[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 14:39

Ja, de Engel die je aangeeft is meer een round pad voor onder een western zadel. Hij past denk ik ook wel onder je Ghost.
De Engel wordt zonder inlagen geleverd, de Christ is inclusief kompripol inlagen

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 15:35

Christ heeft wel wol over de ruggengraat lopen en engel heeft een uitsparing zodat je meer vrijheid houd. Beide zijn mooie pads van hele goede kwaliteit. Christ inlagen zijn steviger en iets dunner. De inlagen die je bij kifra kan bestellen is iets dikker en met zijwaartse beweging veel bewegelijker.

Als daar interesse in is kan ik misschien wel een keer een filmpje maken met verschillende pads en inlagen.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 15:39

De 3mesh inlagen kunnen ook los betseld worden. Deze passen ook in de christ pads

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 15:54


Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 15:55

Echte schaap voert de warmte af naar de buitenste randen.

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 16:08

Marcella schreef:
Echte schaap voert de warmte af naar de buitenste randen.

En synthetische wol?

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 16:24

J0anieke schreef:
Marcella schreef:
Echte schaap voert de warmte af naar de buitenste randen.

En synthetische wol?


Zweet ontzettend.

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:05

Aah, dus wel belangrijk dat het echte schapenwol is. Had een andere mooie gezien, maar dat wordt het dus niet..

rollyjogered

Berichten: 204
Geregistreerd: 10-09-16
Woonplaats: Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 19:11

Wat is het verschil tussen al die inlages? Welke zijn het beste voor onder een Ghost? :D Ik zit dan wel te neigen naar die Engel pad omdat de ruggengraat dan vrijer is, maar dan moet ik wel weten wat voor inlages ik daarbij moet bestellen.

Ik had vandaag deze afdruk na het rijden, ziet er ongeveer altijd zo uit. Er zit nu een Firenze pad onder, maar ik vind die singelstoten afdruk zo naar om te zien. Is daar wat aan te doen? ;( Wel/Niet een lange pad dan?
Afbeelding

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 19:21

Sweatflaps erop

Fortitude

Berichten: 3094
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 20:05

Toch wel weer een heerlijk ritje gemaakt met mijn muildiergiraflama Draver en de Ghost hoor <3

Afbeelding

Alleen dat dekje blijft een drama, alles ligt zo raar op mijn paard. De Kifra lag ook al zo maf, zou dat nou echt aan mijn paard liggen?

rollyjogered

Berichten: 204
Geregistreerd: 10-09-16
Woonplaats: Noorwegen

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 20:12

@Fabster: In combinatie met een korte pad dan? Denk dat dat wel wat zou kunnen zijn ja. :D

@Fortitude: Wat voor dekje heb je eronder liggen? Kan het niet zo goed zien op de foto.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 20:25

Ik heb zelf een quevis. Korte zweetbladen, korte pad en sweatflaps erop. Gaat goed.

Fortitude

Berichten: 3094
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 20:59

rollyjogered schreef:
@Fortitude: Wat voor dekje heb je eronder liggen? Kan het niet zo goed zien op de foto.

Qhp puff pad met Grandeur half pad. Onder Boomzadels liggen al mijn dekjes normaal maar onder de Ghost nooit. Ik heb een Kifra square maar die ligt ook echt altijd raar.

Tancreda4

Berichten: 24209
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:18

Ik kom ook eens om het hoekje kijken. Vroegah (zeg, zo'n 10 jaar terug) heb ik verschillende boomlooszadels geprobeerd maar niets was echt wat voor ons. Nu is pas mijn boomzadel afgekeurd voor mijn paard helaas. Ik had juist een vakantie gepland en gelukkig kon ik een barefoot van iemand lenen en heb ik een week heerlijk en fijn meegereden. Dus mijn stoute schoenen aan gedaan en toch een barefoot overgenomen.

