[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:13

Nouja gewoon met een meetlint lijkt me het makkelijkst :)

Eigenlijk moet je het zadel aan kunnen singelen met een leensingel, dan kan je het beste meten tussen welke gaatjes je wilt dat de singel komt en dat is de lengte die je moet hebben. De lengte van gaatje tot gaatje ofwel eind gesp tot eind gesp, onder de buik door.

De totale lengte van de singel kan dan wat langer zijn natuurlijk door flappen onder de gespen, maar als je bvb. een 65 cm singel bestelt dan is die ook effectief 65 cm, dus van gesp-gesp ofwel gaatje-gaatje.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:17

pmarena schreef:
Kan je niet gokken a.d.h.v. ras / hoogte / leeftijd van paard, want het kan makkelijk 20 cm schelen bij paardjes met op papier dezelfde kenmerken :)

Dat weet ik, maar gezien ik het zadel nog niet heb is dat een beetje lastig in te schatten. Bovendien zal mijn guppy nog wat groeien en uitzwaren dus blijft het toch een gokje. De singel komt bij de persoon vandaan waar ik het zadel van heb overgenomen dus is het dan mooier als het in een pakket verzonden kon worden ;)
Ik ga de gok niet nemen, daar ben ik al over uit.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:21

Art_Ificious schreef:
voor de haflinger gebruik ik een singel van een longeersingel. denk ook 50cm maar komt idd niet hoog genoeg.
[ [url=m/HaTixk.jpg]Afbeelding[/url] ]

ik zou niet met de singen van mijn longeersingel durven rijden :oo naar mijn idee zijn die niet gemaakt om een zadel met ruiter op zijn plek te houden.

Kan je niet een paar singels lenen van iemand zodat je de maat kan bepalen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:24

hm ik zal eens vragen in de ruitershop waar mijn kennis haar spullen haalt. De nieuwe weidehalsters mocht ze ook terug brengen als ze te groot waren (etiket er wel aan laten bij het passen)

Nou No_no: het werkt wel zelfs met boksessies erbij :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:27

Bij een singel zie je wel al snel haar / huidvet er op zitten als je die even past, daar zit een ruitershop (volgende klant) natuurlijk niet op te wachten om die weer zo aan het haakje in de winkel te hangen, dus daar kan je beter wel even rekening mee houden dat het wel echt in nieuwstaat (= helemaal schoon) terug moet :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:30

heb je bij een halster toch ook? (de paarden verliezen hun vacht namelijk al)
En voor even te passen is het niet snel vuil hoor.
Desnoods doen we er plastic omheen bij het passen ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:33

Ja dat heb je bij een halster ook :j Maar toch een stuk minder snel dan een singel die je echt strak aantrekt rond de buik natuurlijk.

Het is ook maar een tip hè, dat je straks niet 2 singels terug wilt brengen en ze dat niet accepteren omdat te zien is dat ze om een paard gezeten hebben ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:36

nou mijn kennis gaat al jaren bij die shop. En ik zorg er persoonlijk voor dat ze proper zijn ;)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:42

Maar als je aangesingeld heb met die longeersingel kan je toch beide kanten meten hoeveel langer je hem wil hebben.. Of zie ik dat verkeerd.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:43

dat kan idd maar voor veilig te zijn moet de singel op het laatste gaatje bovenaan komen. Heb nu namelijk maar 4 gaatjes op overschot boven de gespen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:03

jullie willen niet weten hoe vaak ik singels verkoop die imo veel te kort zijn. :n Afgelopen weekend weer, een 55 cm voor een groot paard, terwijl ik voor mijn klein paard van 1m50 een 65 gebruik en die al nipt vind wat betreft niet te kort te zijn. :n Hafje van 1m50 heeft zelfs een singel van 75 cm.

een 40 cm lijkt mij echt wel kort voor je guppy.

En wij laten idd altijd de singels passen en omruilen als ze niet de juiste lengte hebben. Klant moet dan maar effe goed wat moeite doen om te ding proper terug te brengen. :D

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:34

Hoe kan je gaatjes bijmaken in de singelstoten? Van de Ghost.. Ik heb het gister geprobeerd met mijn nieuwe gaatjestang, maar kwam er niet doorheen. Daarna mijn beugelriemen geprobeerd, en dat was geen probleem? Weet niet wat voor een spul het is, die singelstoten?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:50

Biothane is knap wringen idd. om daar gaatjes bij te maken.

Vaak lukt het wel om door het plastic heen te komen, dat rondje kun je dan met een beetje priegelen met een mesje ofzo wel er uit wippen aan beide kanten, zodat alleen de middenlaag van nylon nog bloot ligt.

