[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:04

Twiggy2008 schreef:
Liezja schreef:
Voor mijn brede Tinker ben ik op zoek naar een (tweedehands) boomloos zadel. Toen ik hem kreeg zat er een wintec zadel bij, deze heb ik na laten kijken door een zadelpasser en bleek veel te lang te zijn en dus niet goed te liggen. Zij adviseerde een boomloos zadel. Hij heeft sowieso de breedste pommelmaat nodig. Het zadel zou maximaal 44cm lang mogen zijn, voor zijn korte rug. Nu had ik begrepen dat bij boomloos de lengte niet zoveel uit maakt omdat het zadel mee beweegt en vormt naar het paard en de druk dus alleen tussen de pommel en cantle zit. Klopt dit?

Ik kan namelijk maar zeer weinig boomloze zadels vinden die 44cm of korter zijn. Wie kan mij meer info geven?

Trekker zadels. Ik heb zelf een kruising Fjord met extreem korte rug en de meeste boomloze zadels pasten gewoon écht niet. Ondanks de verkooppraatjes.

Ik rij zelf met een Trekker True Talent, met korte kussens van 42 cm.

Werd zelf erg moe van dat verhaal dat bij boomloze zadels, een zadel zogenaamd wel langer mag zijn. Een zadel moet goed PASSEN. Dus niet te massaal op zo'n lijf (rug/schouders) liggen, wat helaas bij mijn paard duidelijk wel zo was. Vandaar de keuze voor een licht zadel zonder zweetbladen. Enorme zoektocht was het.

Qua ruglengte kan ik je deze zadels, de Trekkers, dus aanraden. Die heb heb je in verschillende versies, dus dan is het even kijken wat jij als ruiter fijn vindt zitten. Hopelijk kun je hier iets mee :) .

Overigens klopt het inderdaad wél, dat je niet een te grote ruiter moet zijn hiervoor....

Thanks! Ik ga het even opzoeken :-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:59

DubbelFun schreef:
Dat klopt, maar als het zadel voor de ruiter te groot is dan zak je wel naar achteren en komt er dus meer druk bij de cantle te liggen.
Zoek je engels of western?
Liezja schreef:
Het liefst een western. De Barefoot zadels spreken mij wel aan maar deze vind ik nog aan de lange kant.

https://www.silverado.de/de/sattel/saet ... -silverado
Het zadel van deze link is in totaal 56 cm en ik paste met mijn maat 38 nog met gemak in een 14,5"
Dit merk maakt gebruik van losse kussens en vroeger waren die in vaste lengtematen vanaf 44 cm. Nu worden ze blijkbaar op maat geleverd. De zadels die ik gezien heb hadden aan de onderkant een cm of 4 a 5 vrije ruimte

Afbeelding

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:38

DubbelFun schreef:
DubbelFun schreef:
Dat klopt, maar als het zadel voor de ruiter te groot is dan zak je wel naar achteren en komt er dus meer druk bij de cantle te liggen.
Zoek je engels of western?
Liezja schreef:
Het liefst een western. De Barefoot zadels spreken mij wel aan maar deze vind ik nog aan de lange kant.

https://www.silverado.de/de/sattel/saet ... -silverado
Het zadel van deze link is in totaal 56 cm en ik paste met mijn maat 38 nog met gemak in een 14,5"
Dit merk maakt gebruik van losse kussens en vroeger waren die in vaste lengtematen vanaf 44 cm. Nu worden ze blijkbaar op maat geleverd. De zadels die ik gezien heb hadden aan de onderkant een cm of 4 a 5 vrije ruimte

[ Afbeelding ]

Wat goed! Ik moet denk ik ook een kleine inch hebben, ik heb zelf maat 34/36.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 16:54

Geen idee hoe lang de freemax short is ? Maar is dat een optie misschien ? 2de hands zijn deze tussen de 500 en 1000

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 23:38

Na veel zoeken en denken en naar de Amerikanen te kijken (en blijkbaar ook de duitsers) ben ik te weten gekomen dat er gewoon boomloze zadels bestaan voor bepaalde doeleindes !

Ik Ben ook nog maar recent te weten gekomen dat flexbomen een ding zijn, maar dat terzijde.

