[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:56

Ik ging vanaf de Wintec 500 dressuur over op de Torsion en daarna Barefoot. Ik weet nog hoe waardeloos het in het begin aanvoelde dus ik voel met je mee :(:)

Als ik nu zelf een zadel zou moeten aanschaffen zou ik niks anders meer willen dan een Lazy Mountain met van die hele dikke zachte dijwrongen :+: Of nouja misschien een SoftWalk. Maar liever de Lazy vanwege de korte zijkanten, dat is altijd fijner met korte pootjes :=

Cheyenne zou ook wel weer wennen zijn..... het is natuurlijk een ontzettend minimalistisch zadeltje.
En zeker als je dan ook voor het eerst boomloos gaat wel even een cultuurshock :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 11:14

Zo hebben mensen die voor western boomloos gaan bij BM altijd iets tegen die 'halve' fendertjes :) .
Voor mij voelde het iig als 'thuiskomen' en geen ander zadel -boom of boomloos- gaf me direct dat gevoel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 11:23

Ja die fendertjes zien er ook gewoon vaag uit natuurlijk als je "normaal western" gewend bent.
Ik denk dat het wel een prima idee is juist, maar als het er afwijkend uitziet.....daar kan niet iedereen doorheen kijken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 11:42

En als je er op zit ziet niemand het :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 11:44

Ja suf hè.... het is gewoon een hartstikke mooi zadelconcept, als die fendertjes nou het grootste probleem zijn, pfffft.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:23

pmarena schreef:
Ik ging vanaf de Wintec 500 dressuur over op de Torsion en daarna Barefoot. Ik weet nog hoe waardeloos het in het begin aanvoelde dus ik voel met je mee :(:)

Als ik nu zelf een zadel zou moeten aanschaffen zou ik niks anders meer willen dan een Lazy Mountain met van die hele dikke zachte dijwrongen :+: Of nouja misschien een SoftWalk. Maar liever de Lazy vanwege de korte zijkanten, dat is altijd fijner met korte pootjes :=

Cheyenne zou ook wel weer wennen zijn..... het is natuurlijk een ontzettend minimalistisch zadeltje.
En zeker als je dan ook voor het eerst boomloos gaat wel even een cultuurshock :=

Ik omarm t beginner gevoel maar dan. Al 22 jaar rij ik op dezelfde pony maar ik reed er 22 jaar geleden toch echt beter op dan nu haha. Dijwrong klinkt ook goed, net eff wat makkelijker. Ik heb ook korte pootjes. Goddank zijn de fenders er wel af en zitten er normale beugelriemen aan nu. Moet ook wennen om die kooi om de voet. Wel veilig natuurlijk maar als je van lichtgewicht komt is ook dat weer wennen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:52

O ja!

Ik moet zeggen dat ik fenders altijd wel fijn vond, die geven toch een wat stabielere beenligging.
Moet je wel hebben dat de beugels wel in de goede positie hangen anders is het wel irritant :=

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 15:28

En ik heb juist weer niets met fenders (en wrongen) of alles wat mij 'vast zet' of te breed doen zitten of een stoelzit geeft. Daarom zo blij met mijn Trekker True Talent met normale beugels. Zo fijn en daardoor krijg je de onafhankelijke zit met balans ook perfect, zeker als je regelmatig rijdt. Centered riding lessen dien wonderen.

Mijn lijf is tenger en ik heb chronische spierpijnen/reumatische klachten. BF vond ik persoonlijk veel te breed zitten en gauw die stoelzit, wat niet mijn ding is. Dat trekt mijn bekken gewoon niet.

En zo blijft een zadel zeer persoonlijk, zowel voor paard als voor ruiter.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 15:36

Oh de laatste jaren reed ik gewoon met T-beugelriemen hoor. Maar in de beginfase vond ik fenders juist wel fijn vanwege de stabielere ligging. Je hebt natuurlijk ook wel mensen die om die reden alleen met hoge rijlaarzen willen rijden maar daar heb ik dan weer nooit wat mee gehad, altijd met soepele mini-chaps :)

Stoelzit op een BF is echt niet nodig. En breed zitten ook niet, maar dan moet je wel een dakjesvorm maken in je pad dmv. de inlages, of een HipSaver gebruiken of een modern PRO model met smallere twist nemen :)

Als je een breder paard hebt dan is het een keuze: wil je er zo dicht mogelijk bij zitten met zoveel mogelijk close contact paard-gevoel onder je billen, zoals bij zonder zadel of met BBP rijden. Of wil je een smallere zit. In het laatste geval zal je van de O-vorm van je paard meer een A-vorm moeten maken, en daarvoor moet je de hoogte in met hetgeen je tussen paard en ruiter in legt :)

Ik had in "standaard" zadels met kniewrongen / dikkere zweetbladen na een klein uurtje steeds dat er een hele gemene kramp in mijn heup / bekken kon schieten. Maar met de Barefootjes (zonder kniewrongen) nergens last van. Die standaard zadels gaven mij echt een bredere zit :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 17-12-24 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 15:37

Ik heb met breed, smal en fenders gereden. En verkies toch fenders. Mss gewoonte maar ws sook geheel persoonlijk.

