[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 08:20

Er zijn al patronen voor onder diverse Ghost zadels, welke er mooi onder passen, van Grandeur. Deze zijn echter alleen (tot nu toe) door Ghost dealers te bestellen die ook Grandeur verkopen (de Schnittmusters zijn door een Ghost dealer gemaakt, en je moet de namen hiervan weten en invoeren. Ik denk niet dat alle Grandeur dealers daarvan op de hoogte zijn)

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 08:38

Tancreda4 schreef:
Ik kom ook eens om het hoekje kijken. Vroegah (zeg, zo'n 10 jaar terug) heb ik verschillende boomlooszadels geprobeerd maar niets was echt wat voor ons. Nu is pas mijn boomzadel afgekeurd voor mijn paard helaas. Ik had juist een vakantie gepland en gelukkig kon ik een barefoot van iemand lenen en heb ik een week heerlijk en fijn meegereden. Dus mijn stoute schoenen aan gedaan en toch een barefoot overgenomen.

Nu heb ik wel wat vraagjes uiteraard... Ik ben er immers al een tijdje uit. De barefoot die ik leende had een XXL pommel wat redelijk goed leek te passen. De barefoot die ik nu heb is een M. Deze lijkt aardig aan te sluiten, maar toch wta te krap:

M. Vooral rechts lijkt wat te prikken
[ Afbeelding ]

En daarom heb ik de sjablonen uitgeprint en meegenomen naar stal. De L lijkt het beste aan te passen. Helaas geen foto van de XXL maar die had weinig draagvlak aan het einde.

Dit is de L. Het is een beetje hoe ze staat en hoe ik hem neerleg. Maar hier lijkt hij aardig goed aan te sluiten:
[ Afbeelding ]

Maar hier weer wat minder. Is dit wel acceptabel??
[ Afbeelding ]

Ondanks dat ik denk dat de M te smal is ben ik toch een rondje gaan doen. Stap en een mini drafje. Na 50 minuutjes terug had ze helaas toch een druk plek rechts van de schoft. Niet echt op de plek waar de pommel zou drukken naar mijn idee, maar kan dit hier wel van komen? Of zou het een andere oorzaak kunnen hebben? Baal hier wel van. Dit was de eerste rit maar misschien had ik gewoon moeten wachten tot een bredere pommel :o
[ Afbeelding ]

Ik heb er een 'gewone' pad (standaard pad) onder, maar schoft uitsnijding (of hebben ze dat allemaal :o? ).. Zou hier dat druk plekje ook van kunnen komen? Ik heb hem wel zo goed mogelijk 'in de kamer' (zoals een gewoon zadel) getrokken om de ruggengraat vrij te krijgen.

Er zitten nu dunne inlagens in. Vanwege de vroegere ervaring en dit eerste druk plekje wil ik er sowieso andere inlagens in.
Wat zijn de ervaringen met de heavy duty inlagens? Zouden die voor mij aan te raden zijn? Moet je daar een speciaal dek voor hebben, of kan die in elk dekje?

Wie kan mij een beetje wegwijs maken ?Ik wil voorkomen dat ik weer dezelfde problemen als 'vroegah' krijg. Toen kreeg ze ook wat druk plekjes van de dekjes, toen had ik met sympanova onderkant dat ik mij kan herinneren. Ze kreeg of door de overgang materiaal van de dekjes wat lichte drukplekjes (zwellinkjes na het rijden), of op de rand van de inlagens. Ik heb toen de tijd niet verder gezocht, maar het zadel weggedaan.

Alvast bedankt voor jullie reacties :)


Volgens mij ligt zowel de M pommel meer naar rechts t.o.v. de ruggengraat als het maat L sjabloon op de foto dat de rechterzijde niet mooi aansluit? De ruggengraat lijkt er op die foto's niet mooi in het midden doorheen te gaan en dat zal een vertekend beeld geven :)

De L lijkt wel goed inderdaad, maar moet je wel even opletten dat hij op de juiste plek op / achter de schoft wordt gepast want een stukje verder naar voren of naar achteren kan meteen een pommelmaat schelen :=

Problemen met Barefoot 10 jaar geleden doen bij mij meteen de Sympanova Grandeur pad bellen rinkelen en ja hoor....die heb je dus ook gehad -O-

Echt een waardeloze knauw aan "boomloos" heeft die rotpad gegeven.....
Daar kregen sommige paarden dus witte haren van omdat dat Sympanova de huid irriteerde.

