[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 08:46

Is er hier iemand die ervaring heeft met de Ludomar Flexbalance zadels?
Ik vond online de Ludomar Neptuno, mooi zadel! Vroeg me af hoe die Flexbalance boom zich houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:58

Zal Tixerant dan eens opzoeken.
Dingen met wol en wollen hoezen is geen optie, wolallergie bij pony :+

Ik vind het gek, maar het lijkt echt iets van deze tijd van het jaar want hij staat verder ook vol plekjes terwijl hij dat het hele jaar nog niet gehad heeft. En dan op hals en schouder en andere plekken waar geen tuig komt. Ben benieuwd hoe het gaat evolueren..

Otti1977

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:30

Is het geen schimmel? Omdat hij op meerdere plekken plekjes krijgt? Die van mij heeft dat namelijk ook gehad. Leek op plekjes van de singel maar kreeg op meerdere plaatsen plekjes. Toen paar keer goed met imaverol gewassen en weg was het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 16:51

Plekjes had hij allemaal samen (behalve die van de singel dan, daar had hij eentje waarvan al een tijdje haar weg was maar niet zo groot als nu). Ik weet het niet, ben een week op vakantie geweest en toen ik terug kwam had hij die plekjes, voornamelijk aan 1 kant, dacht dat hij in de paddock met rollen op wat steentjes terecht was gekomen, zo leek het. De 3 singelplekken en 1 achter een oor zijn er wel daarna bijgekomen maar dat kan ook weer zijn door warmte/zweet/schuren en gevoelige haren door ruiperiode.

Als het schimmel zou zijn dan zou dit toch ook naar de andere paarden moeten overgaan, of is dat niet altijd?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 16:56

Zeker niet altijd het geval bij een schimmelinfectie. Sommige zijn er gevoeliger voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 16:59

Hmm, dat ga ik eens even verder bekijken, merci :) Zal nu stoppen met offtopic te gaan ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 00:36

it_is_me schreef:
Voor mijn jonge pony heb ik een Trekker Luxus zadel, maar ik mis een stevige zit in dit zadel. Zou het helpen om de cantle achterop te verplaatsen, zodat het zit vlak iets kleiner wordt en wellicht wat meer steun biedt? Deze staat standaard op 18 inch en is verkleinbaar tot 16 inch. Hoe zijn de ervaringen van anderen met dit zadel?

Ik vond trekker vreselijk, maar da's mijn eigen persoonlijke mening. Had er veel van verwacht, gezien greendistance deze ook verkoopt, maar vind het absoluut een flutzadel qua zitkwaliteit. Sorry...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 00:54

pleiada schreef:
Een wollen hoes werkt vaak niet,heb ik ervaren..Dan dus nog steeds wondjes..Dan zou je echt een mattes oid moeten proberen..Je kan ook kijken naar een tweedehands eric Le tixerant singel..Die zijn echt fantastisch,ik heb er zelf ook een en vind het de fijnste singel ooit..Geen wondjes,veel bewegingsvrijheid voor het paard en ondanks dat ie volledig elastisch is geen schuivend zadel..

Ik heb ook de Tixerand singel, maar vind hem redelijk elastisch en daar ben ik niet zo voor, gebruik hem niet meer.
Liever een niet-rekbare, eventueel zelf met bont onderleggen...die op de juiste plek ligt. Mijn brede startrekk vind ik super, maar wel zweetplekken.
Zo'n brede koordsingel is daar wellicht nog beter voor, ouderwets, maar beter ademend dan al die kunststoffen en elastieken en minder kans op zweet-en drukwondjes en vuiligheid die kan verhitten..
http://www.bokt.nl/markt/ad/146896/gezocht-dressuur-koord-singel

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 06:30

Mijn paarden zijn anders al wel erg positief over de le tixerant singel en hun oordeel vind ik uiteindelijk toch wel het belangrijkste :j

