[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:39

Ik ben geen Trekker liefhebber maar ik denk dat er zeker wel een markt voor is, een boomloos / flexibel zadel met oortjes. Alhoewel deze wel erg groot lijken, maar adijsteunen zijn gewoon superfijn :j

Zullen ze in Australië ook wel blij mee zijn, ein-de-lijk een boomloos aussie model (hè Don) :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:04

Jets schreef:
Tcm62 schreef:
Maar ik heb nog een paar hele mooie en nieuwe dekjes helaas ;(

Denk dat de rug van je paard iets belangrijker is :') Je hebt ook half pads, die kun je tussen je zadel en dekje leggen. Dan heb je alsnog drukverdeling.

Was het niet beter om je dekje boven op de pad te leggen? Aangezien het dekje anders nog op de rug kon drukken?
Een half pad of pad die iets kleiner is dan je dekje is hierbij dan een geschikte optie.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:17

pmarena schreef:
Ik ben geen Trekker liefhebber maar ik denk dat er zeker wel een markt voor is, een boomloos / flexibel zadel met oortjes. Alhoewel deze wel erg groot lijken, maar adijsteunen zijn gewoon superfijn :j

Zullen ze in Australië ook wel blij mee zijn, ein-de-lijk een boomloos aussie model (hè Don) :D

Ik vraag me wel eens af of de Aussies daadwerkelijk met Aussie zadels rijden.... :+

Gejat van de Ghost die wrongetjes... :D

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:22

Ja hoor, Kwetal :)
Ten minste, toen wij in Australië een paar verschillende maneges in liepen en een rondleiding kregen zagen we overal Stockzadels! Had het om eerlijk te zijn ook niet verwacht, maar er waren bijna geen Engelse zadels bij. Wel een paar boomloosjes!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:32

Ha, lol - leuk om te weten. Mijn Ghost dealer daar verkoopt geen stockzadels of iets wat er op lijkt. Wel Spaans (en Ghost uiteraard)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:34

Natalie wil al jaren graag boomloze stockzadels verkopen dus denk dat die wel erg blij is ermee? Of doet die geen Trekker (meer) :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:20

Ze had er zelf 1 ontworpen, maar dat komt niet erg van de grond. Voor zover ik weet heeft ze nog nooit Trekker zadels verkocht. :o?

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:10

pmarena schreef:
pleiada schreef:
Heeft hier trouwens iemand ervaring met de lamsvellen seatsavers van barefoot die de orginele seatsaver vervangt?Is deze niet heel slap en dun?

Die hebben ook gewoon dezelfde onderkant als een normale lederen seatsaver, die van leder is ook niet alleen het bovenste lapje leder hè ;)

Dus gewoon stevig zeg maar, hij vervangt de originele zitting echt :j

Ik heb deze en vindt hem super.

ZPCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:12

Hallo wij zijn er uit dat we toch weer boomloos gaan. Nu gebruiken we mijn oude Barefoot Chayenne tot dat we de Notting Hill hebben of de Freeform Liberty. Even passen komende maand!

Merk zo een verschil als mijn Arab boomloos gereden word.. Echt veel beter voor hem!

Alleen ik vraag me nu af hoe het zit met die pads. Welke zijn de beste? Want ik heb het idee dat juist de schoft en rug minder "vrijheid" hebben met boomloos en dat een dekje dat alleen erger maakt. Het ligt natuurlijk over de rug heen en er blijft geen ruimte zoals bij een boomzadel. Als jullie mij begrijpen? :D

ZPCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:14

Wat zit ik moeilijk te doen. Ik bedoel natuurlijk gewoon ruggengraat vrijheid.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:17

Daarom gebruik je bij een boomloos zadel in principe een speciale pad die voor ruggengraatvrijheid zorgt :)

ZPCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:22

Dat begrijp ik zoiets had ik ook maar merkte weinig verschil dus welke zijn de betere merken? En het boomloos zadel zit toch sws een beetje plat op de rug dus je houd toch wel een beetje dat die ruggengraat minder vrij ligt?

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:29

Het heeft vooral te maken met wat je erin stopt aan inlages. Bij hele dunne inlages kun je minder ruggengraatvrijheid krijgen dan bij bv heavy duty inlages. Het hangt natuurlijk ook erg af van de bouw van je paard. Bij een dik, rond en schoftloos paard heb je sneller ruggengraatvrijheid dan bij een bv een ouder paard met aardig wat schoft.

ZPCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:37

Sarah_Elise schreef:
Het heeft vooral te maken met wat je erin stopt aan inlages. Bij hele dunne inlages kun je minder ruggengraatvrijheid krijgen dan bij bv heavy duty inlages. Het hangt natuurlijk ook erg af van de bouw van je paard. Bij een dik, rond en schoftloos paard heb je sneller ruggengraatvrijheid dan bij een bv een ouder paard met aardig wat schoft.

Ja idd. Maar het is dus mogelijk dat je als je achter het paard staat en je hebt een goede pad dat je er onder door kunt kijken? Langs de ruggengraat? Ik heb dat namelijk nog bij niemand gezien het zit meestal helemaal vol met bont en dergelijke.. Maar ik zal wel even opzoek gaan naar iets goeds! Dankje.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:43

ZPCT schreef:
Ja idd. Maar het is dus mogelijk dat je als je achter het paard staat en je hebt een goede pad dat je er onder door kunt kijken? Langs de ruggengraat? Ik heb dat namelijk nog bij niemand gezien het zit meestal helemaal vol met bont en dergelijke.. Maar ik zal wel even opzoek gaan naar iets goeds! Dankje.

