[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 19:35

Petrichor schreef:
pmarena schreef:
Heb je enig idee hoe dat kwam van die liezen...? Want in andere Barefoot(s) had je dat niet toch....?

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe het kwam, misschien kwam het wel niet door het zadel maar door mij zelf. Toen ik de Lazy Mountain kreeg verhuisde ik ook voor het eerst naar een andere stal. Ik moest toen voor het eerst alleen buitenritten maken zonder stalgenoten erbij en dat vond ik heel spannend. Wellicht heb ik toen wel verkrampt gezeten ofzo.

Ik heb nu een boomloos Edix zadel, en kwa uitvoering vind ik ze veel lijken op Barefoot. Maar nu met de Edix heb ik nergens last van terwijl ik echt wel het idee heb dat deze net zo breed zit als de Barefoot.

Ik denk dat het dan zeker de moeite waard kan zijn om nog eens te kijken of je hem nog eens kan testen...? Want het is wel raar als je echt van dit zadel dat probleem zou krijgen en van andere modellen niet. Ik denk dat de kans héél aanwezig is dat het "toevallig" was door een andere oorzaak, zoals wat je zelf al aangeeft van eventuele spanning die er toen aanwezig geweest kan zijn :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 19:39

Horsejansdam schreef:
Ik ben voor mijn bijrijdertje van 28 kg en 1.40 groot op zoek naar een boomloos zadeltje voor mijn grote shet van1.08. Ze rijdt nu op een BK support barebackpad met bijbehorende onderlegger met inlagen, maar ik wil daarnaast toch ook graag voor een zadeltje kijken zodat ze ook af en toe kan lichtrijden of een galopje mee kan pakken. Na een eerste zoektocht denk ik aan een Edix Vika XS of Barefoot Cheyenne maat 0. Hebben jullie ervaring met deze zadeltjes? Aanrader of toch beter iets anders? Ze zijn logischerwijs behoorlijk aan de prijs, dus ik houd marktplaats goed in de gaten :). Of kennen jullie een zadelpasser in regio zuid holland die ook tweedehands goede kwaliteit boomloze zadeltjes heeft voor grote shetties? ben heel benieuwd naar jullie meningen en adviezen!

Iemand die ervaring heeft met één van deze zadels? Wat betreft de barefoot: zou een X0 (Barefoot bellis) ook nog passen of beter echt een maatje 0?

Poeh ik denk eigenlijk dat met 1m40 de kans groot is dat een Bellis zadeltje echt al tegen zijn eind loopt. Misschien kan het nog net als meiske niet al te lange bovenbenen heeft, maar ik denk niet dat je er nog lang mee zal doen dan..... ze zal al rond een jaar of 10 zijn denk ik....?

Celebi

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 22:41

Weet iemand dat hier toevallig? Ik toch een setje beugels hangen aan mijn Christ set, maar de beugelophanging zit daar veel lager bij. Volgens mij heb ik op mijn normale zadel nu al korte riemen van 145 uit mijn hoofd. Hoe kort zou ik die riempjes moeten hebben met zo'n lage beugelophanging? Ik had daar een aantal jaar terug van die nylon kinder riempjes voor maar zelfs die waren aan de lange kant. Heb vrij korte beentjes. :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 22:55

Ik heb een buttera piccolo en zit daar met maat 38 prima in. Als ik een nieuwe koop zou ik mss de normale maat kiezen. Je kan de buttera ook in een grande maat kiezen,dan zou dat geen probleem moeten zijn…
Zeer charmante foto. Paard is ongeveer 1,57
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 08:44

Djiez dat ziet er inderdaad uit als een kindermaatje qua zitruimte :=
Zit dat nog lekker ja....?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 08:49

Voor mij op dit paard wel. Dit dier is zo flexibel en sensibel dat ik echt wel de steun kan gebruiken (want anders brengt ze me miniem uit balans maar door die balans wijziging reageert zij weer gigantisch, ben ik op een andere manier uit balans en zitten we elkaar giga in de weg. Met dit zadel is dit veeel minder en worden we steeds meer op elkaar ingespeeld)