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 07:44

Mijn paarden zijn even positief op een brede startrekk dan op de tixerant, die toch wel erg elastisch is. Op boomloos is dit nog te doen, op een endurance boomzadel helemaal niet ideaal. Zadel lag stabieler met gewoon brede niet rekbare singel.
Ook bestaat de kans met ekastiek dat je harder gaat aanspannen, waardoor je het zadel harder op de weefsels trekt.
Als je zadel goed past en recht ligt, je zit onafhankelijk is, dan zou je in feite niet hard mogen aanspannen. Dan is een elastische singel voor niets nodig.
Ik vind het buikstukje comfortabel, maar de rekker trekt op niets, tweemaal gebruikt, daarna nooit meer. Zit vooral tussen de oren van de,ruiter, wedden dat je paard even 'tevreden' is met een gewone, brede mohair singel die 10x goedkoper is :D? Durf er mijn hand voor in't vuur steken!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:39

Cambiar schreef:
it_is_me schreef:
Voor mijn jonge pony heb ik een Trekker Luxus zadel, maar ik mis een stevige zit in dit zadel. Zou het helpen om de cantle achterop te verplaatsen, zodat het zit vlak iets kleiner wordt en wellicht wat meer steun biedt? Deze staat standaard op 18 inch en is verkleinbaar tot 16 inch. Hoe zijn de ervaringen van anderen met dit zadel?

Ik vond trekker vreselijk, maar da's mijn eigen persoonlijke mening. Had er veel van verwacht, gezien greendistance deze ook verkoopt, maar vind het absoluut een flutzadel qua zitkwaliteit. Sorry...

Bedankt voor je eerlijke reactie. Dan ligt het dus niet alleen aan mij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:37

Rena van mij vond de Tixerant duidelijk altijd echt heerlijk hoor :j

Dat je met elastiek strakker aan zou kunnen singelen, daar ben je volgens mij zelf bij :)
Gewoon normaal aansingelen zoals het hoort, zodat de singel kan doen waar die voor bedoeld is: ruimte geven voor de bewegingen van de borstkas.

Met normale singel liep Rena vaak met van die zachte *oempf-oempf-oempf* kreuntjes maar met de Tixerant was het lang leve de vrijheid *\o/*

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:06

Ik zit te twijfel tussen een cheyenne Barry kids of een winter education te kijken voor mijn zoontje van 4. Wie kan mij vertellen wat de voordelen zijn. Van de Barry. Het is voor zo nu en dan een stapritje.

Het zou komen te liggen op een e-pony breed op de rug met een hoge schoft en ze is 21 jaar. :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:06

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:15

Dat is een typische reactie van een Zadelmaker die alleen aan boomzadels doet. Als ik zijn berichten lees is hij helemaal pro regise boom en noemt hij problematiek bij boomloze zadels die ik vooral juist bij boomzadels heb gezien. Dus ik zou er niet te veel aandacht aan schenken.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:22

Maar tegelijker tijd prijst hij wel een leren boom van Passier zadels aan. Is dat dan niet min of meer hetzelfde?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:22

Nu is deze flexibele 'boom' ook wel heel erg flexibel ;)

Maar naast dat er per zadel héel veel verschil zit in flexibiliteit en drukverdeling, denk ik dat veel boomloze zadels slecht uit de test komen als je 1 onderdeed eruit haalt en daarmee gaat wapperen. Mijn ervaring is dat boomloos juist werkt door de lagen waaruit de zadels zijn opgebouwd.

Daarnaast vind ik zelf altijd dat je de voor- en nadelen van boomloos en met boom voor jezelf en voor je paard moet afwegen en dat er niet 1 altijd slecht of altijd goed is.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 07:00

pmarena schreef:

Dat je met elastiek strakker aan zou kunnen singelen, daar ben je volgens mij zelf bij :)
Gewoon normaal aansingelen zoals het hoort, zodat de singel kan doen waar die voor bedoeld is: ruimte geven voor de bewegingen van de borstkas.

Met normale singel liep Rena vaak met van die zachte *oempf-oempf-oempf* kreuntjes maar met de Tixerant was het lang leve de vrijheid *\o/*

Zelf bij? Hoe kun je dit beweren zonder dat je me kent??? Als er iemand is die NOOIT hard aanspant ben ik het, mijn veiga lusitano merrie is uber gevoelig aan haar buik. Die katapulteert je de lucht in als je dat doet :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 07:11

Runa schreef:

Maar naast dat er per zadel héel veel verschil zit in flexibiliteit en drukverdeling, denk ik dat veel boomloze zadels slecht uit de test komen als je 1 onderdeed eruit haalt en daarmee gaat wapperen. Mijn ervaring is dat boomloos juist werkt door de lagen waaruit de zadels zijn opgebouwd.

