[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:53

De Quevis, of Firenze, piccolo geven iets meer ruimte aan de bovenbenen omdat de wrong iets schuiner en iets verder naar voren geplaatst zijn dan de Roma of Quilty.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:54

Bij mij prikte de wrongen van de quevis juist veel meer tegen m'n benen aan haha. Ik zal wel rare benen hebben :D Ik denk dat passen in ieder geval altijd wel aan te raden is.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:54

Leuke spikkel!!! :j

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:57

Ik heb gisteren mijn Ghost uitgeleend aan iemand die nog nooit op een boomloos zadel had gezeten. Paard in kwestie was een mega brede tinker. Ruiter in kwestie vond het zadel erg lekker zitten :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:57

Het ligt inderdaad aan je bouw, lengte etc.. Kan soms heel precies komen, ookal lijken de wrongen van de Roma/firenze (of Quilty/quevis) op het eerste zicht nagenoeg niet zoveel te verschillen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:06

Zeker een leuke spikkel zeg!

Tja wat de Barrydale betreft, ik snap het probleem niet zo eigenlijk...? Y;(

Er is niks raars aan dat zadel :? Mankeert niks aan, heeft net als elk ander zadel zijn eigen eigenschappen die net als bij elk ander zadel wel of juist niet bij je passen :)

Net als bij elke andere Barefoot staat er gewoon een omschrijving van op de website:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadels-oxid/

Omdat Barefoot zoveel modellen, maten en kleuren heeft is het eigenlijk onmogelijk om elk zadel als testzadel aan te bieden dus elke verkoper kiest een paar modellen waar de meeste vraag naar is.

De Barrydale wordt regelmatig verkocht maar net wat minder dan de Cheyenne, JustAdjust, Cherokee, London en Arizona. Vandaar dat die modellen het meeste als testzadel beschikbaar gesteld worden en de andere modellen (waaronder de Barrydale) wat minder :)

Teteltee heeft een maat 1 Barrydale als testzadel beschikbaar.
Deze heeft een verplaatsbare cantle zodat je als je wat meer ruimte nodig hebt dan een maat 1 kan bieden, tòch fatsoenlijk haar zadel kan testen :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:58

Kitty_ schreef:
Gave foto Shelley!

Voor de gene die opzoek zijn naar een pad in een kleurtje; ik heb alleen vandaag een kortingsactie met 15% korting op zadelvormige en round pads van Engel...

Vreemd maar ik vind ze niet meet op je site terug?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:51

Art_Ificious schreef:
Kitty_ schreef:
Gave foto Shelley!

Voor de gene die opzoek zijn naar een pad in een kleurtje; ik heb alleen vandaag een kortingsactie met 15% korting op zadelvormige en round pads van Engel...

Vreemd maar ik vind ze niet meet op je site terug?

http://www.kifrahorse.nl/webshop/toebeh ... -boomloos/
:o

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:17

Zijn er hier nog mensen opzoek naar een Startrekk comfort shorty? Het zadel is beschadigd en mag dus voor een klein prijsje weg. Ruilen tegen een ander model boomlooszadel is voor mij ook zeker een optie.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:20

Wat vraag je ervoor,wat is de maat en wat is er beschadigd?Misschien weet ik nog wel iemand..

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:26

Ik heb je even een pb gestuurd pleiada!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:30

Denk dat ik toch ga wachten om extra dekjes te kopen.
Mijn paardje moet nog ingereden worden.

Deze week ontvang ik wel het barefoot London zadel met singel en pad van jinte. Dan kan ik wel al zadel gewenning doen met longeren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:43

Enige wat ik nog moet zijn steigbeugelriemen en steigbeugels.
Misschien bestel ik ze best van barefoot zelf?

Hoe weet ik eigenlijk welke lengte beugelriemen ik nodig heb?

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:09

Even een vraag zijn alle Barefoots even lang? Ik heb namelijk mijn Barefoot lexington maat 1 te koop staan en ik kreeg weer de vraag hoelang het zadel was... Nou heb ik dat antwoord wel maar mijn vraag is of iemand weet of alle barefoots maat 1 even lang zijn??

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:17

Gladijs schreef:
Even een vraag zijn alle Barefoots even lang? Ik heb namelijk mijn Barefoot lexington maat 1 te koop staan en ik kreeg weer de vraag hoelang het zadel was... Nou heb ik dat antwoord wel maar mijn vraag is of iemand weet of alle barefoots maat 1 even lang zijn??