Waar oh waar zou je zo een circle Y boomloos zadel kunnen halen? Alleen Amerika? Aangezien boomloos niet zo groot is hier in BE en NL? of zie ik dit verkeerd.

De duitsers barrelen zelfs op barebackpads, of ze er een koetje mee kunnen pennen geen idee.

Ik vindt dat het zadel enorm op een Bob marshall lijkt zoals me al enkele keren is getoont.
Afbeelding

Alleen, een bob marshall is hier ook bijna niet te vinden.

Moeten we hier echt voor iets laten overvliegen? Ebay? Of gewoon maar doen met wat we hier binnen de EU hebben?

DubbelFun

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 10:47

Bovengetoond zadel is afgeleid van de BM . Er is een bekend merk wat in de VS wordt gemaakt (Tammy Fischer), maar natuurlijk ook de Indiase-varianten (Hilason etc). Die laatste lijken vaak op plaatjes beter dan ze er in het echt uit zien.
Ik heb vroeger diverse BM's uit Amerika geïmporteerd en/of mensen geholpen met het aankooptraject en rijd zelf al vele jaren op een BM.
Heel af en toe staat er eentje op MP, maar ondertussen zijn er diverse veranderingen in het concept en moet de opbouw echt wel bij het paard en de ruiter passen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 10:48

dat is wel een leuk zadeltje om te zien inderdaad +:)+

Er is heel veel te koop qua boomloos / flexibel in de EU :j

Maar daarbuiten zijn natuurlijk altijd weer andere merken en dan is Ebay wel redelijk laagdrempelig om iets leuks hier naartoe te krijgen.

Wat betreft korte zadels: mijn ervaring is dat het inderdaad vaak prima kan om een wat langer zadel te gebruiken dan "toegestaan" op een kort ruggetje. Er zijn uiteraard wel wat dingen belangrijk, zoals: past de ruiter wel in het zadel.

Je ziet veel te vaak dat een kort zadeltje koopt (of korte kussens gebruikt) terwijl de ruiter toch echt een ruimere zitting nodig heeft. Een ruiter op een te klein zadel geeft vaak extra veel druk op vooral de achterkant van het zadel. Dan kan dat we binnen de "toegestane" lengte zijn maar die achterste wervels krijgen dan flink op hun donder :(:)

Je kan dan véél beter een zadel hebben dat een handbreedte langer is, maar waar op het achterste stukje eigenlijk geen ruitergewicht meer drukt. Een flexibel zadel zoals een Barefoot of Torsion ofzo (ik durf niet te spreken voor de andere merken), daar zit een randje achter de cantle dat geen gewicht draagt. Maar dat wel zorgt voor een geleidelijke overgang van het eind van het zadel, zodat de achterkant zich niet zo in kan graven in de bespiering.

Als je die handbreedte mee telt voor het belastbare deel van de rug, zal het al snel te lang zijn.

Het enige nadeel van zo'n langer randje, is dat het bij paarden met een wat holler / korter ruggetje en een beweeglijke achterhand, gecombineerd met een gevoelige vacht, er voor kan zorgen dat er haren afgeschuurd worden doordat haren steeds er onderdoor bewegen en ze door het bewegen dan op een gegeven moment af gaan breken.

Zoals je ook wel ziet aan de randen van allerlei dekjes onder allerlei zadels.
Aan de randen van dekens. Soms zelfs aan de randen van beenbeschermers, dekens, hoofdstellen en zelfs waar teugels langs de hals liggen tijdens het rijden :=

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 11:10

Het zadel in de foto is namelijk een tammy Fisher :D
Die andere merken heb ik ook gezien. Maar voor 350 euro stel ik me dan toch vragen en na mn ervaring komt er niet meer zo makkelijk iets in huis. :')

Maar zijn barefoot, torsion, ghost, edix en freemax de enige Europees verkrijgbare merken? (Buiten af en toe een bob marshall)

De amerikaan vanwaar ik dit ontdekt hebt zei dat ze met een 5star pad ook enorm schoof en met een reinsman met antislip niet meer. Maar ik heb geen idee hoe goed dat is eigenlijk voor paard en zadel.

