[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 11:17

Ik denk dat een hele hoop paarden met een niet goed passend zadel lopen en bij het ene paard is net niet al voldoende om niet meer te willen werken en het andere paard loopt zich in jaren finaal kapot op een echt niet passend zadel. Je moet het als ruiter ook wel wíllen zien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 11:22

Wat dat betreft sta je er soms toch van te kijken waar er zoal mee gereden wordt, en hoe lang dat "goed" blijft gaan :=

Aan de andere kant ken ik ook genoeg verhalen van mensen die echt extreem zorgvuldig met hun zadel bezig zijn. Iets (uiteraard niet goedkoops...) perfect op maat hebben laten maken dat echt gewoon helemaal okee moet zijn. Op verschillende manieren gecheckt en getest dat het werkelijk perfect past.

Maar waarvan paard dan toch aangeeft het niet prettig te vinden.... en ze dan toch weer een simpel zadeltje er op leggen waarmee paard briesend wegloopt :=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 11:44

klopt! ik heb zo eentje.
Zadel laten aanmeten, ligt volgens het boekje. Zodra ik ga zitten duwt ze die rug weg en liep voor geen meter.
Ander zadel, pasvorm super, maar voor madam iets teveel vulling in de monobladkussens die naar beneden lopen, buigen was geen optie meer want dat kussen (waar een hand onder pastte) zat daar.
Mijn kent en masters die vooruit schoof en amper vulling in de kussens had liep ze super onder (helaas kon ik daar niet op zitten).
Nu een ghost buttera en eindelijk eentje waar ze goed onder loopt en ik kan in zitten (want boomloos met een uber sensibel en flexibel paard is niet evident, als je als ruiter niet zo flexibel bent :+ )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 12:23

Nou dat dus. Suf hè die knollen soms....

Al sluit ik gewenning ook niet altijd uit hoor, het is met een echt zeker weten goede kwaliteit, goed passend zadel wel handig om het een poosje een echte kans te geven. Paarden zijn ook wel gewoontedieren en de ene is daarin een ergere diva dan de andere :=

Mareentje moest eerst ook niks van ons eerste boomloosje (Torsion) hebben. Die moest wennen aan het gevoel van meer contact hebben. Ik voelde me ook net een beginner. Maar na een poosje wilden we beiden niet meer terug. Het allereerste VPS zadel dat ik testte vond ik eerst ook he-le-maal niks, maar na een poosje ging ik dat ook waarderen en wilde niet meer terug.

Soms voel je echter wel meteen dat dit hem niet gaat worden (met allerlei artikelen) en dan is het gewoon wat het is. Of je kan ook nog van mening zijn dat je helemaal geen zin hebt om iets een kans te geven / te wennen, en dat het meteen goed moet voelen. Dat is op zich ook een prima stelling om in te nemen natuurlijk :)

Kan de zoektocht wel iets lastiger maken omdat je er dan niet achter komt dat een artikel eigenlijk heel fijn blijkt te zijn na wat gewenning. Maar is dan wel weer makkelijk qua twijfels: geen liefde op het eerste gezicht (gevoel) : dik kruis erdoor en op naar het volgende probeersel :D

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:15

Afbeelding

Hier even een foto, dit had ze al toen we haar kochten. Nooit een osteopaat gezien tot ik ze kocht. Ik had mn zadel zelf gepast, naar maten van voelen en van wat ik wist. En dit paste enorm goed. Maar toen de osteopaat kwam zijn mijn ogen toch eventjes geopend dat, een goed passend zadel niet voor eeuwig goed passend blijft. En dat het je paard echt kapot kan maken. Als ik doorreed met mn boomzadel zou ik ze kapot gereden hebben. Ik schaam me elke keer kapot als mensen die witte littekens zien, van niet passende zadels waarmee ze altijd gereden was ... wetende dat ze met de andere paarden nog altijd met niet passende zadels rijden en niet willen open staan voor een passer of osteopaat te laten komen.

