[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 16:01

Suzanne van BuitenZinnig is prima :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 12:31

heeft er iemand ervaring met deze halfpad?
https://kentauraustralia.com/products/c ... e-half-pad

de inlages zijn een soort superdun, wit schuimplaatje, eerder stevig, erboven een soort neopreen. Het geheel is vrij stevig, licht indrukbaar met vingertoppen maar ik voel de druk er niet doorheen.

Ik heb 3dmesh inlages die er ev bij inkunnen, (als dat past), maar volgens mij wordt dat wel dik. Zou deze voldoende zijn onder een ghost (ik rij zelden licht, paard is goed bespierd, eerder te dik, ik weeg 64 kilo) of vervang ik de witte inlages beter door andere?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 15:13

Duhelo schreef:
heeft er iemand ervaring met deze halfpad?
https://kentauraustralia.com/products/c ... e-half-pad

de inlages zijn een soort superdun, wit schuimplaatje, eerder stevig, erboven een soort neopreen. Het geheel is vrij stevig, licht indrukbaar met vingertoppen maar ik voel de druk er niet doorheen.

Ik heb 3dmesh inlages die er ev bij inkunnen, (als dat past), maar volgens mij wordt dat wel dik. Zou deze voldoende zijn onder een ghost (ik rij zelden licht, paard is goed bespierd, eerder te dik, ik weeg 64 kilo) of vervang ik de witte inlages beter door andere?

Op de website van Kentaur staan allerlei halfpads. Is er genoeg ruggengraatvrijheid voor gebruik onder een boomlooszadel? Want daar zijn ze niet direct voor bedoeld.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 07:38

De link gaat toch rechtstreeks naar die specifieke pad?
Op het eerste gevoel valt de ruggegraatvrijheid goed mee, ik kan mijn hele hand onder de schoft steken. De touwtjestest heb ik nog niet gedaan. Het is een dikke katoenen pad met onderaan de inlagevakken, en daarboven weer dik katoen + een relatief dikke laag neopreen.
Met de 3D mesh inlages was het een te dik pakket, (en dus zeker wel ruggegraatvrijheid), dus mss moet ik er gewone inlages in doen.
Het ligt onder een ghost, dus die geeft uit zichzelf ook al ruggegraat vrijheid.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 07:45

Symke schreef:
Mag ik hier binnenvallen met een vraag?

We denken dat ons paard liever een boomloos zadel heeft. Hij loopt namelijk altijd lekker met een bareback pad of zonder zadel. Verschillende zadels geprobeerd, pads, boontjes, etc etc. Verschillende zadels passers
Maar t is t allemaal niet echt

Dus nu denken we aan boomloos
Maar waar te beginnen??
Liever niet een gloednieuwe aan laten meten , daar moeten we langer voor sparen. En ook liever eerst kijken of dat inderdaad de richting is die we op moeten.

Het is een grote ranke KWPN ruin met hoge schoft

Alvast bedankt voor meedenken!

Ik zou zeker een passer laten komen die merken heeft die geschikt kunnen zijn voor een paard met hoge schoft. Dat is namelijk wel een dingetje wat maakt dat sommige merken al af kunnen vallen. Als er bij de passer niets tweedehands beschikbaar is wat past kan je altijd zelf tweedehands zoeken

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 12:13

Zou iemand mij kunnen uitleggen wat kwa ruitergevoel precies het verschil is tussen Ghost en bijvoorbeeld Barefoot? Paar punten die ik mij afvraag:

* Welk zadel zit breder?
* Welk zadel geeft een veiliger gevoel?
* Welk zadel ligt over het algemeen stabieler op je paard?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 12:24

Dat is zo paard en ruiter afhankelijk. Ik voel me niet veilig als ik opgesloten zit in een zadel. Terwijl anderen juist grote beenblokken enz willen. Zou kijken of je beide kan testen.

