[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:45

muppetmayo schreef:
Pippa ziet er mooi uit! Zit dit niet in de weg als de tassen zijn gevuld?

Atent ik vind het zadel wel groot, maar niet te groot eigenlijk.

Ik heb gister de mallorca opgehaald. Wat een twijfel zeg! Voor mij is het net aan voor het zicht, ikzelf zit er overigens wel echt heerlijk in (ookal lijkt dat vanaf de foto niet helemaal zo).
Hij lijkt heel erg op de schouders te knellen, maar ben er nog niet achter hoe ik dit kan verhelpen, ik vind de kussens enorm kort. Als ik deze helemaal vooraan plak, dan heb ik het gevoel dat het achterste stukje niet goed wordt ondersteund..
Het gekke is dat Daimy normaal gesproken echt super super gevoelig is op de schouder, als er maar iets niet 100% lekker zit loopt ie niet goed. Hij loopt wel echt super ruim onder dit zadel, en wilde ook al mooi ontspannen. Wel had hij echt enorm de turbo erop. Dan twijfel ik weer, was hij gewoon enthousiast en blij of zou hij onder de druk uit willen?
Vanavond nog maar even kijken voordat ik een definitieve beslissing maak.
Vind trouwens de kwaliteit best wel een beetje tegenvallen -O- Nu heb ik bij Hinke natuurlijk wel een special in mijn handen gehad, maar ik vind het verschil wel echt heel erg groot...

Op de foto zie je trouwens dat de kussens scheef zitten, deze heb ik daarna nog even veranderd. Ik merk wel dat ik het echt heel erg moeilijk vind om te kijken of de kussens niet scheef zitten...

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik heb de venice bij de passervice getest. Ook dit zadel prikte wat in de schouder. Maar niet echt vervelend. Wat mij opviel bij de dressuurpanelen, dat ze voor en achter haast even breed waren. Ik heb nu de alicante (vzh) en daar is de paneel voor veel breder en loopt dus verder naar beneden. Met de korte kussens (44cm) had ik het zelfde beeld als bij jou. Nu heb ik de standaardpanelen van 47cm eronder en wat verder naar voren (1cm vanaf de voorkant) en nu heb ik dit probleem niet meer. Ze loopt er super onder, en zowaar de draaft ook vlot en is soms vrolijk pittig.
Als je wilt weten hoe je panelen het beste plaatst, op de site van de duitse hidalgo en op youtube, kun je een filmpje zien hoe je ze plaatst. Ik heb achter vier vingers vanaf het midden aan beide kanten. Dus in totaal acht vingers er tussen. Ik weet zo even niet hoe je de link van youtube plaatst. Maar dit is de site die ik bedoel:
http://www.hidalgo-sattel.com/
Daar staat ie direct op de home pagina.

turtlelito

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:52

@Atent: mooi zadel! Ik vind het eerlijk gezegd zo op het eerste gezicht wel 'veel zadel' voor Atent, maar als je goed kijkt zou het toch moeten kunnen...... Misschien de osteopaat ook even laten kijken als die er toch is, dan kun je ook even testen terwijl je er zelf op zit.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:12

Ik ga toch eens kijken of er wat langere panelen geleverd kunnen worden, ik denk dat dit een hele hoop op lost...

Sussanne dank je wel voor de link! Duidelijk filmpje inderdaad :) Het lijkt er inderdaad op dat de kussens gewoon te kort zijn...

Buitenzinnig zonde dat hij verkeerd is besteld zeg!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:17

Standaard zitten er 48cm. kussens onder. Ik weet niet hoeveel cm. kussens hier onder zitten?

Tsja, soms gebeurd dat, voor een mogelijke klant die zo één zoekt een voordeel natuurlijk ;)

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:20

muppetmayo schreef:
Ik ga toch eens kijken of er wat langere panelen geleverd kunnen worden, ik denk dat dit een hele hoop op lost...

Sussanne dank je wel voor de link! Duidelijk filmpje inderdaad :) Het lijkt er inderdaad op dat de kussens gewoon te kort zijn...

Buitenzinnig zonde dat hij verkeerd is besteld zeg!

Meet voor je de panelen besteld, de lengte die je kunt hebben wel even op. Heb ik denk ik wel 5x gedaan voor ik de grotere panelen eronder had geplakt. Even met een krijtje de schouder aftekenen daar een paar cm achter een lijn trekken en op de laatste rib een lijn naar beneden. Als je dit filmpje opzoekt op youtube, is er ook nog een filmpje met de metingen van dit paard. Daar legt hij precies uit hoe lang de panelen op dit paard mogen zijn.

