[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Coentjuh

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:44

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:09

hipkippie schreef:
pmarena schreef:
Het is wel echt totaal iets anders hoor, als ik zo vrij mag zijn ;)

Hoe bedoel je dat precies?

Barefoot vind ik te grof voor Luna, helaas. Was toch mn eerste keus. Dus mn zinnen nu op Ghost gezet en kwam ik dit zadel tegen, wat mij kwa prijs ideaal leek voor t beleren. Maar ik heb nog niks gekocht dus ben erg benieuwd wat je daar precies mee bedoelt hahah

Nou de oude Ghost versus de nieuwe, dat is echt wel heel iets anders :)

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:22

Ok op die manier, nou dan kan ik er na t inrijden alleen maar op vooruitgaan ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:23

Dat denk ik wel, want de oude Ghost is pas echt een flutje "dat er niet is" :D

De nieuwe zijn veel mooier :j

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:29

Klopt die zijn zeker veel mooier, maar ik wil voor het inrijden niet meer dan rond de €300 kwijt zijn voor een zadel en voor die nieuwere moet ik gemiddeld toch €500 voor een 2e handsje neerleggen. Als ik rond deze prijsklasse zoek kom ik boomloos toch weer bij barefoot uit en die is dus te groot (baal nog steeds)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:33

Maar waarom inrijden met een goedkopere tweedehands? de ghostjes vormen toch wel mee en anders moet je binnen een kortere tijd toch een nieuwer model?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:49

Zou ook voor een nieuwer model gaan hoor !
Want denk dat je de oude ook niet makkelijk gaat verkopen weer straks .
Zou ik nu even doorsparen ...

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:50

Geen idee, voor mijn gevoel wil ik nu niet direct voor een duurdere gaan nu ze nog niet zadelmak is. Kan hem nog niet echt testen/proberen dus vind t risico dan te groot dat het zadel mij niet bevalt als we echt gaan rijden. Als ze goed mak is kan ik met testzadels gaan kijken welk zadel het beste is :)

Edit; aan dit zadel kan ik mij geen buil aan vallen, kan hem voor €100,- kaal kopen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:08

hipkippie schreef:
Geen idee, voor mijn gevoel wil ik nu niet direct voor een duurdere gaan nu ze nog niet zadelmak is. Kan hem nog niet echt testen/proberen dus vind t risico dan te groot dat het zadel mij niet bevalt als we echt gaan rijden. Als ze goed mak is kan ik met testzadels gaan kijken welk zadel het beste is :)

Edit; aan dit zadel kan ik mij geen buil aan vallen, kan hem voor €100,- kaal kopen

Er is een rede dat die zadeltjes zo goedkoop zijn. :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:14

Dat is zeker niet duur! Maar ik vond de zitting wel spekglad hoor, je moet er van houden :D

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:18

Naja, ze waren paar jaar terug nog enthousiast over dit zadel toen de nieuwere er nog niet waren dus zo verschrikkelijk zal het wel niet zijn. Je kan voor dit model zoiezo geen hoofdprijs verwachten omdat ze ouder zijn , maar dat wil nog niet zeggen dat ze slecht zijn ;)

En niet te vergeten dit zal vooral voor de beginselen zijn He, ik ga hier geen km's mee maken. Daarbij rijd ik graag zonder zadel dus als t een veredelde barebackpad idee is met de juiste drukverdeling ben ik helemaal tevreden :+

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:44

pmarena schreef:
Witte haren onder een BF zijn meestal irritatie van de huid, door bvb. er overheen schuiven van een raar randje of materiaal, of warmte-irritatie ofzo.

We zagen het zo rond 2005 vooral erg veel ontstaan onder Sympanova pads, echt balen was dat -O-

Van gemene, zeer lokale puntdruk krijg je vaak hele dichte, witte plekjes.

Van irritatie krijg je vaak van die meer stekelharige plekken die vaak ook een stuk groter zijn dan van die ouderwetse drukplekken.

Ik heb al een aantal keer foto's enzo geplaatst in het topic en weet nog steeds niet waardoor het nou komt. Na het rijden heeft mijn paard vierkante plekken op de rug aan beide kanten, zowel de Cheyenne als de Cherokee (ik rij met een Barefoot pad eronder met daarin een combinatie van pu-foam en moosgummi inlages). Op die plekken ontstaan nu steeds meer witte haren. Ik zie dat eigenlijk ook wel als een drukplek. Wanneer is volgens jou dan iets een drukplek en wanneer een irritatieplek? En wat is dan precies het verschil? Het komt in ieder geval van het zadel, dus dan past het niet lijkt mij? Ik vind het in elk geval geen prettig idee dat er witte haren ontstaan op de rug van mijn paard, dat is voor mij een teken dat er iets niet goed is.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 00:58

hipkippie schreef:

Daar kun je je geen buil aan vallen idd
Begreep dat de vraagprijs een stuk hoger lag
Dan zou ik doorsparen idd

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 07:08

Jets schreef:
pmarena schreef:
Witte haren onder een BF zijn meestal irritatie van de huid, door bvb. er overheen schuiven van een raar randje of materiaal, of warmte-irritatie ofzo.

