[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 12:51

Ik heb even snel teruggescrolled in je berichten en zie een Trekker met daaronder een pad die lijkt op een Christ?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 12:59

pmarena schreef:
Ik heb even snel teruggescrolled in je berichten en zie een Trekker met daaronder een pad die lijkt op een Christ?

zag ik dat over het hoofd? Y;(

Sure_lee

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:20

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:28

Ah ik vroeg me al af hoe lang het zou duren voordat iemand dat zou ontdekken :+

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:42

Stond ook op fb geloof ik,

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:43

Ik werg getriggerd door een berichtje van Kifra op FB dat de zadelpasservice doorgaat met een linkje erbij... toen ging ik even speuren haha

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 14:54

Ik had dat inderdaad ook gezien met haar naam erbij, kon alleen zo snel op de website niks vinden (was aan het kijken of de ´over mij´ verandert was). Maar ze doet geloof ik ook een boel ander werk dus klinkt wel als iemand die hier geschikt voor zal zijn (doet wat met thermografie geloof ik?), al kon ik niks vinden wat haar ervaring met boomloze zadels is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 14:58

Ze rijdt boomloos en kent diverse merken/modellen ;) w.o. Silverado :)

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 16:58

Leuk dat Ella het overneemt. Kundige, gedreven, leuke dame met zelf veel ervaring met diverse types boomloze zadels. Daarbij veel kennis en kunde over het lichaam van het paard.
Jammer dat Lilianne gestopt is. Iedereen was altijd zó tevreden over haar. Mocht je dit lezen: dank voor je inzet en succes met volgende uitdagingen.
Ella: you go girl!!!

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 22:26

Leuk dat nu bekend is wie de passervice overneemt :)

Fabster schreef:
Ah, ja, ook op een fjord. Bij mijn fjordie ook. Dat is nu helemaal weg. In het begin werd t na de verharing steeds erger. Dat vond ik echt erg! Maar nu is het helemaal weg. Heb dus wel een ander zadel genomen. Maar kan eigenlijk ook van de pad zijn. Probleem is, dat je pas na enkele jaren (verharingen) het resultaat ziet. Dus ik zou je aanraden om er een osteopaat bij te halen en te kijken hoe het met de rug van je paard is. Een zadelpasser kan nl niet zien of je pad/zadel irritatieplekken gaat veroorzaken. Die kan alleen zien of je zadel goed ligt. Osteo kan ook niet zien of iets irritatieplekken gaat veroorzaken, maar wel of het goed blijft gaan met de rug van je paard.

Ja de plek wordt nu steeds duidelijker zichtbaar, ook echt een lijn van de inlage, vind het echt sneu voor haar. Ik heb bij het consult ook aangegeven dat er op die plekken vaak droge vierkanten waren en dat ik witte haren zag verschijnen, maar dit zou niet erg zijn en vanzelf weggaan of van mijn vorige zadel zijn. Echter wordt het nu steeds erger en denk ik nog steeds niet dat er droge vierkanten horen te zijn. Ik heb er laatst tijdende de paardenvierdaagse een sportmasseur voor paarden bij gehad en die zei dat haar rug helemaal in orde was en ze er perfect bij stond. Alleen dan nog denk ik dat dit heel duidelijk aangeeft dat iets niet goed is.

pmarena schreef:
Ah ik schrok van dat dichte plekje in het midden, want dàt is wel een drukplek in mijn ogen :j

Maar die zat er dus al.

Je ziet goed dat zeg maar de hele inlages er in een witte waas in staan en dat is dus typisch een geval van huid-irritatie, want als dit een drukplek is dan geeft het juist alleen maar aan dat de druk heel aardig verdeeld wordt, gezien je de hele inlages er zowat in ziet staan :)

Fjorden en Haflingers zijn het ergste wat dit soort plekken betreft...die hebben het vrij snel.

Ja die zaten er al helaas!

Kwetal schreef:
pmarena schreef:

zag ik dat over het hoofd? Y;(

Ik had altijd een gewone Barefoot pad onder het zadel. Denken jullie dat een andere pad dan helpt? Want mij leek dat de bijbehorende pad het beste zou zijn.

Ik heb nu een Trekker zadel met een Kifra pad, ik denk dat je die bedoelt. Het liefst hou ik mijn Trekker zadel want die vind ik toch wel heel fijn zitten. Alleen je ziet van de Barefoot echt die hele inlage langs haar ruggengraat lopen. Wat moet ik dan doen bij mijn Trekker? Zou de Kifra pad dan beter zijn of werkt dat ook niet, want daar zitten ook inlages in? Of moet ik dan een pad hebben zonder inlages.. Ik vind het idee wel fijn dat er wat extra drukverdeling is, ook al hoeft dat niet bij een Trekker, aangezien ik nou ook niet de lichtste ben.. Punt is ook dat daar ook droge plekken onder ontstaan, maar dan zowat over het gehele vlak van de kussens, vraag me af hoe dat dan weer kan :')

Ik kan in ieder geval een PLIP pad van iemand overnemen, die haal ik als het goed is dinsdag op en dan ben ik heel benieuwd naar de uitslag. Het scheelde niet echt met eentje huren dus ik dacht nouja dan kan ik het ook blijven gebruiken/testen, best handig..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 22:45

Die plekken gaan natuurlijk niet vanzelf weg als er niks verandert. Maar bij mij werden ze ook eerst erger (na 2 verharingen), maar daarna ging het weg. Nu is t helemaal weg. Dus inderdaad pad veranderen, rug in de gaten laten houden door osteo of masseut of wat dan iok en over 1,5 jaar kijken of er iets gebeurt. Veel meer kun je niet doen. Bet verdwijnt nou eenmaal niet sneller.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:20

Omdat het duidelijk irritatie is (dus niet zozeer druk) is over het algemeen het beste dat je kan gebruiken, een echt lamsvellen pad omdat die het meest huid- en haarvriendelijk zijn dat er is :j

Mits je het schaap natuurlijk goed zacht en los houdt en er door wassen geen zeepresten in blijven zitten ofzo ;) Want dat soort goedjes kunnen ook irritaties geven als het warm wordt onder het zadel.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:34

Een vraag over een oude pommel die ik te koop heb staan, hij is van fiberglass en oranje. Is dat dan een maat M?