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:23

Ik vindt die bbp van Chris eigenlijk wel mooi, ook in die kleur.. Maar hij is wel duur zeg -O-
Op internet zie je ook plaatjes met fenders eraan, is hij daarvoor wel geschikt dan?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:37

Het lijkt wel of ik korte panelen heb of iets... Ik ga ze vanavond even opmeten, maar ze komen niet van voor tot achterkant, het viel mij gelijk al op dat het zadel zeg iets van 5 cm langer is dan de kussens...

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 12:19

Osteopaat vanochtend geweest. Aardig wat blokkades in de rug(min 8!) heeft zadel bekeken en was zeer te spreken over de ligging van het zadel.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 14:21

muppetmayo schreef:
Gefeliciteerd Attent! Wat een hoop mensen met nieuwe zadels :D

Ik heb zaterdag op Niki van Hinke gezeten, wat een heerlijk paard! Hinke echt enorm bedankt, je hebt echt een heel erg leuk paard!
De hidalgo zit wel heel erg lekker :) Nu heeft zij wel een special, en ik zou zelf liever eerst voor de goedkopere versie gaan. Het lijkt erop dat het zadel mij wel past, heb niet echt veel ruimte over maar zit voor mijn gevoel nog niet helemaal op de lepel. Nog heel even bedenken wat ik wil en dan maar hopen dat het zadel ook op Daimy past.

Haha dank je :) Nu kan je mss ook wel voorstellen waarom ik niet luisterde naar mijn toenmalige stalbaas die me vertelde dat Niki toch zo'n dominant en gevaarlijk (!) paard was :+ Fijn dat je Niki zo life vond, je mag altijd nog eens komen hoor. Niki vond jou volgens mij erg gezellig.

Die foto van daims met het hidalgo is echt gaaf! Supercoole kleur bij je haf, echt heel mooi. Dit is dus de goedkopere versie? Je merkt idd goed verschil in de kwaliteit van het leer, hoewel het er zo op een afstand zo op de foto gewoon mooi uit ziet. Ik vind het echt mooi op Daims! Wat betreft de breedte- daar kan ik niet zo veel over zeggen. Op Niki ligt het goed, maar misschien dat bij te brede paarden het leer niet genoeg mee geeft, daar durf ik niks over te zeggen.
Je bent er dus nog niet helemaal uit, zo te horen?

@atent balen van al die blokkades, maar fijn dat hij het zadel goed vond liggen :)

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 14:30

Iemand hier nog interesse in een Trekker Luxus? Ik kan ivm gezondheid niet meer rijden en het zadel ligt hier nu maar te liggen. Dat vind ik zonde.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 15:46

MilouNigel schreef:
Iemand hier nog interesse in een Trekker Luxus? Ik kan ivm gezondheid niet meer rijden en het zadel ligt hier nu maar te liggen. Dat vind ik zonde.

Heb twee maal een trekker luxus gehad ;)
Fijn zadel maar het was het helaas net niet voor ons al twijfel ik dan toch elke keer weer als ik ze te koop zie staan :D Maar ja het bekende geldboompje !

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 16:07

Induna schreef:
Ik vindt die bbp van Chris eigenlijk wel mooi, ook in die kleur.. Maar hij is wel duur zeg -O-
Op internet zie je ook plaatjes met fenders eraan, is hij daarvoor wel geschikt dan?

Ja. De bbp heeft een gesloten beugelophanging, dus je moet ze er wel omheen kunnen slaan zeg maar.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 16:19

Hinke ik snap er echt helemaal niets van, Niki is zo'n leuk lief paard. Als je ooit een gekke kronkel krijgt en Niki ooit weg doet ;)
Ik ben er nog niet helemaal uit... Ik heb het gevoel dat er misschien langere kussens onder moeten. Vanavond ga ik ze even opmeten, dan weet ik in ieder geval hoe groot degene zijn welke eronder zitten. Helaas kan degene van wie ik het zadel heb geen andere kussens leveren... Dan gaat deze denk ik terug, als ik een set kussens los moet bestellen ben ik duurder uit dan wat een nieuwe mij kost...
Mocht ik een nieuwe moeten bestellen is wel even de twijfel of dat ik dan even wacht en een special bestel... Ik vind de kwaliteit toch echt wat tegen vallen.. Wat kartonnig.. dat had ik bij die special van jou totaal niet!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 16:40

Muppetmayo misschien ook een optie om de kussens eronder uit te halen en een pad eronder.
Ik heb een testzadel een tijd terug gehad van hidalgo die lag wel hoger. Mijn haf is breed heeft een boommaat van 38 / 40 zomer / winter :D

Afbeelding

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 16:52

Jomaro die ligt een stuk netter dan bij mij!
Mijn brede ventje heeft een boommaat 42/44, vrij aan de forse kant dus :=
Ik ga vanavond nog een poging doen om de kussens aan te passen, zojuist vernomen dat er standaard kussens bij geleverd zijn qua maat...

