[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:32

Duhelo schreef:
Het uiterste randje van het zadel is nu 52 cm, de kussens zijn 48-49 cm
eventuele koper gaf aan dat haar paard nu een zadel heeft met 48 of 49 cm, en ze er liever geen langer op legt. Ik gaf aan dat je de kussens in verschillende lengtes kunt bestellen maar ik wil natuurlijk ook geen verkeerde dingen aanraden :D

Je kunt kortere kussens natuurlijk wel verder naar voren of naar achteren plaatsen om het ruitergewicht wat beter te verdelen en te voorkomen dat je op een rand zit.

Hier is trouwens een kleine opruiming aan de gang, dus mocht er nog iemand op zoek zijn naar een superlange Stretch & Breath singel van Barefoot, check me onderschrift. 8-) Als [***] namelijk hier in moet gaan groeien dan moeten we nog wel een jaartje of 30 wachten, dus hij heeft lekker een iets kortere gekregen. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:05

xyzutu2 schreef:
pmarena schreef:
Dat is juist het voordeel van die blokken bij je bovenbenen en kont, ze geven iets mee waardoor je niet in een bepaalde houding gedwongen wordt maar je zit er wel lekker veilig tussen zeg maar :)

Dat is ook weer waar. 8-)
Wat voor spul zit er eigenlijk in de blokken? Is het van dat hardere foam dat in de Christ Iberica zit, of is het zachter?

De Christ Iberica vonden ik en stalgenootjes maar een vervelend rotding, erg hard blok aan de voorkant, achterkant weet ik niet meer eigenlijk. Er zit schuim in dat je makkelijk in kan knijpen.

Ik vind het zelf echt een zalige combinatie van zacht en daardoor niet dwingend, en dus toch dat heel veilig omsloten zijn want bij steile klimmen of rare acties van je paard zit je wel superveilig en stevig er tussen +:)+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:27

Moderatoropmerking:
Zonet een tweetal posts verwijderd waarin zadels te koop werden aangeboden. Het is niet de bedoeling om je zadel via dit soort topics aan te bieden op Bokt want daar hebben we de http://www.bokt.nl/markt/ voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:28

De Iberica heeft inderdaad stevige boogjes die je echt in het middelpunt van zadel houden.
Ik heb laatst mijn Christ eens uit elkaar gehaald en gekeken wat daar nou in zat omdat ik die boogjes ook voor een ander zadel wilde bestellen & bewerken. Dat was of vreselijk duur of het was niet mogelijk (blijkbaar heb ik verdrongen welke van de twee het was :o ) dus dat ging helaas niet door, maar ik weet nu wel wat in de pommel en cantle zit: hetzelfde grijsachtige foam als in de inlages, maar dan veel dikker en dus steviger/harder. Als ik erin kneep dan deukte het aan beide kanten 1 cm in, maar dichter dan dat kwamen mijn vingers niet bij elkaar.
Daarom wilde ik ze ook bijbestellen, omdat ze wel iets meegeven (maar ik snap wel dat het te stevig voelt voor anderen) maar altijd in vorm blijven. Vooral bij een paard met veel schoft en een korte rug heb je dat volgens mij wel nodig hebt, omdat anders je gewicht voorbij de 13e wervel kan schuiven.
Maar goed, dat boogjes-koop feest ging dus niet door en om mijn eigen Christ te slopen vond ik ook weer iets te drastisch. Helaas is het een erg populaire barebackpad, dus even een tweedehandsje erbij kopen om te knutselen is er ook niet bij. ;(

Van de Fur geloof ik meteen dat hij comfortabel zit en je hebt natuurlijk een stevige Barefoot basis eronder (wat een barebackpad als Christ natuurlijk niet heeft) wat de druk sowieso een stuk beter verdeelt, maar juist omdat het al een wat langer zadel is zou ik het naar achteren kantelen van het zachtere achterboogje wel een klein twijfelpuntje vinden.
Waar de Fur trouwens wel echt 110 punten meer voor krijgt ten opzichte van de Christ 'westernversie' is dat de Fur niet dat ontzettend sneue flubberknopje heeft dat de Christ (Diamond?) op de pommel had zitten... :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-01-16 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:36

Icrack schreef:
Blijkbaar is enig gebruikers info over een Barrydale lastig bloot te geven, zowel door de gebruikers als een dealer. Ik vind het zo langzamerhand een vreemd verhaal. Op mijn post hier krijg ik amper reactie, om een testzadels in de juiste maat te krijgen blijkt nog een hele opgaaf en als ik een dealer van BF bezoek/bel krijg ik een heel negatief beeld voor geschoteld wat er allemaal mis is met een Barrydale ...wat is dat toch met dit type zadel.

