Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
No_No schreef:oke, het is je vergeven
Maar onder mijn ervaring stond wel een vraag
Roxaneroxy schreef:Hallo allemaal,
Ik heb een 5 jarige pony maar ik kan maar niet een zadel vinden wat niet drukt.ze is extreem gevoelig op de spieren die vanuit haar voorhand naar denrug lopen en tot nu toe krijgt ze van elk zadel last. Ik rijdt nu op een barebackpad dit gaat nog het beste. Maar dit is niet ideaal omdat het druk geeft op de ruggegraat in het verlengde van het punt daar waar de singel bevestigt zit. En daarbij verdeelt het de druk van mijn zitvlak niet. Ik maak soms ritten van 50km op een dag. Zoals ik al zei loopt ze tot nu toe het beste zonder zadel omdat ik haar nog het minst in de weg zit en de zadels wel. Nu las ik van zadels met een kopijzer die flexibele uiteinden hebben heeft iemand ervaring hiermee? En wat voor merk zadel zou je dan aanraden? Het moet op een breed paard met een korte rug en dus erg gevoelig op de voorhand spieren. ( appaloosa maar lijkt meer pinto)
Ik kijk uit naar de reacties, alvast bedankt.
SarahIlse schreef:Vraagje voor de Ghostkenners: gaan die "singellussen" (waar je de singel aan bevestigd zeg maar, kom even niet meer op het woord) op een gegeven moment niet irriteren bij een paard zijn buik/zijkant bij de korte zadels?
SarahIlse schreef:Vraagje voor de Ghostkenners: gaan die "singellussen" (waar je de singel aan bevestigd zeg maar, kom even niet meer op het woord) op een gegeven moment niet irriteren bij een paard zijn buik/zijkant bij de korte zadels?
Buitenzinnig schreef:SarahIlse schreef:Vraagje voor de Ghostkenners: gaan die "singellussen" (waar je de singel aan bevestigd zeg maar, kom even niet meer op het woord) op een gegeven moment niet irriteren bij een paard zijn buik/zijkant bij de korte zadels?
Als je er bang voor bent dat het gebeurd kun je, zoals hierboven gezegd, een pad met lange zweetbladen gebruiken. Maar Ghost heeft ook sweat flaps;
Hier helemaal in stijl, een florac in bordeaux gladleer met bijpassende fenders, beugelriemhoesjes en sweat flaps
[ Afbeelding ]
Hier op een paard. Voor het mooie zou de singel iets langer (oftewel hoger) mogen
[ Afbeelding ]
jokari schreef:SarahIlse schreef:Vraagje voor de Ghostkenners: gaan die "singellussen" (waar je de singel aan bevestigd zeg maar, kom even niet meer op het woord) op een gegeven moment niet irriteren bij een paard zijn buik/zijkant bij de korte zadels?
Die singellussen maken geen verschil bij korte of lange zweetbladen (als ik je vraag tenminste goed begrijp). Mijn Mattes pad is eigenlijk wel nogal nipt zoals je ziet op deze foto, maar bij een Ghostpad of Grandeur liggen die lussen mooi op de pad.
En als je een pad met lange zweetbladen gebruikt, is er al helemaal niets om je zorgen te maken.
[ [url=m/jtfF1H.jpg]Afbeelding[/url] ]
Daphnee ik zie eigenlijk het nu niet in van shims in het midden ? Een boomloos zadel vormt zich naar de rug van je paard, al helemaal als je er op zit.
jokari schreef:@SarahIlse
Haaaa nu snap ik 'm.Ik dacht dat je het echt over die lussen had waar de singelstoten aan vast hangen.
Dressuurpad of beschermertje idd, beide bevallen hier. Al rij ik net zo goed zonder iets extra's, nog nooit klachten over gekregen van de viervoeters.
jokari schreef:Daphnee ik zie eigenlijk het nu niet in van shims in het midden ? Een boomloos zadel vormt zich naar de rug van je paard, al helemaal als je er op zit.
