[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:02

Heeft hier trouwens iemand ervaring met de lamsvellen seatsavers van barefoot die de orginele seatsaver vervangt?Is deze niet heel slap en dun?

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:36

xyzutu2 schreef:
Ik kreeg laatst een oud, tweedehands barok boomzadels aangeboden, en ineens vroeg ik me af: zou je die eigenlijk ook boomloos kunnen maken?
Dus een tweedehands barok boomzadel kopen, openmaken, boom eruit (misschien pommel en cantle ook vervangen door een flexibel stuk foam) en bijvoorbeeld vervangen door een dikke laag leer+HD inlages?

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee, of ideeen over of dat wel of niet kan? En weet iemand eigenlijk hoe zo'n traditioneel protugees boomzadel er vanbinnen uitziet?
Ik kwam zelf al meteen op het probleem van de beugelophanging als je de boom weghaalt, want waar laat je de beugelriemen dan?
Ik ben heel benieuwd naar hoe anderen hierover denken!
(heb het boomzadel trouwens niet gekocht 8-) )

Gaaf idee! Vind dat zelf ook prachtige zadels. :D
Het lijkt mij logisch om de beugelriemen op een of andere manier met een soort van grote 'mat' op te 'hangen' over het zadel, onder het leer. Dat je wel een redelijke drukverdeling hebt. Zoiets als op de foto maar dan nog een laag leer erover heen voor het zicht zeg maar.
Afbeelding

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:45

Zoiets dacht ik inderdaad ook, en er dan wel voor zorgen dat de inlages eronder zo dik zijn dat de beugelmat boven de ruggengraat zweeft.

Ook dacht ik: waarom interne kussens vullen met inlages? Als een zadel een leren/stoffen onderkant heeft, dan zou je er ook met klittenband van die Startrekk/Hidalgo kussens onder kunnen plakken.

Maar ik heb dus geen idee hoe een Portugese boom eruit ziet, hoe pommel en cantle vastzitten (aan de boom of er los op?) en of die uberhaupt wel uit een zadel te verwijderen is of zit elk onderdeel bij wijze van spreken los op de boom geplakt?

By the way, ik heb het dan over dit soort zadels die toch al wat goedkoper zijn en waarbij het 2e hands niet uitmaakt of hij het overleeft: 8-)

http://www.horseshopinternational.nl/za ... zadel.html

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:50

Hmm, denk dat ik toch gewoon voor een barefoot zadelpad ga. Vierkant vind ik niet zo mooi.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:53

Ja, precies. :j

Intern lijkt me wel lekkerder, als je het eronder gaat plakken moet je wel echt zeker weten dat het goed vastzit. Niet dat het hele zooitje gaat schuiven als er een keer rare sprongen komen.

Hoe die eruit ziet weet ik ook niet. Er zijn hier wel meer mensen die hun zadels openmaken en sommige kunnen dat best netjes. Misschien willen zij wel tips geven? Ik zat zelf te denken aan iets van een stellingmesje de naden los snijden o.i.d. maar dat klinkt té simpel. }:0
Spoiler:
Of de boom breken en dat je hem er zo uit kunt schuiven. Zou nóg makkelijker zijn. :')

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:02

Art_Ificious schreef:
Hmm, denk dat ik toch gewoon voor een barefoot zadelpad ga. Vierkant vind ik niet zo mooi.

Dat is misschien ook wel net zo mooi,al vind ik die vierkante pads ook wel wat hebben.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 22:17

Duhelo schreef:
Pippaa schreef:
Kunnen de kussens er niet af en dan met een pad met inlages het oplossen? Of is dat ook bij voorbaat niks?

helaas is mijn paard nogal breed en rond, en de boel gaat schuiven.
Mijn barefoot london bleef indertijd totaal niet liggen, en mijn western barefoot bleef enkel liggen met een antislippad eronder.
Maar eigenlijk wil ik vooral een zadel dat meevormt naar het paard, maar met een simpel dekje eronder goed ligt. Ik ben meer brzig met alles aan te passen en op maat te maken dan dat ik aan rijden toekom.
Ik kan normaal een flexee kopen, vandaar dat de hidalgo terug weggaat, als de flexee ook niks is blijf ik lekker bij mijn massimo :)

Jammer dat hij weggaat! Ik zag je advertentie, het is geen 17,5 inch naar een 18,5 inch. En het is een Special :D

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:37

xyzutu2 schreef:
Zoiets dacht ik inderdaad ook, en er dan wel voor zorgen dat de inlages eronder zo dik zijn dat de beugelmat boven de ruggengraat zweeft.