Dat je minder stabiel zit in een cheyenne merk ik :') maar sommige mensen zijn ook zo gewoon aan een boomzadel dat ze het niet meer kunnen zonder.

Mijn balans is 20 keer beter met de cheyenne :o als je meer steun zoekt kan je mss kijken naar een ander model van de barefoot, of een andere cantle? Gaat dat?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 15:45

Ja dat is het voordeel van rijden met een zadel dat weinig steun geeft: dat je beter zèlf gaat zitten :j Neem daar een enigszins zacht / soepel zadel bij waardoor je sowieso meer je paard dan het zadel aan het volgen bent, en je krijgt een zit als een huis :j

Vaak zie je dat mensen meer op hun zadel rijden en dat er dan toevallig nog een paard onder beweegt zeg maar := Als je dan het zadel wegneemt weten ze niet wat hun overkomt met al die bewegingen die ze nu zèlf moeten zien uit te zitten zonder dat het zadel hen wel ondersteunt.

Aan de andere kant kon ik zelf ook best aardig zonder zadel mezelf redden. Maar met heel minimalistisch zadel en lichtrijden enzo en dan weer even wennen aan die stijgbeugels die aan je voeten moeten blijven en alles..... dat was toch wel even taai toen in het begin :=

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 18:03

Vuurneon, ik hoor je iets zeggen over instabiel + hypermobiel + Cheyenne. Ik reageer even omdat ik dit herkenbaar vind. Ik begon met een Justadjust drytex, wat een héérlijk zadel was voor stapritjes voor ons. Maar in draf (en galop) bleef het altijd een beetje onstabiel bij mij (zéér hypermobiel) en pony (ook lenig zat). Ik ben overgestapt op een Madrid en dat is echt een wereld van verschil, mijn benen kunnen meer om de pony liggen en de suède zitting vind ik ook fijn. Geen dijwrongen, wel een wereld van verschil en gewoon hetzelfde merk zadel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:39

tennan schreef:
Vuurneon, ik hoor je iets zeggen over instabiel + hypermobiel + Cheyenne. Ik reageer even omdat ik dit herkenbaar vind. Ik begon met een Justadjust drytex, wat een héérlijk zadel was voor stapritjes voor ons. Maar in draf (en galop) bleef het altijd een beetje onstabiel bij mij (zéér hypermobiel) en pony (ook lenig zat). Ik ben overgestapt op een Madrid en dat is echt een wereld van verschil, mijn benen kunnen meer om de pony liggen en de suède zitting vind ik ook fijn. Geen dijwrongen, wel een wereld van verschil en gewoon hetzelfde merk zadel.

Dat is wel echt een heel mooi zadel zie ik, wow. Suède geeft ook net ff wat meer grip ook.

Hmmm toch iets om over na te denken wat neemt wel echt plezier weg in een ritje om zo instabiel te zitten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:43

Hipsaver wil ik wel een kans geven. Pony is ook al breed, wie weet kan dat nog helpen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:52

De Madrid is wel een leuk zadel :j

Voor mensen die wat kniewrong-achtigs willen zit er om de Madrid op te waarderen ook een lamsvel zitting met verdikking aan de voorkant in het assortiment :=

Afbeelding

Mocht je nog een tip willen voor meer stabiliteit binnen Barefoot:

- JustAdjust (Cheyenne als basis, maar met suède zitting, verplaatsbare dijwrongen en cantle)
- Soft Walk (Cheyenne als basis maar dan met een lamsvel zitting met super fijn omsluitende steunblokken
- Lazy Mountain en Happy Valley (mijn favoriet, vergelijkbaar met SoftWalk maar dan westermodel)

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 22:17

Ik denk ook dat enorm veel mensen een boom gewoon zijn en de steun daarvan zoals pmarena zegt. Mensen gaan op het zadel rijden ipv het paard. Ik heb nog nooit zon goede communicatie met mn paard gehad als nu. Ze zeggen wel dat je alrijd moet kijken naar waar je rijdt maar dit voelde ik echt pas met een boomloze/bareback. Met een boom eig niet. (Omdat je draait draai je ook je heupen of zoiets :P :') het is te lang geleden)

En nog even terug over pads. Ik keek eens naar de grandeur pads. Die zijn eigenlijk gewoon kraken hetzelfde als de barefoot pads ? Anti slip bovenaan en wol vanonder. Wat zijn de ervaringen hiermee? Goed voor onder boomloos western of toch te plat ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 08:48

Grandeur is helemaal prima hoor!

