voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 01:21

Buitenzinnig schreef:
unihorses schreef:
ik ga ook voor een boomloos zadel, alleen de winkel mailt niet terug :(

Welke winkel? En misschien is je mail niet goed aangekomen??? heb ik ook wel eens - valt het in de spam box of zo - dus wanneer binnen 24 uur op werkdagen geen antwoord, de mail gewoon nog een keer sturen

equi nog wat in beilen. ga morgen bellen want wou eigenlijk zaterdag er heen

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 01:28

Nou, dan was ik het in elk geval niet :+ Gewoon nog eens proberen - we blijven mensen en missen wel eens wat

cynthiar

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 08:28

@unihorse: dit zadel op de foto is inderdaad een Barefoot Cheyenne leder, met bont seatsaver.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 08:59

Geryon schreef:
Ik heb niet voor niets deze inlages. Ik heb boven de HD inlages ook nog zachte inlages (zo geknipt dat pommel zwevend is). Hij heeft een hele opliggende ruggegraat, echt niet normaal onbespierd. Dus jammer genoeg is het heel erg nodig.

Het is toch echt heel strak.. Als ik mijn hand op de schoft leg dan kan ik met geen mogelijkheid naar beneden. Mijn hand kan niet onder de zweetbladen door zoals je altijd doet bij een boomzadel om te kijken of het past, genoeg vrijheid geeft. Ik vroeg me ook af of de spier nu wel groter kan maken, omdat die harde inlages helemaal op de huid gedrukt worden natuurlijk.

Misschien kan ik een foto laten maken zondag waarop te zien is onder het rijden dat de schouder er niet onderdoor gaat maar ertegenaan.

Moeilijk!

in principe moeten je zachte inlages richting paard, en de hd inlages richting zadel (de hd verdelen beter de druk, dus die bovenaan, en zachte zijn fijner voor je paard. nu heb je de zachte die weinig druk verdelen bovenaan als ik het goed snap, en de harde die minder fijn zijn (zeker voor een onbespierder paard) aan de onderkant ...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:49

Geryon schreef:
Ik heb niet voor niets deze inlages. Ik heb boven de HD inlages ook nog zachte inlages (zo geknipt dat pommel zwevend is). Hij heeft een hele opliggende ruggegraat, echt niet normaal onbespierd. Dus jammer genoeg is het heel erg nodig.

Het is toch echt heel strak.. Als ik mijn hand op de schoft leg dan kan ik met geen mogelijkheid naar beneden. Mijn hand kan niet onder de zweetbladen door zoals je altijd doet bij een boomzadel om te kijken of het past, genoeg vrijheid geeft. Ik vroeg me ook af of de spier nu wel groter kan maken, omdat die harde inlages helemaal op de huid gedrukt worden natuurlijk.

Misschien kan ik een foto laten maken zondag waarop te zien is onder het rijden dat de schouder er niet onderdoor gaat maar ertegenaan.

Moeilijk!

Weet je, op zich is een "strakke" Barefoot te vergelijken met hoe de lip van een paar Nike sportschoenen over je eigen voet heen ligt als je je schoenen aangetrokken en veters dichtgeknoopt hebt.

Daar krijg je ook geen hand tussen, maar het kan wel meebewegen.

Ik kan me wel voorstellen dat als het zadel echt in een kuil achter de schouder ligt daar beneden, de schouder er tegenaan komt en er niet onderdoor wil glippen. Maar dan ben ik bang dat je dat met elk zadel gaat hebben.

Zou het niet beter zijn wellicht als je met iets echt enorm soepels gaat rijden, zoals een Fellsattel ofzo?

Want je bent nu ook zo onzeker en bang dat de Barefoot niet soepel genoeg is...misschien is het voor je gemoedsrust dan wel aan te raden om echt voor iets te gaan dat zo zacht is dat je het aan alle kanten op kunt rollen?

Enige euvel is dan wel dat je het dik genoeg op de rug moet kunnen vullen om die ruggengraat vrij te krijgen.

