voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:54

ik email je via bokt (heb een account nodig op marktplaats, maar die heb ik niet, koop daar normaal nooit iets)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:56

Hè, om op een advertentie te reageren heb je toch geen account nodig?? Serieus???

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:56

jep, ik moet inloggen met mijn account :+

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:20

Paard loopt weer goed, ik ga mijn Cheyenne bestellen *\o/*
Ik twijfel alleen heel erg tussen maat 1 en maat 2. Ik heb maat 38 (maar ik ben 16 dus ik weet niet of ik nog uitdij :') ) en vrij lange benen. Ik heb een maat 1 getest, dat zat opzich prima. Wel kwam ik af en toe tegen de pommel aan met lichtrijden, maar dat kan ook komen doordat ik gewoon te veel ga staan.
Zo ligt de maat 1. Wordt en maat 2 niet te lang?
http://tinypic.com/r/28kng8w/6
http://tinypic.com/r/vpz3v5/6

Ik twijfel ook over de pommelmaat, moet ik een L of een XXL? Ik heb een rode pommel gehad bij het testen (denk dat het een L is? vergeten te vragen) en een XXL.
De rode pommel:
http://tinypic.com/r/f4goig/6
http://tinypic.com/r/206kcw1/6
http://tinypic.com/r/r7vzlv/6

De XXL:
http://tinypic.com/r/1y61eg/6
http://tinypic.com/r/9a0dug/6
http://tinypic.com/r/1y61eg/6

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:49

Ik heb ook nog een vraagje..

Bij een boomzadel moet je met je hand langs de kussens naar beneden kunnen gaan. Bij 'mijn' cheyenne kan er echt met geen mogelijkheid een hand tussen :oo
Dat geeft toch geen goede schoudervrijheid enz? Z'n schouder komt er ook meer tegenaan dan dat ie eronder door kan bewegen.

Zal eens een foto maken!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:23

Hoe beweegt hij er mee Geryon? En hoe strak heb je hem aangesingeld?

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:01

ik heb ff een vraagje tussendoor:
past een boomlooszadel van maat 1 op mijn halfinger (zie profiel)

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:16

@loveNappi, ligt ook een beetje aan jezelf volgens mij. Ik ga wel voor een maat 1, omdat het mijn Haflinger, maar ook mij past.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:34

Hij beweegt er niet perse anders mee geloof ik.. Maar het lijkt me toch niet zo fijn :P Nu steekt zijn schouder ook wel uit omdat hij daar geen spieren heeft zitten..

Ik singel best strak aan! Maar zonder singel zit het ook strak. Misschien wordt het nog wat flexibeler waardoor het deze vorm wat minder aan houdt en dus niet zo knelt? :)

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:43

LauEef schreef:
Ik heb een stella en ik heb de kniewrongen zover mogelijk naar achter gedaan maar ik heb niet echt de indruk dat ze 'helpen'. Nu vind ik het wel moeilijk vergelijken want het enige andere zadel waar ik mee 'rij' is een boomzadel met echt super veel kniewrong waar je veel steun aan hebt dus misschien niet echt een goede vergelijking :+

Dankjewel voor je antwoord :) Welke maat Stella heb je?
Ik ben dus de Cheyenne gewend (oude model zonder vps) en daar heb je eigenlijk helemaal geen steun. Vond dat wel fijn, maar ik merk dat mijn (onder)benen onrustig liggen. Denk dat het al een stuk beter wordt wanneer ik chaps of laarzen zou dragen. Mijn paard is nog wel eens wat huppelig in het bos en wil graag wat zekerder zitten :+

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:47

Geryon schreef:
Ik heb ook nog een vraagje..

Bij een boomzadel moet je met je hand langs de kussens naar beneden kunnen gaan. Bij 'mijn' cheyenne kan er echt met geen mogelijkheid een hand tussen :oo
Dat geeft toch geen goede schoudervrijheid enz? Z'n schouder komt er ook meer tegenaan dan dat ie eronder door kan bewegen.

Zal eens een foto maken!

Kan me voorstellen dat een boomloos zadel iets strakker om het paard ligt doordat het flexibeler is, maar echt knellen lijkt me niet goed :)
Heb je het idee dat de pommel in/achter zijn schouders drukt?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:52

Het is niet de pommel die drukt, die past én is zwevend. Ruggegraat en schoft ligt vrij, maar als je dan richting beneden gaat kan dat niet. Past echt niets tussen. Vindt paardje ook totáál niet fijn als ik het probeer :+

Maar ik vroeg me af of dit normaal is? Hebbn jullie dat ook of kunnen jullie gewoon je hand onder de pommel doen en dan naar beneden gaan. Dus met je hand tussen zadel en paard?

