[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:05

Deed je de wandelritten in de zomer zonder zadel of vallen die ook nog binnen de 10 ritten die met zadel zijn gedaan?
Zonder zadel rijden geeft namelijk ook al snel flinke drukplekken omdat je zitbeenknobbels dan over de rug van het paard naar voren en naar achteren bewegen, vooral als je zelf wat zwaarder bent en je lang achter elkaar rijdt. Dan hoeft het niet aan het zadel te liggen (hoewel je natuurlijk wel een zadel nodig hebt dat bij je gewicht past :j ).

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:14

Nee met zadel inderdaad, naast het rijden mennen wij voornamelijk maar ook enkel buiten en heel relaxed. Ik was jammer genoeg afgelopen zomer wat aangekomen (eeuwige jojo hier) maar ben er hard mee bezig om dat weer kwijt te raken. We rijden ook amper omdat ik vind dat dit gewicht eigenlijk niet kan, maar heb toen even die gedachten opzij gezet om toch te genieten (wat we overigens allebei ook wel gedaan hebben gelukkig).

Dit zijn wij, je ziet ook dat ik 'op' m'n zadel zit ipv er in :o
Afbeelding

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:17

Mizora schreef:
Het beste is denk ik een zadelpassessie bij teteltee aan te vragen, dan kan je van alles proberen en krijg je professioneel advies dat bij jou en je paard past.

http://boomlooszadelpasservice.nl/

Ik neem aan dat zij niet alle modellen heeft? Lijkt me ook wel logisch eigenlijk :-)

Het schijnt nogal moeilijk te zijn om bv een Barrydale in maat 1 als testzadel aan te vragen. Of men heeft het zadel niet als testzadel of alleen in maat 2. Nu zou een passervice ook een uitkomst kunnen zijn als de Barrydale niet zou passen bv en ik alsnog een andere BF zou kunnen passen/proberen.

Het schijnt nogal precies te komen met de wrong van de Barrydale, klopt dit? Wat is jullie ervaring hiermee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:20

Ik weet niet of dit je kan helpen, maar ik heb volgens mij ook ergens eens gelezen dat de paardenrug en ook de huidlagen moeten wennen aan het dragen van gewicht op die plek. Alsof het een mens is die eelt moet krijgen. Dat krijgt de huid daar niet, maar hij scheen (?) wel belastbaarder te worden als je de huid aan het dragen van dingen en gewicht went. De conclusie was dat je ook als je maar eenmalig een langere tocht wil rijden en verder eigenlijk niet, je wel vantevoren moet beginnen met het opbouwen van het dragen van gewicht. Sowieso hebben alle spieren en pezen die opbouw van belasting nodig, maar ook de huid scheen daar sterker door te worden.
Kan het alleen nergens meer terugvinden. :o

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:21

Als ik het goed begrepen heb (maar stuur haar anders een pb, ze heet dus teteltee op bokt) heeft ze alle modellen die op haar website staan te passen.

ZPCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:22

Ja ik heb haar gemaild van de week en ze had de Freeform bijvoorbeeld niet. En die wou ik graag testen met de Notting Hill maar die had ze ook niet. Notting Hill kreeg ze wel binnen eind deze maand dus misschien ga ik alsnog een afspraak maken..

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:27

xyzutu2 schreef:
Ik weet niet of dit je kan helpen, maar ik heb volgens mij ook ergens eens gelezen dat de paardenrug en ook de huidlagen moeten wennen aan het dragen van gewicht op die plek. Alsof het een mens is die eelt moet krijgen. Dat krijgt de huid daar niet, maar hij scheen (?) wel belastbaarder te worden als je de huid aan het dragen van dingen en gewicht went. De conclusie was dat je ook als je maar eenmalig een langere tocht wil rijden en verder eigenlijk niet, je wel vantevoren moet beginnen met het opbouwen van het dragen van gewicht. Sowieso hebben alle spieren en pezen die opbouw van belasting nodig, maar ook de huid scheen daar sterker door te worden.
Kan het alleen nergens meer terugvinden. :o

Ja dat klinkt zeker logisch! :j
Heb er toen echt te weinig rekening mee gehouden en uiteraard blijf je jezelf daar schuldig door voelen (ik toch :P ), maar wil het nu toch graag anders gaan doen.