En daarbij denk ik dat je ook kunt hebben dat de schouders tegen de rand aan komen....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:52

Zinzi_jewel schreef:
Heb de prachtig mooie justadjust ontvangen ...
Hij is veel mooier als op de foto . Vind het persoonlijk toch nog een heel zadel .
Maar mijn knollie is er een met echt weinig plaats op haar rug die ook nog erg boos kan worden als het te llang is .
Morgen gaan passen en meten en dan hebben we pas zekerheid .
Mocht dit het toch niet zijn overweeg ik een cherokee maat 1 .
Past dat met maat 40 broek en een klassieke houding dus vrij lang been ...
Zag op site dat die nl maar krap aan 50 cm zijn .....

Ik ben benieuwd hoe je er over denkt als je hem even op de rug gelegd hebt, wellicht valt de lengte dan wel mee en zo niet, dan weet je dat ook weer en kun je met een meetlintje even goed meten en overdenken welke lengte van het type Barefoot-zadel je dan wel okee zou vinden.

En als er dan een Barefoot bij zit (matentabel) dat je qua ruglengte wel okee vindt, dan kijk je welke zittinglengte die heeft voor jezelf, en zet je de zitting van de JustAdjust op die lengte zodat je zelf kunt voelen of je daar fijn in zit of niet.

Nu heb je de kans om flink te passen en meten zodat je weet of deze of een andere Barefoot een kans van slagen heeft :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:53

loveNappi schreef:
ik heb ff een vraagje tussendoor:
past een boomlooszadel van maat 1 op mijn halfinger (zie profiel)

Normaal gesproken wel, maar daar zijn testzadels voor, zodat je het zelf kunt passen, beoordelen en proberen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:54

Wat ontzettend lastig geryon.
Kan je met longeren en werken aan de hand niet spieren proberen op te bouwen zonder zadel, en daarna pas weer gaan rijden? Dan vullen de kuilen vast wat op, want als de kuilen achter de schouders zo diep zijn dan ga je dit probleem denk ik met elk zadel tegenkomen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:55

cynthiar schreef:
Op deze foto kan je een beetje zien hoe "los" het nog zit. Deze foto is na hetbrijden gemaakt en het zadel zit nog aangesingeld.

[ Afbeelding ]

Staat goed zeg +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:59

unihorses schreef:
ik ga ook voor een boomloos zadel, alleen de winkel mailt niet terug :(

Balen -O-

Maar er kan altijd iets fout gaan dus gewoon nog een keer proberen.

Bij wie is het? Wie weet iemand uit het topic een reden :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:01

unihorses schreef:
equi nog wat in beilen. ga morgen bellen want wou eigenlijk zaterdag er heen

O Equixantos!

Nou die zijn normaal gesproken goed bereikbaar en kunnen prima advies geven, heel klantvriendelijk....dus gewoon nogmaals proberen hoor want Marcel is een prima kerel +:)+

Is vast iets fout gegaan :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:10

Duhelo schreef:
Geryon schreef:

Moeilijk!

in principe moeten je zachte inlages richting paard, en de hd inlages richting zadel (de hd verdelen beter de druk, dus die bovenaan, en zachte zijn fijner voor je paard. nu heb je de zachte die weinig druk verdelen bovenaan als ik het goed snap, en de harde die minder fijn zijn (zeker voor een onbespierder paard) aan de onderkant ...

Op zich wel :j

Maar als je de pommel zwevend wilt maken dan moet je inlages inkorten, waardoor andersom (HD inlages inkorten) niet echt een goede optie is.

De HD inlages zijn verend genoeg om onderop te gebruiken :)

Het grote euvel is gewoon dat het dier ècht heel erg onbespierd is, dan moet je behoorlijk gaan rommelen om die ruggengraat vrij liggend te krijgen. En daarbij ziet Geryon zelf alles knellen en heeft er geen gerust gevoel bij.... vandaar ook de zwevende pommel. Maar het hele zadel zwevend maken dat kan natuurlijk niet, het licht altijd op de rug natuurlijk :P

Ik snap de bezorgdheid wel, maar als je een Barefoot zelfs onaangesingeld vindt knellen dan zijn er weinig opties denk ik om van dat idee af te komen... Y;(