Voorheen maakte Grandeur de pads voor Barefoot, met zo'n Grandeur logo randje er omheen.
Maar op een gegeven moment heeft Barefoot de productie in eigen hand genomen, met een Barefoot logo randje er omheen. Maar er zijn wel verschillen ontstaan natuurlijk op het moment dat het afsplitst :)

Barefoot heeft natuurlijk maar 1 type pad zeg maar, voor ieder zadelmodel. In zwart, bruin. Met schapenwollen onderzijde of deels Sympanova bij de Physio-pads. Per model zijn de mogelijkheden anders. En ze worden altijd geleverd met de zachtere inlages voor VPS zadels. Andere soorten inlages zijn los bij te bestellen.

Bij Grandeur heb je veel meer keuze qua kleuren en materialen :j
En ik neem aan dat je dan meteen de inlages van je keuze er bij kan bestellen.

Ik weet alleen niet of Grandeur dan nog goed op de hoogte is van welk model pad goed past bij welk model zadel en of ze voor alle huidige Barefoot modellen een pad heel goed passend kunnen maken :)

Ik vind de prijzen voor de pads de laatste jaren wel echt buitensporig := De kwaliteit is geweldig goed, ze zijn super duurzaam en degelijk. Echt mooie materialen, geen goedkope uitstraling zeg maar. Maar ik vind het echt een vreselijke berg geld :=

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:28

Grandeur maakt nog steeds pads passend onder de Barefoot zadels. Heb even bij Becidor gekeken (Grandeur heeft vakantie dus de site doet het niet), en de meest simpele uitvoering met zachte inlagen en kunstwollen onderzijde is vanaf €160
Zelf ben ik groot fan van de grandeur pads, super kwaliteit en mooie uitstraling. En het leuke is, je kunt verschillende vormen kiezen van de dekjes.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:57

Bij Barefoot begint het ergens in de 170 euro, met echt schaap. Maar loopt flink op naarmate de pads groter worden zeg maar want hoe meer materiaal nodig is, hoe duurder het wordt. Ik vind het echt een bak geld... maar dat vind ik sowieso voor alle paardensportartikelen de laatste jaren..... en tja wat niet daar buiten ook eigenlijk -O- Maar ik heb een best vrekkige aard, vind dingen al snel duur :=

Wel geef ik liever het dubbele uit voor iets dat echt goed en duurzaam is.
Dan voor iets dat wel functioneert maar "meh" is weet je wel.

Vergeleken met de alternatieven en wat die alweer kosten, is de prijs niet zo raar voor de kwaliteit die je krijgt. Zowel bij Barefoot als Grandeur want de pads zijn qua kwaliteit vergelijkbaar vind ik :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:07

170 euro voor een goede pad is een lachertje als je de prijzen van Skito gewend bent, die beginnen ergens rond de 300$ en dan moet je ze nog hier zien te krijgen. Want in de winkel zul je ze hier niet vinden. Gelukkig doe je er wel héél lang mee.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:10

Dat is ook het enige dat ik mis bij boomloos, betaalbare dekjes.
Ik snap dat de inlages een hoop geld kosten, maar de rest eromheen is toch maar nog een stofje. Kifra horse heeft fijne dekjes in betaalbaardere prijzen, of mensen zoals JV dekjes etc.

Een halfpad met een los dekje werkt toch ook niet zoals het eigenlijk zou moeten werken...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:02

Ik denk niet dat het aan de inlages ligt, meer het geheel gewoon denk ik :)

Pads van Barefoot (en soortgelijke van Grandeur) worden van echt degelijke materialen gemaakt.
De basis is van degelijk vilt. Dan mooie, robuuste kwaliteit bovenmateriaal. Echt schaap onder de inlagevakken. Topkwaliteit klittenband. Bescherming bij de singelstoten. Goed anatomisch gevormd en mooi afgewerkt. Het hele spulletje is gewoon gemaakt om te overleven zeg maar.

Het kan natuurlijk wel een stuk goedkoper maar dan beknibbel je wel op materialen. Wat op zich geen probleem hoeft te zijn als je er maar goede inlages in doet en een beetje oplet wat het qua slijtage aan het doen is en of de kwaliteit en pasvorm enzo okee zijn :)

Net als bij normale zadels kan een basic dekje gewoon prima zijn werk doen maar de pads van luxere materialen kunnen comfortabeler en duurzamer zijn :)

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:06

Pads zijn uiteraard extreem duur
En dan 2dehands pads kopen met niet verwisselbare inlages is het ook niet. Die verslijten ook gewoon.

Maar 160 of 200 voor een goed passend pad is een koopje in mijn ogen !

Mss dat ik een grandeur aanschaf mits overleg met de zadelpasser

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:15

Grandeur zijn ontzettend fijne pads, enige waarom ik ze eruit heb gedaan is dat het kunstwol betreft. Voor het geld had dat wel echt mogen zijn.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:50

Wesseltje schreef:
Grandeur zijn ontzettend fijne pads, enige waarom ik ze eruit heb gedaan is dat het kunstwol betreft. Voor het geld had dat wel echt mogen zijn.

Is er een groot verschil tussen echt en nep ? Of alleen de minder zweetopname?