Ghost zat voor mij minder breed maar dat lag ook aan het model (torino)

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 13:15

Ghost zit niet breed, en de dijwrongen op bepaalde modellen geeft je net even wat meer houvast bij onverwachte bewegingen.... (vanuit galop omdraaien etc :D ).
Mijn paard is een ronde oliebol, en de Ghost ligt heel stabiel. Fijne is ook dat je geen aparte "kopijzers" hoeft te hebben, die weer precies moeten passen.
En neeeeeeeeeeeeeeee, ik heb geen aandelen in Ghost!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:35

Hier lag barefoot als een huis, waar ghost helaas niet passend te krijgen was en naar achteren geduwd bleef worden. Paard met veel schouder en grote beweging in combi met redelijk schoft en iets overbouwd en dan nog ging het zadel naar z’n lendenen.
Ik vind ghost wel een stuk smaller voelen dan de barefoot, al heeft barefoot inmiddels ook modellen met een wat meer a-zit.
Voelde me in beide verder gewoon veilig qua zit.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:44

Hier de ghost buttera en wil niks anders meer. Had wel een basis die ik niet passend kreeg, bleek een stuk wijder te zijn dan de basis die ik toen had. Gelukkig nog een andere basis kunnen krijgen en ligt het weer goed. Waar ik een paar jaar terug al blij zou zijn als ik zomers zonder pijn een half uurtje zou kunnen rijden, kan ik nu zelfs 10,5 uur zonder problemen doorkomen. Zelfs in de winter kan ik uren rijden. <3

Is alleen wel zoektocht geweest met het passen en meten met die kussens etc. Maar goed, Elano heeft het zadel op zijn rug gehad toen ie obees was en met goed gewicht. Dat is ook een wereld van verschil natuurlijk. En nu hopelijk weer op gewicht houden. :D

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:55

Toevallig pas een barefoot als ''erbij'' zadel. Stapte gelijk met heup pijn af, mijn tinker is echt niet breed maar het zat voor geen meter. Sorry, :Y) . Ghost(veneto) is voor mij te vergelijken met een dressuurzadel, maar dan fijner en zachter. Wil zelf echt niets anders meer. Schuift overigens weinig, ik singel niet muurvast aan, ook op mijn vorige, wel ronde, haflinger schoof die amper. Pas toen ik in volle galop ernaast hing, klaar voor landing, is ie geschoven. :+ Qua veiligheid is het maar net wat je fijn vind, mijn wrongen hebben heel wat galop-halt momenten opgevangen en de smalle zit is voor mij handig bij een 90-180 graden draai.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 07:34

Wat veel reacties, dankjewel allemaal! :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 08:20

Petrichor schreef:
Zou iemand mij kunnen uitleggen wat kwa ruitergevoel precies het verschil is tussen Ghost en bijvoorbeeld Barefoot? Paar punten die ik mij afvraag:

* Welk zadel zit breder?
* Welk zadel geeft een veiliger gevoel?
* Welk zadel ligt over het algemeen stabieler op je paard?

Dat is eigenlijk een vraag die niet te beantwoorden is zo. Het gaat niet om het merk, maar om het model.
Binnen elk merk zijn al hele grote verschillen :)

Voor mij zit bvb. een Barefoot Barrydale te breed. Lange zweetbladen, dikke kniewrongen. Teveel materiaal tussen mijn knie en paard waardoor je heupen een spreidzit te verwerken krijgen. Bij Ghost modellen en andere merken die een wrong tussen been en paard plaatsen zal dat hetzelfde zijn. Bij een eenvoudige Cheyenne had ik het dan weer niet, terwijl die toch echt laag op het paard ligt (dus veel paardgevoel / close contact onder de billen) en dus breder zit dan een zadel dat een meer A-vormige opbouw heeft, zoals de PRO Barefoots. Bij Ghost types en andere merken zonder kniewrongen gaat het bij mij prima :)

Binnen 1 merk geeft het ene model een breder zitgevoel dan het andere.
Het ene model geeft meer steun / diepere zit dan het andere model. Enz.

Als bij iemand merk A wel schoof / breder zat / niet zo veilig aanvoelde en merk B beter scoorde, dan hebben ze vast niet eerst elk model van merk A geprobeerd waarbij ze vast ook wel een betere match hadden kunnen vinden :)

En zelfs als je de vraag specifiek stelt, dus echt van beide merken 1 model dat je het meest aanspreekt en je weet niet welke te kiezen, dan kan het nog zijn dat er 1 iemand reageert die model A fijner vond. Terwijl 9 mensen model B fijner vonden. En dat voor jouw situatie dan blijkt dat je aansluit bij die ene die model B maar niks vond en voor wie model A als thuiskomen aanvoelt :D

Zowel Ghost als Barefoot hebben ontzettend veel totaal verschillende modellen binnen hun assortiment en zijn gewoon prima kwaliteit. Ik zou lekker bedenken welke modellen van beide merken (en misschien ook nog andere merken) het meest aanspreken en die gewoon eens proberen :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 21:42

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. :)

Ik heb Ghost altijd lelijke zadels gevonden en ik was heel zeker dat ik er een Barefoot zadel (bij) wil. Maar ik begin steeds een beetje meer interesse in Ghost te krijgen. Ik weet natuurlijk nog helemaal niet of het überhaupt wat voor mij is en welk model eventueel bij ons zou passen maar ik probeer al wel een beetje informatie te winnen.