Dan moet je het toch nog soepeler gaan zoeken ben ik bang, iets waarvan je zelf kunt zien dat je het echt op kunt rollen, zou dat niet helpen om er een goed gevoel bij te krijgen? :)

Een BBP is ook nog vaak vrij stevig aan de voorkant en als de schouder tegen de voorkant van een BF aan beweegt zal dat bij zo'n BBP niet anders zijn neem ik aan :=

Daarom wellicht een Fellsattel...? Of is een Ghost anders niks? Er staat er hier nog 1 in een onderschrift <<)

Daarbij heb je wel stevige "inlages" zeg maar, maar de zweetbladen zijn echt heel zacht / dun / flubberig leer.

Ik denk dat het voor jezelf wel rustgevend is als je gewoon duidelijk ziet dat het heel soepel is? :)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:20

StableDoor schreef:
Paard loopt weer goed, ik ga mijn Cheyenne bestellen *\o/*
Ik twijfel alleen heel erg tussen maat 1 en maat 2. Ik heb maat 38 (maar ik ben 16 dus ik weet niet of ik nog uitdij :') ) en vrij lange benen. Ik heb een maat 1 getest, dat zat opzich prima. Wel kwam ik af en toe tegen de pommel aan met lichtrijden, maar dat kan ook komen doordat ik gewoon te veel ga staan.
Zo ligt de maat 1. Wordt en maat 2 niet te lang?
http://tinypic.com/r/28kng8w/6
http://tinypic.com/r/vpz3v5/6

Ik twijfel ook over de pommelmaat, moet ik een L of een XXL? Ik heb een rode pommel gehad bij het testen (denk dat het een L is? vergeten te vragen) en een XXL.
De rode pommel:
http://tinypic.com/r/f4goig/6
http://tinypic.com/r/206kcw1/6
http://tinypic.com/r/r7vzlv/6

De XXL:
http://tinypic.com/r/1y61eg/6
http://tinypic.com/r/9a0dug/6
http://tinypic.com/r/1y61eg/6

Ik quote mezelf even. Wil heeeel graag advies van jullie, dan ga ik vandaag bestellen! *\o/*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:37

Hoi,

op de 2e foto zie ik een rug waarbij een zadel van een maatje langer best moet kunnen, geen probleem lijkt me.

Met een maat 38 moet je makkelijk in een maat 1 passen. Maar als je echt serieus lange benen hebt of gewoon graag wat meer zitruimte hebt, dan kan het best zijn dat je een maat 2 fijner vindt zitten.

Ik weet natuurlijk niet waarom je de pommel voelde, en of je nog wat spekkiger gaat worden :P

Dus kan wat dat betreft niet zeggen welke maat verstandiger is :)

De rode pommel lijkt mij het mooiste te liggen. Zie je het witte stickertje er bovenop? Als het goed is staat daar de maat op :P

Bij de witte steken de onderkanten wat teveel af naar mijn zin.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:50

Nog een aanvulling wbt de knellende BF. Heel misschien kan je beter met een nog andere pad gaan werken. Ik weet hoe pmarena denkt over de Equitex special met een soort BHvulling op de plek van kuilen, maar bij dit soort paarden werkt het prima - mogelijk kan ik je via een Duitse collega er aan helpen en anders een kijkens bij Mattes lamsvacht pads, die hebben een pad met 3 kamers aan elke kant, die individueel te polsteren zijn, ook dan kan je die kuilen extra vullen. Het materiaal is veerkrachtig genoeg om mee te geven maar het tilt wel het zadel van je paard weg. De Equitex is de meest prijsgunstige oplossing en hij past onder een Barefoot.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:01

Hè, hoe denk ik over die pad dan? :P

Vindt het een mooie pad, heb hem hier zelf ook gehad alleen voor Rena was het niks, die had juist vulling achter de schoft nodig en niet naast de schoft :)

Qua die verdikkingen voor naast de schoft zou hij wel erg leuk zijn inderdaad, goede tip +:)+

Alleen daarmee gaat de ruggengraat nevernooit vrij komen... die ligt er echt bovenop, de rug is echt een scherp dakje zeg maar. Tenzij ze hem tegenwoordig met (veel) dikkere vulling langs de ruggengraat maken, of je er inlages bij kan doen?

