[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 14:46

pmarena schreef:
Ik zie in de praktijk eigenlijk maar heel weinig mensen "licht"rijden :o

De meesten doen STA-zit-STA-zit.

Dat dus. Lichtrijden doe je vanuit je heupen en kom je licht uit zadel zonder veel druk op de beugels te zetten. De meeste komen volledig uit het zadel met druk op de beugels. Wat dan ook ook vaak het euvel puntdruk geeft.

Shira79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:51

Om te testen heb ik een boomloos zadel wat lijkt op een barefoot cheyenne.
Vanwege heupproblemen van dochter wilde we kijken of boomloos beter voelt voor haar zonder direct een zadelpasser te laten komen. (als het voor haar beter voelt zullen we dat uiteindelijk wel doen uiteraard).
Ze weegt net 30 kilo en ik vraag me nu af of het nodig is om er een extra drukverdelende pad onder te leggen of niet.
Buiten stapt ze alleen dus dat lijkt me geen probleem maar als ze (gemiddeld een uurtje per dag) gaat draven en galopperen in de bak vraag ik me dus af of er een pad onder moet. Er ligt nu een gewoon dekje onder.

Celebi

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:07

Dat ligt toch heel erg aan welk zadel je hebt? Maar bij de meeste boomloze zadels moet er inderdaad nog wel iets onder, zo zijn ze gebouwd om de ruggengraat vrijheid te geven en de drukverdeling te optimaliseren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 10:19

Shira79 schreef:
Om te testen heb ik een boomloos zadel wat lijkt op een barefoot cheyenne.
Vanwege heupproblemen van dochter wilde we kijken of boomloos beter voelt voor haar zonder direct een zadelpasser te laten komen. (als het voor haar beter voelt zullen we dat uiteindelijk wel doen uiteraard).
Ze weegt net 30 kilo en ik vraag me nu af of het nodig is om er een extra drukverdelende pad onder te leggen of niet.
Buiten stapt ze alleen dus dat lijkt me geen probleem maar als ze (gemiddeld een uurtje per dag) gaat draven en galopperen in de bak vraag ik me dus af of er een pad onder moet. Er ligt nu een gewoon dekje onder.

Een boomloos zadel, zeker de namaak type barefoots MOET er altijd een speciale pad onder.
Deze hebben nl geen ruggegraatvrijheid uit zichzelf (Barefoot heeft bv wel al het VPS systeem, maar de knock off versies niet). Dit heeft weinig te maken met het gewicht en de duurtijd van de ruiter.
Je kan wel spelen met verschillende inlages (dikkere bij zwaardere ruiters / zwaardere belasting), maar gewoon een standaard pad met de standaard inlages zou moeten prima zijn.

Bottles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:48

Ik kom hier even om jullie advies vragen, als dat mag! Ik heb altijd met boomzadels gereden en vind dat ook prettig, maar met een van onze paarden zijn we nu al 3 jaar aan het rommelen om iets passends te vinden en het lijkt onmogelijk. Vandaar dat we willen kijken of (semi-) boomloos/ flexibel iets gaat zijn. Waar lopen we tegenaan? Het is een extreem breed paard! Standaard zadels passen sowieso niet. Hij heeft zo goed als geen schoft, maar wel heel breed. Een redelijk rechte rug en wat het misschien nog wel het moeilijkst maakt is dat hij enorm groot beweegt. Hij heeft veel beweging in zijn rug ook. Hij duwt alle zadels omhoog, naar voren en noem maar op..
Denken jullie dat een boomloos zadel hierop kan passen? En dan nog het volgende “probleem”: het zadel moet wel veel steun bieden, want we rijden slipjachten en moeten dus flinke galoppades kunnen doen en springen. Ik heb zelf korte benen, dus daar moet het dan ook geschikt voor zijn.. hebben jullie een idee of er iets is dat ons kan passen? Uiteraard laat ik dan een zadelpasser komen maar ben benieuwd of er al mensen zijn die tips hebben :)

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:49

Oh! Had ik dit topic maar wat eerder gevonden _O-

@bottles hier ook een extreem paard maar rondgeribt. Ik denk wel dat boomloos of in ieder geval semi of flexible iets kan betekenen voor jullie. Ik zou zeggen, test eerst wat boomloze zadels van stalgenootjes of mensen in de buurt !