Daphneeeej schreef:Iemand gaf aan de hand van mijn foto's aan dat mijn paard een te holle rug heeft waaroor het zadel te veel moet doorzakken en dat dat niet goed is voor het zadel/een bob marshall en de rug van mijn paard. (mijn paard loopt als een zonnetje er onder en geen krimp als ik zijn rug controleer, hij heeft een gevoelige rug en laat pijn heel snel merken)
Wel zou ik het snappen dat als ik last zou krijgen van de vork of cantle. Die komen natuurlijk meer naar elkaar te staan, de vork kantelt ook wat terug, maar ik ben zo mini dat ik daar helemaal geen last van heb. Er zal niet iemand groter in moeten zitten maar voor mij zit het als een huis.
Runa schreef:Daphneeeej schreef:Iemand gaf aan de hand van mijn foto's aan dat mijn paard een te holle rug heeft waaroor het zadel te veel moet doorzakken en dat dat niet goed is voor het zadel/een bob marshall en de rug van mijn paard. (mijn paard loopt als een zonnetje er onder en geen krimp als ik zijn rug controleer, hij heeft een gevoelige rug en laat pijn heel snel merken)
Wel zou ik het snappen dat als ik last zou krijgen van de vork of cantle. Die komen natuurlijk meer naar elkaar te staan, de vork kantelt ook wat terug, maar ik ben zo mini dat ik daar helemaal geen last van heb. Er zal niet iemand groter in moeten zitten maar voor mij zit het als een huis.
Persoonlijk zou ik er niks aan veranderen als jullie geen van beiden er last van hebben. Dat het misschien minder goed is voor je zadel, tja, je hebt je zadel toch voor je paard en niet andersom.
Ik heb zelf een tijdje met shims gereden voor mijn overbouwde dametje, maar zij loopt duidelijk beter zonder shims. Ook een vriendin heeft met shims gereden, maar heeft nu ook weer een ander zadel waarbij ze geen shims hoeft te gebruiken en dit bevalt beter.
Aan de andere kant zullen er ook mensen zijn die wel naar volle tevredenheid met shims rijden, dus je kunt het proberen.
Heb je de zadelafdruk ook gezien na het rijden/kun je zien dat het zadel brugt als je erop zit? Als dat het geval is, zou is het het proberen wel waard, denk ik.
Daphneeeej schreef:Wat zijn hier de meningen van met shims werken in een pad? Ik wil toch de holle ruglijn van mijn paard wat opvullen. Ik heb nu een memoryfoam inlagen op de rugkant met daarop een stevigere christ inlagen. Hier op wil ik dan dus korte inlages op doen die alleen in het midden liggen. Zal dit kwaad kunnen?
2a54z6e45r6r schreef:Iemand een idee waar ik mijn nieuwe FRA Macon barebackpad kan aanbieden zodat ze die op hun site 2dehands verkopen? Heb er 2 maal mee gereden maar door een ongeval durf ik echt niet meer.
Duhelo schreef:Kwetal schreef:Dat is dan toch in orde? Kleiner liever niet, je hebt dan aan elke kant ca. 1,5 tot 2 cm zadel "over". De basis is te slap om zichzelf te kunnen dragen zonder de kussens. Zodra je gewicht ook maar een beetje achterop de kussens komt, zou het randje naar beneden gedrukt worden en dan gezellig gaan irriteren . Of je moet er dan weer een dikke pad onder gebruiken (met inlagen) Als de basis korter is, mogen de kussens vanzelfsprekend ook korter zijn.
voor mijn zadel met mijn paard is dit inderdaad in orde. Ik had echter iemand die interesse heeft om mijn zadel te kopen, maar haar paard heeft een zadelruimte van max 48 cm geloof ik, daar mijn zadel op het randje is van lengte twijfelt ze of ze dit aandurft of niet.
Ik opperde de optie dat er kortere kussens onder kunnen, maar ik wil niks aanraden wat niet goed is voor het paard, vandaar dat ik hier even vroeg om ervaringen
Ik had idd het vermoeden zoals No_No uitlegt dat het moeilijk zal zijn om kortere kussens correct te plaatsen.
2a54z6e45r6r schreef:Hier bijv?Iemand een idee waar ik mijn nieuwe FRA Macon barebackpad kan aanbieden zodat ze die op hun site 2dehands verkopen? Heb er 2 maal mee gereden maar door een ongeval durf ik echt niet meer.