voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:42

zinzi_jewel, is er al een foto ? Ben niet ongeduldig hoor. :D

Zinzi_jewel

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:50

Kan niet uploaden en vindt hem helaas toch erg lang voor mijn meisje . Ben dus aan het meten en kijken .
En heb het er maar druk mee

RobinHoever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:55

Ik heb ook een boomloss zadel gehad voor mijn oude merrie.
het zadel past eigelijk indd perfect op heel veel paarden. Omdat hij geen boom heeft sluit hij overal netjes aan en zit echt als een zit zak :P
Vinden jullie alleen dat jullie genoeg steun hebben voor jullie eigen rug??
ik was daar nooit zo tevreden mee omdat je er letterlijk inzakt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:10

@geryon: ik vind je helemaal geen zeikerd, je bent gewoon aan het puzzelen om het beste voor elkaar te krijgen voor je paard, juist supergoed :)
Is er echt geen manier om hem gemotiveerd te krijgen met grondwerk? Misschien een combi van werken aan de hand (zoals in de klassieke dressuur/rechtrichten) en clickeren/VD?
Zelf merk ik dat mijn pony reuze gemotiveerd raakt als hij koekjes kan verdienen, dus ik wissel oefeningen aan de hand waar hij sterker van wordt (schouderbinnen, travers etc) af met "kunstjes" uit de VD (flemen, spaanse pas, liggen, apporteren) waarbij hij iets lekkers kan verdienen. Is een beetje een rare combi, maar voor ons werkt het heel leuk :)
Of misschien vind je paard het leuk om voor de kar te staan, of het hele simpele begin ervan, longeersingeltje om, twee lange lijnen er door en zelf er achter lopen, later evt uit te breiden naar tuigmak maken en een sleep trekken, of een wagen als hij het echt tof vind.

Zomaar wat dingen die me te binnen schieten hoor, er moet toch wel iets zijn naast rijden wat hij echt leuk vind?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:21

SylviaIsabel schreef:
Die enorm dure pads!

Maar uh..
Het is tijd voor :

voor en nadelen boomloos zadel deel 2

Of misschien wel al:

voor en nadelen boomloos zadel deel 4 bijna.. _/-\o_

bij agradi hebben ze redelijk goedkope pads :P

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:40

Ik ben weer zo'n koe geweest om gewoon zadelzeep en vet te bestellen, lees ik net pas dat je voor Barefoot zadels speciale producten moet gebruiken. Kon m'n bestelling niet annuleren... Dat wordt dan maar terugsturen!

Moet je echt speciaal die spullen van Barefoot voor onderhoud (van mijn Cheyenne) gebruiken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:56

Nouja, je MOET niks.

Maar het is er wel speciaal voor, het is toch ander leder dan waar de meeste zadels van gemaakt zijn.

Maar er zijn ook mensen die er "normale" zadelzeep en vet op gebruiken, het is immers maar net wat je fijn vindt :)

Echt vet zou ik sowieso altijd afraden, op elke ledersoort behalve op legerlaarzen waarmee je door plassen wilt stampen enzo :P

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:03

waar kan ik mijn freeform classic het best mee schoonmaken dan?
heb je daar een goed advies voor?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:07

Tja, is het gewoon glad leer, kunstleder of suède?

Gewoon glad leer moet sowieso prima kunnen met een normale, goede zadelzeep :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:11

Ik gebruik voor al mijn spullen zadelzeep en vet van passier . Vetten doe ik niet veel . Een goede zadel zeep bevat glycerine en dat zorgt ook dat het soepel blijft .
Heb wel geen ervaring met het barefoot leder ...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:13

Yeps, glycerine er in is goed, dat vet terug zeg maar.

