Twiggy2008 schreef:Liezja schreef:Voor mijn brede Tinker ben ik op zoek naar een (tweedehands) boomloos zadel. Toen ik hem kreeg zat er een wintec zadel bij, deze heb ik na laten kijken door een zadelpasser en bleek veel te lang te zijn en dus niet goed te liggen. Zij adviseerde een boomloos zadel. Hij heeft sowieso de breedste pommelmaat nodig. Het zadel zou maximaal 44cm lang mogen zijn, voor zijn korte rug. Nu had ik begrepen dat bij boomloos de lengte niet zoveel uit maakt omdat het zadel mee beweegt en vormt naar het paard en de druk dus alleen tussen de pommel en cantle zit. Klopt dit?
Ik kan namelijk maar zeer weinig boomloze zadels vinden die 44cm of korter zijn. Wie kan mij meer info geven?
Trekker zadels. Ik heb zelf een kruising Fjord met extreem korte rug en de meeste boomloze zadels pasten gewoon écht niet. Ondanks de verkooppraatjes.
Ik rij zelf met een Trekker True Talent, met korte kussens van 42 cm.
Werd zelf erg moe van dat verhaal dat bij boomloze zadels, een zadel zogenaamd wel langer mag zijn. Een zadel moet goed PASSEN. Dus niet te massaal op zo'n lijf (rug/schouders) liggen, wat helaas bij mijn paard duidelijk wel zo was. Vandaar de keuze voor een licht zadel zonder zweetbladen. Enorme zoektocht was het.
Qua ruglengte kan ik je deze zadels, de Trekkers, dus aanraden. Die heb heb je in verschillende versies, dus dan is het even kijken wat jij als ruiter fijn vindt zitten. Hopelijk kun je hier iets mee.
Overigens klopt het inderdaad wél, dat je niet een te grote ruiter moet zijn hiervoor....
Thanks! Ik ga het even opzoeken