[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:27

muppetmayo schreef:
Atent fijn dat het zadel goed ligt, en je paardje nu weer helemaal los is :)

Superliesje vandaag zadel passen toch? Veel plezier!

Helaas heb ik moeten besluiten het zadel terug te brengen -O- We zijn gister met 3 stalgenootjes bezig geweest, maar we krijgen het zadel niet passend... Doen we de kussens hoger dan "knijpt" ie op zijn schoft (ondanks dat hij die nauwelijks heeft), doen we de kussens lager dan kiept het zadel iets naar voren. Zonder aansingelen ligt ie dan goed, maar zodra de singel maar vast gaat kiept t zadel verder naar voren. Als ik erop ga zitten lijkt wel of de kussens voor helemaal in Daimy worden gedrukt voor, het zadel komt dan bijna op zijn schoft. Hij glijdt gewoon gelijk helemaal om zijn schoft. Hij ligt ook zo strak op zijn schouders dat je er echt met geen mogelijkheid maar 1 vinger tussen krijgt.. Daimy loopt er wel super onder maar ik ben bang dat ik hier op langere termijn toch klachten mee krijg.

Wellicht over een tijdje een zadelpas consult aanvragen, misschien dat een ander type wel past... Erg jammer want ik vind het echt een verschrikkelijk mooi zadel.. Het staat ook super bij hem.

Super zonde zeg Y;(

Ik zal ongetwijfeld bevooroordeeld zijn maar dat is dus echt een probleem waarvan ik merk dat je daar heel snel tegenaan loopt met een zadel met kussens, ik had dat ook met Rena en die is toch weer heel anders van bouw.

Vaak valt van zulke zadels nog iets heel acceptabels te maken door de kussens gewoon lekker er onderuit te halen en aan de kant te smijten, en te vervangen door een pad met inlages. Dat is allemaal veel ronder, soepeler en subtieler, het zadel wordt er ook soepeler door en alles vormt zich gewoon beter naar het paard.

Is mijn ervaring (en die van vele anderen) tenminste hoor :)

Bij zadels met kussens die aan de voorkant zo in een punt naar beneden lopen is het trouwens vaak nog vele malen erger dan de kussens die aan de voorkant afgerond zijn.... net als inlages :P

Bij een zadel zoals bvb. de (oude) Ghost en de Barefoot met VPS speelt dit veel minder door de andere vorm van kussens + zadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:33

thirzanaomi schreef:
Ik heb nu de L pommel in mijn zadel, maar heb het idee dat mijn paard minder schoftvrijheid heeft. Is daar wat aan te doen?

Minder schoftvrijheid aan de bovenkant dat kan natuurlijk prima kloppen, een bredere pommel is wat minder hoog :)

Maar zolang de pommel geen druk geeft direct op de schoft dan is het prima hoor, al kan je bij wijze van spreken maar een luciferhoutje tussen paard en zadel steken: vrij is vrij :j

Je hoeft geen x vingers schoftruimte te hebben zoals bij een boomzadel :)

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:34

pmarena schreef:
thirzanaomi schreef:
Ik heb nu de L pommel in mijn zadel, maar heb het idee dat mijn paard minder schoftvrijheid heeft. Is daar wat aan te doen?

Minder schoftvrijheid aan de bovenkant dat kan natuurlijk prima kloppen, een bredere pommel is wat minder hoog :)

Maar zolang de pommel geen druk geeft direct op de schoft dan is het prima hoor, al kan je bij wijze van spreken maar een luciferhoutje tussen paard en zadel steken: vrij is vrij :j

Je hoeft geen x vingers schoftruimte te hebben zoals bij een boomzadel :)

Oh mooi zo, hij druk idd niet, dekje ligt er wel bijna echt op

muppetmayo

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:36

Ja ik baal er ook enorm van... Had echt gehoopt dat dit onze oplossing was..
Heb inderdaad nog zitten twijfelen om er dan maar een pad met inlages onder te gooien, maar ik vond juist het idee met de kussens zo goed. Vandaar dat ik toch besloten heb om het niet te doen.