Nee, die zijn niet even lang, maar op de NL Barefoot site staat een maten tabel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:26

Zadel lengte is echt een geval van meten = weten want de ene kan makkelijk wat langer uitvallen dan de andere :j

Overigens kan je ook op verschillende lengtes uitkomen als je op een andere manier meet...bovenlangs of onderlangs, de curve van het zadel volgen of niet...dat kan nog best een cm hier of daar schelen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:32

Art_Ificious schreef:
Enige wat ik nog moet zijn steigbeugelriemen en steigbeugels.
Misschien bestel ik ze best van barefoot zelf?

Hoe weet ik eigenlijk welke lengte beugelriemen ik nodig heb?

Kan je toch korter maken met de gaatjes? En als ze te lang Zijn gaatje bij prikken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:46

Nessa schreef:
Een boomzadel waar je niet in past is echt verschrikkelijk.
Ik heb bij het proefrijden een veel te klein zadel gehad.

Dat eerste zadel zat inderdaad echt vreselijk als ik de foto zo zie... :oo
Wel fijn dat je nog een keer terug bent gegaan en de pony een tweede kans hebt gegeven. Maar ook raar dat de verkoper dan zoiets op een pony legt. >;)

Afbeelding
Citaat:
Mijn zadel nu

Is dit de nieuwe Fur of is dit nog het testzadel?
Bij het testzadel klapte de achterboog namelijk ook naar achteren. Ik was benieuwd of deze bij het uiteindelijke model wel stevig rechtop zou blijven staan (zoals bv de boogjes van de Christ Iberica), maar hier lijken ze ook naar achteren te kantelen, waardoor je verder naar achteren in het zadel komt te zitten.
Hoe voelt dat als je erop zit?

Ter vergelijking hoe ze zonder ruiter staan:
Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:24

Heeft er irmand ervaring met kortere kussens onder een hidalgo te plaatsen? Beinvloedt dit de ligging van het zadel (bv meer druk op de randen van de kussens oid?) of maakt dit niet uit zolang de ruiter in het midden van de kussens blijft zitten?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:54

Dat is juist het voordeel van die blokken bij je bovenbenen en kont, ze geven iets mee waardoor je niet in een bepaalde houding gedwongen wordt maar je zit er wel lekker veilig tussen zeg maar :)

Als je er tegenaan duwt dan geeft het een stukje mee.

Qua beugelriemen: meestal als je zo rond de 1m60 bent en / of korte pootjes hebt, dan herken je wel dat je vrijwel altijd gaatjes tekort komt in je beugelriemen / fenders om deze kort genoeg te kunnen gespen. Dan zijn korte maat riemen en fenders wel erg fijn :j

Ander gewoon standaard. Standaard lengte van beugelriemen is ca. 140 cm :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:00

Duhelo schreef:
Heeft er irmand ervaring met kortere kussens onder een hidalgo te plaatsen? Beinvloedt dit de ligging van het zadel (bv meer druk op de randen van de kussens oid?) of maakt dit niet uit zolang de ruiter in het midden van de kussens blijft zitten?

Hooguit 2cm korter, alles wat nog korter is, kan er voor zorgen dat de randen van de basis er boven, in het vel van je paard gaan drukken (het zadel "kiept" dan ahw over de kussens heen)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:10

Dankjewel :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:16

Korte kussens is echt linke soep, heel erg oppassen dat je als ruiter niet toch dat achterste randje in het paard gaat duwen dan :(:)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:22

Het uiterste randje van het zadel is nu 52 cm, de kussens zijn 48-49 cm
eventuele koper gaf aan dat haar paard nu een zadel heeft met 48 of 49 cm, en ze er liever geen langer op legt. Ik gaf aan dat je de kussens in verschillende lengtes kunt bestellen maar ik wil natuurlijk ook geen verkeerde dingen aanraden :D
Draagvlak van mijn kussens is dit:
Afbeelding dus ik denk dat dit wel doenbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:29

pmarena schreef:
Dat is juist het voordeel van die blokken bij je bovenbenen en kont, ze geven iets mee waardoor je niet in een bepaalde houding gedwongen wordt maar je zit er wel lekker veilig tussen zeg maar :)

Dat is ook weer waar. 8-)
Wat voor spul zit er eigenlijk in de blokken? Is het van dat hardere foam dat in de Christ Iberica zit, of is het zachter?