[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 23:16

De kussens van de ghost zadels zijn ook veranderd. De italy kussens lijken heel erg op de trekker kussens. Dikker en aan de bovenkant een kleine versteviging, net als de trekker kussens

pmarena

Berichten: 48498
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 09:07

Jets schreef:
Dat mag hoor :) Ik heb geen idee en eerlijk gezegd begon ik er zelf ook aan te twijfelen, maar hoe weet je dat haha. Ik heb daarom ook bewust een trekker gekozen omdat die echt kussens heeft en het mij leek dat de druk dan beter verdeelt zou worden.

Ik heb altijd Barefoot pads gebruikt bij de cheyenne en de Cherokee, is dit ook lam? Ik vond het wel moeilijk om die echt mooi zacht te houden ik voel nu ik een zo goed als nieuwe kifra pad heb toch wel een heel duidelijk verschil qua zachtheid!


De huidige Barefoot pads hebben een onderzijde van schapenwol.
Dat is dus geschoren wol geweven op een ander materiaal, dus er zit geen vel aan vast.

Daar is voor gekozen omdat veel mensen geschoren wol wel okee vinden maar geen gedood schaap er onder willen, en ook omdat de pads (nog) duurder zouden worden met echt lamsvel en de kans dan groter wordt dat mensen de pad maar overslaan om te kopen en dat wil je natuurlijk ook niet :)

Dus echte lamsvel pads zoals bvb. Christ, Kifra, Mattes enzo zijn nog wat zachter :j

Fortitude

Berichten: 3094
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 09:32

No_No schreef:
Bedankt!
Mijn paard heeft niet een hele hooge schoft hoor. Maar vooral veel bot.
Hoe bevalt het zadel met lange ritten en veel licht rijden?

Goed hoor :j schuift niet en paard loopt er fijn onder.

Echter ga ik wel een afspraak maken met de zadelmaker voor een nieuw boomzadel. Heeft meerdere redenen... Vriend kan niet in mijn zadel zitten (blokken staan te stijl), mijn bijrijder heeft er moeite mee en ook ik kan wel iets meer steun gebruiken nu we toch behoorlijk opschieten in de dressuur. Daarnaast heeft mijn paard wat bolle lendenen gekregen door een ongelukje dat waarschijnlijk in het land gebeurd is. Maar nu krijg ik het dus ook niet meer uit mijn hoofd dat de lengte van mijn Ghost niet bijdraagt aan de situatie. Het komt absoluut niet door de Ghost, het was acuut trauma en de Osteo heeft dit nadrukkelijk gezegd. Maar het is natuurlijk wel een zwakkere plek die ik graag wat vrijer zou hebben nu.

En heel eerlijk... Ik wordt gek van die stomme pads eronder. Die Ghost is zo lang daar past alleen een QHP dekje onder met mijn half pad. Maar die dekjes liggen helemaal niet fijn :(

Maar de Ghost gaat niet weg. Zeer mooi backup zadel en heb er veel plezier van gehad!

En even tussendoor, ik heb altijd de intentie gehad om weer een boomzadel te nemen. Ik ben met de Ghost gaan rijden omdat mijn paard ziek is geweest en geen spier meer op haar lijf had. Inmiddels is ze weer helemaal goed met lekker veel spier, juist dankzij de Ghost! Dus geen slecht woord over het zadel zelf hoor, en hij zit -vind ik- heerlijk +:)+

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 09:54

Fijn om te lezen Fortitude!

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 11:27

Hier ligt ook nog een dressuurzadel waarbij ik soms denk "zouden we het weer proberen", nu pony weer uitziet zoals ervoor (was best veel bovenlijn verloren dus zadel lag voor geen meter meer). Echter zijn we er nooit uitgekomen of het zadel er toch voor zorgde dat de bovenlijn verdween, of dat dit gewoon een combi ouderdom/voeding was. Dus heb ergens wel schrik om het er weer op te leggen, want als we dan weer hetzelfde straatje in gaan hoeft het natuurlijk niet ..

Zit er nog steeds mee in mijn hoofd dat een boomzadel toch beter is qua druk/ondersteuning. Zeker omdat ik in combinatie met de pony toch niet de meest lichte persoon ben (ben er wel mee aan de gang) blijft dat altijd rondspoken. Hoewel ik niet het idee heb dat hij van het boomloos ook maar iets last heeft, dus waarom veranderen dan natuurlijk.