Nu heb ik wel wat vraagjes uiteraard... Ik ben er immers al een tijdje uit. De barefoot die ik leende had een XXL pommel wat redelijk goed leek te passen. De barefoot die ik nu heb is een M. Deze lijkt aardig aan te sluiten, maar toch wta te krap:

M. Vooral rechts lijkt wat te prikken
Afbeelding

En daarom heb ik de sjablonen uitgeprint en meegenomen naar stal. De L lijkt het beste aan te passen. Helaas geen foto van de XXL maar die had weinig draagvlak aan het einde.

Dit is de L. Het is een beetje hoe ze staat en hoe ik hem neerleg. Maar hier lijkt hij aardig goed aan te sluiten:
Afbeelding

Maar hier weer wat minder. Is dit wel acceptabel??
Afbeelding

Ondanks dat ik denk dat de M te smal is ben ik toch een rondje gaan doen. Stap en een mini drafje. Na 50 minuutjes terug had ze helaas toch een druk plek rechts van de schoft. Niet echt op de plek waar de pommel zou drukken naar mijn idee, maar kan dit hier wel van komen? Of zou het een andere oorzaak kunnen hebben? Baal hier wel van. Dit was de eerste rit maar misschien had ik gewoon moeten wachten tot een bredere pommel :o
Afbeelding

Ik heb er een 'gewone' pad (standaard pad) onder, maar schoft uitsnijding (of hebben ze dat allemaal :o? ).. Zou hier dat druk plekje ook van kunnen komen? Ik heb hem wel zo goed mogelijk 'in de kamer' (zoals een gewoon zadel) getrokken om de ruggengraat vrij te krijgen.

Er zitten nu dunne inlagens in. Vanwege de vroegere ervaring en dit eerste druk plekje wil ik er sowieso andere inlagens in.
Wat zijn de ervaringen met de heavy duty inlagens? Zouden die voor mij aan te raden zijn? Moet je daar een speciaal dek voor hebben, of kan die in elk dekje?

Wie kan mij een beetje wegwijs maken ?Ik wil voorkomen dat ik weer dezelfde problemen als 'vroegah' krijg. Toen kreeg ze ook wat druk plekjes van de dekjes, toen had ik met sympanova onderkant dat ik mij kan herinneren. Ze kreeg of door de overgang materiaal van de dekjes wat lichte drukplekjes (zwellinkjes na het rijden), of op de rand van de inlagens. Ik heb toen de tijd niet verder gezocht, maar het zadel weggedaan.

Alvast bedankt voor jullie reacties :)

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:53

rollyjogered schreef:
Wat is het verschil tussen al die inlages? Welke zijn het beste voor onder een Ghost? :D Ik zit dan wel te neigen naar die Engel pad omdat de ruggengraat dan vrijer is, maar dan moet ik wel weten wat voor inlages ik daarbij moet bestellen.

Ik had vandaag deze afdruk na het rijden, ziet er ongeveer altijd zo uit. Er zit nu een Firenze pad onder, maar ik vind die singelstoten afdruk zo naar om te zien. Is daar wat aan te doen? ;( Wel/Niet een lange pad dan?
[ Afbeelding ]



Wat voor inlagen je fijn vind verschilt per paard en per persoon. Ik ken er 5 en daar kan ik wel wat over zeggen.

De normale barefoot inlagen zijn niet extreem dik, noch hard, noch zacht. Die van christ iets harder had ik het idee. Beide zou ik stabiel willen noemen. Dus wanneer jij in je zadel iets links/rechts beweegt gaat je pad daar niet in mee. De ghost inlagen zijn wat dikker en zachter. Voordeel is dat wanneer je op een stukje meer belast bv meer in je beugels staat, heeft de inlagen meer vlees om in te deuken. Nadeel is dat het dikker is dus je meer een torentje krijgt. Zeker voor lichte ruiters. En ghost torentjes bewegen ook weer meer links/rechts dan de christ/barefoot.
De kifra inlagen vind ik de beste scoren op het opvangen van piekbelasting. Even dik ongeveer als de ghost inlagen en dikker dan de christ. Je krijgt er een mooie zweetafdruk van. Met het links/rechts bewegen is deze inlagen het aller instabielst.
En dan heb je nog de vilt achtige versies. Die liggen het aller stabielst, maar vangen piekbelasting het slechtst op.