Ik ben gewoon erg verbaast dat er boomloze (merk) barrel zadels zijn. Altans hier niet te verkrijgen, maar alsook bijna elke westernwinkel blijft enorm uit de buurt van boomloze zadels. Arthurs had in 2014 freemax maar heeft deze uit het assortiment gedaan. (Of gewoon allemaal verkocht). Ik vindt ook dat het zodanig moeilijk is geworden om een boomloos zadel te vinden die binnen alle criteria valt, en past op je paard / paard ruiter combo. Of zie ik dit helemaal verkeerd.
Laatst bijgewerkt door Sentir op 15-12-24 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 11:47

Ik vraag me af of die genoemde pads wel specifiek voor boomloos zijn bedoeld??
Ik gebruik zelf een Skito en kan gewoon vanaf de grond opstijgen zonder dat de boel gaat schuiven. Maar ook dat is afhankelijk van de vorm van je paard; die van mij heeft een goed aanwezige schoft :)
Van voor naar achteren schuiven kan natuurlijk ook en daar komt dan ook de pasvorm bij kijken, de bouw van het paard, het terrein waarin je rijdt en/of je bijv. aan Barrelracen doet :)

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 11:51

DubbelFun schreef:
Ik vraag me af of die genoemde pads wel specifiek voor boomloos zijn bedoeld??
Ik gebruik zelf een Skito en kan gewoon vanaf de grond opstijgen zonder dat de boel gaat schuiven. Maar ook dat is afhankelijk van de vorm van je paard; die van mij heeft een goed aanwezige schoft :)
Van voor naar achteren schuiven kan natuurlijk ook en daar komt dan ook de pasvorm bij kijken, de bouw van het paard, het terrein waarin je rijdt en/of je bijv. aan Barrelracen doet :)

Ik denk het niet. Ze noemden het treeless pads maar na onderzoek zijn het de gewone contoured pads die zij dan customizen. Maar pads zoals burioni hebben deze anti slip ook. Altans niet alles.
https://horsetackworld.com/reinsman_pad ... _on_page_1 hier een link.

Momenteel doe ik geen barrel meer. Paardje is wordt 19 dan ga ik geen risicos meer pakken. Maat ik merk wel dat (wat ik lees) mensen klagen over schuivende bm zadels. Of singels die verkeerd aangemeten zijn waardoor niks goed zit. Ik rijdt altijd met borstriem omdat mn merrie een tonnetje is moest het zadel schuiven, dan vlieg ik er tenminste niet af :o

En hier een link naar de zadels en wat ze zei over 5star en reinsman.
https://thenorthcarolinacowgirl.com/tre ... tack-sets/

Het was een late night info search gisteren :') omdat ik nog met een veulentje zit waarvoor ik zoekende ben naar wat het beste gaat zijn voor haar als ik ze op 3/4 moet gaan beleren. En extra informeren kan nooit kwaad :D ik wil zelfs graag een cursus zadelpassen volgen pour voor mezelf. Er zijn hier in Belgie enkele die zelfs de boomloze zadels meepakken in de lessen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 12:01

Anti-slip is vaak Sympanova. Een soort puffy kunststof waar ook wel badmatten van gemaakt worden en van die anti-slip matjes.

Ik heb er een beetje dubbele gevoelens bij. Aan de ene kant is het best heel mooi spul.
En best veel mensen zweren erbij omdat het goed anti-slip kan werken. Je hebt er ook verschillende soorten van, de 1 is meer stevig / kleiner geweven. De ander is meer puffy en meer "balletjes" zeg maar die met elkaar verbonden zijn.

Die zachtere geven meestal minder problemen in mijn ervaring.

Het nadeel is dat het een structuurtje is dat een soort irritatie / afdruk kan geven.
Waarbij het de huid kan irriteren / over-stimuleren.

Je kan dan zelfs onder de gehele inlages exact in de vorm van de inlages een witte afdruk gaan zien.... of vaker nog alleen langs de randen van de inlages waar vaak wat meer druk is.

Het is natuurlijk sowieso al een kunststof en niet ieder paardenvelletje kan daar goed tegen.