Welk model zou je adviseren om te passen voor het volgende? Ik begrijp dat alles anders kan uitvallen maar ik vind het leuk me te verdiepen. :)

* Stevig in het zadel zitten, maar niet in een bepaalde houding gedwongen worden.
* Smal en zacht zitten.
* Paard heeft een gezonken rug.
* Ik heb flinke billen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 22:31

Ik heb zowel de lipica als de buttera.
Heb eerder roma’s gehad.

De buttera is een zalig zadel, superdiepe zit, heel veel stevigheid, op mijn flexibele Pre zit ik er heel veilig in. Op mijn trekpaard echter is het een ramp :+. Die gooit hoog op, komt in draf omhoog met haar kont en klapt het achterste van het zadel omhoog tegen mijn kont :+.
Op haar heb ik de lipica, wel een kniewrongetje dat ik vrij hoog geplaatst heb maar verder een veel vlakkere zit. Op dit zadel hou ik mijn balans op de Pre echter niet genoeg.

Ik vind zelf de torino erg interessant. Wel een vlakkere zit en dus ruimte voor je kont (en met een gezonken rug van je paard wordt die zit automatisch iets dieper), en een vrij grote wrong
Die wel stevigheid biedt maar niet echt dwingend is.

Horsejansdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 22:56

Ik ben voor mijn bijrijdertje van 28 kg en 1.40 groot op zoek naar een boomloos zadeltje voor mijn grote shet van1.08. Ze rijdt nu op een BK support barebackpad met bijbehorende onderlegger met inlagen, maar ik wil daarnaast toch ook graag voor een zadeltje kijken zodat ze ook af en toe kan lichtrijden of een galopje mee kan pakken. Na een eerste zoektocht denk ik aan een Edix Vika XS of Barefoot Cheyenne maat 0. Hebben jullie ervaring met deze zadeltjes? Aanrader of toch beter iets anders? Ze zijn logischerwijs behoorlijk aan de prijs, dus ik houd marktplaats goed in de gaten :). Of kennen jullie een zadelpasser in regio zuid holland die ook tweedehands goede kwaliteit boomloze zadeltjes heeft voor grote shetties? ben heel benieuwd naar jullie meningen en adviezen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 07:37

Binnen Ghost durf ik het niet te zeggen, daar heb ik te weinig verstand van welke modellen er nu allemaal wel of niet te krijgen zijn, met welke aanpassingen, want er zijn zó ontzettend veel mogelijkheden. Ik vind het zelf hele gave zadels :j

Binnen Barefoot zou ik zeggen probeer de Lazy Mountain / Happy Valley eens.
Maar had je die niet al eens op je paard gehad....?

Dat is echt mijn all-time favoriete zadel. Zat voor mij smal genoeg (geen kramp in heup / been).
Super stevig doordat je zo heerlijk wegzakt tussen de zachte cantle en dijwrongen. Echt een heerlijk veilig zacht omsluitend kuipje :+:

Maar door de zachte vulling toch niet dwingend want het vormt zich gewoon om je been en billen heen.
Doordat de cantle een soort muurtje achter je billen is en geen wigje / lepel onder je billen, heb je ook lekker veel zitruimte en close-contact gevoel. Mareentje had ook een dieper ruggetje / duidelijke schoft en dat ging prima, zadel buigt gewoon mee.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 09:56

@Petrichor: Ik vond de Ghost zadels ook lelijk, nu nog hoor bij een aantal modellen :D , maar ik het nu de Veneto, en die vind ik best acceptabel hahahaha!

Horsejansdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:04

Horsejansdam schreef:
Ik ben voor mijn bijrijdertje van 28 kg en 1.40 groot op zoek naar een boomloos zadeltje voor mijn grote shet van1.08. Ze rijdt nu op een BK support barebackpad met bijbehorende onderlegger met inlagen, maar ik wil daarnaast toch ook graag voor een zadeltje kijken zodat ze ook af en toe kan lichtrijden of een galopje mee kan pakken. Na een eerste zoektocht denk ik aan een Edix Vika XS of Barefoot Cheyenne maat 0. Hebben jullie ervaring met deze zadeltjes? Aanrader of toch beter iets anders? Ze zijn logischerwijs behoorlijk aan de prijs, dus ik houd marktplaats goed in de gaten :). Of kennen jullie een zadelpasser in regio zuid holland die ook tweedehands goede kwaliteit boomloze zadeltjes heeft voor grote shetties? ben heel benieuwd naar jullie meningen en adviezen!