We zagen het zo rond 2005 vooral erg veel ontstaan onder Sympanova pads, echt balen was dat -O-

Van gemene, zeer lokale puntdruk krijg je vaak hele dichte, witte plekjes.

Van irritatie krijg je vaak van die meer stekelharige plekken die vaak ook een stuk groter zijn dan van die ouderwetse drukplekken.

Ik heb al een aantal keer foto's enzo geplaatst in het topic en weet nog steeds niet waardoor het nou komt. Na het rijden heeft mijn paard vierkante plekken op de rug aan beide kanten, zowel de Cheyenne als de Cherokee (ik rij met een Barefoot pad eronder met daarin een combinatie van pu-foam en moosgummi inlages). Op die plekken ontstaan nu steeds meer witte haren. Ik zie dat eigenlijk ook wel als een drukplek. Wanneer is volgens jou dan iets een drukplek en wanneer een irritatieplek? En wat is dan precies het verschil? Het komt in ieder geval van het zadel, dus dan past het niet lijkt mij? Ik vind het in elk geval geen prettig idee dat er witte haren ontstaan op de rug van mijn paard, dat is voor mij een teken dat er iets niet goed is.

Een drukplek is een kleine, spierwitte plek. Daar is het pigment kapot. Zo n plek is meestal niet veel groter dan een euro ofzo en is onstaan doordat er daar iets te hard op de huid heeft gedrukt. Vergelijk t met een niet goed passende schoen, waarbij steeds op dezelfde olek iets tegen je teen duwt. Die witte haren gaan nooit meer weg.

Een irritatieplek is veel groter. Soms over de hele rug (was bij mijn paard het geval. Dat heeft dan weer minder te maken met druk, maar meer met wrijving of slechte warmteafvoer. Die plekken zijn niet helemaal wit, maar inderdaad meer stekelharig. Dit hoeft dus niet te liggen aan een slecht passend zadel, maar kan ook de pad zijn. Niet dat die slecht hoeft te passen, maar je paard reageert gewoon niet lekker op die stof ofzo. Vergelijk het met syntetische sokken in syntetische schoenen, die niet ademen. Na 20 km wandelen heb je echt voeten die in de fik staan. Maar als je die schoenen uit trekt, trekt die hitte ook weg en komen je voeten weer bij. Dat is anders bij een drukplek, waarbij je nog wel even pijn in je voet houdt en dat je ook meteen weer voelt als je die schoenen weer aan trekt.

De witte haren van een irritatieplek verdwijnen na een aantal verharingsperiodes weer (mits je een ander zadel/pad erop hebt gelegd natuurlijk). Met een drukplek maak je echt schade. Met zo n irritatieplek niet (heb ik echt een paar x per jaar laten checken bij mijn osteopaat). Maar fijn is het natuurlijk niet. Dat ben ik met je eens.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:15

hipkippie schreef:
[ [url=m/iTe2OA.png]Afbeelding[/url] ]

Ik heb dit type zadel op het oog, kan het van iemand over kopen. Maar kan er weinig over vinden op internet omdat het een oude type ghost is. Wil hem gaan gebruiken voor het inrijden van mijn pony maar zit hier ook een soort pommel of kopijzer in?? Kan het nergens vinden . Anders zit ik straks met een te smalle pommel en is die nergens meer te verkrijgen :Y)

Het klopt, er zit geen pommel in. Soms zit er een verharde cantle in. hier heb ik nog wat van liggen, evenals een nieuwe bar waar je de singelstoten en beugelriemen aan kunt doen dmv. een T-sluiting.
Hier staat nog wat meer info; http://www.trekkingsaddles.nl/html2006/info-ghost.htm

Je zou ook de Buitenzinnig facebook pagina in de gaten kunnen houden voor aanbiedingen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:27

Jets schreef:
Leuk om te lezen dat er nu meer duidelijkheid is :) ik ben benieuwd wie Lilianne overneemt :j Zijn er overigens nog meer zadelpassers die langs kunnen komen voor het passen en afstellen van een Trekker of zijn dag alleen de opvolger van Lilianne en Buitenzinnig?

Ik vind het wel lastig wie ik dan zal laten komen. Vorig jaar heb ik Lilianne bij m'n paard gehad voor mijn Barefoot zadel, maar daar heeft mijn paard helaas toch witte haren/drukplekken van gekregen dus ik wil nu wel echt dat mijn zadel goed ligt passend wordt gemaakt en ik hoop dat dat bij mijn Trekker Classic kan.