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:00

Ik heb dit eigenlijk nooit geprobeerd dus kan het je niet zeggen :)
Maar komt het niet door de singel? Kan je er wel tussen komen wanneer je je paard heel losjes hebt aangesingeld? En loopt je paard er verder wel "vrij" mee?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:00

Ik kan gewoon mijn hand onder de pommel doen en naar beneden glijden als ik erop zit. Toevallig deze week nog geprobeert. Ik heb een lederen Cheyenne.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:04

Op deze foto kan je een beetje zien hoe "los" het nog zit. Deze foto is na hetbrijden gemaakt en het zadel zit nog aangesingeld.

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:09

Een foto zou helpen, het is heel raar als het zo strak zit....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:37

Het is ook zo als hij niet aangesingelt is.

Maar ik denk zelf gewoon dat het gewoon nog de nieuwigheid is? Zadel wordt nog soepeler enz. Heb er nu 3 keer mee gereden.

Het is vooral met pad eronder het geval (maar ik heb dan ook HD inlages erin, die ook ontzettend gedrukt tegen het lichaam zitten).

Heb niet echt goede foto's

Afbeelding
Pad trekt ook raar hierdoor aan deze kant :P

Afbeelding

Vooral hier zie je dat hij tegen de schouder aan zit, en ook nog eens strak tegen de huid.
Afbeelding

Ik denk dat het een combinatie is van nieuwigheid, en te weinig spier. Achter de schouder heeft hij deuken waar het zadel in ligt, dan komt de schouder ertegenaan in plaats van dat die eronderdoor beweegt. Best logisch. Alleen niet zo fijn :+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 00:08

:o? Ik snap echt niet waarom dat daar zo moet knellen - de singelstoten zitten flink in het midden en die trekken niet de voorkant strak tegen de schouder aan.
Misschien een blonde opmerking en pmarena mag me corrigeren als ik hier een mateloos domme opmerking maak, maar zou je niet eens overwegen om er een veel soepeler inlage in te doen ipv van die harde??? Dan kunnen die kuilen naast de schoft tenminste gevuld raken met spier....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 00:15

Ik heb niet voor niets deze inlages. Ik heb boven de HD inlages ook nog zachte inlages (zo geknipt dat pommel zwevend is). Hij heeft een hele opliggende ruggegraat, echt niet normaal onbespierd. Dus jammer genoeg is het heel erg nodig.

Het is toch echt heel strak.. Als ik mijn hand op de schoft leg dan kan ik met geen mogelijkheid naar beneden. Mijn hand kan niet onder de zweetbladen door zoals je altijd doet bij een boomzadel om te kijken of het past, genoeg vrijheid geeft. Ik vroeg me ook af of de spier nu wel groter kan maken, omdat die harde inlages helemaal op de huid gedrukt worden natuurlijk.

Misschien kan ik een foto laten maken zondag waarop te zien is onder het rijden dat de schouder er niet onderdoor gaat maar ertegenaan.

Moeilijk!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 00:18

Heb de prachtig mooie justadjust ontvangen ...
Hij is veel mooier als op de foto . Vind het persoonlijk toch nog een heel zadel .
Maar mijn knollie is er een met echt weinig plaats op haar rug die ook nog erg boos kan worden als het te llang is .
Morgen gaan passen en meten en dan hebben we pas zekerheid .
Mocht dit het toch niet zijn overweeg ik een cherokee maat 1 .
Past dat met maat 40 broek en een klassieke houding dus vrij lang been ...
Zag op site dat die nl maar krap aan 50 cm zijn .....

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 00:30

*zit op handjes en begint nogmaals een goed gesprek met de geldboom*...

;)
Hopelijk past het zadel gewoon toch zinzi_jewel!!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 00:31

ik ga ook voor een boomloos zadel, alleen de winkel mailt niet terug :(

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 00:34

cynthiar schreef:
Op deze foto kan je een beetje zien hoe "los" het nog zit. Deze foto is na hetbrijden gemaakt en het zadel zit nog aangesingeld.

[ Afbeelding ]

wat voor zadel is dit?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 00:37

@unihorses; niet mijn zadel. Maar ik zie een veertje, dus een barefoot. En volgens mij een gewone cheyenne met een schaap-seatsaver :)

Een barefoot cheyenne dus.

(overigens, je kunt je berichten editten, dan hoef je niet kort na elkaar 2 posts met 1 regel te plaatsen ;) :) )

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 01:11

unihorses schreef:
ik ga ook voor een boomloos zadel, alleen de winkel mailt niet terug :(

Welke winkel? En misschien is je mail niet goed aangekomen??? heb ik ook wel eens - valt het in de spam box of zo - dus wanneer binnen 24 uur op werkdagen geen antwoord, de mail gewoon nog een keer sturen