Iemand die ervaring heeft met één van deze zadels? Wat betreft de barefoot: zou een X0 (Barefoot bellis) ook nog passen of beter echt een maatje 0?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:27

pmarena schreef:
Binnen Ghost durf ik het niet te zeggen, daar heb ik te weinig verstand van welke modellen er nu allemaal wel of niet te krijgen zijn, met welke aanpassingen, want er zijn zó ontzettend veel mogelijkheden. Ik vind het zelf hele gave zadels :j

Binnen Barefoot zou ik zeggen probeer de Lazy Mountain / Happy Valley eens.
Maar had je die niet al eens op je paard gehad....?

Dat is echt mijn all-time favoriete zadel. Zat voor mij smal genoeg (geen kramp in heup / been).
Super stevig doordat je zo heerlijk wegzakt tussen de zachte cantle en dijwrongen. Echt een heerlijk veilig zacht omsluitend kuipje :+:

Maar door de zachte vulling toch niet dwingend want het vormt zich gewoon om je been en billen heen.
Doordat de cantle een soort muurtje achter je billen is en geen wigje / lepel onder je billen, heb je ook lekker veel zitruimte en close-contact gevoel. Mareentje had ook een dieper ruggetje / duidelijke schoft en dat ging prima, zadel buigt gewoon mee.

Wat leuk dat je dat nog weet! Ik heb inderdaad een Lazy Mountain gehad en dat was het fijnste zadel ooit, maar helaas had ik na een uurtje rijden dagen lang last van mijn liezen. :(

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:30

Duhelo schreef:
Heb eerder roma’s gehad.

De buttera is een zalig zadel, superdiepe zit, heel veel stevigheid, op mijn flexibele Pre zit ik er heel veilig in. Op mijn trekpaard echter is het een ramp :+. Die gooit hoog op, komt in draf omhoog met haar kont en klapt het achterste van het zadel omhoog tegen mijn kont :+.
Op haar heb ik de lipica, wel een kniewrongetje dat ik vrij hoog geplaatst heb maar verder een veel vlakkere zit. Op dit zadel hou ik mijn balans op de Pre echter niet genoeg.

Ik vind zelf de torino erg interessant. Wel een vlakkere zit en dus ruimte voor je kont (en met een gezonken rug van je paard wordt die zit automatisch iets dieper), en een vrij grote wrong

De Buttera heb ik ook nagekeken, maar ik heb broekmaat 42/44 ik denk dat mijn billen er niet goed in zullen passen. Iemand daar ervaringen mee? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:34

Heb je enig idee hoe dat kwam van die liezen...? Want in andere Barefoot(s) had je dat niet toch....?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:42

pmarena schreef:
Heb je enig idee hoe dat kwam van die liezen...? Want in andere Barefoot(s) had je dat niet toch....?

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe het kwam, misschien kwam het wel niet door het zadel maar door mij zelf. Toen ik de Lazy Mountain kreeg verhuisde ik ook voor het eerst naar een andere stal. Ik moest toen voor het eerst alleen buitenritten maken zonder stalgenoten erbij en dat vond ik heel spannend. Wellicht heb ik toen wel verkrampt gezeten ofzo.

Ik heb nu een boomloos Edix zadel, en kwa uitvoering vind ik ze veel lijken op Barefoot. Maar nu met de Edix heb ik nergens last van terwijl ik echt wel het idee heb dat deze net zo breed zit als de Barefoot.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 19:08

Horsejansdam schreef:
Horsejansdam schreef:

Iemand die ervaring heeft met één van deze zadels? Wat betreft de barefoot: zou een X0 (Barefoot bellis) ook nog passen of beter echt een maatje 0?

De edix Vika xs is denk ik vergelijk baar met de barefoot bellis, zelf vind ik de edix wel zachter.
Denk dat die zadels het meeste kans hebben, denk dat barefoot maat 0 al snel te groot is

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 19:17

Petrichor schreef:
Duhelo schreef:
Heb eerder roma’s gehad.

De Buttera heb ik ook nagekeken, maar ik heb broekmaat 42/44 ik denk dat mijn billen er niet goed in zullen passen. Iemand daar ervaringen mee? :)

Ik zat met maat 40 best klem in een Buterra, vreselijk gevoel vind ik zelf.