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:52

Bottles schreef:
Ik kom hier even om jullie advies vragen, als dat mag! Ik heb altijd met boomzadels gereden en vind dat ook prettig, maar met een van onze paarden zijn we nu al 3 jaar aan het rommelen om iets passends te vinden en het lijkt onmogelijk. Vandaar dat we willen kijken of (semi-) boomloos/ flexibel iets gaat zijn. Waar lopen we tegenaan? Het is een extreem breed paard! Standaard zadels passen sowieso niet. Hij heeft zo goed als geen schoft, maar wel heel breed. Een redelijk rechte rug en wat het misschien nog wel het moeilijkst maakt is dat hij enorm groot beweegt. Hij heeft veel beweging in zijn rug ook. Hij duwt alle zadels omhoog, naar voren en noem maar op..
Denken jullie dat een boomloos zadel hierop kan passen? En dan nog het volgende “probleem”: het zadel moet wel veel steun bieden, want we rijden slipjachten en moeten dus flinke galoppades kunnen doen en springen. Ik heb zelf korte benen, dus daar moet het dan ook geschikt voor zijn.. hebben jullie een idee of er iets is dat ons kan passen? Uiteraard laat ik dan een zadelpasser komen maar ben benieuwd of er al mensen zijn die tips hebben :)

Ik heb slipjachten gereden met een Torsion :D (niet springend veld, want ik ben een bange poeperd :)) ) ik heb ooit, toen ik nog meer durfde, parcoursjes van 80cm gesprongen, ook met een Torsion :D

Bottles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:08

Dank voor de reacties! Wij hebben de paarden aan huis dus helaas geen stalgenootjes en ken in mijn paardennetwerk dus echt niemand die boomloos rijdt :o
Er zijn zoveel merken en types (en ik heb er geen verstand van) dat ik dus niet weet waar ik moet beginnen. En kan me voorstellen dat veel modellen niet echt geschikt zijn om mee te springen, vandaar dat ik het hier vraag :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 08:11

Tja ik zou dat met geen ander zadel liever doen dan met de Lazy Mountain of dan zonder knop de Happy Valley van Barefoot :j
(of eventueel de Soft Walk)

Alleen is het dan de vraag of je een fijne singel kan vinden die lang genoeg is voor een knoeperd van een paard.

Waarom dat zadel? Persoonlijk zou ik bij een heel breed paard niet ook nog eens kniewrongen er bij willen want daar ga je nòg breder van zitten. Maar ik zou wel steun willen tijdens de galoppades en sprongen. Dus dijwrongen. En ik zou lekker diep en stevig willen zitten, maar niet te hard / opgesloten zeg maar. Dus zachte / soepele dijwrongen en cantle (achterboogje achter je billen).

De zijkanten zijn kort waardoor je met korte pootjes goed er onderuit komt, en dus beter je been hulpen kan geven èn ook dat zorgt weer voor een wat minder breed zitgevoel dan een zadel met lange zweetbladen.

Alleen tja het is om te zien meer een western model zadel natuurlijk. En ik weet ook niet in hoeverre je lamsvel fijn vindt om eventueel mee door de modder e.d te raggen. Hij kan wel ook in glad Softleder gemaakt worden.