Verder nog een vraagje: wat is het precieze verschil tussen een Barefoot London en een Lexington? Is dat puur de andere soort VPS waardoor het wat "smaller" wordt? Of zijn er nog verschillen?

pmarena

Berichten: 48498
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 13:34

Als pony onder huidige zadel weer goede spieren opgebouwd heeft dan zal het vast prima werken :)

London / Lexington is vooral het VPS inderdaad. Hij is ook wat stugger omdat hij van nubuck is, de London is van Softleder. Ik vind de zitflap ook vrij dik altijd waardoor de zitting klein valt.

De moderner gevormde kniewrongen vind ik wel véél mooier dan die oubollige kniestukken van de London :j

rollyjogered

Berichten: 204
Geregistreerd: 10-09-16
Woonplaats: Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 14:00

Hoi hoi. :D Ik ben niet zo goed in 'meekletsen', terwijl ik wel altijd mee lees, dus ik post eigenlijk alleen altijd als ik jullie hulp nodig heb. :Y) Oops.

Maar goed! Mijn paard heeft irritatie plekken gekregen op haar rug (iets minder dan op de vorige pagina bij de Fjord) en ik ben er dus achter dat het de onderzijde van mijn pad is dat hiervoor zorgt. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe pad, maar ik heb geen idee welke ik nou moet kiezen.

Wat raden jullie aan? Het is voor onder mijn Ghost Quevis piccolo, deze is 56cm lang dus ik zoek een pad die niet voorbij ongeveer 60cm gaat. Speciaal voor onder een boomloos zadel, liefst inclusief inlages. En met een lamswollen onderzijde, waar de huid nog aan zit zeg maar. Ik heb 3kwart jaar gereden met een gewoon lamswollen dekje en daar had ze nooit problemen mee. Vandaar dat ik niet opzoek ben naar geschoren wol, want als dat ook niet goed voelt moet ik weer opnieuw beginnen. :')
Ik heb een heleboel leuke westernpads gevonden maar die zijn allemaal te lang. :(

Heeft iemand hier de gouden tip? <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 14:02

@ pmarena : Pony heeft spieren opgebouwd sinds een ander voedingspatroon, dit is nog maar sinds 2 maanden terwijl ik het zadel vorig najaar al in de kast heb gehangen en weer met boomloos ben gaan rijden. Dus daarom dat ik het niet weet of het dressuurzadel überhaupt een probleem was, of dat het gewoon slecht is gaan liggen doordat pony bovenlijn verloor doordat hij niet (meer) genoeg voeding(sstoffen) kon opnemen.

Dat is wel een dingetje, die kleine zitting ... pas op zich wel in een maat 1 maar als het echt kleiner gaat vallen is het misschien een risico. Heb nl. een leuke zien staan maar geen optie om te passen vanwege de afstand. Dus zit even af te wegen of ik het risico wil nemen (moet ook nog wat meer info vragen dus heb nog niks beslist).

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 16:40

Ik loop even vast op de beugelriemen voor mijn toekomstige Ghost zadel... :+ Ik wilde graag de beugelriemen van wintec halen, maar nu zag ik in de winkel dat er een standaard vaste lus aan zit. De ophanging aan Ghost zadels voor beugelriemen is gesloten, dus ik kan ze er niet zo opschuiven als bij een 'normaal' zadel. Iemand een gouden tip? :')
Voorbeeld foto:
Afbeelding

lotje5lotje
Berichten: 709
Geregistreerd: 29-05-06

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 16:42

ik heb de ghost beugelriemen, sterk en mooi dun.

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 16:43

Rekken die niet uit na verloop van tijd?

pmarena

Berichten: 48498
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 16:54

Van de Wintec Webbers het stiksel loshalen, door Ghost ophanging heen doen, en weer vast (laten) naaien met super sterk garen :)

Of de Barefoot Mono T riemen gebruiken :P

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 16:59

pmarena schreef:
Van de Wintec Webbers het stiksel loshalen, door Ghost ophanging heen doen, en weer vast (laten) naaien met super sterk garen :)

Of de Barefoot Mono T riemen gebruiken :P

Ohja blond! Kan natuurlijk gewoon aan de zadelmaker vragen of die dat wilt doen inderdaad! :')
Ik ga die van Barefoot eens opzoeken...

Edit: die van Barefoot zijn inderdaad de oplossing! :D Ik vraag me alleen af of de bovenste bevestiging onder het zadel geen beschadigingen op het zadel achterlaten?

