voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:26

Ik heb nog een tijdje zo rondgereden:
Afbeelding
Zie die prachtige handdoek voorop ;)
Dat gaf iets meer gevoel van rem voorop ;)
Ik denk dat ik daar iets voor ga zoeken weer. Wat betreft die op slot schietende heup van mij ga ik eens proberen met de stijgbeugelbevestiging wat naar voor. Misschien dat dat al helpt :)

Wordt ghost niet meer gemaakt joh? :oo Oh dat wist ik echt niet :oo
Ik weet wel dat ze het phantom model niet meer maken. Dat is helemaal een platte pannekoek. Die heeft mijn lesmensje :)) Vreselijk onvergeeflijk ding is dat.. Dan kun je voor/achter en de zijkant eraf _O-

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:26

@ Akshay:

Haha daar hebben wel meer fjorden last van! :P

Het verdwijnt gewoon half in de kuilen inderdaad.

Ik longeer hem, deed aan de hand ook wat rechtrichtoefeningen en deed werken aan de lange lijnen. Maar hij loopt uit zichzelf als een giraffe (weggedrukte rug, sterren kijken, onderhals enz.) en bij werken aan de hand al helemaal (hij haaat het) waardoor ik rechtrichtoefeningen al niet meer doe want dat is niet bevorderlijk. Heb ze ook geprobeerd met bijzets of door hem steeds naar onder te vragen. Maar dan loopt hij amper, of in ieder geval niet fijn.

En bij het longeren kan ik er alleen maar achteraan rennen als ik wil dat ie een normaal tempo aanneemt. En dan nog gaat hij steeds weer langzamer. Geef ik hem een tik met de zweep dan gaat hij bokken en rennen, om erna weer te gaan sloffen..

En voor werk aan de lange lijnen is hij veel te sensibel in combinatie met mijn ervaring. Reageert op de minste druk op zijn neus (bitloos) of in zijn mond (met bit) en als het touw tegen zijn lichaam aan komt wijkt hij ook meteen voor druk. Het is echt geen doen dat :+

@ pmarena:

Klopt, daar ligt de bf met inlages. Maar wel op een andere manier. Die ligt echt helemaal gedrukt erop. En het bontje niet omdat het zadel er niet op drukt zegmaar.

Ik weet niet wat beter is.. Zal morgen even kijken hoe het zit met de schoudervrijheid wat betreft het bontje die het zadel mogelijk omhoog tilt. Dat beeld ben ik vergeten :o

Volgensmij zit er wat betreft schoudervrijheid niet veel verschil in. Volgensmij komt bij beide zadels de schouders ertegenaan. Maar het boomzadel ligt veel minder strak tegen het lichaam dan de barefoot. Dus daar kunnen de schouders denk ik iets makkelijker bij bewegen??

Maar. Jullie vinden dat ik gewoon met de bf kan rijden? Of met het boomzadel? Of geen van beide?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:32

Lastig is het hoor :j Loopt hij wel fijn met deze barefoot en hoe in vergelijking met een ander zadel of je vorige barefoot?Ik ben geen expert maar weet wel dat je het beste af kan gaan op het geen wat je paard aangeeft..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:36

ik heb een antwoord, maar niet waar ik op hoopte.
het antwoord was je kan beter zonder paarden komen want de maat van het zadel ligt aan de ruiter ( Dikgedrukt )
terwijl ik juist wou zien hoe hij lag, lang/kort/breed en terplekker welke pommel en welke inlages erin moeten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:37

Het zit ons écht allemaal tegen, heel lastig. Hij geeft onder het zadel ook niets aan jammer genoeg.. Zelfs toen hij een peesblessure had, liet hij daar onder het zadel niets van merken. Dus daar kan ik niks op baseren..

Hij loopt onder deze barefoot wel fijner dan onder de vorige. Die ging steeds scheef en na het rijden was er aan één kant haren helemaal raar en had hij last van zijn rug als je eroverheen ging met je hand, vooral aan één kant.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:38

Ik snap er geen hollepeuter meer van :P

Hoe moet ik het "helemaal erop gedrukt" van de Barefoot zien vergeleken met een boomzadel dat niet er op drukt?

