Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
hipkippie schreef:pmarena schreef:Het is wel echt totaal iets anders hoor, als ik zo vrij mag zijn
Hoe bedoel je dat precies?
Barefoot vind ik te grof voor Luna, helaas. Was toch mn eerste keus. Dus mn zinnen nu op Ghost gezet en kwam ik dit zadel tegen, wat mij kwa prijs ideaal leek voor t beleren. Maar ik heb nog niks gekocht dus ben erg benieuwd wat je daar precies mee bedoelt hahah
hipkippie schreef:Geen idee, voor mijn gevoel wil ik nu niet direct voor een duurdere gaan nu ze nog niet zadelmak is. Kan hem nog niet echt testen/proberen dus vind t risico dan te groot dat het zadel mij niet bevalt als we echt gaan rijden. Als ze goed mak is kan ik met testzadels gaan kijken welk zadel het beste is
Edit; aan dit zadel kan ik mij geen buil aan vallen, kan hem voor €100,- kaal kopen
pmarena schreef:Witte haren onder een BF zijn meestal irritatie van de huid, door bvb. er overheen schuiven van een raar randje of materiaal, of warmte-irritatie ofzo.
We zagen het zo rond 2005 vooral erg veel ontstaan onder Sympanova pads, echt balen was dat![]()
Van gemene, zeer lokale puntdruk krijg je vaak hele dichte, witte plekjes.
Van irritatie krijg je vaak van die meer stekelharige plekken die vaak ook een stuk groter zijn dan van die ouderwetse drukplekken.
hipkippie schreef:Geen idee, voor mijn gevoel wil ik nu niet direct voor een duurdere gaan nu ze nog niet zadelmak is. Kan hem nog niet echt testen/proberen dus vind t risico dan te groot dat het zadel mij niet bevalt als we echt gaan rijden. Als ze goed mak is kan ik met testzadels gaan kijken welk zadel het beste is
Edit; aan dit zadel kan ik mij geen buil aan vallen, kan hem voor €100,- kaal kopen
Jets schreef:pmarena schreef:Witte haren onder een BF zijn meestal irritatie van de huid, door bvb. er overheen schuiven van een raar randje of materiaal, of warmte-irritatie ofzo.
We zagen het zo rond 2005 vooral erg veel ontstaan onder Sympanova pads, echt balen was dat![]()
Van gemene, zeer lokale puntdruk krijg je vaak hele dichte, witte plekjes.
Van irritatie krijg je vaak van die meer stekelharige plekken die vaak ook een stuk groter zijn dan van die ouderwetse drukplekken.
Ik heb al een aantal keer foto's enzo geplaatst in het topic en weet nog steeds niet waardoor het nou komt. Na het rijden heeft mijn paard vierkante plekken op de rug aan beide kanten, zowel de Cheyenne als de Cherokee (ik rij met een Barefoot pad eronder met daarin een combinatie van pu-foam en moosgummi inlages). Op die plekken ontstaan nu steeds meer witte haren. Ik zie dat eigenlijk ook wel als een drukplek. Wanneer is volgens jou dan iets een drukplek en wanneer een irritatieplek? En wat is dan precies het verschil? Het komt in ieder geval van het zadel, dus dan past het niet lijkt mij? Ik vind het in elk geval geen prettig idee dat er witte haren ontstaan op de rug van mijn paard, dat is voor mij een teken dat er iets niet goed is.
hipkippie schreef:[ [url=m/iTe2OA.png]Afbeelding[/url] ]
Ik heb dit type zadel op het oog, kan het van iemand over kopen. Maar kan er weinig over vinden op internet omdat het een oude type ghost is. Wil hem gaan gebruiken voor het inrijden van mijn pony maar zit hier ook een soort pommel of kopijzer in?? Kan het nergens vinden . Anders zit ik straks met een te smalle pommel en is die nergens meer te verkrijgen
Jets schreef:Leuk om te lezen dat er nu meer duidelijkheid isik ben benieuwd wie Lilianne overneemt
Zijn er overigens nog meer zadelpassers die langs kunnen komen voor het passen en afstellen van een Trekker of zijn dag alleen de opvolger van Lilianne en Buitenzinnig?