Beestje heeft op dit moment echt zeg maar minstens 3 Fellsattel-inlages dik vulling nodig om boven die ruggengraat uit te komen.... :)

Een pad met 3 ruimtes aan elke kant zou wel een idee zijn inderdaad. Maken ze die tegenwoordig zo dan van Mattes? Voorheen waren het er 2 aan elke kant, dat was niet praktisch :) Alleen daarbij dan ook weer de twijfel of die vakjes wel dik genoeg gevuld zouden kunnen worden voor deze heel erg spitse rug....je zit toch altijd met de randjes van een vak waar minder ruimte is dan in het midden.

Maarja dan nog is een andere pad niet helemaal de oplossing voor het (zoals ik het begrijp?) lager liggende schouderprobleem lijkt me, de zijkant / voorkant van het zadel waar de schouder tegenaan ligt wordt niet van stevig (maar flexibel) leer ineens een flubberig lapje....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:04

Arghh had ik een hele post, klik hem het weg.... :+

Duhelo schreef:
Geryon schreef:

Moeilijk!

Zie antwoord pmarena :P

pmarena schreef:
Geryon schreef:

Moeilijk!

Weet je, op zich is een "strakke" Barefoot te vergelijken met hoe de lip van een paar Nike sportschoenen over je eigen voet heen ligt als je je schoenen aangetrokken en veters dichtgeknoopt hebt.

Daar krijg je ook geen hand tussen, maar het kan wel meebewegen.

Ik kan me wel voorstellen dat als het zadel echt in een kuil achter de schouder ligt daar beneden, de schouder er tegenaan komt en er niet onderdoor wil glippen. Maar dan ben ik bang dat je dat met elk zadel gaat hebben.

Zou het niet beter zijn wellicht als je met iets echt enorm soepels gaat rijden, zoals een Fellsattel ofzo?

Want je bent nu ook zo onzeker en bang dat de Barefoot niet soepel genoeg is...misschien is het voor je gemoedsrust dan wel aan te raden om echt voor iets te gaan dat zo zacht is dat je het aan alle kanten op kunt rollen?

Enige euvel is dan wel dat je het dik genoeg op de rug moet kunnen vullen om die ruggengraat vrij te krijgen.

En daarbij denk ik dat je ook kunt hebben dat de schouders tegen de rand aan komen....

Ik heb hier ook drie boomzadels end ie liggen ook in de kuil achter de schouders waardoor de schouders ertegenaan komen in plaats van eronderdoor. Ligt ook helemaal niet aan Barefoot, dat bedoel ik ook niet! Ik vroeg me gewoon af of de spieren wel kunnen ontwikkelen als de inlages enz er zo dicht tegen gedrukt zitten.

Ik zal wel even gaan kijken naar een Fellsattel of Ghost. Maar als jij al met HD rijdt, heb ik dan nog wel een kans om ruggegraatvrijheid te krijgen of moet ik dan met HD + HD + HD rijden :P :P

Blijheid schreef:
Wat ontzettend lastig geryon.
Kan je met longeren en werken aan de hand niet spieren proberen op te bouwen zonder zadel, en daarna pas weer gaan rijden? Dan vullen de kuilen vast wat op, want als de kuilen achter de schouders zo diep zijn dan ga je dit probleem denk ik met elk zadel tegenkomen.

Zeker balen!! Vind het erg jammer. Voel me ook echt een enorm zeikwijf := Maar ik wil graag gewoon een passend zadel.
Ik ben al een tijdje bezig met longeren en grondwerken. Maar hij heeft gewoon vanaf de grond totáál geen motivatie. Verder dan lang en laag, zonder enige activiteit, gaat het niet. Onder het zadel kan ik hem wel aan het werk zetten. Dan is hij zo gemotiveerd.

Het is ook jammer dat hij niet aangeeft als hij pijn heeft, onder het zadel. Zelfs toen hij een peesblessure had, liet hij het onder het rijden niet merken.

pmarena schreef:
Duhelo schreef:

Op zich wel :j

Maar als je de pommel zwevend wilt maken dan moet je inlages inkorten, waardoor andersom (HD inlages inkorten) niet echt een goede optie is.