Ondertussen (1,5 jaar verder) ben ik van een serieus geinteresseerde koper/belanghebbende overgegaan naar een koper met een opgeheven middelvinger richting BF.

Moest even bijlezen....
Ik heb de Barrydale maat 2.
Ik ben er erg blij mee. Ik kan je alle vragen beantwoorden. Wat wil je precies weten?
Afbeelding

Afbeelding

Gladijs

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:42

Super bedankt voor de antwoorden *\o/* ik krijg toch wel echt heel veel ( vreemde >;) ) vragen zo hoor tijdens de verkoop van mijn zadel... Ik overal antwoord op geven en jullie lastigvallen en dan toch niet verkopen :') hoop dat ik hem snel kwijt ben want mijn ghost komt er aan *\%/* kan niet wachten

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:00

Mijn fur zadel bevalt tot nu toe super hoor :D
Merk er niks van dat het achterboogje iets weggeduwd wordt.
Zit er los in, maar toch ook stevig in. Klinkt raar, haha.
Beugels zijn inmiddels een heel ini mini tandje naar voren, minder holle rug nu (en geen zere onderrug meer)
Helaas nog niet heel veel gereden. Stond vandaag ritje op de planning, maar ivm met gekneusde ribben / spierscheurtje oid maar even niet.

Ben ook echt enorm blij dat ik terug ben gegaan. Kan me nu geen beter paardje wensen.
Het is dat ik de allereerste keer haar zo leuk vond. Toen heb ik niet gereden. Had ze een veulen van 2 weken oud aan de voet.

Ik ben ook echt niet trots op die 1e foto, schaam me er zelfs voor.
Maar het verschil is nu zo heel mooi duidelijk te zien :) (jullie zijn ook de eersten die hem online zien!!!)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:04

Fijn dat hij zo goed bevalt!!
Je hoeft je niet te schamen voor de foto hoor..Voor ons leuk om verschil te zien en fijn voor je paard dat je nu een beter paasend zadel hebt(ook voor jezelf trouwens)..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:30

xyzutu2 schreef:
Duhelo schreef:
Het uiterste randje van het zadel is nu 52 cm, de kussens zijn 48-49 cm
eventuele koper gaf aan dat haar paard nu een zadel heeft met 48 of 49 cm, en ze er liever geen langer op legt. Ik gaf aan dat je de kussens in verschillende lengtes kunt bestellen maar ik wil natuurlijk ook geen verkeerde dingen aanraden :D

Je kunt kortere kussens natuurlijk wel verder naar voren of naar achteren plaatsen om het ruitergewicht wat beter te verdelen en te voorkomen dat je op een rand zit.

Hier is trouwens een kleine opruiming aan de gang, dus mocht er nog iemand op zoek zijn naar een superlange Stretch & Breath singel van Barefoot, check me onderschrift. 8-) Als Rio namelijk hier in moet gaan groeien dan moeten we nog wel een jaartje of 30 wachten, dus hij heeft lekker een iets kortere gekregen. :D
denk je dat die singel kan passen voor een erg verdikte pony van 1m45. En een haflinger?

Afbeelding
Deze pony maar inmiddels zelfs dikker dan de haflinger.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:51

De singel is inmiddels al 2x gereserveerd dus ik weet niet of je daar nog op tijd voor komt, ;) maar ik weet bijna 100% zeker dat deze lengte bij je paardjes zou passen. Hier past de 85 cm namelijk ook om een tinker gecombineerd met een ghost zadel. De dikte zit vaak toch vooral aan de zijkant van de buik en niet aan de onderkant, dus ook als de tinker even wat dikker is dan vallen de gespen van de singel nog steeds nog mooi boven de ellebogen. Met zo'n lange singel is het risico eerder dat hij niet past als je paard niet dik genoeg is (zoals [***] ;) )