Om de ruggengraatvrijheid te testen wordt vaak de ''halstertouw test'' toegepast: leg een halstertouw tussen rug en pad, kun je het touw makkelijk bewegen en ligt het dus los, dan is de ruggengraat vrij van druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:46

Het ligt ook aan de pad inderdaad. Het belangrijkste is dat ze anatomisch gevormd zijn (mooi de ruggengraat volgen ipv een rechte bovenkant hebben) en dat de inlages echt onder de pad zitten. Bij mindere kwaliteit pads met een minder stijve bovenstof zie je wel dat de naad/stof boven de ruggengraat wat naar beneden getrokken wordt tussen de twee inlagevakken. Dan heb je meteen minder ruggengraatvrijheid. En bij echt slechte pads liggen de inlagevakken bovenop en ligt de naad/stof ertussenin meteen op de ruggengraat.

De halstertouwtest is een goede test.
Maar om heel eerlijk te zeggen heb ik ook nog nooit iemand boomloos zien rijden waarbij je met de ruiter erop nog onder de pad over de ruggengraat heen kon kijken.

ZPCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:47

Runa schreef:
ZPCT schreef:

Om de ruggengraatvrijheid te testen wordt vaak de ''halstertouw test'' toegepast: leg een halstertouw tussen rug en pad, kun je het touw makkelijk bewegen en ligt het dus los, dan is de ruggengraat vrij van druk.

Top dat wist ik niet! Dankje.

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:29

Hey bokkers,

Ik heb een vraag:
Ik heb een D-pony van 1.47m, stevig gebouwd, Ligt nu een 17,5 inch dressuurzadel op, maar ik ben aan het kijken voor een barefoot cheyenne, cherokee of london. Alleen twijfel ik heel erg welke maat ik nu moet nemen. Zelf ben ik 1.84m (ja ik pas op die pony van 1.47m en ben niet overdreven te groot voor hem. zie foto's) Qua broekmaat heb ik maat 40-44, en volgens de site van barefoot zou dan maat 2 het beste zijn. Maar zou dat niet te lang/groot zijn voor mijn pony?

Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:38

Een maat 1 JustAdjust? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:47

Hoeveel plaats heeft je pony op zijn rug in centimeters?
Kleinere pony's gaan helaas vaak samen met kortere ruggen en dus minder ruimte voor een zadel. Daar zou ik dus (ook bij boomloos) mee beginnen. Vervolgens kijken welke boomloze modellen er dan nog op hem passen en dan als laatste kijken op welke van deze modellen jij je lange lengte kwijt kan. Je hoort over boomloze zadels regelmatig dat het niet uitmaakt hoe lang ze zijn want het achterste deel draagt toch niet - maar als je een zadel op zijn rug legt dat de zitting wel op het achterste deel van de rug heeft, dan heb je alsnog een probleem.

Maar omdat jullie situatie nogal extreem is zou ik er sowieso eerst een boomloze zadelpasser naar laten kijken.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:07

pmarena schreef:
Een maat 1 JustAdjust? :)

Of die superstoere Arizona met verplaatsbare cantle :D

(als die nog te koop is)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:15

Oja, als het goed dan heeft Miriam van Hofstede Twekkelo die nog liggen :j

Ze wilde zelf graag zo'n nieuw zadel met lamsvel zitting O:)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:51

Hoi,

Ik zou hier ook graag een vraag stellen ivm boomloze zadels.

Ik heb een 17-jarige haflingermerrie van 1.38, breed gebouwd en lang in de rug. Ik heb al 6 jaar een wintec 500 met witte boom in en heb nooit problemen gehad. Tot ik dit najaar haar eczeemdeken afdeed en zag dat er met de wintervacht ook enórme drukplekken tevoorschijn kwamen. (Ik schaam me nog steeds rot)
Afgelopen jaar heeft er maximaal 10-15 keer een zadel opgelegen, maar ik denk dat het moet zijn gekomen door de wandelritten die we in de zomer hebben gemaakt. Ik ben zelf te zwaar voor mijn zadel (17,5 inch en heb ondertussen een 18 nodig), denk dat dit mee aan de oorzaak kan liggen. Ik heb maat 42/44.

Doordat ze in de winter en de zomer nogal verschilt van bespiering en 'vulling' :+ en we enkel nog buiten rijden, ben ik aan het overwegen om een comfortabeler zadel voor ons allebei aan te schaffen. Ik wil het ontspannen buiten rijden weer gaan oppakken en eigenlijk verder niet meer gaan trainen in de bak met haar.

Welk zadel lijkt jullie geschikt voor buitenritten van 10-25km? Ik heb bij Barefoot al gekeken, maar kan wel wat advies/ervaringen gebruiken :). Alvast heel erg bedankt!
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 09-01-16 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:53

Het beste is denk ik een zadelpassessie bij teteltee aan te vragen, dan kan je van alles proberen en krijg je professioneel advies dat bij jou en je paard past.

http://boomlooszadelpasservice.nl/

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:57

Dankjewel voor je antwoord, ze zit wel dik 100km van ons vandaan denk ik, dus de reiskosten gaan dan al zeker flink lopen. Zou er iemand dichterbij Zeeuws-Vlaanderen zitten? Anders begin ik alvast met sparen :=

Edit: ik lees dat ze ook tot bij ons komt en de reiskosten ook meevallen als ze nog consulten in de buurt doet :).