Maar bij andere dieren werkt het wel heel fijn. Die lijken er geen last van te hebben. Het werkt goed anti-slip. Door de grote openingen in het materiaal kan er veel warmte weg. Als de vulling en bovenlaag ook een open / ademende structuur hebben.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 12:12

Dat dacht ik ook al dat het uiteindelijk niet zo goed zou zijn voor de huid. Want van wat ik heb gehoord, niet elk paard kan tegen wol of vilt.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 12:18

Sentir schreef:
Het zadel in de foto is namelijk een tammy Fisher :D
Die andere merken heb ik ook gezien. Maar voor 350 euro stel ik me dan toch vragen en na mn ervaring komt er niet meer zo makkelijk iets in huis. :')

Maar zijn barefoot, torsion, ghost, edix en freemax de enige Europees verkrijgbare merken? (Buiten af en toe een bob marshall)
.

Startrekk (van Deuber) is ook boomloos en heeft ook western modellen. Bijvoorbeeld deze:
https://deuber.de/dp/startrekk/baumlose ... n-classic/

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 12:20

Ik denk dat wol en vilt over het algemeen wel beter verdragen zal worden als pad :)

Over het algemeen is iets als lamsvel toch het meest huid-vriendelijk....mits je de haren niet samen laat klonteren. Het kan wel iets schuif-gevoeliger zijn op paarden waar zadels / pads snel op schuiven.

Maar vaak blijft het toch een kwestie van proberen, want soms liggen theorie en praktijk ver uit elkaar wat dit soort dingen van schuiven en gevoeligheden betreft :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 12:43

Bij echt wol (schapenvel) is het belangrijk dat de haren liggen in de richting tegen die van het paard. Liggen ze beide in dezelfde richting heb je grotere kans op schuiven.

Bij vilt moet je gaan voor 100% wolvilt anders zit er een hoop troep tussen waar je nog de volle mep voor betaald.
Waar paarden een huidprobleem krijgen bij wol of vilt is het vaak een te weinig schoonmaakprobleem óf juist de andere kant; teveel gewassen en niet goed uitgespoeld.

Overigens begint de persoon in het filmpje over Circle Y en boomloos.
Flink wat jaren geleden heeft Circle Y -wegens geldnood van Bob Marshall- één model (de Barrelracer) mogen produceren en verkopen on de CY-naam.
Het betrof alleen dit model, al dan niet met de leren fenders er aan
https://www.aikentackexchange.com/cdn/s ... 1727927698
Dit model heeft een veel hardere zit omdat de pad waar het zadel op gebouwd is anders is als waar de huidige BM's op gebouwd zijn. Vaak zie je een soort streep dwars over de zitting die kan duiden op een breuk in de pad. Hierdoor is ook de hele draagkracht/drukverdeling weg. 2e hands zadels met dit euvel laat je best links liggen.

Tammy Fischer -ooit bij BM weggegaan wegens een conflict- is waarschijnlijk toen bij CY uitgekomen met haar maaksel. Dit kan de reden zijn dat CY het oude BM-model niet meer maakt (en vanwege de binnenkant die ze niet mogen veranderen zonder een proces aan de broek te krijgen :) )

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 12:56

Interessant Dubbelfun! Dat wist ik niet over CY en Bob marshall

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 20:43

Deuber was ik helema vergeten.
Ik weet wel dat ze een zadel hebben met een boom die je open en dicht kan draaien. Geen fan van, komt die boom niet los met de tijd dat je rijdt? Als ik me goed herinner zijn dat semi-boomloze zadels.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 20:56

Je hebt de boomzadels van Deuber, die kan je met zo'n sleutel inderdaad in breedte verstellen. Je hebt ook een boomloze variant (Startrekk). Ligt er een beetje aan wat je wil, ik heb een verstelbaar pommeltje (delfin voorboogje) maar je kan ook vaste pommels bestellen als je dat liever hebt. Volgens mij zijn alle forks met knop 'vast', dus niet verstelbaar met een sleutel.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 08:23

En volgens mij hebben Sorenta en Silverado ook western in hun assortiment. Kwaliteit daarvan ben ik niet super bekend mee. Silverado weleens in handen gehad, leek wat op Freemax met iets goedkopere leer kwaliteit.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 08:42

darkadia schreef:
En volgens mij hebben Sorenta en Silverado ook western in hun assortiment. Kwaliteit daarvan ben ik niet super bekend mee. Silverado weleens in handen gehad, leek wat op Freemax met iets goedkopere leer kwaliteit.