Is het soms zo dat de zijkanten van de pommel precies in de kuil boven-achter de schouderbladen vallen en de schouderbladen dan daar tegenaan komen?

Want dat is het hardste stukje van de Barefoot?

Als je het idee hebt dat de Wintec met het bontje beter ligt voor nu, dan lijkt de keus me simpel :)

Unihorses: heb je dat wel duidelijk gezegd dan, dat je die zaken graag wilde weten?
Want dan zou je toch niet het antwoord krijgen dat je hebt gekregen?

Ik ga echt uit van een beetje langs elkaar heen praten want Marcel is normaal echt niet flauw ofzo :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:40

Oke,best lastig dat hij niet goed aangeeft wat hij ergens van vind..Is hij na het rijden met deze barefoot dan ook gevoelig op de plek waar het strak zit?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:40

pmarena schreef:
Ik snap er geen hollepeuter meer van :P

Hoe moet ik het "helemaal erop gedrukt" van de Barefoot zien vergeleken met een boomzadel dat niet er op drukt?

Is het soms zo dat de zijkanten van de pommel precies in de kuil boven-achter de schouderbladen vallen en de schouderbladen dan daar tegenaan komen?

Want dat is het hardste stukje van de Barefoot?

Als je het idee hebt dat de Wintec met het bontje beter ligt voor nu, dan lijkt de keus me simpel :)

Unihorses: heb je dat wel duidelijk gezegd dan, dat je die zaken graag wilde weten?
Want dan zou je toch niet het antwoord krijgen dat je hebt gekregen?

Ik ga echt uit van een beetje langs elkaar heen praten want Marcel is normaal echt niet flauw ofzo :)

ik heb gezegd dat ivm met korte en gevoelige rug van het paard ik graag terplekke wou zien hoe het lag en of er extra inlages inmoesten, en welke maten pommels

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:47

Sorry, het is ook zo lastig om in woorden uit te leggen! :+

Nou daar bij het bontje is lucht (zonder bontje is het gewoon open), maar bij de barefoot wordt dat stuk gewoon opgevuld door pad en zadel. Snap je?

Volgensmij is het zo het geval ja, dat van de pommel. Die komt in de achterkant van de kuilen onder de schoft. En dan zit het voor de rest strak op het lichaam waardoor de schouder er niet onderdoor kan. Maargoed dat is bij het boomzadel niet per se anders.. Misschien ietsje beter omdat het er minder strak tegen aan zit..

Ik ga morgen eens met het boomzadel rijden en goed opletten hoe het zit met de schouders! Eventueel erna meteen met de bf om te kijken of er toch niet een verschil te voelen valt.

@ pleiada: Daar waar het strak zit is het niet gevoelig. Wel iets op de achterkant van de rug, maar ik heb het gevoel dat dat puur is omdat daar een schuurplek zit.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:52

een extra mailtje met tekst en uitleg gestuurd en we kunnen morgen met paarden komen *\o/*

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:54

@geryon: welke pommel heb je er nu in zitten?
Is het niet een idee om een wijdere pommel er in te doen, met extra inlage alleen onder de pommel. Zodat de schouder onder de pommel door kan bewegen?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:58

pmarena schreef:
Tja, is het gewoon glad leer, kunstleder of suède?

Gewoon glad leer moet sowieso prima kunnen met een normale, goede zadelzeep :j

Het is glad leer, dus alleen zadelzeep is voldoende? ik heb een vloeibare of is een vaste beter?
En af en toe wat lederdressing? of is dat juist fout?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:58

Bedankt voor je tip! Ik kan geen extra inlage meer bij :P Denk dat ik met een wijdere pommel (ook met inlage eronder) ook niet genoeg schoftvrijheid heb..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 22:53

Citaat:
Maar. Jullie vinden dat ik gewoon met de bf kan rijden? Of met het boomzadel? Of geen van beide?

NIET met het boomzadel :n :oo -O- En ZEKER niet met dat bontje er onder, daarmee maak je de kamer nog kleiner en kom je helemaal nooit meer van die kuilen af Y;(

Ook ophouden met al die inlagen - wanneer de rug van je paard op dit moment zo slecht is dat je er met geen mogelijkheid een zadel op kunt passen, dan even wachten tot het verbeterd is....