Ik wil ook weer het rijden actiever oppakken eens we deze zomer ook wonen waar de paarden staan (paarden zijn al 1,5 jaar verhuisd maar ik woon nog 40km daarvandaan omdat ons huis in verbouwing is, dus door het vele autorijden elke dag schiet rijden er jammer genoeg in). Dan wil ik gewoon buitenrijden aangezien we dat alle 2 het liefste doen, maar de wintec is daarvoor niet zo geschikt denk ik als een zadel dat daar meer voor bedoeld is.

Ik ben overigens niet thuis in alle boomloze zadels, heb zelf in Spanje met een barefoot gereden (geen idee welk model) en vond dat een fijn zadel voor de avontuurlijke rit van 3,5u, maar verder dan dat reikt mn ervaring niet.

Duhelo

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:29

Ben je er zeker van dat de drukplekken niet van het schoftje van je mentuig komen?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:30

Duhelo schreef:
Ben je er zeker van dat de drukplekken niet van het schoftje van je mentuig komen?

100%, het is een hele zadelvorm/ze zitten waar het tuig niet zit...
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 10-01-16 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:32

Oh, dan is het inderdaad bummer...
Witte haren zijn ook niet altijd drukplekken maar kunnen ook schuurplekken zijn.
Boomloos is zowiezo niet slecht, inderdaad even de zadelplek die ideaal is opmeten, opmeten hoe lang het zadel max mag zijn zonder dat het op de kont ligt, en modellen testen die zo dicht mogelijk bij de ideale afmetingen komt...

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:37

Zoals jij het nu beschrijft lijken het mij ook eerder schuurplekken dan 'echte' drukplekken. Neemt niet weg dat een schurend zadel ook niet ideaal is natuurlijk.

Ik ga sowieso ook eens contact opnemen met pmarena om de juiste mogelijkheden te overlopen :).

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:34

Pmarena heeft mij ook heel fijn advies gegeven aan de hand van mijn vragen en omschrijving :j dus zeker een aanrader!
Ik heb toen bij haar mijn zadel gekocht en het pastte perfect bij onze wensen!

Later heb ik bij teteltee nog andere zadels kunnen passen. Ze geeft erg fijn en duidelijk feedback en ze heeft veel verschillende zadels die je zo allemaal even kan voelen. Ik vond het toen met één sessie wel duidelijk wat wel een geschikt zadel was en wat niet.

Succes met het vinden van het juiste zadel ;)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:08

Een boomzadel waar je niet in past is echt verschrikkelijk.
Ik heb bij het proefrijden een veel te klein zadel gehad.

Ik zat niet fijn. Paard liep niet fijn. Dus ik riep al: dit paard is niks voor mij.
Toch terug gegaan, nog een keer rijden, maar met ander zadel. Heb der gekocht.

Afbeelding
Mijn eerste ritje

Afbeelding
Mijn zadel nu

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:37

Heel verschil!Bevalt het barefoot wolzadel nog goed?Het zadel waar je mee proefgereden hebt lijkt ook wat achterover te liggen en niet goed te passen,kan me voorstellen dat het zo niet fijn was,,

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:15

Hoi!

Ik heb jaren lang een boomloos dream zadel gehad die ik echt heerlijk vond en eigelijk ook nooit problemen gaf bij mijn pony maar omdat ik zelf steeds meer met een holle rug kwam te zitten het zadel verkocht en over gegaan op een wintec 500 die ik nu een half jaar heb. Ik begin nu pas te wennen aan de andere zit maar heb nogsteeds vraagtekens of mijn pony het wel zo fijn vind.

En omdat ik mijn gevoel wil volgen kwam ik eigelijk bij een ghost uit. Dus die wil ik nu gaan testen mar ik kan nergens vinden hoe dat zit met maten en hoe je weet of hij past enzo. Kan iemand me hier meer info geven hierover?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:43

Blijkbaar is enig gebruikers info over een Barrydale lastig bloot te geven, zowel door de gebruikers als een dealer. Ik vind het zo langzamerhand een vreemd verhaal. Op mijn post hier krijg ik amper reactie, om een testzadels in de juiste maat te krijgen blijkt nog een hele opgaaf en als ik een dealer van BF bezoek/bel krijg ik een heel negatief beeld voor geschoteld wat er allemaal mis is met een Barrydale ...wat is dat toch met dit type zadel.

Ondertussen (1,5 jaar verder) ben ik van een serieus geinteresseerde koper/belanghebbende overgegaan naar een koper met een opgeheven middelvinger richting BF.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:23

Goedemorgen Icrack, wat een gezellige reactie. Sorry dat ik over je vraag heen heb gelezen.