Omdat ze dusook nog eens zo breed was optie genomen voor boomloos. Wereld van verschil. Graag als het kan wil ik niks anders. Maar ik had ook graag in het begin geweten dat niet elke boomloze voor elk paard is. Erachtergekomen dat het zadel niet past dit nadien pas, de singelneid werdt extreem ik werdt echt aangevallen na de 3de of 4de keer.

Dan maar een barefootje die ene ronde meekan, en ik ben nog nooit zo content geweest in mijn leven. Spinnen, draaien, stoppen, alles. Ik kan alles met mijn paardje wat vroeger gewoon niet ging. Maar een ghost krijg je mij niet op op dit paard ik vlieg eraf :') maar ik zou hen wel graag eens proberen. Maar startekk of deuber, liever niet.

Hoe komt dat eigenlijk dat er boomloze zadels zijn die niet "passen" op een paard. (Buiten een verkeerde pommelmaat) gewoon hoe de rug is? De vorm van het zadel? Wat is de info hierachter?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:29

:(:)

Elk zadel heeft van zichzelf natuurlijk een bepaalde basisvorm / ronding. Hoe soepeler het zadel, en hoe beter het basismodel past bij je specifieke paard, hoe beter het er als een handschoen omheen kan gaan liggen zeg maar. En hoe beter aansluitend het er omheen ligt, hoe steviger het ligt :)

De ene boomloze is veel soepeler dan de andere. Binnen een merk kan dat ook verschillen en per model natuurlijk ook, met de mate waarin het materiaal nog nieuw of juist helemaal soepel gereden is, en of er substantiële aanpassingen geweest zijn in dat model.

Dat maakt het ook soms zo waardeloos als mensen een zadel van hun stalgenootje hebben mogen testen en ze daar helemaal blij mee zijn. En wanneer ze dan zelf exact hetzelfde zadel bestellen. Zelfde merk, zelfde model, zelfde maat. Dat het dan toch "meh" is weet je wel -O-

Met een beetje geluk komt dat dan met inrijden wel goed, maar het blijft tricky.

Daarom is het ook vaak een beetje twijfelachtig gebied wanneer mensen zeggen dat ze merk X niks vinden, want je hebt best een gerede kans dat ze toevallig net van dat merk een zadel(s) geprobeerd hebben dat niet werkte voor hun paard terwijl er in de hele range van modellen en maten toch misschien 1 zadel zit waar ze super tevreden mee zouden zijn.

Net zoals jij het nu getroffen hebt met het Barefootje. En het dan helaas prima zou kunnen dat je een keer een andere Barefoot wilt (opwaarderen weet je wel := ) en het dan maar "Meh" is en tegenvalt :(:) Helemaal bij een nieuw zadel versus een al ingereden zadel kan dat echt even schrikken zijn.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 20:22

Al mijn zadels waren alrijd 2dehands. Alleen mijn boomloos niet omdat ik toch wil dat het past. En zelf doen is nogal tricky met sommige zadels. Toen ik mn eerste boomloze kocht had ik die kennis niet. Nu met de barefoot wel.

Het is idd dat een ingereden zadel veel beter zit dan een nieuw stug zadel. Net zoals leren reins de eerste keren rijden.

Het is soms moeilijk om alle of meerdere modellen te proberen van een boomloze zadel. Veel zadelpassers verkopen maar 1 merk, of zijn daar een sponsor van of dergelijke. Je kan geen passer laten komen en zeggen, nee ik wil graag meer testen, de meeste verwachten dat je dan ook een 2dehands of nieuw zadel aanschaft. Of het staat niet op de website. Of ze hebben een demozadel bij die niet op je paard past, dan vindt ik dat zonde om die smallere of bredere maat op je paard te leggen, dan kan je niet fatsoenlijk testen lijkt me dan ? Ik snap wel dat een pommel wisselen in sommige merken nogal onhandig is. Ik denk bij torsion en barefoot is het maar een rits? Dit is binnen enkele minuten gedaan. En ja, 5 zadels aanschaffen van hetzelfde merk in een andere boom is natuurlijk niet wat ik bedoel :')

Als de freemax echt niks is wordt het een 2dehandse arizona hoor. :o lekker al voorgereden, iets wat een ronde meekan en waar ik me wat veiliger in voel. Ik mis mn cantle en mn knop :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 20:34

De Freemax is best wel wat anders dan een Barefoot, maar een hartstikke leuk en populair zadel hoor!
Ben benieuwd wat je daarvan gaat vinden :j

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 20:45

Ik hoop gewoon dat ik mn andere spier niet ga scheuren aka vallen :') dat hij stabiel ligt, goed zit en voornamelijk past.