Zoek of je een Equitex Special pad kunt kopen/lenen (Duitsland) Dat helpt om de voorkant van de rug af te houden en vult de kuilen naast de schoft op.

En dan het laatste advies: wanneer je paard er niet over klaagt, ga dan niet tot in het oneindige belemmeringen zoeken. je paard loopt beter, die is de jury....

Meer zeg ik er niet over :x ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:22

Oke nu weet ik het helemaal niet meer :')

Geryon heeft in normale conditie in medium boom. Dit is een medium wijde boom, zodat ik er een bontje onder kan doen.

Ik vraag me echt af hoe hij aan die kuilen komt trouwens..

Wachten tot het verbeterd is? Mijn paard traint helaas zichzelf niet :P

Ben erg blij met je tips maar je laatste advies vind ik wat krom. Ik ken mijn paard. Ik weet dat hij niets aangeeft onder het rijden. Dat hij goed loopt bekent niet dat hij geen pijn heeft. Om deze reden laat ik ook regelmatig nog een peesscan uitvoeren voor een oude blessure, omdat hij bij de peesblessure ook niets aan gaf. Moet er niet aan denken dat ik rijd terwijl hij pijn heeft ergens :n

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:49

Geryon , misschien een idee om een korektor pad te gebruiken onder de BF en dan met de zachte inlagen gewoon .
Geen idee of het kan . Maar dan is je knel pprobleem over en omdat korrektor lucht heeft kan je paard eronder door bewegen .
Wat betreft werk aan de hand , dubbel longe of lange teugel kan ik je adviseren mijn les meneer eens te vragen .
Die is geweldig goed met paarden en die kan jullie helpen plezier te hebben in het andere werk .
17 jaar dier moet nog best terug in conditie kunnen komen . Is ze verder wel gezond ?
Een gezond paard wat zo veel spier verlies heeft vindt ik eigenlijk zorgwekkend .
De mijne krijgen alleen maar meer spieren van niet werken ( lees vet ;-) deze regel is natuurlijk een grapje bovenstaand serieus maar misschien weet pmarena of buutenzinnig of een corrector gaat werken .

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 00:46

Geryon schreef:
Oke nu weet ik het helemaal niet meer :')

Geryon heeft in normale conditie in medium boom. Dit is een medium wijde boom, zodat ik er een bontje onder kan doen.

Ik vraag me echt af hoe hij aan die kuilen komt trouwens..

Wachten tot het verbeterd is? Mijn paard traint helaas zichzelf niet :P

Ben erg blij met je tips maar je laatste advies vind ik wat krom. Ik ken mijn paard. Ik weet dat hij niets aangeeft onder het rijden. Dat hij goed loopt bekent niet dat hij geen pijn heeft. Om deze reden laat ik ook regelmatig nog een peesscan uitvoeren voor een oude blessure, omdat hij bij de peesblessure ook niets aan gaf. Moet er niet aan denken dat ik rijd terwijl hij pijn heeft ergens :n

Er is een keer een paard uitvoerig getest - het dier had kuilen naast de schoft. Boomzadel aangemeten met wijdte zodanig als men verwachtte dat de schoft zou worden als de spieren weer terug waren. Dat gebeurde ook - toen namen de spieren weer af, breder zadel er op - spieren kwamen terug en namen weer af zodra ze het zadel raakten. Dit is een poosje zo gedaan tot de schouders uiteindelijk 14 (!) cm breder waren geworden. Conclusie - het geheel smaller maken rond die schoft werk averechts, als het niet mee beweegt.
Wat Zinzi zegt, werken aan de hand zou moeten helpen. Wanneer je paard zoveel spier verliest is het zinvol om uit te zoeken wat de oorzaak is. Paarden laten niet merken dat er wat mis is, dat wil zeggen dat ze niet meer met de kudde meekunnen en dan ben je een makkelijke prooi bent voor roofdieren. een paard weet niet dat er geen roofdieren zijn....

Je zei wel dat hij wat beter liep - dus beter dan met het boomzadel?