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 17:40

muppetmayo schreef:
Jomaro die ligt een stuk netter dan bij mij!
Mijn brede ventje heeft een boommaat 42/44, vrij aan de forse kant dus :=
Ik ga vanavond nog een poging doen om de kussens aan te passen, zojuist vernomen dat er standaard kussens bij geleverd zijn qua maat...

Succes! Het staat 'm heel tof en als de kussens goed zouden passen dan is het ideaal toch? :D En anders kan ik me voorstellen dat je liever door spaart voor een special.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:19

Weet je wel zeker dat een special op jouw paardje past dan muppetmayo? Op mijn haf schoof die namelijk echt behoorlijk en zo rond is ze niet..
Hopelijk helpt t als je de kussens nog wat versteld, misschien iets minder breed ofzo.

Moet zeggen dat ik de kwaliteit van de Venice 2 verder wel goed vind, ondanks een fabrieks(?)fout. Maar heb 'm nooit echt vergeleken met een special..

Balen dat je t verkeerde zadel binnen hebt Buitenzinnig! Hij ziet er wel lekker zacht uit <3

Spannende dag morgen voor Lisanne! *\o/* Ik duim voor je!!

gerbilGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:30

pmarena schreef:
gerbilGizmo schreef:
...

Gefeliciteerd met je aankoop!

Ik zou zeggen: hang er eerst eens een goede maat singel aan, en kijk dan weer verder naar de ligging van het zadel qua schuiven :)

Dank je :)

Heb er vandaag een langere singel aan gehangen. En je hebt gelijk. Het zadel ligt een stuk beter. Het schuift nu maar minimaal.
Ben er nu wel tevreden mee. Heb ook nog steeds geen last gekregen van mijn rug. Wat ik bij de boomzadels wel had. Ben helemaal om.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:36

Dank Rianne!

Degene met wie ik contact heb gehad zei dat n special ook prima op n (brede) haf moet passen :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:53

gerbilGizmo
[quote="pmarena schreef:
gerbilGizmo schreef:
...

Gefeliciteerd met je aankoop!

Ik zou zeggen: hang er eerst eens een goede maat singel aan, en kijk dan weer verder naar de ligging van het zadel qua schuiven :)

ik met m'n rugproblemen ga nooit meer over op boomzadels. Sinds ik boomloos rijdt is de fysio een klant armer.....

Dank je :)

Heb er vandaag een langere singel aan gehangen. En je hebt gelijk. Het zadel ligt een stuk beter. Het schuift nu maar minimaal.
Ben er nu wel tevreden mee. Heb ook nog steeds geen last gekregen van mijn rug. Wat ik bij de boomzadels wel had. Ben helemaal om.[/quote]

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 08:22

Atent fijn dat het zadel goed ligt, en je paardje nu weer helemaal los is :)

Superliesje vandaag zadel passen toch? Veel plezier!

Helaas heb ik moeten besluiten het zadel terug te brengen -O- We zijn gister met 3 stalgenootjes bezig geweest, maar we krijgen het zadel niet passend... Doen we de kussens hoger dan "knijpt" ie op zijn schoft (ondanks dat hij die nauwelijks heeft), doen we de kussens lager dan kiept het zadel iets naar voren. Zonder aansingelen ligt ie dan goed, maar zodra de singel maar vast gaat kiept t zadel verder naar voren. Als ik erop ga zitten lijkt wel of de kussens voor helemaal in Daimy worden gedrukt voor, het zadel komt dan bijna op zijn schoft. Hij glijdt gewoon gelijk helemaal om zijn schoft. Hij ligt ook zo strak op zijn schouders dat je er echt met geen mogelijkheid maar 1 vinger tussen krijgt.. Daimy loopt er wel super onder maar ik ben bang dat ik hier op langere termijn toch klachten mee krijg.

Wellicht over een tijdje een zadelpas consult aanvragen, misschien dat een ander type wel past... Erg jammer want ik vind het echt een verschrikkelijk mooi zadel.. Het staat ook super bij hem.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 08:43

Ik heb nu de L pommel in mijn zadel, maar heb het idee dat mijn paard minder schoftvrijheid heeft. Is daar wat aan te doen?

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 08:49

Wat ontzettend jammer muppetmayo!

Ik heb vandaag inderdaad zadelpasconsult, vanavond pas ivm de warmte :) ben erg benieuwd!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 08:56

Hier nog een ex-rugpatient die niet meer terug wil naar een boomzadel. Mijn rug houd zich na twee hernia's alweer een paar jaar rustig,maar je hebt met een boomlooszadel meer vering onder je bips. Waardoor je veel fijner van je paard afkomt.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 10:38

Muppetmayo Jammer maar het moet voor beide goedvoelen. Maron is ook ze geweest boommaat 45 tafelmodel dus.
Alles drukte in zijn spek en met veel zadels liep hij zeer slecht.
Ik haalde het liefst de kussens eraf en dat werkte toen echt goed.