Vooral Fjorden, Haflingers en bruine paardjes daar zag je dat op.

lotje5lotje
Berichten: 709
Geregistreerd: 29-05-06

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 09:27

Staat voor de liefhebbers een Grandeur onderlegger voor Ghost op Marktplaats, speciaal voor Roma en veneto!

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 09:37

Dat klopt, die heeft ze via mij gekocht :)

Tancreda4

Berichten: 24209
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:29

pmarena schreef:
Volgens mij ligt zowel de M pommel meer naar rechts t.o.v. de ruggengraat als het maat L sjabloon op de foto dat de rechterzijde niet mooi aansluit? De ruggengraat lijkt er op die foto's niet mooi in het midden doorheen te gaan en dat zal een vertekend beeld geven :)

De L lijkt wel goed inderdaad, maar moet je wel even opletten dat hij op de juiste plek op / achter de schoft wordt gepast want een stukje verder naar voren of naar achteren kan meteen een pommelmaat schelen :=

Problemen met Barefoot 10 jaar geleden doen bij mij meteen de Sympanova Grandeur pad bellen rinkelen en ja hoor....die heb je dus ook gehad -O-

Echt een waardeloze knauw aan "boomloos" heeft die rotpad gegeven.....
Daar kregen sommige paarden dus witte haren van omdat dat Sympanova de huid irriteerde.

Vooral Fjorden, Haflingers en bruine paardjes daar zag je dat op.


Misschien dat ik gewoon zoek naar een L en XXL en dan het kan uitproberen :) De XXL zat met het lenen wel wel, dus misschien anders daar gewoon voor gaan? Lastig hoor :) Qua inlagens ook. Nog niet helemaal over uit wat ik ga doen.
De drukplek nu na 1 ritje vind ik ook wel echt jammer (is met gewone standaard pad onderkant), maar probeer mij er niet door te laten ontmoedigen en probeer het gewoon met een beter passende pommel en andere inlagen. Hopelijk vast beter, en anders moet ik alsnog concluderen dat het niets voor ons is maar hebben we het iig wel geprobeerd :) |

Ze liep er, ondanks die plek, wle echt heel fijn onder. De laatste x echt rijden met een zadel was 27 juli geweest. Heerlijk om weer gewoon te kunnen draven etc <3 Wel stiekem gemist (ging wel naar buiten met barebackpad, maar draven kan ik echt niet zonder zadel op haar. Tuiger he :+ )

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:54

Op een typische tuiger zonder zadel draven....dan ben je wel een die-hard ja :))

Heb je geen foto's van hoe het zadel met de XXL pommel lag?

rollyjogered

Berichten: 204
Geregistreerd: 10-09-16
Woonplaats: Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:42

Ik heb het nu maar zo opgelost. :Y) Dan kan ik blijven rijden terwijl ik een andere pad uit zoek. Eerst had ik een wollen deken kapot geknipt en eronder gedaan, maar dat gleed zo naar achteren. Nu dit dekje even gekocht bij de ruiterzaak in het dorp en het blijft zitten en de zadel afdruk was helemaal mooi egaal! Zelfs geen lelijke snijdende singelstoten. *\o/* Dus misschien ook nog een tip voor andere mensen. :D

Afbeelding

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 20:58

Afbeelding
Kijk eens, mijn nieuwe zadel is klaar! Suzanne liet me weten dat de pad niet helemaal naar wens was helaas (model wijkt iets af, randje verkeerde kleur) dus er komt nog een nieuwe aan, die wel is zoals besteld was. Vakantie drukte foutje bij Ghost, denk ik. En weet je, deze "foute" mag ik gewoon óók houden! Heel toffe service. Reuze bedankt. Ben razend benieuwd naar mijn mooie bloemen spookje. Hij zal deze week wel binnen komen bij me. Kan ik mijn Juppie toch met een boomloos zadel opnieuw gaan beleren. Heel fijn.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:05

Mooi!Ook de kussens zien er mooi uit..Is dat met lamsvel?

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:05

Fijn dat je blij bent dierfysio - hij is wel heel mooi ook...met bloem - jammer van het zwarte randje Y;(

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:29

pleiada schreef:
Mooi!Ook de kussens zien er mooi uit..Is dat met lamsvel?