Ik neem aan dat je hier al langer mee bezig bent en ik kan geen pasklare oplossing aandragen. Wat ik gezegd heb meen ik - probeer een Equitex Special. Ik ben geen fan van Corrector, omdat ik vind dat je van een boomloos zadel geen boomzadel moet maken. Verder zijn er nog veel meer merken boomloos dat alleen de Barefoot, alhoewel mijn tweede keus ook idd een soepel zadel zou zijn zonder mega kussens. Mijn eerste keus is trainen aan de hand. Wanneer de spieren niet terug komen moet je echt uitzoeken wat er mis is.... het kan zijn dat er iets bekneld is geweest en zodanig beschadigd is, dat er geen spieren meer kunnen groeien. Maar laten we daar niet van uit gaan.....

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 01:25

Aargh hele tekst weg . OOpnieuw dan maar .
Ik noemde corrector omdat ik die ken , is vrij soepel geheel hoor met aantal luchtcompartimenten die je onafhankelijk kunt op pompen !
Maar ik zou echt willen weten waarom het paard zoveel spier verlies heeft als ik jou was .
Heb het dIer niet zonder zadel gezien maar als ik een inschatting maak adh van je omschrijving zou ik er niet eens op willen zitten . Zelfs niet nu ik zoveel kg s kwijt ben .
Zou energie steken in achterhalen waarom dat spierverlies en om iemand te vinden die je kan laten zien en ervaren hoe leuk wadh en lt LAN zijn samen .
Mijn merrie die 2, 5 jaar geleden tot 2 X toe advies kreeg euthanasie omdat ze ies oonmogelijks had en niet of weinig kans op herstel . Holistische kkliniek gegaan en daarna gaan werken aan de hand en lange teugel werk . Deze dame doet nu uitgangen en beginnend Piaffe . Dankzij dit werk .
Kijk daervoor eens op de site van bv John Erb ( voormalig Balinge hof ) nu Equine improvement .
Of Piet bakker en zo zijn er meerdere maar van deze 2 weet ik hoe ze zijn .
Top . John is mijn trainer en coach in het werk met mijn paard en rijd ook dus niet alleen vanaf de grond .

Het is geen kritiek geryon , maar gewoon mijn overpeinzingen .
En ik ben ook een zeurkous wb zadels

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 10:15

Bedankt voor de tips weer!

Hij heeft zoveel spier verloren toen hij koliek had. Hij was weken niet lekker. Heb weken niet gereden en daarvoor alleen maar recreatief. Geryon loopt in vrijheid met een weggedrukte rug enz. dus dat versterkt het alleen maar. En daarbij had hij een rantsoen van 2,5-3 kilo hooi (ik dacht dat hij veel meer kreeg) en een kilo tot 2 kilo biks per dag. Geen goede spijsvertering en tekorten dus. Arm paard :(:)

Dat is sinds ruim een week allemaal veranderd tot zo goed als onbeperkt voer en minder krachtvoer. Hij heeft een opkikker gehad (spuit met vitaminen en mineralen). En over twee dagen wordt een klein deel van het krachtvoer ook door bietenpulp vervangen en een supplement om dat vervolgens aan te vullen. Als dat op is en zijn spijsvertering dus inmiddels weer beter is, ga ik weer over op gewoon krachtvoer.

Zo was hij in mijn wedstrijdperiode, topconditie, misschien wel iets te dik: http://i719.photobucket.com/albums/ww19 ... era122.jpg

Toen was hij verkocht, na een jaar kreeg ik hem onbespierd terug, ik ging recreatief trainen en hij werd zo: http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 9046_n.jpg

En toen na de koliek zo: http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 7400_n.jpg

Verder lijkt Geryon gezond nu. Nu hij veeeeel meer ruwvoer krijgt (heb het wel opgebouwd), is hij veel vrolijker. Echter wel minder energie (loom van het eten de hele dag? door het mindere krachtvoer?).

Dat onderzoek. Gek eigenlijk dat de spieren minder werden zodra ze het zadel raakten. Want ieder boomzadel ligt toch aangesloten, dus raken de spieren?

Hij loopt beter op deze bf dan op de vorige bf bedoelde ik. Hoe hij loopt met het boomzadel weet ik niet.. Daar ga ik vandaag een stukje mee rijden. Gewoon om uit te proberen. Ben ook geen fan van boomzadels, maar wie weet vindt hij het fijner dat het allemaal niet zo strak ligt aan de zijkanten van zijn schoft.