Ook dacht ik: waarom interne kussens vullen met inlages? Als een zadel een leren/stoffen onderkant heeft, dan zou je er ook met klittenband van die Startrekk/Hidalgo kussens onder kunnen plakken.

Maar ik heb dus geen idee hoe een Portugese boom eruit ziet, hoe pommel en cantle vastzitten (aan de boom of er los op?) en of die uberhaupt wel uit een zadel te verwijderen is of zit elk onderdeel bij wijze van spreken los op de boom geplakt?

By the way, ik heb het dan over dit soort zadels die toch al wat goedkoper zijn en waarbij het 2e hands niet uitmaakt of hij het overleeft: 8-)

http://www.horseshopinternational.nl/za ... zadel.html

Moet je even kijken in het "liefhebbers van niet Engelse zadels" topic. Zij weten wel hoe het er van binnen uitziet en wat je kunt doen..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:11

Art_Ificious schreef:

Ze doet ook zadelvormig als je dat wilt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:14

Top intussen ene besteld in zadel vorm.

ZPCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 00:02

Heeft iemand hier een boomloos springzadel of veelzijdig? Waar je mee op wedstrijd mag?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 00:04

ZPCT schreef:
Heeft iemand hier een boomloos springzadel of veelzijdig? Waar je mee op wedstrijd mag?

Misschien kijken naar de Flexible bascule? De dressuur versie is iig echt een heerlijk zadel, echt wen aanrader! (spring er ook mee doormiddel van verplaatsbare wrong gaat dat prima)

ZPCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 00:13

Daphneeeej schreef:
ZPCT schreef:

Misschien kijken naar de Flexible bascule? De dressuur versie is iig echt een heerlijk zadel, echt wen aanrader! (spring er ook mee doormiddel van verplaatsbare wrong gaat dat prima)

Ja ziet er goed uit alleen is dat niet echt boomloos toch? Wel flexibel lees ik. Ik heb een Arabier met zeer korte rug en zoek dus iets waarbij de achterkant als je wat kleiner gaat niet gelijk in de rug port. Dat heb je bij Barefoot niet ( heb zo een zadel ) maar die zien er zo lomp uit.. Die ik heb dan. Maar met die Bascule ga ik denk tegen dezelfde problemen aanlopen.. :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 00:23

ZPCT schreef:
Ja ziet er goed uit alleen is dat niet echt boomloos toch? Wel flexibel lees ik. Ik heb een Arabier met zeer korte rug en zoek dus iets waarbij de achterkant als je wat kleiner gaat niet gelijk in de rug port. Dat heb je bij Barefoot niet ( heb zo een zadel ) maar die zien er zo lomp uit.. Die ik heb dan. Maar met die Bascule ga ik denk tegen dezelfde problemen aanlopen.. :)

Ik heb een paard met een holle rug, hoge kont, maar plek voor 50 cm zadel en de Flexible saddle is super flexibel met super mooie ronde kussens die met 17,5 inch 49 cm max is. Zou juist geschikt zijn!
Het zadel heeft alleen een goed gevormd kopijzer verder boomloos.

http://i68.tinypic.com/6oput2.jpg
Hier de rug van mijn paardje te zien

http://i64.tinypic.com/2zpmt95.jpg
Met de flexible inspiration op
Laatst bijgewerkt door Daphneeeej op 05-01-16 00:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 00:27

En misschien de Barefoot notthing Hill ? Of is die dan weer net teveel dressurig? (Dressurig?? Is dat een woord?? _O- )

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 00:28

Ow sorry zie net dat je al een Barefoot hebt O:)

ZPCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 00:36

Daphneeeej schreef:
ZPCT schreef:

Ik heb een paard met een holle rug, hoge kont, maar plek voor 50 cm zadel en de Flexible saddle is super flexibel met super mooie ronde kussens die met 17,5 inch 49 cm max is. Zou juist geschikt zijn!
Het zadel heeft alleen een goed gevormd kopijzer verder boomloos.