Je zag vroeger veel van die harde gekleurde staven zadelzeep...dat was naar mijn mening echt enorme troep :o

De zachte zeep dat is fijn spul :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:47

Ik gebruik nu de barefoot producten, en de shampoo is echt perfect, maar de creme schimmelt steeds. Denk dat ik dus ook maar gewone zadelzeep ga gebruiken.
Zadelzeep met glycerine is dus het best?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:48

pmarena schreef:
Geryon: Even in stukjes :P

Mijn paardje is nu een jaar of 18 en vanwege drukte met verbouwing, huis, tuin, allerlei geklus van belangrijke dingen (hele boel is gestript geweest hier, dat wil je wel prioriteit geven zeg maar :P ) rij ik al jaren amper.... Rena loopt lekker buiten en die heeft er geen last van qua beweging enzo, maar die rug ziet er niet uit natuurlijk :(:) Er zit echt zo'n holle kuil achter de schoft omdat ze toch een dagje ouder wordt en die spieren niet getraind worden. En de rug loopt ook een beetje in een dakje, dus daar heb ik best wel inlages voor nodig omdat goed vrij te krijgen :)

Is anders onbespierd dan die van jou, die is nog een slag erger maar dat is van zichzelf ook een wat fijner gebouwd paardje volgens mij :) Maar daarvoor is die halstertouwtest handig: dan kun je zelf testen of die ruggengraat wel vrij ligt en is dat zo, dan is het gewoon goed.

Die rug is gewoon erg lastig voor een zadel nu omdat hij zo onbespierd is, boom- of boomloos...alles zal d.m.v. een pad met inlages of shims passend gemaakt moeten worden, de rug moet daarmee grofweg in zadelvorm gebracht worden :P

Het is alleen maar super dat je het zo goed wilt doen +:)+

Maar als je een Barefoot al strak vindt liggen en daar je twijfels bij hebt, dan ga je er ook niet vol vertrouwen op zitten natuurlijk en dan werk je sowieso niet lekker.

Bij een soepeler zadel ben je dan weer bang voor een slechtere drukverdeling. Tja...zeikerd...gewoon bezorgd toch en dat is in principe goed +:)+

Maar de drukverdeling kun je in principe prima uit je HD inlages halen.

Als ik jou was zou ik niet verder gaan met de BF, simpelweg omdat je er niet genoeg vertrouwen in hebt :)

Ik zou als ik jou was eens vragen aan degene met de Ghost in het onderschrift, of je die wellicht eens zou mogen proberen op 1 of andere manier...? Dan leg je die op je Barefoot pad met HD inlages en dan heb je als het goed is genoeg dikte voor die ruggengraatvrijheid, genoeg schoftruimte, en dan heb je verder naar beneden langs schoft en schouders alleen die pad liggen en die soepele dunne flubber zweetblaadjes van de Ghost.

Dan kan het alleen nog onder de singel knellen in theorie :P

Een boomzadel lijkt me al helemaal niet praktisch...

Geryon is iets fijn gebouwd, maar dat valt erg mee als hij in goede conditie is. Hij is altijd zo enorm gespierd geweest. Vind het zo jammer.. Ik denk ook dat het er gewoon niet meer op komt. Eerst ging dat hartstikke snel. Maar hij is ook al 17 jaar.

Ik heb degene met de Ghost een berichtje gestuurd. Ze heeft interesse het sample zadel te ruilen met de ghost (maar dan moet ik hem natuurlijk eerst kopen van jou, ben het niet vergeten hoor :P). We wonen alleen erg ver uit elkaar dus proberen is niet bepaald handig :P

Ik ben alleen zo bang dat hij niet goed past en dat ik dan weer niets heb. En ik kan er natuurlijk geen FNRS wedstrijden mee doen lijkt me? Maar de ghost samen met mijn gewicht drukt toch ook gewoon de inlages tegen zijn lichaam aan? :P

Ik heb foto's gemaakt waarin ik aangeef waar het zo strak zit en wat de ruimte precies is. Kan ze alleen nu nog ff niet op de comp zetten :P

Het boomzadel in combinatie met een bontje valt trouwens erg mee! Door het bontje ook meer vrijheid bij de schouders. En het heeft vrijheid naast de schoft enz. De BF niet. De ghost gaat dat toch ook niet hebben? De inlages drukken er gewoon tegenaan toch?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:55

@geryon,

Ik weet niet precies hoe ik me het probleem nu met de schouder en de druk moet visualiseren, sorry.
Maar ik zat naar deze foto te kijken
Afbeelding
Mijn pony met mijn ghost.

En kan dan bij de ghost alleen bedenken dat je een probleem krijgt met het punt net achter de schoft.

