muppetmayo schreef:Atent fijn dat het zadel goed ligt, en je paardje nu weer helemaal los is
Superliesje vandaag zadel passen toch? Veel plezier!
Helaas heb ik moeten besluiten het zadel terug te brengenWe zijn gister met 3 stalgenootjes bezig geweest, maar we krijgen het zadel niet passend... Doen we de kussens hoger dan "knijpt" ie op zijn schoft (ondanks dat hij die nauwelijks heeft), doen we de kussens lager dan kiept het zadel iets naar voren. Zonder aansingelen ligt ie dan goed, maar zodra de singel maar vast gaat kiept t zadel verder naar voren. Als ik erop ga zitten lijkt wel of de kussens voor helemaal in Daimy worden gedrukt voor, het zadel komt dan bijna op zijn schoft. Hij glijdt gewoon gelijk helemaal om zijn schoft. Hij ligt ook zo strak op zijn schouders dat je er echt met geen mogelijkheid maar 1 vinger tussen krijgt.. Daimy loopt er wel super onder maar ik ben bang dat ik hier op langere termijn toch klachten mee krijg.
Wellicht over een tijdje een zadelpas consult aanvragen, misschien dat een ander type wel past... Erg jammer want ik vind het echt een verschrikkelijk mooi zadel.. Het staat ook super bij hem.
Super zonde zeg

Ik zal ongetwijfeld bevooroordeeld zijn maar dat is dus echt een probleem waarvan ik merk dat je daar heel snel tegenaan loopt met een zadel met kussens, ik had dat ook met Rena en die is toch weer heel anders van bouw.
Vaak valt van zulke zadels nog iets heel acceptabels te maken door de kussens gewoon lekker er onderuit te halen en aan de kant te smijten, en te vervangen door een pad met inlages. Dat is allemaal veel ronder, soepeler en subtieler, het zadel wordt er ook soepeler door en alles vormt zich gewoon beter naar het paard.
Is mijn ervaring (en die van vele anderen) tenminste hoor

Bij zadels met kussens die aan de voorkant zo in een punt naar beneden lopen is het trouwens vaak nog vele malen erger dan de kussens die aan de voorkant afgerond zijn.... net als inlages

Bij een zadel zoals bvb. de (oude) Ghost en de Barefoot met VPS speelt dit veel minder door de andere vorm van kussens + zadel.