Haha ja maar ik heb zoveel zadels gehad op hem en hij is echt extreem kwa hoe kort zijn rug is terwijl hij toch 152 is. Ik rij hem zelf nu met zadel wat eigenlijk te lang is maar wat nog gaat volgens de zadelmakers maar mijn verzorgster springt met hem en dan wil ik wel echt een goed zadel want dan gaat het lichaam helemaal in alle posities.. Vandaag na een paar zadels geprobeerd te hebben van een ruitershop thuis gekomen met een pony springzadel van 15"... Tja die paste op hem ja maar dan zat me verzorgster net weer te ver op de lepel ook al is ze zo dun.. Maar is een probleem met die springzadels want een 17" zou ook max nog kunnen maar het is dat ze ook nog veel voorkant hebben wat weer op de schouders komt te liggen dus als je die even naar achter legt zit je zo weer op de billen..

De Notting Hill zag ik ook ja maar uitverkocht en ja ik weet niet of je daar mee op wedstrijd mag?

ZPCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 00:37

Heb nu een Chayenne maar die gebruik ik nooit daar zit je zo los op!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 00:40

Notting Hill mag gewoon op wedstrijd voor zover ik weet. Echter zou ik voor intensiever springen geen boomloos adviseren, juist omdat er dan toch wel heel veel krachten op komen. Af en toe springen geen probleem. Deze mening deelden ook mijn zadelmaker, nog een andere zadelmaker en mijn instructrice en osteo met mij.

ZPCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 00:53

Oke ja dat had ik al een paar keer gelezen.. Alleen weegt mijn verzorgster nog geen 40 kilo.. Zag dat de Notting Hill extra ondersteuning bied juist voor het springen en heb net ook de Freeform Liberty gevonden ook een heel mooi zadel! Goed dekje er onder.. Of denk ik nu te makkelijk? Lijkt me sws zoveel beter dan met boom?

ZPCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 01:09

Afbeelding

Dit was met 15" zadel. Ligt prima maar daar past bijna niemand in natuurlijk. Was leuk geprobeerd van de ruiterwinkel maar is geen optie. Maar als je groter gaat prikt het zadel achter de ribben en is hij ook niet blij. Dus boomloos lijkt me het beste voor mijn verzorgster en anders helemaal niet meer rijden :P . Wat vinden jullie?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 06:50

Dat boomzadel lijkt niet goed te liggen..Te smal van voren waardoor hij wat naar achteren kantelt..Ik had dit probleem met mijn arabier vroeger ook altijd en heb tig boomzadels gehad en ben toen maar boomloos gaan rijden..Veel ruitershops/zadelpassers hebben ook niet veel verstand van zadels op arabieren..PerMiCavallo heeft tegenwoordig bua zadels,ook een soringzadel..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 07:09

ZPCT schreef:
Heb nu een Chayenne maar die gebruik ik nooit daar zit je zo los op!

Met de cheyenne mag je ook wedstrijden rijden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 08:07

Kirsha schreef:
Duhelo schreef:
Pippaa schreef:
Kunnen de kussens er niet af en dan met een pad met inlages het oplossen? Of is dat ook bij voorbaat niks?

helaas is mijn paard nogal breed en rond, en de boel gaat schuiven.
Mijn barefoot london bleef indertijd totaal niet liggen, en mijn western barefoot bleef enkel liggen met een antislippad eronder.
Maar eigenlijk wil ik vooral een zadel dat meevormt naar het paard, maar met een simpel dekje eronder goed ligt. Ik ben meer brzig met alles aan te passen en op maat te maken dan dat ik aan rijden toekom.
Ik kan normaal een flexee kopen, vandaar dat de hidalgo terug weggaat, als de flexee ook niks is blijf ik lekker bij mijn massimo :)

Jammer dat hij weggaat! Ik zag je advertentie, het is geen 17,5 inch naar een 18,5 inch. En het is een Special :D

oh super! dankjewel! ik was de details alweer vergeten :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 08:16

darkadia schreef:
Notting Hill mag gewoon op wedstrijd voor zover ik weet. Echter zou ik voor intensiever springen geen boomloos adviseren, juist omdat er dan toch wel heel veel krachten op komen. Af en toe springen geen probleem. Deze mening deelden ook mijn zadelmaker, nog een andere zadelmaker en mijn instructrice en osteo met mij.

Mwah... Niks ten nadele van die zadelmakers maar ik neem aan dat dit zadelmakers voor boomzadels zijn? Die zijn dan waarschijnlijk bevooroordeelt. Verder zie je toch vaak dat springzadels boven de sprong niet meer netjes op de rug liggen, dus weg drukverdeling. Nu zijn er ook boomzadels die dat niet hebben, maar dan ben je al snel weer een paar duizend euro verder.