Je kunt bij de ghost de singelpositie veranderen. Je kunt die dus een eind naar achteren zetten waardoor je 't zadel vooraan niet zo aantrekt maar het daar gewoon zadel hangt te zijn :)

Klinkt dat (met mijn waardeloze uitleg _O- ) als iets logisch/iets wat te visualiseren is? :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:42

HUH ik had iets gepost maar het is weg? Pffffff :+

Je uitleg is niet waardeloos hoor, ik snap het, dankje! :P Als ik het zadel zo bekijk, dan denk ik dat het mijn pony nooit kan passen bij de schoft? Die heeft echt een hoge schoft! Met inlages kan ik enkel de ruggegraat vrijhouden maar echt niet de schoft. Hmm..

Ik heb foto's van wat ik bedoel!
Afbeelding
Paardje met zadel :D

Afbeelding

Afbeelding

Mijn hand kan hier met best wat moeite. En het kan dan met geen mogelijkheid 1 cm naar onder!

Afbeelding

Mijn vinger kan hier ook met geen mogelijkheid onder.

Afbeelding
Onder de zweetbladen wel :)

Afbeelding
Hier zie je dat de inlages echt helemaal in de kuil drukken. Kan niet anders natuurlijk. Maar of het fijn is? Of hieronder wel de spier kan ontwikkelen?

Afbeelding
Zadel die in de kuilen achter de schouders zit. Schouder kan niet fijn naar achter.

En de foto's hieronder naja ik kreeg ze ook niet recht. En zijn ook klein. Valt niet goed te zien wat ik bedoel. Maar het zijn stappen :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:48

Ik vind het wel een erg mooi zadel hoor! Die JustAdjust!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:51

Ja ik ben er ook verliefd op :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:55

Ik snap het euvel, maar begrijp niet goed wat het alternatief is dat je zoekt :P

Die kuilen zitten er. Daarvoor zit de schouder, er achter zit rug met kuil.

Een zadel / pad zal toch altijd rond de schoft en achter het schouderblad liggen, het moet toch ergens op rusten, het kan moeilijk boven de kuilen blijven zweven?

Ja of het moet echt op het schouderblad rusten zodat het schouderblad het optilt uit die kuil, en het schouderblad er ook makkelijker onderdoor kan bewegen omdat die er ook in de "naar voren" stand al onder ligt.

Maar een zadel dat ten alle tijden op de schouder ligt lijkt me ook weer niet ideaal :)

Het zadel schrijf ik even af, ik geloof niet dat dat hem gaat worden :P

Maar alleen even de pad, wat vind je daarvan?
Vind je dat die goed ligt, dat daar de schouder goed onderdoor kan bewegen, of dat die daar ook tegenaan komt?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:01

Heb je er gewoon niet teveel inlages ingestopt?Hij mag toch nog wel iets dichter bij de schoft liggen?Als je alleen het zadel erop legt heb je dan hetzelfe probleem met de schouder?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:03

Akshay schreef:
@geryon,

Ik weet niet precies hoe ik me het probleem nu met de schouder en de druk moet visualiseren, sorry.
Maar ik zat naar deze foto te kijken
[ Afbeelding ]
Mijn pony met mijn ghost.

En kan dan bij de ghost alleen bedenken dat je een probleem krijgt met het punt net achter de schoft.

Je kunt bij de ghost de singelpositie veranderen. Je kunt die dus een eind naar achteren zetten waardoor je 't zadel vooraan niet zo aantrekt maar het daar gewoon zadel hangt te zijn :)

Klinkt dat (met mijn waardeloze uitleg _O- ) als iets logisch/iets wat te visualiseren is? :)

Dat Grandeur padje past er mooi onder zeg +:)+

Ik vind het echt een super mooie kleur zadeltje, bijna jammer dat ik uit-geGhost ben nu ik een Fellsattel heb :P

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:07

Ik weet ook niet wat het alternatief is wat ik zoek :') En óf ik die zoek. Als jij zegt dat dit gewoon 'normaal' is en dat hij gewoon spieren kan ontwikkelen ondanks dat het er zo opgedrukt zit dan is er voor mij geen probleem meer hoor!

Natuurlijk ligt een zadel altijd achter de schouders. Maar bij hem zitten er kuilen waardoor het zadel er niet onderdoor kan bewegen. Ik vraag me af of dat slecht is. Of ik daar wel mee kan rijden.

De pad zonder zadel drukt natuurlijk niet dus dat beweegt dan gewoon :P Tenzij ik erop zit natuurlijk.