Ik heb de hele tijd met een bf gereden, daarom zijn die kuilen ook raar. Heb heel soms met een boomzadel gereden, dat ook gewoon zeker niet te krap was.

Oorzaak is denk ik dus het rantsoen in combinatie met de wekenlang ziek zijn (en toen mocht hij amper eten, was heftige koliek). Waarom hij sinds die tijd niet is verbeterd is omdat daarna ook het rantsoen niet verbeterde. Denk ik.

Daarom dachten ik en mijn moeder dat ik het nu gewoon aan moet kijken? Nu krijgt hij namelijk wel de mogelijkheid om dingen goed te verteren, op te nemen enz.

Wanneer hij geen spieren krijgt van het trainen aan de hand zou ik eigenlijk gewoon meteen denken omdat hij die niet gebruikt :P
Ik zie het echt niet zitten om te gaan trainen aan de hand.. Hij gaat dan harstikke fout lopen (giraffe, weggedrukte rug, hele verkeerde spieren, zo loopt hij gewoon, altijd al), boos worden op mij. En als ik hem heel los bijzet zodat hij in ieder geval niet zo sterren kijkt, dan treedt hij al niet meer onder enz. En ik heb daar nooit les in gehad.

Ik zal eens rondkijken op het internet voor hulp daarbij of eventueel gewoon tips enz. Wil ook een ostheo/fysio laten komen.. Doei doei spaarrekening.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 10:38

Jeetje dan kreeg hij wel weinig ruwvoer!Is hij ook onderzocht op een maagzweer?Kan nogal eens ontstaan door te weinig ruwvoer..Een van mijn jonge paarden kon vorig jaar door het wisselen geen hooi eten en omdat het nogal lang duurde voor ik een tandarts vond die hem kon helpen was hij erg mager geworden..Hij heeft toen ook koliek gehad wat waarschijnlijk door maagklachten is ontstaan doordat hij te weinig ruwvoer binnen kon krijgen..Het heeft bij hem echt een hele poos geduurd voor hij eindelijk weer goed op gewicht was..Ik ben begonnen met pavo podo grow,metazoa superfit broxx en luzerne en nu is hij eindelijk weer mooi rond aan het worden..Bij dit soort paarden is het best belangerijk dat ze wat hoger eiwit krijgen,maar als het al in je hooi zit is dat ook super..

Sorry off topic :o

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 10:52

Ik ben ook echt het topic aan het vervuilen, sorry daarvoor.

Ja echt heel weinig ruwvoer.. Hij heeft daardoor veel stro gegeten waarschijnlijk en daar is de koliek van gekomen. Hij krijgt hooi de hele dag en na het trainen een paar kilo voordroog.

En nu wordt er gezegd dat het allemaal maar mijn schuld is door mijn ouders.
Dat ik achter de computer vandaan moet en dat paard moet gaan rijden elke dag. Dat ik achter de computer zit om kennis op te doen zodat ik niet zomaar wat aankloot en om alles voor hem te regelen wat betreft zijn rantsoen willen ze niet horen. En dat ik niet elke dag train zodat zijn spieren beter kunnen herstellen ook niet. Ik heb al zo'n moeite met de situatie van mijn lieve pony. En dan wordt er ook nog eens gedaan alsof ik slecht voor hem ben.. :(

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 10:57

Ik denk dat het heel goed is dat je alles zo goed uitzoekt hoor :j Met enkel hard trainen gaat hij echt niet opeens veel gespierder worden,vooral niet omdat hij ziek is geweest..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:07

zo eerst die mallen voor de maat pommel op de paarden leggen en over een halfuurtje op naar me nieuwe zadel *\%/*

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:09

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 4742_n.jpg Ik heb deze Barefoot op mijn tinker liggen,het gladde leer kun je in vetten maar waarmee onderhoud ik de nubuckdelen? Kan iemand mij dat vertellen,hahahahaha ik vind 375 bldz doorworstelen iets te veel van het goede ;)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:01

Voor het nubuck het spul van barefoot zelf.
Wat een mooie kleur Cheyenne heb jij!