Bottles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:44

Dankjewel! Zoals je het omschrijft zou dat wel precies zijn wat ik zoek. Als ze er dan uitzien als westernzadels maakt me eigenlijk helemaal niets uit. Als het maar werkt. Ik ga ze even opzoeken en ga sowieso een afspraak bij een passer maken :)

Furbie11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 17:40

Ik kom hier ook even binnen vallen. Maar zijn er veel ervaringen met de freeform zadels?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 06:16

Ik heb er een aantal gehad. Erg mooie zadels, super goede kwaliteit, heel leuk bedrijf waar ze gemaakt worden +:)+

Voor mij / Mareentje waren ze alleen iets te vormvast / stevig. Ik heb toen een paar suggesties gedaan om 1 en ander imo te verbeteren en daar werd echt super op gereageerd! Ik vroeg o.a. of ze het zagen zitten om een wigje uit de voorkant te halen voor meer schoftruimte, en ze maakten daar meteen een proefmodel van voor me om te proberen en namen die optie meteen op in het assortiment +:)+

Al met al echt een super merk, maar het moet je maar net liggen. Mijn voorkeur ligt toch bij de net wat soepelere zadels zoals de meer basic lijn van Barefoot.

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 09:53

Bottleneck, wellicht is de edix emir een match! Er zijn meerdere zadelpassers waarbij je deze kunt testen :D

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 23:39

Weet iemand of de freemax te customizen valt?

Gewoon, uit nieuwschierigheid O:)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 20:40

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 21:26

Na 3 weken hebben we eindelijk onze L pommel gekregen voor de barefoot cheyenne... past die dus niet meer :') ze is nog breder geworden. Nochtans was de maattabel goed bij bestselling.

Dan blijven we maar rondsjokkelen zonder pommel. Hij blijft toch goed liggen. Iemand een idee hoeveel sokken er in zon pommel moeten. _O-

Afbeelding

Nog altijd enorm tevreden van deze keuze. Ik kan me geen beter zadel wensen. En dat zonder pommel. Hij zit lekker, doet zn werk, blijft op zn plek zitten, paardlief vindt het fijn, singelnijd is weer lekker weg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 07:13

Jeetje, waarom heeft dat zo lang geduurd dan....? :=
Het zadel lijkt wel echt als gegoten te zitten zo op de foto, staat super +:)+

Als je zo fijn rijdt en het geheel niet strak trekt over de schoft, maakt het niet zoveel uit wat je er aan zacht materiaal in doet. Gewoon iets dat je over hebt. Kapotte of oude sokken of doeken. Of een zakje kussenvulling halen of oud kussen leeghalen :)

Wat een ontzettend lief koppie heeft je paard trouwens :+:

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 13:14

pmarena schreef:
Jeetje, waarom heeft dat zo lang geduurd dan....? :=
Het zadel lijkt wel echt als gegoten te zitten zo op de foto, staat super +:)+

Als je zo fijn rijdt en het geheel niet strak trekt over de schoft, maakt het niet zoveel uit wat je er aan zacht materiaal in doet. Gewoon iets dat je over hebt. Kapotte of oude sokken of doeken. Of een zakje kussenvulling halen of oud kussen leeghalen :)

Wat een ontzettend lief koppie heeft je paard trouwens :+:

Dpd was had de pommel op een ander adres geleverd en heeft enorm lang genomen om het te behandelen. :')

In het begin kraakte het langst alle kanten, maar na een paar keer die zit goed te trekken en veel te gaan rijden is het zadel minder gaan kraken. Dus ook beter gaan vormen vermoed ik? Ik zal eens mn oudr kussen uiteen halen en een zakje naaien. Dat zit toch net iets fijner dan zon platte koek vanvoor.

Ze kan een gemene tante zijn haha, ze is een paardje met een handleiding maar de liefste die ik ken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 13:18

Tja, daar ben je merrie voor := Dat blijven toch een beetje aparte types O:)

Ik denk dat het kraken dan echt het "zetten" ofwel vervormen van het leer was, naar de vorm van jouw paardje.