Het kán ook niet anders dan nu. Maar kan ik hier wel mee rijden en kan hij hier wel spieren mee ontwikkelen? Is dit niet 'slecht' voor hem?

@pleiada: Hij heeft deze inlages echt nodig. Sinds kort op de HD ingekorte zachte inlages gedaan en de halstertouwtest gaat nu soepel (wel met weerstand, maar op zich soepel). Zonder pad heb ik hetzelfde probleem. Maar dan zijn er geen inlages die helemaal naast de schoft erin drukken :) En met een boomzadel ook hetzelfde probleem. Door die kuilen van hem..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:13

Dit is trouwens een boomzadel op hem. Ik heb de gaten opgevuld met een bontje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:14

@geryon; die schoft weet ik inderdaad niet. Ik heb geen ervaring met paard met hoge schoft. Ik heb wel eindelijk de schoft in mijn paard gevonden :)) Maar hoog is die niet te noemen :)
Wat betreft die kuilen denk ik echt dat alles daar misgaat..
Alles gaat daarin liggen waardoor het de schouder hindert..
Is werk aan de hand/longe echt geen optie om spieropbouw te genereren? Ik denk dat je met alles dit fenomeen krijgt?

@pmarena; ja he. Als ik dit dan zo zie.. Ik laad 't zadel morgen in mijn auto, en neem het lekker weer mee naar stal :) Gebruik ik het niet, dan niet. Maar als ik deze foto zo zie, dan wil ik 't ook weer gebruiken :') (vast herkenbaar :)) )
Die grandeur ben ik inderdaad heel blij mee. Die gebruik ik nu nog onder mijn bbp (libra). Heb die toen gekocht omdat paardlief op dat gaatjesspul van de ghost-pad last kreeg van haarverlies _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:18

Maar waar nu het bontje ligt, daar ligt bij de Barefoot de pad met inlages toch? :)

Even kijken of ik hem snap hoor :P

De gaten opgevuld met een bontje vind je beter, dan de gaten opvullen met inlages?

Omdat het bontje soepeler is en ingedrukt wordt door de beweging van het schouderblad, en de inlages niet?

Of wordt je boomzadel door het bontje hoger opgetild boven de bewegende schouders, en de Barefoot niet d.m.v. de pad met inlages?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:21

Akshay schreef:
@geryon; die schoft weet ik inderdaad niet. Ik heb geen ervaring met paard met hoge schoft. Ik heb wel eindelijk de schoft in mijn paard gevonden :)) Maar hoog is die niet te noemen :)
Wat betreft die kuilen denk ik echt dat alles daar misgaat..
Alles gaat daarin liggen waardoor het de schouder hindert..
Is werk aan de hand/longe echt geen optie om spieropbouw te genereren? Ik denk dat je met alles dit fenomeen krijgt?

@pmarena; ja he. Als ik dit dan zo zie.. Ik laad 't zadel morgen in mijn auto, en neem het lekker weer mee naar stal :) Gebruik ik het niet, dan niet. Maar als ik deze foto zo zie, dan wil ik 't ook weer gebruiken :') (vast herkenbaar :)) )
Die grandeur ben ik inderdaad heel blij mee. Die gebruik ik nu nog onder mijn bbp (libra). Heb die toen gekocht omdat paardlief op dat gaatjesspul van de ghost-pad last kreeg van haarverlies _O-

De Ghost zelf heeft weinig schoftruimte in de vorm van een omhoog gebouwd driehoekje met pommel zeg maar, zoals de Barefoot.
Maar het zadel loopt wel iets omhoog en is teruggesneden, dus wanneer je een goede pad met inlages hebt dan kan hij prima een hogere schoft hebben.

Op Rena was het iig geen enkel probleem met de Christ pad met HD inlages, lag prima +:)+

Hihi ja echt enorm herkenbaar! Ik heb dus 3x een Ghost gekocht. Dan reed ik er een paar keer mee, wel erg fijn die dijwrongen +:)+
Maar ik miste het diepe zitkuipje van Barefoot echt te erg, en bij langere ritten kreeg ik dus echt last van een gemeen op slot schietende heup -O-

Maar het blijft gewoon een geweldig zadeltje, heerlijk lichtgewicht, soepel, simpel en erg aanpasbaar....enorm zonde dat ze niet meer gemaakt worden -O-