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:39

pmarena schreef:
Jets schreef:
Dat mag hoor :) Ik heb geen idee en eerlijk gezegd begon ik er zelf ook aan te twijfelen, maar hoe weet je dat haha. Ik heb daarom ook bewust een trekker gekozen omdat die echt kussens heeft en het mij leek dat de druk dan beter verdeelt zou worden.

Ik heb altijd Barefoot pads gebruikt bij de cheyenne en de Cherokee, is dit ook lam? Ik vond het wel moeilijk om die echt mooi zacht te houden ik voel nu ik een zo goed als nieuwe kifra pad heb toch wel een heel duidelijk verschil qua zachtheid!


De huidige Barefoot pads hebben een onderzijde van schapenwol.
Dat is dus geschoren wol geweven op een ander materiaal, dus er zit geen vel aan vast.

Daar is voor gekozen omdat veel mensen geschoren wol wel okee vinden maar geen gedood schaap er onder willen, en ook omdat de pads (nog) duurder zouden worden met echt lamsvel en de kans dan groter wordt dat mensen de pad maar overslaan om te kopen en dat wil je natuurlijk ook niet :)

Dus echte lamsvel pads zoals bvb. Christ, Kifra, Mattes enzo zijn nog wat zachter :j

Fantastisch. Wist ik niet! Pluim!!! Paardenliefhebbers zouden ook dierenliefhebbers moeten zijn, en zoveel mogelijk vegan producten gebruiken! Leve biothane, kunststof. Steek energie in het ontwikkelen van diervriendelijke producten dat je niet met je gat op een hoop dierenleed moet zitten! Succes!

lotje5lotje
Berichten: 709
Geregistreerd: 29-05-06

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 18:44

nee de Ghost riemen rekken niet uit! (tenminste tot nu toe :D , heb ze anderhalf jaar)

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 18:57

Ik denk dat het toch die van Barefoot gaan worden, met een beetje geluk heb ik ze binnen 2 dagen binnen! :D

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 21:28

J0anieke schreef:
Ik loop even vast op de beugelriemen voor mijn toekomstige Ghost zadel... :+ Ik wilde graag de beugelriemen van wintec halen, maar nu zag ik in de winkel dat er een standaard vaste lus aan zit. De ophanging aan Ghost zadels voor beugelriemen is gesloten, dus ik kan ze er niet zo opschuiven als bij een 'normaal' zadel. Iemand een gouden tip? :')
Voorbeeld foto:
[ [url=m/oH4VKp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vindt dat Wintec systeem waardeloos, gaten lubberen snel uit, frutten om ze te verstellen en heb er niet een veilig gevoel bij als ze eenmaal wat gaan slijten.
Heb die van ons meteen ver weggestopt :P en normale erop gezet.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 09-09-17 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 21:38

rollyjogered schreef:
Maar goed! Mijn paard heeft irritatie plekken gekregen op haar rug (iets minder dan op de vorige pagina bij de Fjord) en ik ben er dus achter dat het de onderzijde van mijn pad is dat hiervoor zorgt. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe pad, maar ik heb geen idee welke ik nou moet kiezen.

Wat raden jullie aan? Het is voor onder mijn Ghost Quevis piccolo, deze is 56cm lang dus ik zoek een pad die niet voorbij ongeveer 60cm gaat. Speciaal voor onder een boomloos zadel, liefst inclusief inlages. En met een lamswollen onderzijde, waar de huid nog aan zit zeg maar. Ik heb 3kwart jaar gereden met een gewoon lamswollen dekje en daar had ze nooit problemen mee. Vandaar dat ik niet opzoek ben naar geschoren wol, want als dat ook niet goed voelt moet ik weer opnieuw beginnen. :')
Ik heb een heleboel leuke westernpads gevonden maar die zijn allemaal te lang. :(

Heeft iemand hier de gouden tip? <3


Een Ghost pad met lamswol of vacht er onder??? O:) leverbaar in zwart, rood, royal blue, fuchsia, bruin, beige en lila - eventueel gemengd (dus blauw met rode rand of zo)

Kitty_

Berichten: 3045
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 21:47

rollyjogered schreef:
Hoi hoi. :D Ik ben niet zo goed in 'meekletsen', terwijl ik wel altijd mee lees, dus ik post eigenlijk alleen altijd als ik jullie hulp nodig heb. :Y) Oops.