De HD inlages zijn verend genoeg om onderop te gebruiken :)

Het grote euvel is gewoon dat het dier ècht heel erg onbespierd is, dan moet je behoorlijk gaan rommelen om die ruggengraat vrij liggend te krijgen. En daarbij ziet Geryon zelf alles knellen en heeft er geen gerust gevoel bij.... vandaar ook de zwevende pommel. Maar het hele zadel zwevend maken dat kan natuurlijk niet, het licht altijd op de rug natuurlijk :P

Ik snap de bezorgdheid wel, maar als je een Barefoot zelfs onaangesingeld vindt knellen dan zijn er weinig opties denk ik om van dat idee af te komen... Y;(

Dan moet je het toch nog soepeler gaan zoeken ben ik bang, iets waarvan je zelf kunt zien dat je het echt op kunt rollen, zou dat niet helpen om er een goed gevoel bij te krijgen? :)

Een BBP is ook nog vaak vrij stevig aan de voorkant en als de schouder tegen de voorkant van een BF aan beweegt zal dat bij zo'n BBP niet anders zijn neem ik aan :=

Daarom wellicht een Fellsattel...? Of is een Ghost anders niks? Er staat er hier nog 1 in een onderschrift <<)

Daarbij heb je wel stevige "inlages" zeg maar, maar de zweetbladen zijn echt heel zacht / dun / flubberig leer.

Ik denk dat het voor jezelf wel rustgevend is als je gewoon duidelijk ziet dat het heel soepel is? :)

Ik heb geen idee of dat me zou helpen, zo'n heel flexibel zadel. Dan ben ik weer bang dat dat een mindere drukverdeling heeft. God wat ben ik erg :+

Maar zoals ik al zei maak ik me er echt niet zo enorm druk om. Het is ook niet het idee maar het is ook écht zo, door die kuilen achter zijn schouder :+ Ik vroeg me gewoon af of zijn spieren wel kunnen ontwikkelen met zo'n strak zadel.

Ik heb voor de grap een wintec boomzadel gekocht om misschien tijdelijk mee te rijden. Legde hem erop en hij heeft daarbij in ieder geval wel alle vrijheid om spier te ontwikkelen. Dan ga ik eerst met een bontje rijden om het wat op te vullen (kopijzer ietsje te wijd) en later kan die dan weg.
MAAR net zoals bij de Barefoot, ligt het zadel achter de schouders in de kuil en komen de schouders tegen het zadel aan. Geen schoudersvrijheid dus..

Ik vraag me af in hoeverre dit fout is in mijn geval? Het is zowel bij de BF als bij alle drie de boomzadels die ik heb. Als dit niet zou mogen dan zou ik helemaal niet kunnen rijden.

edit: zal eens kijken naar Equitex. Maar dat lost het probleem van nu inderdaad niet helemaal op. Dat is echt de schoudervrijheid die hij mist. EN dat het zadel zo enorm strak ligt overal, dus dat de spieren geen ruimte hebben.

Super al die tips trouwens !! _/-\o_

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:06

Die enorm dure pads!

Maar uh..
Het is tijd voor :

voor en nadelen boomloos zadel deel 2

Of misschien wel al:

voor en nadelen boomloos zadel deel 4 bijna.. _/-\o_

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:15

Geryon: Even in stukjes :P

Mijn paardje is nu een jaar of 18 en vanwege drukte met verbouwing, huis, tuin, allerlei geklus van belangrijke dingen (hele boel is gestript geweest hier, dat wil je wel prioriteit geven zeg maar :P ) rij ik al jaren amper.... Rena loopt lekker buiten en die heeft er geen last van qua beweging enzo, maar die rug ziet er niet uit natuurlijk :(:) Er zit echt zo'n holle kuil achter de schoft omdat ze toch een dagje ouder wordt en die spieren niet getraind worden. En de rug loopt ook een beetje in een dakje, dus daar heb ik best wel inlages voor nodig omdat goed vrij te krijgen :)

Is anders onbespierd dan die van jou, die is nog een slag erger maar dat is van zichzelf ook een wat fijner gebouwd paardje volgens mij :) Maar daarvoor is die halstertouwtest handig: dan kun je zelf testen of die ruggengraat wel vrij ligt en is dat zo, dan is het gewoon goed.