Dus een conclusie is er niet. Elk heeft positieve punten en en minder positieve punten. Voor mijn paard die heel ontstuimig is en onverwacht beweegt heb ik niet de voorkeur voor die van kifra of ghost. Als ik ineens naar links geslingerd wordt beweegt het hele zadel mee, gaat de boel schuiven en voor je het weet lig ik in de bosjes en is paardlief op weg naar huis.
Ik ben vrij licht dus zowel chris als barefoot als vilt zijn voor mij geschikt.
(Al hoewel ik toen het zadel lekker ingereden was en ik langere ritten maakte wel een vierkantje onder de beugelophanging kreeg en de inlagen dus te dun waren. )
Een stalgenootje rijd voornamelijk dressuur ermee met een braaf paard die heel gevoelig reageerd op iets ongelijkheid in de belasting. Zij rijd veel lekkerder met ghost of kifra inlagen.

Maar per seizoen en per pad kan het ook weer verschillen. Ik moet toegeven dat ik blij ben de mogelijkheid te hebben gehad dingen te kunnen proberen doordat ik ze kon lenen van andere boomloos gebruikers.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 22:37

Ik vroeg mij ook al af wat beste is qua pad.
Wist niet dat enkel vilt geen piekbelasting opvangt. Hangt wellicht af van de hardheid van het vilt. Puur wolvilt zoals ik in mijn handen gehad heb, is zachter vervilt dan bvb de vilt in commerciele pads. Dus veerkrachtiger.
Ik steek onder vilt nog rendiervel. Volgens mij niets beter om piekbelasting op te vangen...
Al mijn zadels schoven op de hardere christ pad.
Het mag natuurlijk niet te soepel zijn voor de drukverdeling, dat is natuurlijk het moeilijke onder boomloos....

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 22:40

Waarom zou vilt geen piekbelasting opvangen ?? Het is maar net wat de kwaliteit (dichtheid) er van is en hoe dik het materiaal is.
Er zijn 100% wolvilten pads van dik 300 $ en dat betalen mensen er echt niet voor als het flut zou zijn :)

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 22:52

DubbelDun schreef:
Waarom zou vilt geen piekbelasting opvangen ?? Het is maar net wat de kwaliteit (dichtheid) er van is en hoe dik het materiaal is.
Er zijn 100% wolvilten pads van dik 300 $ en dat betalen mensen er echt niet voor als het flut zou zijn :)



Ja het scheelt per vilt, zeker weten. Ik kan dat niet meer aanpassen. Het hangt af van de kwaliteit en dikte. Maar wanneer je het in een Engelpad probeert te stoppen zoals waarvoor de persoon die de vraag stelde, ben je beperkt in de dikte en in wat je kan kopen. En daar ging ik nu van uit.

Heel anders dan dat je een pad van volledig vilt hebt, of een ander soort pad.
Ik geeft trouwens zelf ook de grootste voorkeur aan vilt in combi met rendier en of lam. Maar dan komen we weer uit op de discussie wat voor pad.
Laatst bijgewerkt door hoefijzer op 10-09-17 22:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 22:55

Inderdaad, er bestaan tig soorten vilt. De handgemaakte zijn redelijk zacht vergeleken met commerciele wolvilt.
Kijk eens naar deze pads, zal wel al een heel verschil uitmaken:
http://saddleblankets.co.nz

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 23:00

Onder boomloos en boven rendier steek ik wel liever het stevige correctorvilt. Net voor dat ietsje meer drukverdeling.