Ik zie gewoon veel freemaxen online te koop staan en dat begint me nogal bang te maken. De Barefoot arizona zie ik bijna geen van.Stalgenootje had er 1 maar ze kon haar paardje niet aanpakken omdat het zadel schoof, paard bokt wel eens :j en altijd in een boomzadel gereden. Dat scheelt ook wel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 20:56

Wij hebben een barefoot cheyenne zo uit mijn hoofd. Maar ik kan er echt van geen meter op rijden. Ja stappen wel... maar draven is gewoon hondsberoerd. Went dat?

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:05

vuurneon schreef:
Wij hebben een barefoot cheyenne zo uit mijn hoofd. Maar ik kan er echt van geen meter op rijden. Ja stappen wel... maar draven is gewoon hondsberoerd. Went dat?

Ik heb hetzelfde model (correcteer me als ik me vergis pmarena) Het went. Het hangt er ook van af hoe je je beugels hebt hangen. Die van mij hanger zo ver mogenlijk naar voor. Weet wel niet hoe dat zit in het Engels. Beetje experimenteren!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:18

Ja een DryTex Cheyenne volgens mij op de foto :j

Dat je veel Freemaxen te koop ziet staan dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat mensen er bij bosjes van af knappen. Soms zijn er periodes dat je heel veel zadel A te koop staan, en een paar maanden later is die dan weer nergens te vinden :=

En het kan natuurlijk ook zijn dat mensen massaal hun goedkopere model verkopen omdat ze er zó blij mee zijn dat ze de duurdere versie graag willen....? O:)

Vuurneon: ligt er een beetje aan denk ik, waarom je er niet lekker op zit :)
Ligt het zadel er niet netjes op? Zit er iets scheef of verkeerd? Is de zitting of iets anders niet de juiste maat voor je? Ben je een totaal ander zadel gewend waardoor zo'n heel erg basic zadeltje heel onwennig aanvoelt...? Kan vanalles zijn :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 09:37

Ik denk ook dat het meer met de onafhankelijke zit te maken heeft. In veel zadel heb je veel steun. In zo'n chayenne niet, dan moet je echt zelf zitten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 09:51

Ja dat kan 1 van de dingen zijn :j

Ik kwam zelf van een dressuurzadel af toen ik voor het eerst een Torsion probeerde in 2001 of 2002 geloof ik, die was erg vergelijkbaar met een Cheyenne. Ik vond het ook echt 3x niks en voelde me net een beginner := Het is dat ik wel inzag dat het in principe een paardvriendelijker iets moest zijn en daarom door wilde zetten. Eerste tijd vooral gestapt en hele kleine stukjes draf. Na een poosje ging het beter.

En een tijd later nog eens het dressuurzadel er op gegooid maar wat zat dat beroerd zeg :oo
Waar was mijn pony gebleven?? Net alsof ik op een dromedaris zat met pony zelf ergens ver beneden me zonder contact :=

Je went sowieso het snelste aan een ander type zadel als je een poosje alléén op dat zadel rijdt.
Rijd je tussendoor nog op je vertrouwde zadel dan blijf je houden dat dat andere ding waardeloos aanvoelt.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 17-12-24 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 09:53

Ja, Ik heb op een rendolls gereden heel lang geleden. Dat had een beetje hetzelfde effect. Na een wen periode reed ik er heerlijk mee weg. Nu heb ik overigens een easytrek classic, wel het engels model, ook heerlijk om mee te rijden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 09:55

Randolls denk ik :)
Volgens mij heette die Randolls Canadian Trek ofzo.

Fijn dat die Easytrek bevalt +:)+
Ik hoor er eigenlijk niet veel over.