Jep. Lekker zacht voor Jupp zijn spekruggetje. ;)

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 08:52

Heel mooi zo qua kleuren, leer en de tooling +:)+

Ik vind het zwarte klittenband van de kussens wel een beetje jammer, of liggen de kussens op de foto zo breed achteraan dat je dat niet meer ziet normaal gesproken? :)

Heerlijk ook dat lamsvel er onder!

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:35

Had die foto gemaakt en heel eerlijk niet goed opgelet dat ik het kussen er even goed onder moest plakken O:)

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 12:14

Ik dacht al, ik zie dat klittenband nooit zo bij de Ghosts :+

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 12:41

Je drukt die kussens pas goed aan als je er op gaat zitten - bovendien zijn de kussens meestal zwart, dan valt het ook minder op :o

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:07

pmarena schreef:
Ik dacht al, ik zie dat klittenband nooit zo bij de Ghosts :+


Klopt, gevalletje van enthousiast foto's maken en de klant berichten ;)

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 16:29

Buitenzinnig schreef:
pmarena schreef:
Ik dacht al, ik zie dat klittenband nooit zo bij de Ghosts :+


Klopt, gevalletje van enthousiast foto's maken en de klant berichten ;)


Waarvoor hartelijk dank!! Echt leuk om vast een foto te zien ervan. Vind die bloem erop echt een goed idee. Maakt het net even specialer. :)

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 17:13

Hij is ècht heel gaaf :j

SCC

Berichten: 897
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: thuis

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 22:27

even 2 vragen:

1 welke merken/type boomloze zadels zijn qua prijs/kwaliteits verhouding aan te raden ? heb het liefste een zwart lederen zadel. tenzij een andere stof/kleur beter te onderhouden is. heb helaas negatieve ervaringen met een FRA zadel dat snel achteruit ging in kwaliteit en die kaal en grijs werd...... (binnen een jaar tijd waarvan max. 2x per week max 2 uren gebruik)

2 welk materiaal is qua pad en inlages het beste geschikt voor een merrie die snel zweet en dan ook echt veel schuimt. ? moet ivm hygiëne wel te wassen zijn omdat ze gevoelig is voor huidplekken door irritatie van harde stof. en door zomerexceem op buik

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 23:51

SCC. Ik denk dat dat deels afhangt van je budget. Maar alle (nou ja, de meeste ;) ) waar is naar zijn geld. Van een goedkoop boomloos zadel als FRA, kan je nit verwachten dat het jaren mooi blijft (of mooier wordt) Het hangt ook af van je paard - wat past er het beste bij, waar voel jij je comfortabel in etc.

Sympanova is goed ventilerend, maar kan irriteren op de huid. Wol doet het zelfde, maar is lastiger te wassen - zelfde gaat ook op voor medicinale lamsvacht. Prima ventilerend, goed voor he huid van je paard, maar iets lastiger te onderhouden.

Dat schuimen kan ook komen doordat de pad die je tot nu toe gebruikt hebt, niet goed ventileert.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 00:16

ik ga toch een Freemax proberen en mijn laxy mountain te koop zetten.. toch weer wat anders

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 07:25

Vallen de lazy mountains tegen? Ik zie veel die m hebben gekocht, toch weer verkopen.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 12:30

nee valt mij inelk geval niet tegen.. maar ben nogal wispelturig hahs wil graag een Freemax proberen

Tancreda4

Berichten: 24209
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 12:48

pmarena schreef:
Op een typische tuiger zonder zadel draven....dan ben je wel een die-hard ja :))
Heb je geen foto's van hoe het zadel met de XXL pommel lag?


Nee helaas geen goede foto's van. Er komt een L pommel deze kant op binnenkort, dan kan ik die proberen. En anders wordt het een XXL.
Merkte wel dat het 'dekjes probleem' van vroeger helaas nog wel een beetje aan de orde is. De overgang van het bont naar het dekje (of misschien de rand van de inlagens?) gaf een wat onjuistheden. Zit er over te denken dat te proberen ondervangen door een wat dikker schaap ofzo onder te leggen, onder het dekje... Of heeft iemand een ander idee?

Rollyjogered, wat waren jou klachten precies, dat je dit dekje eronder hebt? Kan ik ook nog proberen misschien, maar gok dat voor mij zo'n dekje te dun is... Fijn dta het bij jou een oplossing is!

Dierfysio, die is gaaf!

Daphneeeej

Berichten: 3009
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 12:53

of kijken naar een grandeur boomloospad die een katoenen onderkant heeft? Ik heb er vroeger eentje gehad en vond de katoenen onderkant wel erg fijn op de rug van paard.