Ik heb bij teteltee de barrydale gepast (volgens mij wel maat 2 of hij had een verplaatsbare cantle). Ik vond het een heel verrassend zadel, zoals ik laatst ook al een keer heb geplaatst. Ik vond hem aanzienlijk smaller zitten dan de Cherokee die ik heb. De wrongen zaten voor mij heel mooi geplaatst: bij het normale rijden zat ik er niet tegenaan (dus reed ik eigenlijk zonder wrongen) maar ik had wel het grvoel dat als je gelanceerd zou worden oid, dat de wrongen je been dan zeker tegen houden. Atent op bokt heeft daarom toen ook een barrydale gekocht. Misschien kan je haar je vragen stellen? Verder weet ik niet wie in dit topic een barrydale heeft. Succes in ieder geval.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:24

Icrack schreef:
Blijkbaar is enig gebruikers info over een Barrydale lastig bloot te geven, zowel door de gebruikers als een dealer. Ik vind het zo langzamerhand een vreemd verhaal. Op mijn post hier krijg ik amper reactie, om een testzadels in de juiste maat te krijgen blijkt nog een hele opgaaf en als ik een dealer van BF bezoek/bel krijg ik een heel negatief beeld voor geschoteld wat er allemaal mis is met een Barrydale ...wat is dat toch met dit type zadel.

Ondertussen (1,5 jaar verder) ben ik van een serieus geinteresseerde koper/belanghebbende overgegaan naar een koper met een opgeheven middelvinger richting BF.

Bij becidor kun je maat 1 testen hoor geen probleem heb ik ook gedaan

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:25

peaches schreef:
Hoi!

Ik heb jaren lang een boomloos dream zadel gehad die ik echt heerlijk vond en eigelijk ook nooit problemen gaf bij mijn pony maar omdat ik zelf steeds meer met een holle rug kwam te zitten het zadel verkocht en over gegaan op een wintec 500 die ik nu een half jaar heb. Ik begin nu pas te wennen aan de andere zit maar heb nogsteeds vraagtekens of mijn pony het wel zo fijn vind.

En omdat ik mijn gevoel wil volgen kwam ik eigelijk bij een ghost uit. Dus die wil ik nu gaan testen mar ik kan nergens vinden hoe dat zit met maten en hoe je weet of hij past enzo. Kan iemand me hier meer info geven hierover?

Ja hoor, ook de website geeft hier informatie over :) http://buitenzinnig.nl/?page_id=820

Of het past kom je vaak alleen achter door te testen of Teteltee langs te laten komen. Het klinkt heel wat, 60cm lang voor de normale maat en 56 voor de piccolo, maar de Ghost zadels liggen iets verder naar voren (zonder de schouder te belemmeren) dan je gewend bent van zadels.
De piccolo gaat ongeveer tm broekmaat 38 (beetje afhankelijk van je bouw) en de normale maat vanaf 38

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:33

Ik geloof dat mijn Ghost quilty een piccolo versie was, ben eigenlijk niet meer zeker. (Buitenzinnig??, dat was met die dubbele stiksel)
En met mijn steekkont en broekmaat 38-40 (afhankelijk van merk en land) pas ik er toch goed in.
Foto's staan enkele pagina's terug.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:40

Nee, jij hebt een normale maat.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:40

peaches schreef:
Hoi!

Dat is niet zo moeilijk - je hebt 2 maten (afgezien van de kindermaat) de standaard gaat t/m een niet al te royale kledingmaat 44 en de korte gaat tot broekmaat 38. Dan zijn er uiteraard nog verschillen in hoe lang een ruiter is, hoe zit hij en welk model je kiest. Maar dat staat -zoals ze zelf al aangeeft - op de site van BuitenZinnig. Passen doet het meestal wel - er zit niets hards in, dus vormt zich naar je paard. Je kunt bij BZ een testzadel aanvragen of Teteltee langs laten komen, die heeft meerdere modellen bij zich.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:42

Ok :) thnx buitenzinnig

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:50

Ik ben klein (1.61), maar niet zo heel slank en pas ook fijn in de piccolo. Nou heb ik niet zulke grote billen. M'n bovenbenen kunnen net aan in de piccolo vind ik persoonlijk. Ik heb broekmaat 38 en heel soms 40.

Ik heb nog niet zulke goede foto's helaas.
Dit was de tweede keer rijden ermee.
Afbeelding
Koude nek :D
Zal nog eens iemand strikken om foto's te maken :)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:52

Gave foto Shelley!

Voor de gene die opzoek zijn naar een pad in een kleurtje; ik heb alleen vandaag een kortingsactie met 15% korting op zadelvormige en round pads van Engel...