Als ik er plaatjes van zie dan vind ik de zweetbladen altijd zo groot vergeleken met het zittinkje :o

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 09:57

Ja is ook zo, maar heb er totaal geen last van. Als ik een ander even laat voelen zeggen ze allemaal wat een heerlijk zacht zadel het is. Iedereen vindt het heerlijk zitten. Met een iets langere buitenrit ben ik vaak een van de weinigen die geen zere kont heeft :D Het zit zo zacht.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:04

Pmarena: ja zadel zit goed :) ligt ook stabiel. Maar het is precies wat je zegt; ik voel mij net een beginner haha. Gewenning dus hoor ik al. Ik wissel niet om met de wintec, die ligt gewoon niet goed. Kwestie dus van meters maken :D

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:04

Wintec, vreselijke zadels. Zo hard

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:06

Cinnepin schreef:
Ik denk ook dat het meer met de onafhankelijke zit te maken heeft. In veel zadel heb je veel steun. In zo'n chayenne niet, dan moet je echt zelf zitten.

Mijn zit is wel goed verder. Kan zonder zadel ook prima rijden . Maar t is gewoon wennen met lichtrijden. Ik mis dan wel de kniewrongen met mijn hypermobiele lijf

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:07

Cinnepin schreef:
Wintec, vreselijke zadels. Zo hard

Heerlijk! Maar...in stap zit de barefoot wel echt goddelijk moet ik zeggen. Nu de draf nog

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:08

Ik vind de wintec echt keihard zitten. Altijd zere kont. Tijdje terug zat ik nog op de pony van mijn stal genoot met een wintec.....ik denk 10 mins dat ik er op zat. AUW :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:09

Cinnepin schreef:
Ja is ook zo, maar heb er totaal geen last van. Als ik een ander even laat voelen zeggen ze allemaal wat een heerlijk zacht zadel het is. Iedereen vindt het heerlijk zitten. Met een iets langere buitenrit ben ik vaak een van de weinigen die geen zere kont heeft :D Het zit zo zacht.

Hihi dat is altijd wel mooi :D

Klinkt goed +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:17

Oh ik ben voordat ik "boomloos" ging eigenlijk altijd wel fan geweest van Wintec! Maar dat zijn dan dus de Wintecs van meer dan 20 jaar geleden, vooral die stoffen zaten echt zó fijn! Wintec Sport en 100 en 200 enzo waren het toen nog. En die gekleurde versies. Alleen hadden die wel heel erg last van slijtage van het wat te fragiele kunststof op de zweetbladen en de singelstoten gingen ook altijd kapot.

Daarna kwamen de Wintec 500 en Isabelle Werth enzo, die vond ik wat lomper worden.

Vuurneon: het kan natuurlijk best zijn dat de Cheyenne gewoon geen match is...?
Als je echt graag iets van stabilisatie wilt dan is zo'n instapzadel als de Cheyenne misschien gewoon je zadel niet...? Misschien kan je dan beter voor een ander model zadel met knie- of dijwrongen gaan?

Ik heb altijd fijn gereden op de Cheyenne en Nevada. Maar sinds ik dijwrongen heb ontdekt wil ik eigenlijk niks anders meer :=

Kniewrongen vond ik nooit zo fijn omdat die met mijn korte pootjes vaak op de verkeerde plaats zaten. En ze zorgen voor een spreid-zit, ik kon daarvan dan een hele vervelende kramp in mijn heupen krijgen. Bij de Barefootjes zonder kniewrongen had ik daar geen problemen mee. Maar iets meer "grip" is toch wel fijn en dan zijn dijwrongen ideaal, want die geven veel steun zonder dat je er breder door gaat zitten +:)+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:37

Die wintec sports waren idd echt heerlijk. Zagen er snel niet meer uit. Die van mij sneuvelde toen mijn paard erop viel. Toen over naar de 500

Ja dat kan ook hoor dat t geen match is. Dan maar stapritjes eerst :) . Hij is al op leeftijd en zadel is net nieuw gekocht door de verzorgster. Zij rijdt er wel lekker op.