Die rug is gewoon erg lastig voor een zadel nu omdat hij zo onbespierd is, boom- of boomloos...alles zal d.m.v. een pad met inlages of shims passend gemaakt moeten worden, de rug moet daarmee grofweg in zadelvorm gebracht worden :P

Het is alleen maar super dat je het zo goed wilt doen +:)+

Maar als je een Barefoot al strak vindt liggen en daar je twijfels bij hebt, dan ga je er ook niet vol vertrouwen op zitten natuurlijk en dan werk je sowieso niet lekker.

Bij een soepeler zadel ben je dan weer bang voor een slechtere drukverdeling. Tja...zeikerd...gewoon bezorgd toch en dat is in principe goed +:)+

Maar de drukverdeling kun je in principe prima uit je HD inlages halen.

Als ik jou was zou ik niet verder gaan met de BF, simpelweg omdat je er niet genoeg vertrouwen in hebt :)

Ik zou als ik jou was eens vragen aan degene met de Ghost in het onderschrift, of je die wellicht eens zou mogen proberen op 1 of andere manier...? Dan leg je die op je Barefoot pad met HD inlages en dan heb je als het goed is genoeg dikte voor die ruggengraatvrijheid, genoeg schoftruimte, en dan heb je verder naar beneden langs schoft en schouders alleen die pad liggen en die soepele dunne flubber zweetblaadjes van de Ghost.

Dan kan het alleen nog onder de singel knellen in theorie :P

Een boomzadel lijkt me al helemaal niet praktisch...
Laatst bijgewerkt door pmarena op 22-02-13 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:18

Bedankt voor je antwoord! Dan neem ik toch een maat 1. Van die rode pommel weet ik niet meer welke maat dat was, maar dat vraag ik nog wel even bij degene waar ik het getest heb. Ik gok een L, want hij was 1 maat kleiner dan de XXL. Er is geen XL, toch?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:19

pmarena schreef:
Hè, hoe denk ik over die pad dan? :P

Grapjas - je vindt ze te slap.... inmiddels toch wel redelijk dik hoor!

Citaat:
Vindt het een mooie pad, heb hem hier zelf ook gehad alleen voor Rena was het niks, die had juist vulling achter de schoft nodig en niet naast de schoft :)

Qua die verdikkingen voor naast de schoft zou hij wel erg leuk zijn inderdaad, goede tip +:)+

Alleen daarmee gaat de ruggengraat nevernooit vrij komen... die ligt er echt bovenop, de rug is echt een scherp dakje zeg maar. Tenzij ze hem tegenwoordig met (veel) dikkere vulling langs de ruggengraat maken, of je er inlages bij kan doen?

Nee, die optie is er nog steeds niet, maar hij is met name in Engeland door de Torsion/Freeform dealer veel gebruikt voor paarden met dit soort problemen

Citaat:
Beestje heeft op dit moment echt zeg maar minstens 3 Fellsattel-inlages dik vulling nodig om boven die ruggengraat uit te komen.... :)

Als het echt zo dra,atisch is dan niet rijden tot de lange rugspieren er weer zijn - goed oefenen aan de lange lijnen en niet er op - of een Fellsattel :o

Citaat:
Een pad met 3 ruimtes aan elke kant zou wel een idee zijn inderdaad. Maken ze die tegenwoordig zo dan van Mattes? Voorheen waren het er 2 aan elke kant, dat was niet praktisch :) Alleen daarbij dan ook weer de twijfel of die vakjes wel dik genoeg gevuld zouden kunnen worden voor deze heel erg spitse rug....je zit toch altijd met de randjes van een vak waar minder ruimte is dan in het midden.