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:15

Duhelo - je foto is te wazig om de lengte te kunnen zien - maar ik adviseer niets korter dan die 48cm

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:18

Kwetal schreef:
Duhelo - je foto is te wazig om de lengte te kunnen zien - maar ik adviseer niets korter dan die 48cm

het laatste rode getalletje is 40 cm :D
Dus het papiertje komt net op het lijntje van 49 cm, dus kussen is effectief 48 a 49 cm

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:15

Dat is dan toch in orde? Kleiner liever niet, je hebt dan aan elke kant ca. 1,5 tot 2 cm zadel "over". De basis is te slap om zichzelf te kunnen dragen zonder de kussens. Zodra je gewicht ook maar een beetje achterop de kussens komt, zou het randje naar beneden gedrukt worden en dan gezellig gaan irriteren . Of je moet er dan weer een dikke pad onder gebruiken (met inlagen) Als de basis korter is, mogen de kussens vanzelfsprekend ook korter zijn.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:51

Duhelo schreef:
Heeft er irmand ervaring met kortere kussens onder een hidalgo te plaatsen? Beinvloedt dit de ligging van het zadel (bv meer druk op de randen van de kussens oid?) of maakt dit niet uit zolang de ruiter in het midden van de kussens blijft zitten?

Ik heb ze gehad van 40 cm maar ik vond ze erg lastig goed te plaatsen. De ruiter moet er namelijk ook op passen omdat het anders gaat kantelen. (Is mijn ervaring). Nou heb ik maatje 36/38 en had er dus moeite mee. Bovendien kwam het klittenband van de kussens onder het zadel uit, dat vond ik erg storend.

Heeft iemand de beugelriemen van barefoot met wrong? Hoe bevalt dat?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:52

No_No, zie het commentaar net boven je post, dat gaat allemaal over de korte kussens. Algemeen advies is NIET DOEN, niet korter dan ca. 48cm

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:04

Oh, dus ik mag mijn ervaring niet plaatsen..?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:09

No_No schreef:

Ik moet beter lezen - het kwam op mij over als een vraag...sorry :o Y;(

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:10

Kwetal schreef:
Dat is dan toch in orde? Kleiner liever niet, je hebt dan aan elke kant ca. 1,5 tot 2 cm zadel "over". De basis is te slap om zichzelf te kunnen dragen zonder de kussens. Zodra je gewicht ook maar een beetje achterop de kussens komt, zou het randje naar beneden gedrukt worden en dan gezellig gaan irriteren . Of je moet er dan weer een dikke pad onder gebruiken (met inlagen) Als de basis korter is, mogen de kussens vanzelfsprekend ook korter zijn.

voor mijn zadel met mijn paard is dit inderdaad in orde. Ik had echter iemand die interesse heeft om mijn zadel te kopen, maar haar paard heeft een zadelruimte van max 48 cm geloof ik, daar mijn zadel op het randje is van lengte twijfelt ze of ze dit aandurft of niet.
Ik opperde de optie dat er kortere kussens onder kunnen, maar ik wil niks aanraden wat niet goed is voor het paard, vandaar dat ik hier even vroeg om ervaringen ;)

Ik had idd het vermoeden zoals No_No uitlegt dat het moeilijk zal zijn om kortere kussens correct te plaatsen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:52

Nessa schreef:
Mijn fur zadel bevalt tot nu toe super hoor :D
Merk er niks van dat het achterboogje iets weggeduwd wordt.
Zit er los in, maar toch ook stevig in. Klinkt raar, haha.
Beugels zijn inmiddels een heel ini mini tandje naar voren, minder holle rug nu (en geen zere onderrug meer)
Helaas nog niet heel veel gereden. Stond vandaag ritje op de planning, maar ivm met gekneusde ribben / spierscheurtje oid maar even niet.

Ben ook echt enorm blij dat ik terug ben gegaan. Kan me nu geen beter paardje wensen.
Het is dat ik de allereerste keer haar zo leuk vond. Toen heb ik niet gereden. Had ze een veulen van 2 weken oud aan de voet.