Maar goed! Mijn paard heeft irritatie plekken gekregen op haar rug (iets minder dan op de vorige pagina bij de Fjord) en ik ben er dus achter dat het de onderzijde van mijn pad is dat hiervoor zorgt. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe pad, maar ik heb geen idee welke ik nou moet kiezen.

Wat raden jullie aan? Het is voor onder mijn Ghost Quevis piccolo, deze is 56cm lang dus ik zoek een pad die niet voorbij ongeveer 60cm gaat. Speciaal voor onder een boomloos zadel, liefst inclusief inlages. En met een lamswollen onderzijde, waar de huid nog aan zit zeg maar. Ik heb 3kwart jaar gereden met een gewoon lamswollen dekje en daar had ze nooit problemen mee. Vandaar dat ik niet opzoek ben naar geschoren wol, want als dat ook niet goed voelt moet ik weer opnieuw beginnen. :')
Ik heb een heleboel leuke westernpads gevonden maar die zijn allemaal te lang. :(

Heeft iemand hier de gouden tip? <3


Hoeveel soorten en maten zoek je? en nog voorkeur voor een kleur? Ik heb diverse testpads beschikbaar

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 23:42

Zijn er ergens testresultaten te vinden van de ghost? En dan vooral van de drukverdeling? Ik kan niets vinden..

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 00:17

No_No schreef:
Zijn er ergens testresultaten te vinden van de ghost? En dan vooral van de drukverdeling? Ik kan niets vinden..

Die vraag is een aantal bladzijden geleden ook al beantwoord - en vraag het aan BZ - zij heeft foto's.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30697
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 08:23

Peetstap grappig dat je dat zegt. Ik heb Wintec riemen nu neer dan een jaar, ideaal. Ik had ervoor leren merk riemen. Veel duurder en waardeloos.
Alleen jammer dat ze niet aan de Ghost kunnen. Dus daar moet ik nog voor op zoek. Er zitten nu nog gewone riemen aan.

Fortitude

Berichten: 3094
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 09:02

No_No schreef:
Zijn er ergens testresultaten te vinden van de ghost? En dan vooral van de drukverdeling? Ik kan niets vinden..

Op de website van Badlands Equine staat ook het een en ander. Die heeft dit jaar dacht ik getest met zo'n drukmatje met sensoren.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:49

rollyjogered schreef:
Hoi hoi. :D Ik ben niet zo goed in 'meekletsen', terwijl ik wel altijd mee lees, dus ik post eigenlijk alleen altijd als ik jullie hulp nodig heb. :Y) Oops.

Maar goed! Mijn paard heeft irritatie plekken gekregen op haar rug (iets minder dan op de vorige pagina bij de Fjord) en ik ben er dus achter dat het de onderzijde van mijn pad is dat hiervoor zorgt. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe pad, maar ik heb geen idee welke ik nou moet kiezen.

Wat raden jullie aan? Het is voor onder mijn Ghost Quevis piccolo, deze is 56cm lang dus ik zoek een pad die niet voorbij ongeveer 60cm gaat. Speciaal voor onder een boomloos zadel, liefst inclusief inlages. En met een lamswollen onderzijde, waar de huid nog aan zit zeg maar. Ik heb 3kwart jaar gereden met een gewoon lamswollen dekje en daar had ze nooit problemen mee. Vandaar dat ik niet opzoek ben naar geschoren wol, want als dat ook niet goed voelt moet ik weer opnieuw beginnen. :')
Ik heb een heleboel leuke westernpads gevonden maar die zijn allemaal te lang. :(

Heeft iemand hier de gouden tip? <3



Ik heb mooie van engel,christ en ghost die er onder passen!

rollyjogered

Berichten: 204
Geregistreerd: 10-09-16
Woonplaats: Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 14:07

Er zijn zoveel verschillende pads dat ik echt even de weg kwijt ben.
Ik zit nu te twijfelen tussen deze twee:
https://kifrahorse.nl/Zadeldek-Boomloos-Round-Mocca
http://buitenzinnig.nl/shop/index.php?r ... duct_id=77

Zit daar veel verschil tussen? Behalve de prijs en dat de Christ iets langer is?

Edit: Ik denk dat ik (helaas) niet voor een Ghost pad ga, omdat op het stukje waar het van inlagen naar niet inlagen gaat, een stiksel op de rand zit wat ik ook als afdruk op m'n paard zag. Daarom liever iets dat uit 1 stuk bestaat. :)