Afbeelding

En mocht iemand interesse hebben, ik heb ook nog een Barefoot zadel te koop.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:41

Zou een maat M moeten zijn ja maar ik vind hem zo op de foto vrij smal er uitzien, lijkt zo meer op een huidige maat S eigenlijk.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:41

Ja daarom twijfelde ik inderdaad ook! Is er nergens een overzicht van de afstand tussen 2 punten bv? Dan zou ik het kunnen nameten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:11

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:45

Jets, mag ik jou een kritische vraag stellen?

Kan het niet zijn dat je eigenlijk gewoon te zwaar bent voor je paard z'n gevoelige velletje? Dat de zadels wel goed de druk verdelen over de gehele oppervlakte van de inlages, maar dat de te verdelen druk (jouw gewicht) gewoon te hoog is?

Vervelende vraag i know.. En ik denk ook niet dat je verder te zwaar bent voor je paard, maar misschien wel voor z'n velletje?

Ik blijf het namelijk wel erg bijzonder vinden dat het over de gehele lengte van de inlages is. Dus dan blijven dr in mijn hoofd twee opties over: irritatie door de onderkant van de pad of een algehele te hoge druk die dan dus niet met het zadel te maken heeft..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:46

Ten tijden van de Grandeur pads met Sympanova onderzijde zagen we zulke patroontjes ook wel bij lichtgewichtjes :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:57

Ik ben zelf ook een lichtgewicht en mijn fjord had dit ook.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 19:45

Ik kom weer even binnenvallen.. excuus daar voor..

Mijn paardje blijkt een lastige rug te hebben.. nou heb ik mijn Barefoot verkocht waar ik nu wel een beetje spijt van heb.. ze had een gevoelige rug na het rijden maar achteraf gezien lag dat niet aan de bf..
een boom zadel is lastig ivm een brede ruggengraat, een schoft en een rechte rug. Ik zou een thorrowgood cob kunnen proberen maar bij is de schoft misschien weer het probleem..

Nu zie ik vaak ghost voorbij komen.. maar ze zijn ook erg vaak tweedehands te koop. Wat is de rede daar van? Bevalt het eigenlijk toch niet zo goed? Voor mij dus een rede om daar erg over te twijfelen.
Het lijkt mij ook een hele toren op het paard. Kloppen die gedachtes van mij? Of zit ik er compleet naast?
Is het mogelijk om te springen met een ghost en om in de beugels te staan? Ik heb een draver die op lange paden wel eens even "los" mag gaan en dan moet ik staan in de beugels.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 20:24

Ik weet niet waarom ze veel 2dehands worden aangeboden. Ik vind dat wel meevallen, maar zoek er ook niet op.

Ik ben er in ieder geval erg weg van. Helemaal geen hoge toren juist. Dat vind ik meer van andere (boom)zadels. Alhoewel het op mijn paard met hofe schoft niet ging. Maar daar moet ik we eerlijk bij zeggen, dat ik dat zadel eigenlijk op mijn fjord (rond en weinig schoft) had. Want het eerste jaar kin hij makkelijk op mijn hoge schoft-paard. Maar daarna ging hij natuurlijk erg naar de rug van mijn fjord staan en toen was t over. Mss aks hij een eigen Ghost had gehad, dat het wel goed was gegaan.

Er is hier iemand die er een hard boogje in heeft laten zetten (op de ponmel), zodat het zadel niet op de schoft zakt.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 20:26

Ik had een Ghost op mijn oude paard met hoge, smalle schoft en wat ingezakte rug. Paste prima. Na zijn overlijden verkocht. Nu voor nieuwe (ronde, brede) pony weer een Ghost in bestelling. Ik vind het heel fijne zadels, en het concept ervan klopt.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 20:27

Bedankt!
Mijn paard heeft niet een hele hooge schoft hoor. Maar vooral veel bot.
Hoe bevalt het zadel met lange ritten en veel licht rijden?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 20:54

Dat mag hoor :) Ik heb geen idee en eerlijk gezegd begon ik er zelf ook aan te twijfelen, maar hoe weet je dat haha. Ik heb daarom ook bewust een trekker gekozen omdat die echt kussens heeft en het mij leek dat de druk dan beter verdeelt zou worden.

Ik heb altijd Barefoot pads gebruikt bij de cheyenne en de Cherokee, is dit ook lam? Ik vond het wel moeilijk om die echt mooi zacht te houden ik voel nu ik een zo goed als nieuwe kifra pad heb toch wel een heel duidelijk verschil qua zachtheid!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 21:17

No_No schreef:
Bedankt!
Mijn paard heeft niet een hele hooge schoft hoor. Maar vooral veel bot.
Hoe bevalt het zadel met lange ritten en veel licht rijden?

Mij prima. Ik doe 25-25 km. Veel draf. Ik vind t zadel echt heerlijk.