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 23:07

Cambiar schreef:
Ik vroeg mij ook al af wat beste is qua pad.
Wist niet dat enkel vilt geen piekbelasting opvangt. Hangt wellicht af van de hardheid van het vilt. Puur wolvilt zoals ik in mijn handen gehad heb, is zachter vervilt dan bvb de vilt in commerciele pads. Dus veerkrachtiger.
Ik steek onder vilt nog rendiervel. Volgens mij niets beter om piekbelasting op te vangen...
Al mijn zadels schoven op de hardere christ pad.
Het mag natuurlijk niet te soepel zijn voor de drukverdeling, dat is natuurlijk het moeilijke onder boomloos....


Als ik nu helemaal opnieuw zou moeten kiezen?
Dan zou ik denk ik voor een grandeur gaan met katoenen onderkant en inlagenvlak aan de bovenzijde. En dan een leren onderzijde waar je singelstoten over gaan, en een 'airco' bovenzijde. (dwz. ronde rugvorm met opengewerkte zijde op de ruggengraat.) En daar dan een dikke 100% vilt inlagen in willen. Maar dat past niet. :') Maar dat zou wel mijn ideale combi zijn.
Grandeur heeft denk ik de beste prijs/kwaliteit verhouding en de beste eigenschappen. Ik vind lamsvel en rendier fijn, maar het geeft meer werk en slijt sneller. Gewoon een katoenen onderkant is eigenlijk oer degelijk.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 23:38

hoefijzer schreef:
Cambiar schreef:
Ik vroeg mij ook al af wat beste is qua pad.
Wist niet dat enkel vilt geen piekbelasting opvangt. Hangt wellicht af van de hardheid van het vilt. Puur wolvilt zoals ik in mijn handen gehad heb, is zachter vervilt dan bvb de vilt in commerciele pads. Dus veerkrachtiger.
Ik steek onder vilt nog rendiervel. Volgens mij niets beter om piekbelasting op te vangen...
Al mijn zadels schoven op de hardere christ pad.
Het mag natuurlijk niet te soepel zijn voor de drukverdeling, dat is natuurlijk het moeilijke onder boomloos....


Als ik nu helemaal opnieuw zou moeten kiezen?
Dan zou ik denk ik voor een grandeur gaan met katoenen onderkant en inlagenvlak aan de bovenzijde. En dan een leren onderzijde waar je singelstoten over gaan, en een 'airco' bovenzijde. (dwz. ronde rugvorm met opengewerkte zijde op de ruggengraat.) En daar dan een dikke 100% vilt inlagen in willen. Maar dat past niet. :') Maar dat zou wel mijn ideale combi zijn.
Grandeur heeft denk ik de beste prijs/kwaliteit verhouding en de beste eigenschappen. Ik vind lamsvel en rendier fijn, maar het geeft meer werk en slijt sneller. Gewoon een katoenen onderkant is eigenlijk oer degelijk.


Die grandeur schoof achteruit en mijn zadel vooruit. Heel vervelend...vraag me af of andere dit ook hadden...
Ik rij nu ongeveer 8 jaar met het rendiervel. Heb wel eind niet gereden, maar gebruik 1 pad voor 3 paarden.
Enige vervelende is dat aangekoekt zweet gemengd met zand wat hardere plekken vormt en ik dat moet uitwrijven/kneden. Maar dat had ik ook bij de grandeur met zijn synthetisch aanvoelende wollen onderkant, met dat verschil dat deze gewassen kan worden.
Ik zou gewoon graag eens een barok pad a la grandeur vinden wat niet zo schuift. Ik heb het lang geprobeerd maar uiteindelijk was ik het echt kotsbeu en verkocht met ander zadel

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 00:15

De inlagenvlakken aan de bovenzijde van mijn grandeurs zijn van antislip, dus de pad blijft strak onder het zadel zitten. En ik heb dus gewoon katoenen onderzijden. Ideaal. :o

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 07:59

hoefijzer schreef:
De inlagenvlakken aan de bovenzijde van mijn grandeurs zijn van antislip, dus de pad blijft strak onder het zadel zitten. En ik heb dus gewoon katoenen onderzijden. Ideaal. :o

Deze eens proberen dan :-)