Ik ben ook echt niet trots op die 1e foto, schaam me er zelfs voor.
Maar het verschil is nu zo heel mooi duidelijk te zien :) (jullie zijn ook de eersten die hem online zien!!!)

Dat dus, los maar toch heel stevig, klinkt als gezever als je het opschrijft maar het is gewoon ècht zo hè :)) Gelukkig ben ik niet meer de enige nu die het zegt +:)+

Ja dat eerste zadel is een ramp zeg...veels te ver voorop het paard, achterover kantelend, màn màn hoe kunnen mensen dat zelf niet zien dat dat bagger ligt :=

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:40

xyzutu2 schreef:
De singel is inmiddels al 2x gereserveerd dus ik weet niet of je daar nog op tijd voor komt, ;) maar ik weet bijna 100% zeker dat deze lengte bij je paardjes zou passen. Hier past de 85 cm namelijk ook om een tinker gecombineerd met een ghost zadel. De dikte zit vaak toch vooral aan de zijkant van de buik en niet aan de onderkant, dus ook als de tinker even wat dikker is dan vallen de gespen van de singel nog steeds nog mooi boven de ellebogen. Met zo'n lange singel is het risico eerder dat hij niet past als je paard niet dik genoeg is (zoals Rio ;) )

Aah ok. Dan weet ik in ieder geval naar welke lengte ik kan zoeken.

Roxaneroxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:02

Hallo allemaal,

Ik heb een 5 jarige pony maar ik kan maar niet een zadel vinden wat niet drukt.ze is extreem gevoelig op de spieren die vanuit haar voorhand naar denrug lopen en tot nu toe krijgt ze van elk zadel last. Ik rijdt nu op een barebackpad dit gaat nog het beste. Maar dit is niet ideaal omdat het druk geeft op de ruggegraat in het verlengde van het punt daar waar de singel bevestigt zit. En daarbij verdeelt het de druk van mijn zitvlak niet. Ik maak soms ritten van 50km op een dag. Zoals ik al zei loopt ze tot nu toe het beste zonder zadel omdat ik haar nog het minst in de weg zit en de zadels wel. Nu las ik van zadels met een kopijzer die flexibele uiteinden hebben heeft iemand ervaring hiermee? En wat voor merk zadel zou je dan aanraden? Het moet op een breed paard met een korte rug en dus erg gevoelig op de voorhand spieren. ( appaloosa maar lijkt meer pinto)

Ik kijk uit naar de reacties, alvast bedankt.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:08

Kan je misschien een foto plaatsen van je paardje? Van boven en van de zijkant? Dan kunnen de mensen hier je het beste helpen/ adviseren :j
Of misschien een pasconsult bij teteltee hier op bokt? Kan je veel dingen uitproberen, heeft veel mensen geholpen :j

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:37

Ik heb besloten 2 ghost modellen te testen en dan te kijken wat eruit komt. Ik heb vruuger een testritje gemaakt op een dikke tinker met een toen nog rode ghost, die zat toen nergens naar maar ik vind het consept wel nogsteeds heel intressant en gelukkig is het uiterlijk ook positiev veranderd dus wil het graag nog een kans geven.

Ik heb een tijdje terug ook een barefoot fellsattel getest en ow wat zit dat heerlijk! Als ik ooit geld over heb zou ik er zeker 1 willen. Vroeger had ik ook een barefoot arizona maar die was te groot (maat2 ) en daarin zat ik erg in stoelzit maar verder zat die heerlijk alleen met dressuren merkte ik dat ik beter zat in een dressuur/veelzijdigheidszadel.

maar eigelijk zou ik dus weer terug willen naar boomloos en dan met het gevoel wat ik met het fellsattel had dus hoop dat de ghost mij dat kan bieden! Nu komt er veel regen aan dus wacht ik op wT beter weer zodat ik optimaal kan testen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:46

Roxaneroxy: buiten het zadel om lijkt het me verstandig als je je paard laat masseren, grote kans dat dat die grote gevoeligheid wegneemt bij je paard. Bij voorkeur door een Happy Athlete masseur: http://happy-athlete.nl/

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:49

Kwetal schreef:
No_No schreef:

Ik moet beter lezen - het kwam op mij over als een vraag...sorry :o Y;(

oke, het is je vergeven :D

Maar onder mijn ervaring stond wel een vraag :o