Per mi cavello volgens mij ook? Maar die heeft geen ghost of barefoot zadels zover ik weet

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:18

*\o/* *\o/* gelukt een roze brockamp support barebackpad kunnen bestellen bij becidor en nu maar wachten, helaas niet mijn sterkste punt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:53

Mooi dat het eindelijk gelukt is :D

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 14:03

DubbelDun schreef:
Mooi dat het eindelijk gelukt is :D

ja blij mee hopelijk bevalt deze wel heel goed haha

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:18

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 18:14

Buitenzinnig schreef:
hipkippie schreef:
[ [url=m/iTe2OA.png]Afbeelding[/url] ]

Ik heb dit type zadel op het oog, kan het van iemand over kopen. Maar kan er weinig over vinden op internet omdat het een oude type ghost is. Wil hem gaan gebruiken voor het inrijden van mijn pony maar zit hier ook een soort pommel of kopijzer in?? Kan het nergens vinden . Anders zit ik straks met een te smalle pommel en is die nergens meer te verkrijgen :Y)

Het klopt, er zit geen pommel in. Soms zit er een verharde cantle in. hier heb ik nog wat van liggen, evenals een nieuwe bar waar je de singelstoten en beugelriemen aan kunt doen dmv. een T-sluiting.
Hier staat nog wat meer info; http://www.trekkingsaddles.nl/html2006/info-ghost.htm

Je zou ook de Buitenzinnig facebook pagina in de gaten kunnen houden voor aanbiedingen

Thanks voor de info!

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 22:45

Fabster schreef:
Jets schreef:

Een drukplek is een kleine, spierwitte plek. Daar is het pigment kapot. Zo n plek is meestal niet veel groter dan een euro ofzo en is onstaan doordat er daar iets te hard op de huid heeft gedrukt. Vergelijk t met een niet goed passende schoen, waarbij steeds op dezelfde olek iets tegen je teen duwt. Die witte haren gaan nooit meer weg.

Een irritatieplek is veel groter. Soms over de hele rug (was bij mijn paard het geval. Dat heeft dan weer minder te maken met druk, maar meer met wrijving of slechte warmteafvoer. Die plekken zijn niet helemaal wit, maar inderdaad meer stekelharig. Dit hoeft dus niet te liggen aan een slecht passend zadel, maar kan ook de pad zijn. Niet dat die slecht hoeft te passen, maar je paard reageert gewoon niet lekker op die stof ofzo. Vergelijk het met syntetische sokken in syntetische schoenen, die niet ademen. Na 20 km wandelen heb je echt voeten die in de fik staan. Maar als je die schoenen uit trekt, trekt die hitte ook weg en komen je voeten weer bij. Dat is anders bij een drukplek, waarbij je nog wel even pijn in je voet houdt en dat je ook meteen weer voelt als je die schoenen weer aan trekt.

De witte haren van een irritatieplek verdwijnen na een aantal verharingsperiodes weer (mits je een ander zadel/pad erop hebt gelegd natuurlijk). Met een drukplek maak je echt schade. Met zo n irritatieplek niet (heb ik echt een paar x per jaar laten checken bij mijn osteopaat). Maar fijn is het natuurlijk niet. Dat ben ik met je eens.

Oké, er zit inderdaad een verschil in, maar vraag me af of die grote plekken niet ook dichte plekken worden als je ermee door rijdt. Ik vind het in ieder geval geen fijn idee en het lijkt me niet de bedoeling dat de rug van mijn paard er nu zo uit ziet. Zelfs als het nagekeken is tijdens een pasconsult. Ik vind het dan echt lastig beslissen wie ik langs wil laten komen want ik wil er wel van uit kunnen gaan dat het ook echt goed is als dit gezegd wordt. Ik baal hier namelijk heel erg van. De echte drukplek dus dat helemaal witte plekje is niet van het zadel die heeft ze al jaren.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 08:45

Ah, ja, ook op een fjord. Bij mijn fjordie ook. Dat is nu helemaal weg. In het begin werd t na de verharing steeds erger. Dat vond ik echt erg! Maar nu is het helemaal weg. Heb dus wel een ander zadel genomen. Maar kan eigenlijk ook van de pad zijn. Probleem is, dat je pas na enkele jaren (verharingen) het resultaat ziet. Dus ik zou je aanraden om er een osteopaat bij te halen en te kijken hoe het met de rug van je paard is. Een zadelpasser kan nl niet zien of je pad/zadel irritatieplekken gaat veroorzaken. Die kan alleen zien of je zadel goed ligt. Osteo kan ook niet zien of iets irritatieplekken gaat veroorzaken, maar wel of het goed blijft gaan met de rug van je paard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:48

Ah ik schrok van dat dichte plekje in het midden, want dàt is wel een drukplek in mijn ogen :j

Maar die zat er dus al.

Je ziet goed dat zeg maar de hele inlages er in een witte waas in staan en dat is dus typisch een geval van huid-irritatie, want als dit een drukplek is dan geeft het juist alleen maar aan dat de druk heel aardig verdeeld wordt, gezien je de hele inlages er zowat in ziet staan :)

Fjorden en Haflingers zijn het ergste wat dit soort plekken betreft...die hebben het vrij snel.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:20

Ik zou overwegen een betere pad te nemen, eventueel lamsvacht - dat irriteert minder