Ja nou, die platte koek..... ik vind het daarom persoonlijk ook gewoon 3x niks, ook niet met een zachte vulling....het blijft zo'n vormeloze worst dan := Maar smaken verschillen. Er zijn genoeg mensen die zweren bij een zachte vulling :j

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:47

Bottles schreef:

Ik ben bij de barefoot lexington uitgekomen, na altijd op een boomzadel gereden te hebben. Ik heb er wel een seatsaver onder waardoor ik smaller zit. Nu vind ik dit zadel voor mij echt vergelijkbaar met een gewoon dressuurzadel. Ik zou me voor kunnen stellen dat bv de barefoot nothinham wel geschikt zou kunnen zijn omdat je daar mee kan springen. Ik heb mijn zadel 2e hands gekocht , was maar een fractie kwijt van alle kosten die ik daarvoor gespendeerd heb aan boomzadels.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:12

Ik heb een hele stevige dame (tafel model :+ ) en de trekker ligt als een huis op haar. Wel even goed laten aanpassen. Binnen trekker heb je verschillende modellen: met zweetbad, bijv: ultimate luxury, maar ook zonder: true talent of de aussie. Die laatste heb ik, daar heb je ook nog wat steun in.

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:01

Voor mijn brede Tinker ben ik op zoek naar een (tweedehands) boomloos zadel. Toen ik hem kreeg zat er een wintec zadel bij, deze heb ik na laten kijken door een zadelpasser en bleek veel te lang te zijn en dus niet goed te liggen. Zij adviseerde een boomloos zadel. Hij heeft sowieso de breedste pommelmaat nodig. Het zadel zou maximaal 44cm lang mogen zijn, voor zijn korte rug. Nu had ik begrepen dat bij boomloos de lengte niet zoveel uit maakt omdat het zadel mee beweegt en vormt naar het paard en de druk dus alleen tussen de pommel en cantle zit. Klopt dit?

Ik kan namelijk maar zeer weinig boomloze zadels vinden die 44cm of korter zijn. Wie kan mij meer info geven?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:53

Dat klopt, maar als het zadel voor de ruiter te groot is dan zak je wel naar achteren en komt er dus meer druk bij de cantle te liggen.
Zoek je engels of western?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:07

Liezja schreef:
Voor mijn brede Tinker ben ik op zoek naar een (tweedehands) boomloos zadel. Toen ik hem kreeg zat er een wintec zadel bij, deze heb ik na laten kijken door een zadelpasser en bleek veel te lang te zijn en dus niet goed te liggen. Zij adviseerde een boomloos zadel. Hij heeft sowieso de breedste pommelmaat nodig. Het zadel zou maximaal 44cm lang mogen zijn, voor zijn korte rug. Nu had ik begrepen dat bij boomloos de lengte niet zoveel uit maakt omdat het zadel mee beweegt en vormt naar het paard en de druk dus alleen tussen de pommel en cantle zit. Klopt dit?

Ik kan namelijk maar zeer weinig boomloze zadels vinden die 44cm of korter zijn. Wie kan mij meer info geven?

Trekker zadels. Ik heb zelf een kruising Fjord met extreem korte rug en de meeste boomloze zadels pasten gewoon écht niet. Ondanks de verkooppraatjes.

Ik rij zelf met een Trekker True Talent, met korte kussens van 42 cm.

Werd zelf erg moe van dat verhaal dat bij boomloze zadels, een zadel zogenaamd wel langer mag zijn. Een zadel moet goed PASSEN. Dus niet te massaal op zo'n lijf (rug/schouders) liggen, wat helaas bij mijn paard duidelijk wel zo was. Vandaar de keuze voor een licht zadel zonder zweetbladen. Enorme zoektocht was het.

Qua ruglengte kan ik je deze zadels, de Trekkers, dus aanraden. Die heb heb je in verschillende versies, dus dan is het even kijken wat jij als ruiter fijn vindt zitten. Hopelijk kun je hier iets mee :) .

Overigens klopt het inderdaad wél, dat je niet een te grote ruiter moet zijn hiervoor....

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:03

DubbelFun schreef:
Dat klopt, maar als het zadel voor de ruiter te groot is dan zak je wel naar achteren en komt er dus meer druk bij de cantle te liggen.
Zoek je engels of western?

Het liefst een western. De Barefoot zadels spreken mij wel aan maar deze vind ik nog aan de lange kant.