manier moeten verdelen. Freeride zadels zijn goedkope zadels waarbij de drukverdeling niet erg goed is. Als je je paard z'n rug heel wilt houden, zorg dan voor een goeie pad met HD-inlages. Zorg er daarnaast voor dat de schoft en de ruggengraat vrij blijven van druk. Als je niet vaker dan 1 keer in de 1-2 weken rijdt, zou dit wel kunnen. Mocht je toch vaker gaan rijden, zou ik een ander zadel gaan zoeken.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:05

tjaakje schreef:
lucaa2 schreef:

Een boomzadel heeft een stugge boom die de druk van jouw zitbeenknobbels verdeeld over de gehele rug van je paard. Zo komt dus niet al het gewicht op 1 plek. Een boomloos zadel heeft die boom niet en zal de druk dus op een andere manier moeten verdelen. Freeride zadels zijn goedkope zadels waarbij de drukverdeling niet erg goed is. Als je je paard z'n rug heel wilt houden, zorg dan voor een goeie pad met HD-inlages. Zorg er daarnaast voor dat de schoft en de ruggengraat vrij blijven van druk. Als je niet vaker dan 1 keer in de 1-2 weken rijdt, zou dit wel kunnen. Mocht je toch vaker gaan rijden, zou ik een ander zadel gaan zoeken.

Okee, bedankt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:38

maralyn schreef:
Zadel zonder VPS

Een pad met onderkant van schapenwol, met inlages.
Wat voor inlages weet ik niet, ik denk gewone.

Edit:

Heb de inlages er laatst uit gehaald om te kijken of dezen ook versleten waren.
Mijn merrie reageert fel op de kleinste pijntjes, en zodra er ook maar iets niet goed zit laat ze dit merken.

Ze liet dus merken, doormiddel van gezwiep en gezwaai met haar staart, in combinatie met haar orenspel dat tijdens draven toch iets niet lekker zat.
Maar op stage is geconstateerd dat er een osteopaat bij zal moeten.

De 'gewone' inlages (er van uitgaande dat je dan de inlages van PU-schuim bedoeld die standaard bij een pad geleverd worden) zijn eigenlijk niet geschikt voor een zadel zonder VPS. Je kunt beter voor een dikkere, stevigere inlage gaan, zoals de Moosegummi of HD inlages.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:44

maralyn schreef:
Een vriendin (oud eigenaresse paard) liet me deze zien:

http://www.equixantosbarefoot.nl/a-1169 ... deur-pads/

Meer uitleg?
Apart structuur....

(wie mij uit mijn vragen kan helpen, my hero)

Ik meen dat deze qua drukverdeling een beetje tussen PU-schuim en moosegummi in zitten. Ze zijn lang niet zo zacht als PU schuim maar laten zich duidelijk makkelijker indrukken dan moosegummi. Ze voelen een beetje gek, je voelt echt dat je luchtbolletjes plat duwt, moeilijk te omschrijven.

In elk geval, volgens mij zijn het geen verkeerde inlages. Enige wat nog wel eens irritatie gaf (als ik me goed herinner) is dat de eindjes van de draadjes som wat uitsteken tov de rest, en dat kan best scherp prikken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:15

Maar zouden die ook geschikt zijn voor mij VPS loze zadel? Of is het beter als ik HD zou gaan bestellen?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:36

Dan zou ik voor HD inlages gaan.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:37

Top!! Dankjewel!!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:34

Mijn collega uit Engeland is haar voorraad aan het opruimen. Ze biedt de Trekker Luxus (4x zwart, 1x bruin) aan voor €790 incl. verzending vanuit Engeland. Normaal zijn ze €900 excl. verzenden.
Mogelijk zijn hier geïnteresseerden?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:37

Woehoe net weer gereden na een weekje rust.ik mag niet klagen. Hij kon weer draven. En m'n Cherokee,mmm heerlijk. Heb toch de wrongetjes erop gezet pippa, ik vind het fijn rijden. Alleen dilemma, gaatje bijprikken in de singelstoten of kortere singel kopen.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 13:31

Ik heb nog een hele bult singels! Waar ben je naar op zoek?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 13:38

Ik heb nu 55 cm. Maat net iets te lang. Denk dat 45 mooi zou wezen. Liefst een leren.