Ik vind het wel lastig wie ik dan zal laten komen. Vorig jaar heb ik Lilianne bij m'n paard gehad voor mijn Barefoot zadel, maar daar heeft mijn paard helaas toch witte haren/drukplekken van gekregen dus ik wil nu wel echt dat mijn zadel goed ligt passend wordt gemaakt en ik hoop dat dat bij mijn Trekker Classic kan.
Buitenzinnig schreef:hipkippie schreef:[ [url=m/iTe2OA.png]Afbeelding[/url] ]
Ik heb dit type zadel op het oog, kan het van iemand over kopen. Maar kan er weinig over vinden op internet omdat het een oude type ghost is. Wil hem gaan gebruiken voor het inrijden van mijn pony maar zit hier ook een soort pommel of kopijzer in?? Kan het nergens vinden . Anders zit ik straks met een te smalle pommel en is die nergens meer te verkrijgen
Het klopt, er zit geen pommel in. Soms zit er een verharde cantle in. hier heb ik nog wat van liggen, evenals een nieuwe bar waar je de singelstoten en beugelriemen aan kunt doen dmv. een T-sluiting.
Hier staat nog wat meer info; http://www.trekkingsaddles.nl/html2006/info-ghost.htm
Je zou ook de Buitenzinnig facebook pagina in de gaten kunnen houden voor aanbiedingen
Fabster schreef:Jets schreef:
Ik heb al een aantal keer foto's enzo geplaatst in het topic en weet nog steeds niet waardoor het nou komt. Na het rijden heeft mijn paard vierkante plekken op de rug aan beide kanten, zowel de Cheyenne als de Cherokee (ik rij met een Barefoot pad eronder met daarin een combinatie van pu-foam en moosgummi inlages). Op die plekken ontstaan nu steeds meer witte haren. Ik zie dat eigenlijk ook wel als een drukplek. Wanneer is volgens jou dan iets een drukplek en wanneer een irritatieplek? En wat is dan precies het verschil? Het komt in ieder geval van het zadel, dus dan past het niet lijkt mij? Ik vind het in elk geval geen prettig idee dat er witte haren ontstaan op de rug van mijn paard, dat is voor mij een teken dat er iets niet goed is.
Een drukplek is een kleine, spierwitte plek. Daar is het pigment kapot. Zo n plek is meestal niet veel groter dan een euro ofzo en is onstaan doordat er daar iets te hard op de huid heeft gedrukt. Vergelijk t met een niet goed passende schoen, waarbij steeds op dezelfde olek iets tegen je teen duwt. Die witte haren gaan nooit meer weg.
Een irritatieplek is veel groter. Soms over de hele rug (was bij mijn paard het geval. Dat heeft dan weer minder te maken met druk, maar meer met wrijving of slechte warmteafvoer. Die plekken zijn niet helemaal wit, maar inderdaad meer stekelharig. Dit hoeft dus niet te liggen aan een slecht passend zadel, maar kan ook de pad zijn. Niet dat die slecht hoeft te passen, maar je paard reageert gewoon niet lekker op die stof ofzo. Vergelijk het met syntetische sokken in syntetische schoenen, die niet ademen. Na 20 km wandelen heb je echt voeten die in de fik staan. Maar als je die schoenen uit trekt, trekt die hitte ook weg en komen je voeten weer bij. Dat is anders bij een drukplek, waarbij je nog wel even pijn in je voet houdt en dat je ook meteen weer voelt als je die schoenen weer aan trekt.
De witte haren van een irritatieplek verdwijnen na een aantal verharingsperiodes weer (mits je een ander zadel/pad erop hebt gelegd natuurlijk). Met een drukplek maak je echt schade. Met zo n irritatieplek niet (heb ik echt een paar x per jaar laten checken bij mijn osteopaat). Maar fijn is het natuurlijk niet. Dat ben ik met je eens.