Ik heb ze gezien, maar kan me niet meer herinneren hoe ruim die vakken zijn. Er was nog zo'n duur merk, ben de naam even kwijt. Duits, maakt ook Barokke dekjes.... Medi-Cheval geloof ik.
Citaat:
Maarja dan nog is een andere pad niet helemaal de oplossing voor het (zoals ik het begrijp?) lager liggende schouderprobleem lijkt me, de zijkant / voorkant van het zadel waar de schouder tegenaan ligt wordt niet van stevig (maar flexibel) leer ineens een flubberig lapje....

Wanneer je het geheel aan de voorkant en zijkant van de schoft wat kunt liften, zodat de pommel niet meer in de kuil valt, loopt de flap ook wat beter langs het lichaam. (lijkt mij) Ik heb dit in het verleden met Torsion vaak zo opgelost en dat werkte prima - een zadel dat geen zweetbladen heeft kan soms ook een betere oplossing zijn :o

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:58

Hier ook een cheyenne drytex:

voordelen:
-ik gebruik hem op meerdere paarden
-zit heeeerlijk
-ook voor lange ritten
-mijn houding is er beter door geworden
-ik voel wat mijn paard doet
-onderhoudsvrij
-licht, makkelijk te vervoeren

nadelen:
-hij piept en kraakt meer dan een leren zadel onder het rijden
-helaas geen zware mensen die op het zadel mee kunnen. (voordeel van meerdere paarden he?)
-schuift sneller met opstijgen
-ziet er op mijn kleinste nogal plomp uit

Ik ben er echt heel blij mee! wel heb ik verkeerd geschat w.b.t. formaat. Ik heb een maat 2 gekocht (2dehands) maar had eigenlijk een maat 1 moeten hebben...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:16

Hoor verschillende mensen over het piepen/kraken van de drytex, maar eigenlijk heb ik daar dus geen enkele last. Enigste lastige is rijden met muckboots erop, want mijn benen hebben geen grip en glijden alle kanten op. Met chaps en oude MH laarzen helemaal nergens last van.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:31

njiloj schreef:
Hier ook een cheyenne drytex:

voordelen:
-ik gebruik hem op meerdere paarden
-zit heeeerlijk
-ook voor lange ritten
-mijn houding is er beter door geworden
-ik voel wat mijn paard doet
-onderhoudsvrij
-licht, makkelijk te vervoeren

nadelen:
-hij piept en kraakt meer dan een leren zadel onder het rijden
-helaas geen zware mensen die op het zadel mee kunnen. (voordeel van meerdere paarden he?)
-schuift sneller met opstijgen
-ziet er op mijn kleinste nogal plomp uit

Ik ben er echt heel blij mee! wel heb ik verkeerd geschat w.b.t. formaat. Ik heb een maat 2 gekocht (2dehands) maar had eigenlijk een maat 1 moeten hebben...

ow, dat zware is geen probleem hoor :D vraag me soms af of ze mij wel voelen :o

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:41

Geryon schreef:
Ik zal wel even gaan kijken naar een Fellsattel of Ghost. Maar als jij al met HD rijdt, heb ik dan nog wel een kans om ruggegraatvrijheid te krijgen of moet ik dan met HD + HD + HD rijden

Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem. Mijn paard heeft door weinig training een opliggende ruggengraat en ook lastige schouders. Paardje is al wat ouder. Mijn idee was ook een Christ Bareback, maar ik vraag me ook af of dit wel stevig genoeg is voor zijn rug, durf ik niet aan eerlijk gezegd, ook omdat ik er dan beugels aan wil hangen voor de bosritjes :)
Tussendoor heb ik nog een Ghost geprobeerd, maar die lag bij mijn paard ook niet lekker achter de schouders, maar dit kan ook komen door die vreemde standaard pad die erbij zat. Mocht je dit willen proberen zou ik dat doen met een pad van Barefoot of Haf.
Ik rij nu tijdelijk met een leen-boomzadel (die perfect past lijkt het wel :+ ) en mijn paard loopt hier heel goed mee. Hij heeft toch wel stevigheid nodig heb ik het idee, maar ik ben niet overtuigd van een boom in een zadel... :)
Misschien moeten we er niet meer op willen zitten :D