Daar kan je dan met een kleiner rondje een gaatje knippen, en de rest met een heet stuk metaal wegsmelten, een oude schroevendraaier of kleerhanger, breinaald...dat soort dingen :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:02

Thanks, dan had ik het toch goed.. Ik heb idd aan beide kanten nu een gaatje proberen te maken, maar er zit dus wat tussen. Thanks voor de tip om er met wat heets doorheen te gaan, dat ga ik proberen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:09

Als je een hele scherpe tang hebt wil het met flink wringen sòms ook wel lukken om door het nylon heen te knippen, zeker als je het eerst bloot legt :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:17

Ik zet de hidalgo terug te koop.
Op zich een erg fijn zadel, maar ik krijg de afstelling om mijn paard niet goed. Bij voldoende schoftvrijheid kantelt hij achterover en is er te weinig ruggegraatbredte, bij voldoende ruggegraatvrijheid en een goed liggend zadel drukt die op de schoft.
Pad met inlages kan, maar vind ik onzinnig, je creeert een dubbele ruggegraatvrijheid wzrdoor de boel begint te wiebelen, en het zadel wil door mijn breed paard niet stil blijven liggen op die pad.
Dus, als er iemand geinteresseerd is, prijs is wel wat bespreekbaar :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:55

Kunnen de kussens er niet af en dan met een pad met inlages het oplossen? Of is dat ook bij voorbaat niks?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:57

Die tip voor gaatjes maken is een goede! Kwam hier ook al niet door mijn barefoot beugelriemen heen, en zijn er diverse gaatjes niet goed door geprikt... Maar even mee nemen naar huis en keer goed door 'prikken'

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:53

Pippaa schreef:
Kunnen de kussens er niet af en dan met een pad met inlages het oplossen? Of is dat ook bij voorbaat niks?

helaas is mijn paard nogal breed en rond, en de boel gaat schuiven.
Mijn barefoot london bleef indertijd totaal niet liggen, en mijn western barefoot bleef enkel liggen met een antislippad eronder.
Maar eigenlijk wil ik vooral een zadel dat meevormt naar het paard, maar met een simpel dekje eronder goed ligt. Ik ben meer brzig met alles aan te passen en op maat te maken dan dat ik aan rijden toekom.
Ik kan normaal een flexee kopen, vandaar dat de hidalgo terug weggaat, als de flexee ook niks is blijf ik lekker bij mijn massimo :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:07

Snap ik heel goed hoor Duhelo :j
Ik moet mijn pad ook nog steeds aanpassen. Had er al wel wat mee gedaan, maar was er nog niet tevreden over (ook Pietje precies hoor, maar het gaat wel over je paard he...) We rijden nu toch niet, dus ik wacht wel tot we dat wel doen en dan alles in een keer goed (voor dan).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:19

vraagje,
morgen koop ik de Barefoot London van Jinte over.
Maar welke zadelpads gebruiken jullie hieronder?
Ik heb nu een met HD inlages onder mijn Ghost liggen die ik zalig vind omdat deze onder het zadel uit komt en beter blijft liggen bij opzadelen omdat de merrie nogal veel trippelt als ik haar opzadel. Echter schuift het zadel hiermee wel nog. De Ghost pad moet ik dus maar eens proberen tegen het glijden.

Nu wordt de barefoot London wel voor mijn new forest pony die wel netjes blijft stilstaan. Maar kan de pad met HD inlages mooi staan onder de London omwille van de lange zweetbladen?
Hier zie je het pad met HD inlages:
Afbeelding

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:21

Een london pad met daarin je HD inlages zal mooier staan.

Jammer Duhelo! Hopelijk is de flexee iets :D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:25

Jinte maakt toch ook pads?Misschien wil ze er een bij doen die past voor een leuke prijs?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:37

oh wist ik niet ik vraag het haar meteen :)
De singel heb ik er namelijk ook bij gekocht dus is het bijna compleet voor mijn new forestje.
Steigbeugels kan ik namelijk van mijn kennis haar VZH zadel gebruiken dat zijn ook zwarte steigbeugelriemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:59

Ik kreeg laatst een oud, tweedehands barok boomzadels aangeboden, en ineens vroeg ik me af: zou je die eigenlijk ook boomloos kunnen maken?
Dus een tweedehands barok boomzadel kopen, openmaken, boom eruit (misschien pommel en cantle ook vervangen door een flexibel stuk foam) en bijvoorbeeld vervangen door een dikke laag leer+HD inlages?

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee, of ideeen over of dat wel of niet kan? En weet iemand eigenlijk hoe zo'n traditioneel protugees boomzadel er vanbinnen uitziet?
Ik kwam zelf al meteen op het probleem van de beugelophanging als je de boom weghaalt, want waar laat je de beugelriemen dan?
Ik ben heel benieuwd naar hoe anderen hierover denken!
(heb het boomzadel trouwens niet gekocht 8-) )