Ik heb op stal ookal geroepen dat ik gewoon weer lekker met mn oude oude goedkope zadeltje ga rijden. Ik heb ooit een bronco US boomloosje gekocht, heel erg flexibel. Daar liep Daimy echt als een trein onder (uiteraard met goede pad eronder). Ik vond echter de kwaliteit niet super (oa beugelophanging, is nog nooit stuk gegaan maar op t zicht lijkt t me niet helemaal geweldige kwaliteit) en was bang dat het zadel toch niet goed zou zijn voor Daims.. Daarom heb ik uiteindelijk (na een omweg) de cheyenne gekocht. Daar loopt hij gewoon veel minder goed onder, dat is wel een vps zadel.. Misschien is hij gewoon niet geschikt voor een vps en moet ik eens kijken of ik ergens nog een vps loosje op de kop kan tikken...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:37

Stop voor de grap eens een vinger tussen schoft en pad en ga lekker zwaar in je beugels staan 'stuiteren': zwaarder dan dat kan je de boel eigenlijk niet belasten :P

Ligt je vinger dan nog best comfortabel dan is er niks aan de hand: als je vinger niet afgekneld wordt dan wordt de schoft dat ook niet :)

Het geeft op zich niet als je vinger niet volledig vrij ligt: zolang er maar geen oncomfortabele druk op komt.
Je kan het vergelijken met je eigen sportschoenen: die zitten aan de randen en bovenop ook vrij strak, je krijgt daar niet of nauwelijks een vinger tussen maar hebt er geen last van :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:53

Muppetmayo, ik heb een VPSloze London,maar die is zo verkeerd nog niet hoor.
Ik denk dat het voor mijn apart gebouwde tinker niks is, maar op de vrij brede Fries ligt het geweldig. Ik heb er wel stevige inlages onder, maar het geheel is veel flexibeler dan mijn VPS zadel. Misschien is dat inderdaad iets voor je.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:58

@muppetmayo wat jammer! Maar als je zo erg twijfelt kun je idd maar beter eerst even wachten. Hopelijk vinden jullie snel iets wat wel 100% ligt.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:34

Hinke ik ben wel benieuwd of je al meer foto's van jou prachtige zadel hebt?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 21:51

Hinke ik ben ook heel benieuwd naar wen foto van jouw zadel!

Hoe is het vanavond gegaan Lisanne?

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 22:24

Ik ben net weer thuis :D En ik ben geslaagd!! *\o/*

Er komt een Hidalgo London special 18,5 inch. De basiskleur wordt chocoladebruin, ik twijfel alleen nog een beetje over de kniestukken en zitting. Die worden of middenbruin suede, of donkerbruin nappaleer. Moeilijk moeilijk!!

Hier de London 18 inch
Afbeelding

En de Relvas 19 inch
Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 22:32

Wat blijven die hidalgo's toch mooi, vooral zo in het bruin. (ook prachtig op hafjes)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 22:33

Ik begrijp trouwens echt niet waarom ik mijn barefoot london nog steeds niet kwijt ben, krijg alleen maar mensen die voor n dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 22:37

Ziet er goed uit!! Het is dat er geen special op mijn pony paste, anders was ik ook voor iets van een taco gegaan.

En echt zonde dat je london nog niet weg is. Snap er niks van.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 23:08

SuperLiesje schreef:
Ik begrijp trouwens echt niet waarom ik mijn barefoot london nog steeds niet kwijt ben, krijg alleen maar mensen die voor n dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Heb je 'm ook op marktplaats staan (desnoods met bieden erbij)? Ik heb alle zadels die ik had via MP heel makkelijk verkocht en ook voor een nette prijs. Via bokt kreeg ik ook veel reacties maar via MP krijg je nog wel eens een bod hoger dan je vraagprijs als iemand het echt graag wil hebben :j

Enne, gefeliciteerd met je nieuwe zadel! *\o/*

Edit: zie dat ie al op MP staat... hmm

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 23:20

Superliesje, komkommertijd? Ik denk dat mensen nu liever hun geld in hun zak hebben voor de vakantie. Jij hebt het zadel destijds toch ook 2e hands gekocht?

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 00:01

Misschien is dat t wel nelleke! Nja ik moet wss toch 12 weken wachten op mijn nieuwe zadel, dus opzich is t ook niet zo erg!

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:15

SuperLiesje schreef:
Misschien is dat t wel nelleke! Nja ik moet wss toch 12 weken wachten op mijn nieuwe zadel, dus opzich is t ook niet zo erg!

Ik heb even naar je advertentie gekeken en misschien is het een idee om niet alles bij elkaar te verkopen. Dan bedoel ik met name de zwarte pad bij het bruine zadel.

Als ik een bruin zadel koop zou ik een bruine onderlegger willen en dan wil ik niet zoveel geld uitgeven voor een set waar een zwarte pad bij zit.

Op de foto's ziet het zadel er netjes uit maar misschien kun je meer detail foto's maken. Als ik op zoek ben naar een dergelijk zadel en ik zie deze prijs zou ik ook een keer slikken. Dan zou ik graag meteen verschillende foto's zien zonder dat ik daar naar zou moeten vragen.

Het is natuurlijk mooi dat er bruine beugelriemen bijzitten en een extra pommel maar of dat een serieuze meerwaarde heeft...?