Herkenbaar over de Silverado.
Sowieso een tip is om ze gewoon allemaal te proberen. Startrekk lag op mijn paard destijds het minst stabiel, Freeman lag het beste, de Silverado zat er voor ons tussenin. Ondertussen rijd ik al jaren met een Freemax. Ook op mijn tonnetje ronde quarter. Bij die laatste trouwens met een sympanova pad van Burioni en ik herken daarbij dus echt niets van wat pmarena schrijft daarover :n
Ook over te lange zadels ben ik het niet met haar eens trouwens, voor mij valt dat echt onder wat een andere bokker verkooppraatjes noemde.
Het beste is gewoon een passend zadel, dus niet te lang. Als de ruiter daar niet in past, dan moet je daar wat aan doen. Dan toch kiezen voor een te lang zadel kan wellicht, maar dat is in mijn ogen vaak de (te) makkelijke keuze. Maar hier maak ik vast geen vrienden mee :D

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 09:07

Ik heb een lang zadel gehad voor mn paard, voordat ik ze kocht. En daar heeft ze zich toch mee vastgelopen incl. Mijn boomzadel die toch kort was.

Ik denk qwa pad dat dat verschilt per paard. Een zadelpasser raadde mij wol af. Ik heb altijd met wol gereden geen probleem. Schoof niet. Maar toch, het zou schuiven. Ik denk dat dat hetzelfde gaaat zin

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 09:47

Een boomzadel mag niet te lang zijn uiteraard. Hoewel je in de sport eigenlijk ook best veel enorme westernzadels ziet waarbij het blijkbaar allemaal goed gaat :=

Maar een flexibel zadel van het type Barefoot / Torsion (en wellicht ook anderen) waar alleen een niet-dragend randje achteraan zit dat maakt logischerwijze echt geen flaus aus, behalve dan dat het eventueel kan gaan schuren, net zoals de achterkant van een pad of dekje in sommige gevallen doet.

Heeft niks met verkooppraatje te maken. Net zoals de wisselende ervaringen met Sympanova niks met een verkooppraatje te maken hebben. In het Barefoot-assortiment zitten meerdere artikelen met een Sympanova onderzijde :) En meestal geeft het geen problemen, maar het is wel goed om ook te vermelden dat het soms wat teveel stimulatie / irritatie geeft op de huid.

Als je de potentiële voor- en nadelen ergens van weet kan je immers pas een goed geïnformeerde keuze maken :)

Ik heb er niks aan om mensen iets aan te smeren dat niet voor ze gaat werken en ben altijd de eerste om mijn twijfels ergens over uit te spreken, ook als dat ten nadele is voor het merk dat ik vertegenwoordig. Regelmatig adviseer ik om eens bij een ander merk te gaan kijken als ik denk dat dat beter aansluit bij de wensen / omstandigheden van paard en ruiter.

Maar het is gewoon een feit dat het in de praktijk bij Barefoot-achtige zadels qua belasting niet zoveel uitmaakt als die paar niet dragende cms achter de cantle net wat teveel lengte geven aan een zadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 10:12

Zeker bij westernzadels gaat dat laatste op. Sommige westernzadels hebben wel dik 10 cm aan leer achter het zadel zitten. Dat draagt niets, hooguit de bedroll waarvoor het van origine bedoeld was ;)

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 10:48

Sentir schreef:
Deuber was ik helema vergeten.
Ik weet wel dat ze een zadel hebben met een boom die je open en dicht kan draaien. Geen fan van, komt die boom niet los met de tijd dat je rijdt? Als ik me goed herinner zijn dat semi-boomloze zadels.

Startrekk is de boomloze lijn. Novaflex is met flexibele boom. De andere Deuberzadels zijn met boom en hebben een traploos verstelbaar kopijzer. Ik heb zo'n zadel (model El Campo) en dat komt echt niet los. De kwaliteit is echt heel goed, fantastisch zadel. Ik heb geen aandelen hoor, ben gewoon heel blij met mijn zadel.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 11:02

Die ultra lange westernzadels passen het paard niet eens helft van de tijd :') ik heb al wat kuren gezien. En er zijn paarden dat dat gewoon mee werkt hoor :o

Ik blijf ver weg van de Deuber maar dat komt door een persoonlijke ervaring :')