Dit zadel op mijn trekpaard ligt bagger :+. Ik krijg constant die achterkant in mijn rug geklapt …

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 12:30

Merk je niet dat je met een eendenkont komt te zitten zeg maar...? Kont naar achteren, holle rug, benen naar achteren ter compensatie....? Dat gebeurt vaak als je zitting wat te krap is. Omdat je dan wat teveel op de cantle komt te zitten zeg maar, in plaats van dat de cantle echt achter je billen zit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 12:35

Op de cantle zitten is met dit zadel echt niet mogelijk hoor. Het zitvlak zelf is bijna vlak, en de cantle gaat zo steil omhoog dat je daar echt niet op kan gaan zitten.

Foto's hierboven zijn ondertussen wel al een aantal maand geleden. Ik heb sowieso de neiging om voorover te vallen en mijn rug wat hol te trekken (en kont dus achteruit te steken)(dus maakt niet uit of het op dit of een ander zadel is zeg maar.) Dus mijn zit komt niet door het zadel :+ .

Ondertussen zit ik ook al weer stukken beter.

Afbeelding
Dit is een betere foto van het zadel

zo zat ik op mijn Kent & masters boomzadel (en reed ik mezelf vooraan open)
Afbeelding

Maar als ik een nieuwe buttera koop dan neem ik die inderdaad wel in de gewone maat denk ik. Deze is net net aan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 12:39

Nee snap ik, maar door gebrek aan ruimte ga je toch op een bepaalde manier zitten vaak. Ik kan me in ieder geval wel voorstellen dat je een maatje groter zou overwegen zoals je al aangaf :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 12:42

Volgens mij moet je echt heel veel moeite doen om daaruit te kunnen vallen. Lijkt me echt een heerlijk zadel. Zitten deze nou eigenlijk ook vrij smal?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:41

Ik heb zelf weinig balans (niet zo heel erg flexibel, paard is dat wel, dit geeft leuke stukken :+ )

Maar zelfs bij een aantal idiote wegspring manouvres blijf ik nu wel zitten (waar ik voordien rond die hals hing).
Het is wel een minder handig zadel om verlicht te rijden, echt wel een doorzit zadel zeg maar :D

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:49

Oh dat is dan echt niks voor mij trouwens. Goed om te weten. Sta buiten graag in de galop vanwege balans en controle. En met lange uitgestrekte stukken draf is licht rijden wel echt belangrijk. Deze streep ik dan bij deze toch af voor een eventueel volgend zadel ooit.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:51

Die Buttera lijkt mij echt een droom zadel, maar met mijn bolle billen gaat denk ik zelfs de grande geen succes zijn. Eerst maar een paar kilootjes eraf (druk mee bezig). :)

Is hier toevallig iemand die de Buttera grande heeft en foto's heeft van hoe het eruit ziet met ruiter erop? :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 14:03

Celebi schreef:
Oh dat is dan echt niks voor mij trouwens. Goed om te weten. Sta buiten graag in de galop vanwege balans en controle. En met lange uitgestrekte stukken draf is licht rijden wel echt belangrijk. Deze streep ik dan bij deze toch af voor een eventueel volgend zadel ooit.

goh, je zou eens moeten testen, ik kan wel lichtrijden en verlicht staan hoor (buiten galop heb ik nog niet getest, dit paard gaat niet zo goed buiten.). Maar ik ben een miep, ik wil enerzijds heel vast zitten, maar anderzijds ook nergens tegenaan komen. En bij het lichtrijden kom ik wel enigszins tegen het voorste deel (wat op zich zacht en flexibel is, dus bij de meeste mensen vast geen issue.)