Ik begrijp dat het een vraagprijs is en ik heb natuurlijk geen idee wat je aan biedingen hebt gekregen (de hele lage herken ik van toen ik mijn zadels verkocht ;) )maar ik denk dat je in de huidige markt te hoog zit.

Ik heb een paar maanden geleden een zwarte London gekocht met pad, barefoot beugelriemen, beugels, singel en hoes voor 375 euro gekocht. Dit zadel was wel al iets ouder omdat het nog geen verplaatsbare beugelophanging had maar wel VPS en zag er uit als nieuw. Bruin is meer exclusief maar het is dan een behoorlijk prijsverschil.

Het is niet als kritiek bedoelt Y;( en ik hoop natuurlijk dat je je zadel snel kwijt bent voor datgene wat je in je hoofd hebt! :j

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:27

Super dat je geslaagd bent Lisanne!! *\o/*

Erg vreemd dat je London nog niet weg is inderdaad. Akke_sSpring, dan is de waarde wel heel snel gedaald... Mijn beide Londons zijn voor meer dan €550 weg gegaan, beide zwart incl toebehoren. Toen werden ze ook amper aangeboden, weet niet hoe dat nu zit?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:39

Ik heb vorigjaar mijn Barrydale met pad voor 500,- verkocht. Zadel was 3 maanden oud. Mijn Lexington dit voorjaar met toebehoren voor 450,- . Ik wilde er ook wel snel vanaf overigens, mijn vraagprijs lag wel wat hoger maar biedingen waren er nauwelijks. Ik had het geld van het ene zadel nodig voor het andere zadel dus had voor mijn gevoel niet heel veel keus. Mijn London zou ik eigenlijk voor 400 over nemen tot ik erachter kwam dat beugelophanging niet verplaatsbaar was (zou volgens de advertentie wel zo zijn) toen kreeg ik het zadel mee voor 375. De verkoper ging weer terug naar boomzadel en deed alles weg.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:48

Ik koop zelf eigenlijk alleen iets 2e hands als het prijsverschil echt de moeite waard is. Een nieuwe London is kaal 669,-. Jou vp is maar 79 goedkoper dan een nieuw zadel. Nu heb je natuurlijk ook allerlei toebehoren, maar niet iedereen heeft die toebehoren nodig/kiest misschien liever andere toebehoren. Persoonlijk zou ik in zo'n geval altijd voor een nieuw zadel kiezen.

Maargoed, je kunt het nooit voorspellen. Het is altijd maar wat de 'gek' ervoor geeft. Bovendien ben ik dan weer iemand die 'makkelijk' 200 extra kan missen voor een nieuwe, terwijl voor iemand anders 200 euro wel erg veel geld is/nog een paar maanden extra sparen is. Dus dit is alleen mijn eigen perceptie. Zo zal iedereen er anders tegenaan kijken en wil ook niet zeggen dat de vraagprijs niet realistisch is. :+

Edit: gefeliciteerd met je slagen BTW, ik zie het nu pas! :D

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:33

Ik heb mijn london voor €450 verkocht incl toebehoren (zonder singel). Heb daar zoveel reacties op gehad dat ik 'm op een gegeven moment gereserveerd had voor iemand en toen nog een wachtrij van minstens 6 man die ook eventueel wel wilden mocht iemand voor hun er toch vanaf zien :') Denk dat de grens rond €500 euro ligt. Hoewel er vaak voor bijzondere bruine zadels wel meer geld gevraagd wordt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:44

Zou wel idd zo veel mogel extra accesoires los verkopen. Een pad is voor een redelijk nette prijs zo verkocht, dat scheelt weer een x aantal tientjes op de prijs van het zadel waardoor je die weer scherper op de markt kan zetten. Een extra pommel lijkt me dan op zich wel een mooi pluspunt ,

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:10

Als ik naar leuke pads zoek tweedehands dan zijn er amper pads te vinden want alles wordt altijd compleet verkocht. Ik heb nu een mooie camel haf pad gevonden maar dat was lang zoeken zeg. Ik klets niet echt mee hier maar ik denk dat je ook misschien snel je pad enzo kwijt bent als je ze apart verkoopt :D

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:20

Heeft iemand hier ervaring met een Freeform zadel? De DKR of de Elite?

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:49

Ik heb een Freeform DKR. Ik ben er heel erg blij mee. Mijn merrie ook! Het is een mooi kort zadel, drukt je niet in een bepaalde houding, maar geeft voldoende stevigheid en toch heb ik het gevoel dat ik contact heb met mijn paard. Het is wel meer zadel dan bijvoorbeeld een barefoot, maar het zit echt heel fijn. Hij is ook helemaal aan je wensen aan te passen. In mijn profiel staan foto's. Mocht je vragen hebben, hoor ik het wel!