Daarnaast vind ik zelf altijd dat je de voor- en nadelen van boomloos en met boom voor jezelf en voor je paard moet afwegen en dat er niet 1 altijd slecht of altijd goed is.

Ook met die laagjes moet je flink opletten blijkbaar.
Zoals hier heel mooi uitgelegd in dit filmpje. Vooraleer je het weet creeer je met al die laagjes een dikke pak die dan meer druk gaan leveren op de 'spine', waardoor ruggegraadvrijheid niet ok is en je druk gaat creeeren op de wervels.
https://youtu.be/i95-bm_3U4s
Deze foto lijkt theorie hierboven wat te staven. Kussens drukken het pad tegen de spine:

Afbeelding

Met heel veel laagjes creeer je ook een onstabiel geheel. Goed voor een rondje manege met een kinderpony, niet ok voor het serieuzere werk ivm de beweging van menselijk spine en bekken to van het paard.
Feedback is dan niet wat het zou moeten zijn.
Bij boomloos is het ook de kunst om de juiste materialen te gebruiken waardoor je stabiel drukverdelend geheel krijgt. Wat er nu soms op de markt gegooid wordt en bejubeld wordt door gans het amateuristisch ruiternetwerk is ronduit om te huilen.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 08:32

Cambiar, ik vind het een beetje bijzonder dat je zomaar mijn foto gebruikt :o

Daarbij is dit natuurlijk een niet passende pad, met een andere pad was dit probleem niet aanwezig. Al doet dat niks af aan je filmpje en verhaal, want daar ben ik het mee eens.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:18

Runa schreef:

Precies! Als de kussens er onder genaaid zijn kan hij niet zo ver buigen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:51

Cambiar schreef:
pmarena schreef:

Zelf bij? Hoe kun je dit beweren zonder dat je me kent??? Als er iemand is die NOOIT hard aanspant ben ik het, mijn veiga lusitano merrie is uber gevoelig aan haar buik. Die katapulteert je de lucht in als je dat doet :D

Ehm, misschien nog eens lezen, want ik beweer helemaal niks en zeg het bovendien als iets algemeens :P

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 23:03

Ik zit eraan te denken om iemand langs te laten komen voor het nakijken en passend maken van mijn Trekker zadel. Wie zouden jullie aanraden nu Lilianne gestopt is?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 23:19

Ik las iets op FB dat buitenzinnig de zadelpasservice heeft overgenomen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 23:37

Nou....dat is niet helemaal correct :P

Om al teveel speculatie te voorkomen: iemand anders gaat Lilianne haar eigen zadels, bruikleenzadels en zadelpasservice overnemen, zij heeft er enorm veel zin in en heeft een hele leuke achtergrond om dit te gaan doen :j Maar de naam bekendmaken mogen zij en Lilianne doen, ik vind dat niet mijn plaats :)

Suzanne echter is tijdens de pauze (met toen nog onbekende afloop) van Lilianne wel geconfronteerd met klanten die graag zadels wilden (laten) passen, en heeft besloten om zelf met haar Ghost en andere merken testzadels langs de klanten te gaan en zelf haar eigen passervice te beginnen.

Toen Lilianne aangaf te gaan stoppen en een opvolger te zoeken, zijn er zeer serieuze onderhandelingen geweest met Suzanne, waarbij ik in Lilianne haar belang moest kiezen of Suzanne van mij Barefoot mocht vertegenwoordigen (en verkopen) en na veel overleg over en weer heb ik besloten dat goed te keuren :)

Suzanne komt zeer integer over en heeft de beste bedoelingen om paard en ruiter zo goed mogelijk te helpen met het best bij hun passende zadel, of dat nu merk a, b of z is en ook zij heeft een hele fijne achtergrond om mensen en paarden heel goed met hun keuze te kunnen helpen dus dat is super +:)+

Lilianne had het toch nog erg moeilijk met de keuze om haar bedrijf aan Suzanne over te doen, en op het laatste moment kwam toch nog het besluit dat ze toch liever een opvolger wilde die alleen zadels wilde passen zonder deze ook te verkopen.

Een lang verhaal kort: het was een enerverende week voor alle betrokkenen met de uitkomst dat zowel Suzanne als de opvolger van Lilianne een zadelpasservice gaan aanbieden en beiden zullen Barefoots bij zich hebben :j