Ik kan bijvoorbeeld ook helemaal doorflippen op een voelbare naad ofzo, dus op dat vlak moet je bij mij geen vergelijk nemen denk ik . :+

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:07

Moet sowieso zeggen dat ik altijd wel van de wolletjes ben dus ik zou denk ik toch neigen om die modellen eerst te proberen waar dat schapenvel overheen ligt.

Maar momenteel valt er weinig te testen met een senior met blessure die nu een soort van half pensioen heeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:11

Hier ook een wol en lamsvel fan, dat is ook 1 van de redenen dat ik zó gek ben op die Lazy Mountain :+:

Je zakt zo heerlijk knus in het schaap....

Maargoed ik ben dan ook wel het type mooi weer ruiter.
Als je regelmatig in buien rijdt dan kan ik me voorstellen dat je het liefste gewoon glad leder wilt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:13

Daar zijn rijrokken weer handig voor. Word er ook niks nat. :j

Die lazy mountain vind ik ook tof ja. Zit die breed? Ik heb echt een vrij smalle twist nu anders krijg ik pijn in mijn liezen en knieën dus als ik ooit voor dit paard of een ander paard een nieuw zadel zou overwegen dan moet het wel weer een smaller modelletje worden denk ik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 17:30

Tja ik vind zelf van niet. Ik krijg vaak na een uurtje ofzo een lelijke kramp in mijn heup / bovenbeen als een zadel te breed zit. Bij dressuurzadels heb ik dat al snel. Bij de Cheyenne, Neveda, Arizona en Lazy Mountain geen probleem. Omdat daar geen kniewrongen op zitten :)

Bij het oude model Ghost was het op het randje, dat dijwrongetje werkte ook als een wigje waardoor bovenbenen net wat meer gespreid worden. Bij de JustAdjust was dat snel opgelost door het klittenband dijwrongetje net wat anders te plaatsen.

Voordeel van de LazyMountain is ook dat die standaard een soort HipSaver er op heeft zitten.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:19

Duhelo schreef:
Dit zadel op mijn trekpaard ligt bagger :+. Ik krijg constant die achterkant in mijn rug geklapt …

Grappig dat je dit zegt. Ik heb een Freemax 17inch op mijn trekpaard liggen. Ik pas theoretisch gemakkelijk in een 16 inch, maar ik werd door zadel-paard combinatie voorover geduwd in een 16 inch.

Horsejansdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 20:19

Van een stalgenootje begrijp ik dat je in een boomloos zadel meer op je knieën moet rijden en niet direct op je beugels mag steunen zoals bij een boomzadel. Klopt dit of kan je boomloos hetzelfde rijden als met boom?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 23:22

Horsejansdam schreef:
Van een stalgenootje begrijp ik dat je in een boomloos zadel meer op je knieën moet rijden en niet direct op je beugels mag steunen zoals bij een boomzadel. Klopt dit of kan je boomloos hetzelfde rijden als met boom?

Vroeger hadden boomloze zadels nog niet zo'n goede druk verdeling als tegenwoordig, je mag dus ook gewoon druk zetten op de beugels. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 08:47

Je hoeft op een boomloos zadel niks anders te doen dan op een boomzadel. En sowieso: op eigenlijk geen 1 zadel knapt de drukverdeling er van op als je je gewicht in de beugels zet. Want een "standaard zadel" heeft de beugelophanging zowat op de schoft zitten.....

Horsejansdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 10:37

Ahhh top! Heel erg bedankt :)!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 10:40

Maar een standaardzadel heeft wel een betere drukverdeling van de beugels door de boom. ;)
De truc van lichtrijden is niet om in de beugels te gaan staan, maar door over je bovenbenen te 'rollen'.
Met verlichte zit ontkom je niet aan overmatige druk op de beugels ook al kun je dat deels met je knieën opvangen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 11:21

Ik zie in de praktijk eigenlijk maar heel weinig mensen "licht"rijden :o

De meesten doen STA-zit-STA-zit.